Wie bepaalt of je in de ziektewet komt?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Koekeloerie, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

ik ben nu ruim 28 weken zwanger en heb tot vorige week eigenlijk een voorbeeldige zwangerschap gehad. Sinds vorige week heb ik enorm veel last van m'n onderrug en gedeelte tussen de schouderbladen. Ik heb nu echt steeds meer last met opstaan en bewegen. Het wiegen van m'n heupen doet zeg maar zeer. Zo erg dat normaal lopen ik inmiddels niet meer kan.
    Ik heb een afspraak bij de osteopaat gemaakt om de oorzaak en gevolg op te lossen. Hier kan ik dinsdag al terrecht.

Het liefst zou ik zsm minder willen werken (werk nu 36 uur per week+ iedere dag 1.5 uur in de auto). Ik raak gewoon uitgeput van de pijn en telkens verzitten om de pijn te verminderen. De pijn wordt er ook niet minder op. Voel me naar m'n collega's ook een zeikerd worden... (zucht, kreun). Maar wie bepaalt dat nu? Moet ik naar de huisarts en het daar neerleggen? Of gaat dit in overleg met m'n baas?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jij bent in principe degene die bepaalt of je ziek bent of niet. In eerste instantie zou ik in overleg met je baas kijken wat je wel of niet kunt doen en daar je werk (of de tijden) op aanpassen.

Je baas kan je eventueel naar de bedrijfsarts sturen om te kijken of en wat voor mogelijkheden er zijn om je werk aan te passen. Je kunt ook zelf een afspraak maken, dan gaat het soms wat sneller. (heb ik indertijd ook gedaan ivm rugklachten)

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

jij bepaald maar het is wel zo netjes om het in overleg te doen met je baas, leg uit hoe je je voelt en geef aan dat je met een bedrijfsarts wil praten, dat toont je goede wil maar geef wel duidelijk je grenzen aan, als jij zegt dat het NU niet langer meer zo gaat en je hebt volgende week pas een afspraak met de bedrijfsarts dan is dat jammer maar dan zou ik daar niet op gaan wachten, jij kent je eigen lichaam het best ;)

4. Koekeloerie

Ja ik wil het wel netjes doen. Dus even aangeven bij de baas en dan komen we er wel uit. Eventueel in combinatie met een bedrijfsarts dus. Ik dacht dat ik een heel circus op moest trommelen om aan te tonen dat ik wel echt last heb. En hoe zit dat dan als ik bijvoobeeld voor 50% ga werken. Moet ik dan verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof?

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ja bij gedeeltelijk of volledige ziekte moet je verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof, ik was ook 50% ziek en moest ook verplicht 6 weken voor de datum met verlof ;)

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Dat geef je zelf aan.. althans.. dat t werk wat je nu doet niet meer goed lukt..
    Ik heb t van de week zelf ook aan moeten geven.. Ben best bereid de "makkelijkere" klussen te doen ( cliënten in de thuiszorg in mijn geval) maar dat is organisatorisch ( vermoed ik) lastiger dan om mij voor de ochtenden in de ziektewet te zetten..

Ik vond t heel moeilijk, om het aan te geven, soort van schuld gevoel, maar nu ik weet dat t door het team goed is opgepakt, diensten overgenomen enzo, geeft t me wel rust..

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ben vanaf week 6 al ziek. Eerst steeds overgeven en nu last van mijn bekken. Samen met mijn leidinggevende en arbo-arts hebben we goed aangepast werk gevonden en werk ik 5 uur per dag.

Gewoon even goed overleggen!

8. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    Ben vanaf ongeveer 25 weken ook 50% gaan werken..
    Had enorm last van mijn onderrug..Mijn werkgever vroeg mij wat ik aankon en ik gaf halve dagen aan..Het vreemde is dat ik wel ben ziekgemeld bij de Arbo door mijn werkgever, maar zij hebben mij toen nooit opgeroepen voor een gesprek..Heb enkel een telefoontje gehad van de UWV en heb gemeld waardoor ik halve dagen ging werken..
    En idd je moet dan 6 weken voor de bevaling met verlof..

Ben alweer bevallen en moest 16 maart aan het werk, maar mijn klachten zijn alleen maar verergerd..
    Heb nu van de Arbo tot 3 april gekregen en dan gaan ze weer kijken..
    De bedrijfsarts vond het trouwens erg vreemd dat ik niet opgeroepen was en zei dat er waarschijnlijk iets fout was gegaan..

9. diantje82

diantje82 Actief lid

19 apr 2008
    277
    0
    0
    Verzorgende IG
    Apeldoorn
    ik werk nu 75% dat is 6 uurtjes op een dag. werk in de zorg maar ik alles eigenlijk nog want wat ik in 8 uur deed doe ik nu 6 uurtjes dus ga dinsdag eerst met mijn teamleider praten wat de bedoeling is want de klachten die zijn er nog steeds.

Vraagje UWV heeft wel al gebeld maar de arbo/bedrijfsarts nog niet of neemt die vanzelf contact op. moet ik uberhaupt wel naar de bedrijfsarts voor 25% zeikmelden?

10. Koekeloerie

Ik zou dat ook niet weten dianje82.

Vandaag bij de vk geweest. Gelukkig ging alles goed met de baby. Morgen naar de osteopaat en ik hoop dat hij me kan vertellen of de pijn in m'n rug iets tijdelijks is of wat zeker tot de bevalling kan duren.

als blijkt dat het iets voor de lange termijn is ga ik opperen om minder te werken. Ik wilde 5 weken voor de bevalling met verlof gaan... Dan maar 6 weken.

Ik genoot zo van de zwangerschap, maar zie het nu niet meer zo zitten. Continu die pijn, uitgeput en dan ook niet kunnen slapen.

Deel Deze Pagina