Lynn is nu 13 maanden en is een goede eter. Nu lees ik hier en daar: 'het kind bepaald de hoeveelheid'. Maar tot wanneer geldt dat nu eigenlijk? Als ik Lynn haar gang laat gaan blijft ze eten. Ze eet nu 's morgens vaak 2 broodjes maar als het aan haar ligt kan er nog wel een broodje bij. En dan drinkt ze ook nog een grote beker melk erbij. Zelfde met yoghurt, ze krijgt altijd na het warm eten een schaaltje yoghurt maar als die op is wil ze alleen maar nog meer. Nu doen we dat nooit, leiden haar af en dan is het weer goed. Maar als het aan haar ligt eet ze zo een hele bak yoghurt op. Dus wie weet het antwoord: 'het kind bepaald de hoeveelheid'. Maar tot wanneer geldt dat nu eigenlijk?
Hier geldt dat nog steeds. Honger is een heel basaal iets. Ik vertrouw erop dat mijn zoontje heel goed zelf aan kan geven of hij nog honger heeft of niet. Zolang jij bepaalt dat er gezonde dingen op tafel komen, zou ik haar gewoon wat geven.
Nee, ik zie dat wat anders. Sommige kinderen kennen geen grenzen en kunnen de dag niet overzien. Ik vind dat een kind het bepaalt met een maximum. Eten is voor sommige kleine kinderen ook iets leuks om te doen, dat heeft niets meer met honger te maken. Als je een kind gemakkelijk kunt afleiden met iets anders, dan is honger in ieder geval niet aan de orde.
Onze dochter dronk altijd al haar flessen leeg en meer als het even kon. De regel van: 'Biedt maar aan en kijk maar wat ze opdrinkt' ging hier dus niet op. Toen ze over was op vaste voeding heb ik altijd exact de richtlijnen van het cb gevolgd en dus ook 2 jaar lang haar eten afgewogen, en ook haar yoghurt. De aanbevolen 100gr. naturel yoghurt vond ik best een hele bak dus kreeg ze 80gr. Zij wilde ook altijd veel brood eten maar ik heb het altijd tot 2 boterhammen beperkt. Eet er zelf niet eens drie dus.... Het is wel zo dat ons meisje het lichaam van haar vader heeft en dus echt aanleg heeft om 'zwaar' te worden. Daarom pas ik extra op met haar, en wat ze eet. Ze is een stevige maar niet dikke meid nu maar ik houd mijn hart vast voor de tienerjaren.... Ik sluit me dus bij Cygnet aan....ons meisje kent ook geen grenzen. Houd het dus zelf in de hand. Moet zeggen dat sinds ze 3 is, bepaalde dingen veel minder eet en dus ook vaker haar avondeten gedeeltelijk laat staan. Dus ze zal niet altijd zo blijven eten. Groetjes, Charlie
Ik vind het momenteel wel eens lastig om te bepalen of ze nu inderdaad eet voor de 'gezelligheid' en 'lekker' of dat ze eet om te 'verzadigen' en nog niet vol is na groente/aard/vleesje + yoghurt. Of 's morgens na 2 broodjes.
qua maximum papa en mama als het echt te gortig wordt, mijn dochter kon een half jaar geleden zeker 3 borden warm eten op, ja dat is dus echt te veel he?? Qua minimum zeg ik: het kind, maar zoals je hierboven leest heb ik makkelijk praten met zo'n dijkwerker, maar kindje van een vriendin weigert al 1,5 jaar avondeten en die hebben ingevoerd minimaal 5 happen en ik kan mij dat nu onderhand ook goed voorstellen.
Ik laat het mijn zoontje nog steeds redelijk zelf bepalen. Hij weet wel hoeveel honger hij heeft. Maar hou voor mezelf wel een soort minimum/maximum aan. Zeg 0,5-3 boterhammen. Of 3 happen warm eten, tot 2 volle borden. Daarna probeer ik vaak een alternatief, een stuk fruit bijvoorbeeld.
Ik vind twee sneden genoeg maar ze eet er maar 1 hooguit 1,5. Avondeten wel weer vrij veel, mag ook, maar yoghurt een half schaaltje. dat is lekker (en ook wel gezond) maar niet meer om je mee te voeden.
Zoals je zag, sprak ik voor mijzelf. Voor alles geldt dat er uitzonderingen zijn. Er zullen best kindjes zijn waar geen rem op zit. Hier een kind dat heel goed zelf kan bepalen hoeveel hij wil eten. Dat heeft hij altijd al zelf mogen bepalen, waarom overeten? Borstvoeding op verzoek en bijvoeding volgens Gill Rapley hebben daar mede een aandeel in gehad. Hij heeft het nooit nodig gehad een maximum gesteld te krijgen: hij eet gezonde porties (is weleens anders geweest he!). Maar het principe van fles en potje/bord moet leeg, kent hij ook niet. Hij vertoont nu gezond eetgedrag en daar zijn wij heel blij mee. Gisteren had hij meteen na het avondeten nog trek, dat komt zelden voor. Dus kreeg hij nog een toetje, normaal gesproken doen wij daar niet aan. Het is nog niet voorgekomen dat hij daarna nog honger had.
Het is echt per kind verschillend. Mijn zoontje heeft een tijdje enorm veel gegeten, en daarna kreeg ie buikkrampen en moest ie spugen. Daardoor moesten wij zelf een rem erop zetten. Inmiddels is die fase over, een dag eet ie veel (2 borden vol) en ander dag maar een paar happen. Ik vind beide prima. Onze dochters zijn gemiddelde eters en ze bepalen helemaal zelf hoeveel ze eten en drinken. Qua vocht kijken wij al een jaar niet meer naa cc's, zolang ze gezond zijn zal het wel goed zijn. Maar ik ken ook 2 kindjes waar geen rem op zit. En dat zijn echt uitzonderingen waar je dat als ouder in balans moet houden vind ik.
Als ik zeg dat wij die regel hanteren (en dat zeg ik) bedoel ik dat ze nooit meer hoeven te eten dan ze willen. Wij bepalen wat ze eten, zij bepalen hoeveel. Maar er zit bij ons wel een maximum op, met name voor onze dochter. Die zou anders echt belachelijk veel eten. Dus na 3 boterhammen, of na 3 stuks fruit (met avondeten eet ze eigenlijk nooit te veel, al houden we wel op met een bepaald onderdeel aanbieden als ze iets anders nog niet op heeft, anders zou ze zo 2 borden vol met ravioli eten maar geen groente) zeggen we opperdepop. Ze gaat dan met veel plezier spelen, dus volgens mij heeft ze dan wel genoeg gehad. Zij heeft nooit maat kunnen houden. Aan de borst dronk ze bijvoorbeeld ook maar door en door, om daarna een enorme hoeveelheid melk uit te spugen (echt niet normaal, zij én ik moesten daarna wat schoons aan en dan kon ik de vloer nog even dweilen). Niet na iedere voeding, maar op een gegeven moment wel iedere dag een keer. Dit is wel goed gekomen, maar ik geloof niet dat zij een heel goed werkend ingebouwd mechanisme voor 'genoeg' heeft.
Overeten is natuurlijk nooit gezond en als je kind die natuurlijke rem niet heeft, moet je dat als ouder in de hand houden. Geen grenzen nu betekent geen grenzen later en dat zal zorgen voor overgewicht. Er wordt nl. meer gegeten dan de maag aan kan, het natuurlijke "vol"-gevoel wordt genegeerd, met als gevolg dat de maag uitrekt en steeds grotere porties wil. De honger is dan op gegeven moment moeilijk te stillen. Laten we wel wezen: mijn kind mag zelf bepalen hoeveel hij eet, maar dat houdt niet in dat hij maar blijft eten. Na 2 boterhammen of 1 bord warm eten en eventueel een toetje (yoghurt of fruit) zit hij vol. Zoals het hoort, want een kind met een veel kleinere maag dan een volwassene hoort niet meer te eten dan die volwassene.
Hier is het zo: ik bepaal hoeveel er op het bord komt en zij hoeveel daarvan in haar mond gaat. Gaat het op, dan kijken we of er nog een klein beetje ingaat. Maar op een gegeven moment is het genoeg... dan krijgt ze 1 kommetje yoghurt = gelijk aan ongeveer 2 a 3 eetlepels. Geen herhaling, 1 kommetje is meer dan voldoende. Daarna krijgt ze nog iets te drinken... maar daar heeft ze meestal niet meer zo''n zin meer in.
Hier ook een meisje (15 mnd) dat van eten houdt. Wij houden dus wel in de gaten hoeveel ze eet, want als het aan haar ligt, eet ze gerust porties voor volwassenen. Alleen vraag ik me dan wel af, hoeveel een kindje van 15 maanden gemiddeld eet... Iemand een idee? (Vooral het warm eten.)
het is echt zeer verschillend per kind. Heel veel kindjes hebben rond die leeftijd een fase dat ze amper wat eten, vaak maar een paar hapjes. Hier was dat ook zo rond de 14-15 maanden. Rond 20 maanden ( en nu nog) aten ze hier zo'n kinderbordje vol. (wij hebben van die jip-janneke bordjes van de hema). Maar als ze het niet lekker vinden zijn ze na 10 happen ook vol.
ik heb vaak om me hene gezien dat kindjes steeds maar eten krijgen omdat ze dat lijken te willen..maar een kindje wilt vaak bij "trek" al echt eten...in elk geval in mijn omgeving zie ik dat.. vandara dat ik ik bepaal WAT veel gegeten mag worden en wat niet...na 1 koekje wilt ie altijd nog meer...maar dat geef ik niet.. Maar een stuke xtra fruit is geem probleem...liever daar vol van dan van iets anders.. Mijn zoontje kan ooke rg goed eten, maar ik vidn dat hij ook duidelijk laat merken en aangeeft wnaneer het genoeg is.. Als mn zoontje bijv om 12u zich vol eet aan broodjes ofzo...kan er makkelijk om 13u weer een koekje of nog een boterham in..maar dat doe ik niet...ik vin dat er best wat meer tijd tussen mag..en een kindje par gaat eten, wnaneer het ook ehct tijd is om te eten..en niet steeds die kleine trek stilt.. Zo ook met avondeten, eerst wordt hier groente aangeboden, daar mag zveel van als ie wilt tot ie vol zit...maar als ie daar van vol zit, geef ik ook soms geen toetje...
Mijn jochie wil ook wel meer na een koekje, maar daarvan bepaal ik de porties wel. Alleen avondeten/boterhammen/fruit, daar laat ik hem wel vrijer in. Maar ons jochie vraagt dus amper om eten, weet goed maat te houden, dus dat is geen probleem. Je moet gewoon goed naar je kindje kijken.
Even tussendoor, als ze niet (veel)willen houden jullie dan even aan? Mijn dochter roept na twee hapjes nu al: tene tene (container... ) Maar als ik zeg nee hoor lekker opeten, doet ze het wel. Ik vind een halve snee minimaal. Snap ook wel dat ze minder eet met de warmte.
Hmm ik laat haar eigenlijk altijd eten hoeveel ze zelf wil. Dus ja ook als ze na een bord nog meer wil, schep ik haar bordje gewoon weer vol. Het komt wel eens voor dat ze 2 bordjes eet. Ik vertrouw er eigenlijk wel op dat ze zelf heel goed weet wanneer ze genoeg gehad heeft. Ze heeft altijd, vanaf het begin van de bijvoeding introductie, heel erg goed gegeten en ik heb haar altijd (ook met de bv op verzoek) aan laten geven wanneer het genoeg was.
Euhm, deze snap ik geloof ik niet? Mijn zoon heeft een half jaar lang tussen 18 en 24 maanden geen avondeten geblieft en voor de rest ook erg weinig (fruit en borst) en dat vond ik ook prima. Als jouw kindje nog wel wil eten als je haar dat vraagt, dan is toch prima? Dan is het denk ik meer een kwestie van niet lusten dan helemaal niet willen eten. Ik zou het er niet indwingen, dat werkt alleen maar averechts, ze gaan vanzelf weer meer eten hoor!