Grote baby, begin mij bijna schuldig te voelen!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Moosey, Apr 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Moosey

Moosey Fanatiek lid

Apr 22, 2010
    1,488
    1
    38
    Brabant
    In de laatste paar weken van mijn zwangerschap is er bij mij zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Er was rond de 26 weken ook al op getest en toen kwam er niks uit. En de waarde die er bij de tweede test uitkwam was maar net iets te hoog.
    Anyway, naar de diëtist en internist in het ziekenhuis geweest en het bleek dat ik het met een dieet prima onder controle kon houden. Heel af en toe pakte ik weleens iets waardoor de waarde wat omhoog ging maar ik hield er wel rekening mee.
    Met zwangerschapsdiabetes heb je dus kans op een groot kind en dit bleek ook het geval; 5460 gram en 60 centimeter. Het was een natuurlijke bevalling en onze zoon was helemaal gezond.

Om een lang verhaal kort te maken (als dat nog lukt :)):
    Er zijn mensen die meteen vragen of je zwangerschapsdiabetes hebt gehad als ze de lengte en het gewicht horen. En als ik dat bevestig dan reageren ze echt zo van: geen wonder!
    Ik weet niet waarom maar ik kan daar dus niet tegen! Net alsof ik mijn kind vet heb gemest tijdens de zwangerschap. Dat gevoel krijg ik een beetje. Hetzelfde als dat je leest dat vrouwen die een groot kind kregen er soms expliciet bijzetten dat ze geen zw. diabetes hadden. Net alsof het dan knapper is ofzo....:(

Waar maak je je druk om vraag je je misschien af? Nou, dat weet ik zelf ook niet precies :)! Maak mij verder eigenlijk nergens druk om maar opmerkingen over de zw. diabetes kan ik op de één of andere manier niet naast mij neerleggen. Voel mij soms net alsof ik een freak heb gebaard. Terwijl het een heel mooi jongetje is :D.

Hebben meer vrouwen hier ervaring mee of wat dan ook? En ook al reageert niemand, ik moest het echt kwijt! Van de andere kant besef ik ook heel goed dat als dit het ergste probleem is, ik niet moet klagen. Maar soms moet je gewoon wat dingetjes van je afwerpen!

2. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

*zwaai*

Okay, 11 pond is net een pondje groter, maar ook hier een erg grote jongen eruit 'gepoept' op de natuurlijke manier, en dat was geen pretje! :p Ook ik ben op suiker gecontroleerd zo rond 25w, en alles was in orde. Ik voelde me slecht, had klachten die bij diabetes hoorden en kwam ontzettend veel aan, vooral in de laatste weken.

Bij de nacontrole werd me verteld dat er bij een evt. volgende zwangerschap uitgebreide groeiecho's en suikerchecks gedaan zouden worden. Vond ik nogal gek, want bij mij is geen suiker vastgesteld (na bevalling bloedprikken, tijdens zw. 1x nuchter vingerprik, en na de lunch vingerprik en waarden waren extreem goed) en ook niet bij Mini.
    Maarja, dan krijg je nog wel even op je donder als je vraagt of het misschien door het snoepen in de laaste weken kwam. Heb 2 repen chocola (oops) per week gegeten, 8 verlofweken achter elkaar. Maar daar kan een kind toch niet zo extreem van groeien? Ja, blijkbaar wel, moet dus de volgende keer 9 maanden lang op streng dieet :$

ps. heb de vraag over zw. diabetes niet gehad van andere mensen trouwens.
    maar heb wel de laatste tijd vaak gemerkt dat mensen maar gewoon domme dingen zeggen/vragen wanneer ze niet weten wat ze verder nog moeten zeggen. daarom is het bij mij ook heel vaak ene oor in, andere weer uit :)

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik had ook zw.diabetes en met 38.6 is onze dame via een keizersnede gehaald en woog op 150gr. na 10 pond! Ook geen kleintje! Ik heb eigenlijk nooit die vraag gehad over zw.diabetes. Mensen zeggen wel vaak dat het al een flinke dame is voor haar leeftijd maar dat maakt mij helemaal niet uit! Ik zeg dan zelf vaak dat het al een flinke dame was bij de geboorte i.v.m. m'n zw.diabetes dus bij mij is het de omgekeerde wereld hihi!!! Zal ff een foto spammen van mijn "suikerbaby" niet lang na de geboorte:

Beetje donkere foto maar zie hier mijn bolle meis :D
    View attachment 142713

4. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oh meid, voel je toch niet schuldig....
    ik had ook een meisje van bijna 10 pond en 52 cm... ze had net zo'n bolle toet als jouwn meisje.... en nu is ze bijna 2 en is helemaal goedgekomen hoor! ze is wel lang voor haar leeftijd nu en leeft ook op grote voet :p maatje 23... en kledingmaat 92... maar ze is gezond en blij! ik at ontzettend veel fruit en het schijnt ook teveel van het goeie te zijn geweest... de vk en de gyn hadden dit niet verwacht anders hadden ze haar op een andere manier laten komen.... ze schrokken ook best wel toen haar hoofdje eruit kwam en vast zat... toen moesten ze mij knippen en aan haar schouder trekken het was een crisis moment waardoor ik dus ontzettend ingescheurd was.... daarna werd ze direct geprikt op haar suiker maar die was heel iets verhoogd, niets om zorgen over te hebben....

kan zo ffe geen foto vinden maar het lijkt veel op jouwn meisje kwa bolle toet, pakjes in maatje 56 zaten erg krap....

komt wel weer goed hoor en laat ze maar kletsen!

5. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oh zie net dat die foto niet van ts is :p

6. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Hihi maakt niet uit hoor! Zat al te kijken waar jij een foto van de kleine van ts zag staan en toen dacht ik al "volgens mij heeft ze de verkeerde" hihi!!

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Je moet je niet schuldig voelen.

Ik had ook zwangerschapsuiker( nu is het terug en ben ik officieel diabeet) en werd het ontdekt met 8 weken zwangerschap al en gaf ik meteen al aan dat mij het niet zou lukken om een perfect dieet te volgen. Mijn suiker was dus danig hoog dat ik meteen begonnen ben met insuline en met resultaat een baby van net 6 pond.

Heb me over het al gemeen goed aan het dieeet gehouden maar we zouden geen zwangere zijn, zodat je soms gewoon wat trek hebt/had.

Denk dat je het gewoon goed gedaan hebt en de enige keer dat je gezondigd hebt je baby daar niks van mee gekregen heeft.

Het ligt natuurlijk niet altijd aan de suiker of je een groot kind krijgt ze kunnen er ook te klein van worden dus gaan speculeren niet doen.

Sterkte er mee in elk geval.

8. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Moosey lieve schat laat je niet gek maken door al die mensen bah:(

9. Bessy

Bessy Actief lid

Jan 18, 2008
    191
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn middelste kindje was 5260 gram bij de geboorte, achteraf bleek idd zwangerschapssuiker. En daar heb ik niet eens veel reacties over gehad, maar wat ik meer dan eens heb moeten horen: ach hij kan meteen naar de kleuterschool, haha dat was voor veel mensen echt een fantastische grap.....Grrrrrrr op een gegeven moment kreeg ik er echt agressieve neigingen van

10. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Bessy jeetje wat kunnen mensen toch stomme opmerkingen maken pffffff

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,100
    3,879
    113
    Ik had geen zwangerschapssuiker, maar wel een enorme baby, stomme reacties kreeg ik ook. Die van mijn was 9,5 pond. Kreeg van die opmerkingen van 'dat is toch geen baby meer, ook niet leuk voor je dat je dat gelijk zo'n groot kind hebt en niet zo'n klein babietje, balblabla. Nou, mijn eerste was gewoon 7 pond en de 2e was dus zo groot, maar voor mij was hij gewoon mijn kleine baby. Ik kon me er niet te druk om maken, dat soort opmerkingen houd je altijd.
    Oh ja, na een jaar zat hij trouwens gewoon op de gemiddelde groeilijn.

12. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ookal is hij pas 10 weken, onze Mini lijkt geen baby. De schattige babypakjes die ik voor hem krijg, gebruik ik dan ook maar als pyama, want het staat hem gewoon niet... Maar de opmerkingen "kan hij al lopen?" en "gaat hij al naar de kleuterschool?" zijn bijzonder irritant :(

13. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Zie nu jouw reactie pas... Ze vinden zichzelf zo grappig he :(

14. Moosey

Moosey Fanatiek lid

Apr 22, 2010
    1,488
    1
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie lieve reacties!
    Hahaha, ik herken het ja!
    Van die zogenaamd lollige mensen. Nu heeft hij veel haar dus daar krijg ik de meeste opmerkingen over dus de hoeveelheid flauwe grappen vallen gelukkig mee.

@2g4e: Ons kindje had bij de geboorte ook echt een bolle toet. Dat is nu al een heel stuk minder. Had liever gehad dat hij tijdens de bevalling een dun hoofd had haha!

@Pnirmal: Bij de volgende zwangerschap zal de kans op zwangerschapsdiabetes groot zijn maar ik kan echt niet 9 maanden helemaal niet snoepen!! Dan word ik gek haha!
    Wel klote dat je nu diabetes hebt....:(

Eén van de eerste foto's :):

15. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ons ventje was ook 9,5 pond met de geboorte.(geen zw-suiker) En tja je krijgt veel opmerkingen,zelfs de gynecoloog riep gelijk,jeetje hij mag gelijk in de zandbak.

Ik heb er nooit problemen mee gehad.Toch begrijp ik je gevoel wel een beetje denk ik.Ik heb een ks gehad,dan lees je bijvoorbeeld wel eens hier dat mensen heel trots zijn dat ze van hun zware kindje vaginaal bevallen zijn.Of mensen die opmerkingen maken alsof ks een makkie is. Dan voel ik me zo klote alsof ik iets niet goed gedaan heb en ik er het toch maar makkelijk vanaf gebracht heb (terwijl ik echt een lange zware bevalling heb gehad).

16. misa

misa Niet meer actief

Geen ervaring mee. Ik had een minietje. Maar ik zou me er niet druk om maken. Of een leuke lullige opmerking bedenken..! ;)
    Je kindje is misschien groot, maar gezond en gelukkig lijkt me vele malen belangrijker! :):)

17. Storm

Storm Niet meer actief

Bij mij ging het juist andersom. Hoewel niet zo groot als jou kereltje, was ook die van mij geen kleintje (5045gr 55cm). Als ik een nee antwoord gaf op de vraag of ik zw. suiker had gehad werd ik echt met open mond aangegaapt. Hoe of ie dan zo groot kwam? Tja, weet jij het?

Nee, het is zeker niet knapper. Het is gewoon precies hetzelfde!

Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt wat anderen er verder van zeiden. Moet ook zeggen dat er meer verbaasde blikken en open monden vielen dan rare reacties. Ik kreeg ook hele leuke reacties. De leukste vond ik toch wel die van mijn schoonzusje: wauw, deze durf ik tenminste vast te houden :).

Laat je niet gek maken en lekker genieten van je kereltje. Want hoe groot ook, voor jou is het een kleintje.
    Nu anderhalf jaar later is het nog steeds een grote vent.
    Het sterkte mij wel dat hij wat groter was. Ik had altijd het idee dat hij wat beter tegen een stootje kon en wat sterker was dan menig baby die wel binnen de 'normale' grenzen viel.
    Ennuh, inmiddels ruim 32 wk zwanger van nummer twee, en ook deze keer geen kleintje (volgens de echo's). Wordt ook geschat op 9+ pond. Kom maar op!! :D

18. Storm

Storm Niet meer actief

Nou, trots ben ik niet op de bevalling, want het was echt geen pretje. Maar ben wel heel blij dat me een keizersnede bespaart is gebleven. Want dat lijkt me echt verschrikkelijk. Ook deze zwangerschap hoop ik dat het een natuurlijke bevalling mag worden. Niet om erover op te scheppen, maar idd wat jij zegt, een ks is niet niks.

19. Moosey

Moosey Fanatiek lid

Apr 22, 2010
    1,488
    1
    38
    Brabant
    @Gijsje: Nee, dat is ook onzin dat een keizersnede makkelijker zou zijn! Ik ben wel trots dat het mij is gelukt maar als het een kz was geworden was ik net zo trots geweest!!

@Jois; Dat is zeker zo daarom snap ik ook niet dat ik mij zo druk maak! Voor de rest kan ik alles goed relativeren. Heb bv nog nooit gebaald van de nachtvoedingen omdat ik altijd denk; ik mag niet klagen want we hebben een gezond en makkelijk kind. Snap niks van mezelf :)!

@Storm: Gefeliciteerd met je zwangerschap! Het is wel zo ja dat meer mensen, die normaal best angstig zijn, hem vast willen houden!
    Zet 'm op hè over een paar weekjes :)!!

20. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Je moet je er ook niet druk om maken... ene oor in, andere weer uit ;)

Krijgen jullie mama's van grote kindjes ook de reactie "ach, maar hij had al wat reserves he" wanneer hij bijv. snel doorslaapt?
    Onze Mini slaapt al sinds week 4 door, met een enkele uitzondering daar gelaten, en ik krijg overal te horen dat het geen wonder is, omdat hij zo groot is.

Heeft het doorslapen nou echt te maken met gewicht? Dan heb ik medelijden met mama's van kleine kindjes!
    *niet al te serieus opvatten hoor*

Share This Page