Wie beloont er nu???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Grietjenb, 24 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik vraag mij iets af.

Mijn zoon zit in groep 6. En er is wat kliekjesvorming in de groep. Daarom proberen ze op verschillende manieren de groep beter met elkaar om te laten gaan. Super natuurlijk.
    Een van die dingen is dat ze classdojo hebben ingevoerd.
    Dat is een online puntensysteem. Waarbij je individueel punten kunt verdienen, maar ook als groep samen.
    (Voor meer info kun je er eens op googlen.)

Nu kreeg mijn zoon een brief mee naar huis:
    Ze hebben als groep 40 punten gehaald. En als beloning daarvoor gaan ze met de klas zwemmen. Op woensdagavond. Ze zullen op 21.30 uur weer uit het zwembad te komen.
    Of we even €4,90 willen betalen. En of er ouders willen rijden en eventueel meezwemmen (waarbij zij dan ook €4,90 moeten betalen)
    Ze zijn de volgende dag vrij, dus ze kunnen uitslapen.

Wie beloont hier nu?
    Ik Gun hem die zwempartij echt wel en hij mag ook gewoon mee, maar ik vind het geen beloning van school.

Ik vind dat wij als ouders de kinderen belonen.

Zie ik dat nu verkeerd of niet?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.220
    113
    Brabant
    Nouja... Ik zou er ook niet heel blij van worden!

Een klassenbeloning is hier : langer buiten spelen, in je pyjama naar school of als ze heel gek doen: wat lekker bakken voor de klas

Yellowsun vindt dit leuk.
  3. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Je ziet het niet verkeerd. Dit is zeker geen beloning vanuit school. Ik zou de school dit wel laten weten.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.215
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is inderdaad vreemd. Hier zouden wij als school in ieder geval niet voor kiezen. Gebruikelijke grote of kleine groepsbeloningen bij ons zijn bijvoorbeeld:
    Gymles kiezen (of door kinderen zelf laten verzorgen)
    Extra buitenspelen
    Telefoons / tablets mee naar school en 'vrije tijd' om ze te gebruiken
    Of vrije tijd voor spelletjes in de klas
    Filmmiddag, eventueel maken we daar ewn 'pyjamafeest' van, vinden ze fantastisch.

In ieder geval onder schooltijd en in principe gewoon op school of een speelveldje in de buurt. En dan gaan we met twee klassen tegelijk of we vragen aan stagiair of hooguit 1 ouder mee.

Chocolat en lies276 vinden dit leuk.
  5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Nee, ik vind dit ook geen goede beloning.

Bij mijn oudste is het vaak extra buitenspelen, film kijken, spelletjes middag of ze mogen tosti’s of pannenkoeken bakken tussen de middag.

lies276 vindt dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.289
    25.757
    113
    Nee, dit is geen beloning van school. School schuift het hier af op de ouders. Je kan prima een klas belonen onder schooltijd.

Chocolat en lies276 vinden dit leuk.
  7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vind dit ook geen beloning vanuit school. Hier zijn de beloningen ook een film, extra naar buiten, spelletjesmiddag, zelf hun gymles indelen. Gewoon dingetjes die op school geregeld kunnen worden.

8. Grietjenb

Dan denk ik dus inderdaad niet verkeerd.
    Ik heb de meester er ook over gesproken vanmiddag. Die was het niet met me eens.
    De punten die de kinderen gekregen hadden, waren de beloning en het zwemmen was de activiteit die ze zouden gaan doen bij 40 punten.
    Dat was zijn reactie.
    Hij zou mijn opmerking meenemen bij eventuele volgende beloningen.

Ik heb het gezegd en we zien wel weer een volgende keer.

9. Grietjenb

En de beloningen die jullie noemen vind ik wel beloningen die er bij passen!

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.149
    8.880
    113
    Los van dat ik het een iet passende beloning vind in deze situatie, had de meester dit wel even vooraf met ouders mogen bespreken... Want wat doet hij als er onvoldoende hulpouders kunnen? Of als er kinderen niet mogen van hun ouders? Of als ze niet kunnen? Of als ouders het geld niet hebben? Enz.

Yellowsun, Chocolat en lies276 vinden dit leuk.
  11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Ik vind het nogal een overdreven beloning....
    Laat ze inderdaad een keer langer buiten spelen, kiezen met gym, een leuk spel in plaats van de rekenles weet ik veel.
    En dan tot 21.30 uur?? Echt belachelijk....

Chocolat vindt dit leuk.
  12. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik zou dan echt bezwaar maken.desnoods via de dericteur aangezien de meester je niet serieus neemt. Het is buiten schooltijd geplant terwijl het een schoolactiviteit is en er word verwacht dat ouders het ook nog eens bekostigen. Ik zou er nooit voor betalen en al helemaal niet zo laat s'avonds laten gaan. School regeld het dus school betaald. En anders de meester. Het is tenslotte zijn idee.

Chocolat vindt dit leuk.
  13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Na zoveel jaar basisschool heb ik meer nadelen gezien aan straffen/belonen voor een hele groep dan voordelen.
    Gelukkig hebben ze nu leraren die daar niets aan doen.
    Een andere groep wel. Als een klasgenootje uit die groep wat uithaalt, heeft dat gevolgen voor de hele groep. I.p.v. boos te worden op de veroorzaker, praat nu de halve groep in op het slachtoffertje om vooral de mond te houden hierover tegen de leraar, soms met bedreigingen aan toe. Of als ze iets stuk hebben gemaakt, dat vooral niet te melden.
    Ja, er staan minder kruisjes op het namen/groepsbord, maar niet omdat ze in de praktijk beter met elkaar omgaan, maar omdat er (vaak op een vervelende manier) weinig nog bij de juf terecht komt.
    Ze zijn wel saamhoriger, in het pesten van kinderen uit anderen groepen.

Bij jullie vind ik het helemaal gek, het heeft met school te maken, doe dan iets onder schooltijd en zonder kosten van ouders.

Lafelife, Chocolat en dds vinden dit leuk.
  14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.343
    113
    Vrouw
    Hoe oud zijn ze? En hebben ze allemaal zwemdiploma’s?
    Tja, je kunt over die €5 vallen, maar zo’n klassenavond in een zwembad is toch superleuk? Hoe leuk is het om met je hele klas re gaan zwemmen! En ook nog eens goed voor de groepsvorming. Ik vind het echt een leuke beloning. Weer eens wat anders.

Madeliefke en dds vinden dit leuk.
  15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik vind het ook maar een rare en onhandige beloning (en ook laat!). Op onze school hebben ze ook zo'n systeem, maar de beloningen zijn meestal in de trent van pyjama dag, film kijken in de middag, iets lekkers dat wordt uitgedeeld door de juf of speelgoed mee naar school mogen nemen ofzo. We hebben er als ouder in ieder geval nog nooit voor hoeven te betalen of er iets voor hoeven doen. Bij ons laten ze de kinderen kiezen uit een lijst van potentiele beloningen als er genoeg punten zijn verdiend en die lijst bestaat volgens mij alleen maar uit dit soort simpele dingen. Maar mijn dochter is wel een stukje jonger. Misschien zijn dit soort beloningen niet spectaculair genoeg meer voor groep 6?

Lils vindt dit leuk.
  16. Grietjenb

Mijn zoon is net 10 geworden. Hij zit in groep 6. Volgens mij heeft iedereen een of meerdere diploma's, dus dat is geen probleem.
    Natuurlijk gun ik hem die gezellige zwempartij. Super leuk, maar ik vind het een buitenproportioneel grote beloning voor goed gedrag in de groep.
    Ga wat leuks doen onder schooltijd.
    Ik heb in dit topic echt hele leuke beloningen die weinig tot niets kosten.

Ik vind dat als school wil belonen, dat ook op school en door school moet gebeuren. En dan geen bijdrage van ouders , op zo'n laat tijdstip.

Chocolat vindt dit leuk.
  17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.272
    10.985
    113
    Nog afgezien van het tijdstip en de gedwongen kosten, zou ik als ouder geen verantwoordelijkheid willen nemen voor een grote groep kinderen die ik niet goed ken in een zwembad. Ik ben een uitstekende zwemmer en kan zelfs reddend zwemmen, maar de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van kinderen is echt iets wat de school zelf mag regelen met het personeel van het zwembad. Tenzij het er alleen om gaat om op de kluisjes sleutels te passen en een keer limonade te serveren.

18. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Natuurlijk is zwemmen hartstikke leuk, maar ik zie dit ook niet als een beloning van school. Wanneer er bij ons op school een groepsbeloning wordt gegeven, dan gaat dit over langer buitenspelen, een film kijken, spelletjes spelen, een uurtje "chillen", een dagdeel buiten les krijgen, meehelpen in lagere groepen en zo kan ik nog even doorgaan. Kinderen zijn goed in staat om een passende beloning te bedenken die op school (of rond school) uit te voeren is. Misschien moet je deze reacties aan de meester laten zien, zodat hij wat ideetjes kan opdoen ;)

Grietjenb vindt dit leuk.
  19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben tegen beloningssystemen.
    Maar ik vind de bedachte beloning leuk.
    Haal de kinderen uit de schoolbanken en zet ze in een "andere" omgeving.......je zult zien dat de kinderen ineens met andere kinderen spelen/zwemmen/glijden.
    Blijven de kinderen op school denk ik dat ze in dezelfde kliekjes verder gaan.....

Luna86, Strandbal en Madeliefke vinden dit leuk.
  20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, maar je jaagt zonder overleg wel de ouders op kosten... En het kan voor de meesten wel weinig lijken, maar sommige ouders moeten hier echt moeite voor doen om dat geld uit het niets te toveren. Dat is niet bepaald inclusief onderwijs, zo'n werkwijze.

Chocolat vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina