Uren declareren werk, wat vinden jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 2 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ik wil iets aan jullie voorleggen omdat ik me afvraag of ik er nu raar in sta.
    Het volgende speelt;

    Ik werk in de ouderenzorg op een zware groep.
    Mensen zitten allen in een rolstoel en lopen niet meer zelfstandig.
    Nu hebben we bij de woning een terras.
    Dat moet elk jaar aangekleed worden met mooie bloeiers etc.
    Nu zijn mijn collega en ik samen naar het tuincentrum geweest en hebben de boel weer mooi opgevrolijkt.
    Het is bij ons niet haalbaar om dit onder werktijd te doen, om weg te gaan van de groep.
    Dus hebben wij dit in eigen tijd gedaan en hebben de gemaakte tijd bij de werkgever neergelegd met de vraag of dit vergoed kan worden.
    Nu zegt hij het volgende;
    Hij vind ten eerste dat er minstens 1 cliënt mee had gemoeten en vind het raar dat wij dat niet gedaan hebben.
    Ten tweede vind hij de ingediende uren teveel t/o wat het is.

    Mijn argument hierop was;
    Wij zijn met de auto van collega geweest, ik had die dag geen auto tot mijn beschikking.
    Dat is een 3 deurs auto.
    Met geen mogelijkheid krijgen wij daar een cliënt in met rolstoel en planten, zakken potgrond etc, laat staan 2 cliënten.
    Wij hebben geen cliënten meegenomen ook omdat het corona tijd is.
    Bij ons gelden nog steeds maatregelen, en het leek ons niet verstandig om deze kwetsbare mensen mee te nemen naar een openbare gelegenheid.
    De tijd die we gedeclareerd hebben (2 uurtjes p.p) hebben we besteed aan planten etc kopen en op het terras op het werk de planten in bakken zetten en alles weer netjes maken.

    Nu geeft hij aan;
    Als je dit weer zou doen, zou je het dan weer zo doen?
    Het geen ik kan bedenken is dat ik volgende keer eerst vraag aan manager over hoe en wat mag/kan hierin.

    Zit ik helemaal verkeerd?
    Hoe zien jullie dit?
     
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Nou zeg, wat een zeur. Probeer je het voor iedereen een beetje gezellig te maken, krijg je dit. Volgende keer dan maar vragen of je alstjeblieft wat gezelligheid mag creeëren.
     
    Lamode, 11131618, Paardenbloem en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Ik zou zelf in zo’n situatie vooraf overleggen hoe de leidinggevende dit voor zich ziet: wel onder werktijd, niet onder werktijd (en wat voor vergoeding er dan tegenover staat)
     
  4. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Eens met bovenstaande om eerst te overleggen. Ik snap dat jullie het zo gedaan hebben en samen naar het tuincentrum is natuurlijk het leukste maar ik zou denk ik als manager ook vreemd staan te kijken bij een declaratie van 4 uur voor wat plantjes op het terras.
     
    Tootsie, Jessi79, Manolito en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Als dit zonder overleg is geweest, dan snap ik je leidinggevende wel. Wie betaalt de plantjes?
    Hier mogen we bv ook niet zonder overleg op je vrije dag inloggen bij een teams overleg en die uren declareren zonder dit van tevoren overlegd is met een teamleider.

    Maarrr.. het is wel een leuk idee:thumup:

    Edit. Het aantal uren vind ik niet vreemd overigens, zeker als daar de reistijd bij zit.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  6. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Ik ben lekker opstandig vandaag dus ik zou denken.. dan doen ze (leidinggevende) het volgende keer lekker zelf:thumup:


    Overigens het moet wel altijd in overleg natuurlijk
     
    Joli86, puzzelstukje, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Waarom moest het met z’n tweetjes? 4 uur declareren om plantjes te kopen, vind ik behoorlijk veel. In je eentje gaat het een stuk sneller en efficiënter.
    En ja, ik werk ook in de zorg, nee, niet als manager, maar ik snap echt wel dat jullie dit niet handig hebben aangepakt.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  8. Baloei

    Baloei Niet meer actief

    Ik snap dit van je werkgever ook wel….en als het een driedeurs auto is pasten er niet zo heel veel plantjes in ook…dus stel jullie kosten 40 euro per uur, dat is 160 euro arbeid voor een beetje plantjes op het terras…als je die 160 euro nou eens deelt door het aantal plantjes, moet je eens kijken wat een belachelijk bedrag per plantje…

    Zouden de meeste werkgevers niet zo blij mee zijn. Hebben jullie het planten zelf wel met de bewoners gedaan? Want dat zou het natuurlijk wel anders maken.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Dit zou ik ook doen. Ik zou het niet uit mijzelf doen en declareren, dan zou ik die uren lekker laten.
     
    Sado en Manolito vinden dit leuk.
  10. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Wij zijn samen geweest omdat we die "taak" door onze teamgenoten naar ons toe hebben geschoven gekregen.
    Ik moet alleen ook al alles voor binnen doen en wil niet overal alleen verantwoordelijk voor zijn.
     
  11. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Nee, onze cliënten kunnen dat niet.
    De meeste zijn bedlegerig of zitten kwijlend in een rolstoel.
    Die kunnen geen plantjes meer planten.
    Hoe spijtig ook.
    Maar we willen het wel gezellig blijven maken voor ze.
    Waar we kunnen betrekken we ze bij, maar dat lukt echt niet.
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #12 merah, 2 jun 2021
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
    Jullie zijn op eigen initiatief naar het tuincentrum gegaan na werktijd. De werkgever is hier niet in meegenomen en achteraf staat hij/zij daarin in z’n recht om te zeggen ‘dit is niet zoals ik dat graag had gezien’.
    Een volgende keer eerst voorleggen aan werkgever.
    Voor mij heel simpel en logisch, los van wat ik er persoonlijk van vind (leuk initiatief!!!)
     
    Tootsie, Juul75, Petra82 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik zou eerlijk gezegd de uren niet declareren. Als je dat zelf zonder overleg buiten werk tijd doet, is dat je eigen keus. En anders had er naar een mogelijkheid gekeken moeten worden dat het wel onder werktijd kon, of bijvoorbeeld online bestellen, iets klaar laten zetten, noem maar op. En voor af overleggen, zodat je leidinggevende zelf kon aangeven hoe en wat qua uren.

    Dus in jouw geval zou ik het er bij laten zitten (en volgend jaar duidelijkere afspraken maken)
     
    Sado, Manolito en merah vinden dit leuk.
  14. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Bedankt voor de input.
    Behalve het vooraf vragen/informeren kan ik niet iets bedenken wat we anders hadden kunnen/moeten doen.
    Ik ben me dat nu bewust.
    Ik heb al jaren alles wat ik voor de huiskamer deed aan tijd/benzine verrijden niet terug gevraagd.
    Dat opgeteld is nogal wat tijd wat even voor lief wordt genomen.
    Maar wel wordt er "ambiance" gevraagd.
    Thnx.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ik zou de uren ook niet declararen, ik ga ook wel eens naar een tuincentrum of winkel voor spullen maar declareer de uren eigenlijk nooit.
    Maar vaak gaat dan dan om bijvoorbeeld een half uur ofzo.

    Plantjes zou ik onder werktijd er in gezet hebben, mits er daar tijd voor is.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  16. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Dit
     
    Manolito vindt dit leuk.
  17. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Dat onder werktijd kan hier dus niet.
    Ook ga ik geregeld voor werkgerelateerde dingen eropuit.
    Zonder daar ooit iets voor te vragen.
     
  18. Novi

    Novi Niet meer actief

    Van wie "moet" het terras aangekleed worden? Mijn antwoord aan de leidinggevende zou zijn dat je het volgend jaar inderdaad anders doet... namelijk helemaal niet meer.
     
    Nehneh, wishfulthinking, maartje84 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Snap dat je er dan nu een rotgevoel van hebt. Wellicht bespreekbaar maken met het team en de leidinggevende. Wat wordt er van je verwacht buiten werktijd om. Hoe zit het met reiskostenvergoeding enz. Als de afspraken helder zijn kun je zelf afwegen wat je wel en niet “gratis” voor de huiskamer wilt doen.
     
    Lamode, Ysabella, ButterflyPassion en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #20 Huismuisie, 2 jun 2021
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
    Dit, of dat hij er lekker een bedrijf voor inhuurt. Dan is het echt een stuk kostbaarder.

    Als ik lees wat je verder allemaal nog doet, dan zou die manager de volgende keer lekker de boom in kunnen.

    Als je een opdracht geeft aan het personeel om iets op te pakken en dit wordt binnen het redelijke gedaan, behoort hij gewoon die uren te vergoeden of in elk geval tijd voor tijd te geven. Wat een gemuts zeg.
     

Deel Deze Pagina