Hoi, Ik heb net positief getest en ben dus zwanger. Nu wil ik eigenlijk weten moet ik de huisarts bellen of kan ik gelijk een afspraak maken met de VK en wanneer moet ik die opbellen? En wanneer moet je daar dan voor het eerst heen? Wat wordt er allemaal de eerste keer gedaan en is een inwendig onderzoek (als ze het via de buik niet kunnen zien) verplicht? Ik hoop antwoord te krijgen op mijn vragen. TNX Laila
Ik heb mijn ha wel even gebeld maar dat was eigenlijk niet nodig. Met 9 wk ben ik bij de vk geweest (met 8 wk gebeld ofzo) en met 10w5d kreeg ik een echo. Je hoeft niet meteen te bellen want ze kunnen nog niks zien en doen.
GEFELICITEERD ! Ik heb wel meteen gebeld, (naar de VK) maar je krijgt de afspraak niet eerder dan met 8 weken, hoe lang dat dan ook in één keer duurt ! Bij mij hebben ze nergens naar gekeken, urine meegenomen, bloed geprikt of je geen enge ziektes of wat dan ook hebt. En bloeddruk opgemeten en je moet op de weegschaal staan. En dan krijg je afspraak voor de eerste termijnsecho, dan gaan ze kijken hoever je bent, tussen de 10-12 weken, en daar zie je dan voor het eerst je kleintje heen en weer springen in je baarmoeder... echt heeeel vreemd om te zien... hihi...
GEfeliciteerdmeid! Je kan de huisarts bellen om het door te geven maar over het algemeen doen ze er verder niet zo veel meer mee, aangezien de zwangerschaps testen voor thuis tegenwoordig net zo goed zijn als die van de dokter zelf Je kunt alvast een verloskundige praktijk bellen om een afspraak te maken maar die afspraak zal hoogst waarschijnlijk pas tussen de 8 en 10/12 weken zijn (verschilt nog wel eens per praktijk). Ik zelf heb met ongeveer 6/7 weken gebeld en had met 8 weken een intake gesprek. Het kan natuurlijk wel prettig zijn als ze je alvast kennen, dan kun je ze tussendoor alvast bellen als je ergens mee zit. Verder zijn die eerste weken gewoon een beetje raar vond ik. Je bent wel zwanger maar je kunt er niet zoveel mee, behalve maar wachten en hopen dat het goed blijft gaan. Een onderzoek doen ze niet. De test + het uitblijven van je menstruatie is voldoende bewijs dat je zwanger bent. Meestal krijg je ook pas rond de 12 weken de eerste echo, maar ook dat verschilt nog wel eens. Dus als je echt zekerheid wilt zou ik gewoon een verloskundige praktijk bellen en daar je vragen stellen. Heel veel succes en geniet van je zwangerschap!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb gelijk een VK gebeld, het voordeel daarvan is dat je meteen een afspraak kunt maken en dan dus iets hebt om naartoe te leven. Ik heb mijn HA niet gebeld, die kan toch niets voor je doen. Dat heb ik trouwens ook op advies van de dames hier gedaan, want ik wist ook niet hoe het allemaal werkte. Veel succes!
aller eerst hartsikke gefeliciteerd meid! Toen ik de test had gedaan heb ik ook gellijk de HA gebeld en die zie gefeliciteerd,en of ik beschikking had op internet en dan daar maar op zoek gaan naar een VK(hahhaa)heel sarcastisch...maar ind je moet gewoon een VK gaan zoeken en dan een afspraak maken voor een termijn echo en VK gaat je een intake gesprek geven met een paar vragen over gezondheid in de fam en ziektes enzo.......
ach meid geen inwendige echo?je zal je benen nog wel vaker uit elkaar moeten doen hoor tijdens je zwangerschapdus zou er maar vast aan wennen!en ze zien zoveel frummy's op 1 dag dat die van jou echt niet anders zal zijn......en weet je hoe leuk zón 1e echo is en hoe lang je anders nog moet w8ten vcoor goeie uitwendige?
Je kan beter wel je huisarts op de hoogte stellen als je zwanger bent, stel er gebeurt iets met je en je huisarts weet niet dat je zwanger bent... krijg je misschien iets wat helemaal niet mag als je zwanger bent, als je het meldt komt het in je dossier! Liefs Wendy
Oeiii niet zo tactisch, maar Laila ik weet hoe t zit en als je het niet wilt ben je tot niks verplicht, dan krijg je een nieuwe afspraak wat later als er wel wat te zien is via de buik.
ben ik het mee eens, ik heb mijn huisarts gebeld en ik vroeg of dat nodig was en de assistente zei dat dat wel degelijk gemeld moest worden. ze wilde zelfs dat ik zou doorbellen hoever ik ben als ik bij de gyn ben geweest ennuh gefeliciteerd trouwens gauw naar de juni mama's
Ik heb gelijk de VK gebeld later heb ik toch ook maar de HA gebeld maar dat was niet echt5 nodig, alleen als je medicijnen gebruikt moet je dat zeker wel doen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je zou je huisarts kunnen bellen om door te geven dat je in verwachting bent en dan gelijk vragen of hun een verloskundige praktijk kunnen aanbevelen. (zo heb ik het in iedergeval gedaan) Ik heb ook een paar keer een inwendige echo gehad, maakte me er ook druk om maar uiteindelijk viel het me reuze mee zeker na het zien van ons kleintje
Een inwendige echo leek mij ook vreselijk. Maar het valt dus echt heel erg mee. Ze gaan maar misschien 3 cm naar binnen. Daar voel je dus eigenlijk niks van. En dan zie je je kindje, en dan vergeet je echt alles om je heen. Ik heb me een week druk gemaakt om die inwendige echo, maar ik ben blij dat ik het toen had gedaan. Erg mooie foto's kunnen krijgen. en, gefeliciteerd,
Ik heb ook een inwendige echo gehad, en heb er totaal niks van gevoeld! Het doet dus absoluut geen pijn! En als je dan je kleine ziet, is dat het enige waar je je nog maar op kunt focussen! Probeer je niet teveel ongerust te maken meid! Het valt echt 500% mee! Bij mijn eeste echo bij 8 weken en 5 dagen konden ze uitwendig de baby ook al heel mooi zien trouwens!!!
dit klopt niet hoor! ik heb mijn vorige zwangerschap niet een keer met mijn benen uit elkaar gemoeten, zoals jij het zo mooi omschrijft. een inwendige echo kan je weigeren hoor!
ten eerste dit was sarcastisch bedoelt en je mag inderdaad weigeren dat klopt,het is ook niet verplicht.maar de verloskundige zal ook een keer moeten kijken of voelen en als je bevalt...
Hoi Laila, Ik vraag me af waarom je het bezwaarlijk vindt om een inwendige echo te laten doen. Het kon mij echt helemaal niks schelen, zolang ik maar wist waar ik aan toe was. Ik bedoel, als je gemeenschap hebt voel je er nog meer van dan zo'n cameraatje wat ze gebruiken bij de VK. Je gaat gewoon liggen en ze doen het dan met wat gel erin, nou je voelt een beetje koud, maar voor de rest doet het geen pijn en het is alleen maar leuk.. Zou me er niet zo druk om maken, er zijn wel ergere dingen.... Liefs Ponnetje