Zoals je inderdaad zegt zijn er genoeg moeders die wel de 'juiste' leeftijd hebben die het minder goed op orde hebben. Toen ik op m'n 16e zwanger was, was ik ook bang voor alle opmerkingen, zeker omdat er ook een heel verkeerd beeld bestaat van tienermoeders. Natuurlijk er zijn genoeg jonge moeders die het eigenlijk nog niet aankunnen, maar ik wist toen ik besloot om de zwangerschap uit te dragen dat ik me nu volledig moest geven voor dit kleine wondertje in me en dat heb ik dan ook gedaan. Op je 17e mama worden is niet makkelijk, ik geef eerlijk toe dat ik het zwaar heb gehad, maar ik ben zo gelukkig met m'n dochter. Ik ben blij dat ik hiervoor gekozen heb en ik merk zelfs dat het mij soms beter afgaat dan 'oudere' moeders rondom mij. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zelf (en je partner natuurlijk) heel zeker weet dat je dit wilt. Wat de rest zegt maakt niet uit. Naar mij kijken ze soms ook, maar dat interesseert me eigenlijk niets. Ik ben trots op m'n dochter en even trots op m'n zwangere buik, ondanks dat ik nog maar 20 ben.
Oh RAppel, ja dat zou wel echt een opgave geweest moeten zijn. Ik wil het heeeeel graag, manlief heeft het beeld dat als je een kind hebt; niets meer kan doen!! Hahaha dat roept hij wel maar stiekem weet hij zelf ook dat hij een super pa zal zijn. Hij is zo liefdevol! En dat weten we gelukkig beide
Er is ook altijd wel iets waardoor je het niet zou moeten doen, ik ben nog bezig met een opleiding tijdens mijn werk. En ik heb idd ook familie en vrienden die kunnen helpen en mijn vriend is ook altijd s avonds thuis. Wij hebben ook 3 jaar geleden een hond aangeschaft, inmiddels hebben we er twee maar dat is anders En mijn moeder zei altijd; een kind heeft stabiliteit en liefde nodig en verder maakt het niet uit of het een bopitawiegje heeft of ikea. En als je verhuist dan is het zo, beter nu als het nog zo klein is dan dat het kindje naar school gaat en veel vriendjes heeft want dan is aanpassen veel moeilijker
Haha Monic, het is inderdaad wel zo dat je minder spontaan dingen kunt doen, maar je kunt nog altijd dingen zonder baby ondernemen. Al heb ik hier al gemerkt dat dat zelden gebeurt, gewoon omdat we haar dan te veel missen. Ze is nu bijna 3 en we zijn misschien al 6 keer een avondje samen weggeweest en meestal is dat dan zelfs maar voor een paar uurtjes . Mijn vriend vond die gedachte van alle verantwoordelijkheid en het vasthangen ook wel beetje eng, maar nu is hij zo gek van z'n kindje en kan hij niet wachten tot de 2e er is.
Er is altijd wel een oplossing. Als je beiden genoeg wilt, komt het allemaal wel goed. Je moeder heeft gelijk, liefde en stabiliteit zijn het allerbelangrijkste
Oh bedankt dames!! Jullie weten niet hoe hard jullie mij hiermee geholpen hebben!) Tjah jong mama zijn; lijkt mij hartstikke leuk
Monic, wat ik nog wilde zeggen is dat wanneer je een kindje hebt ook veel leuke dingen kan ondernemen. Zoals speeltuin, kinderboerderij, pretparken en noem maar op. En als je samen weg wilt kun je altijd wel oppas regelen. Het word dan alleen van tevoren gepland ipv spontaan
Hier bewust jong moeder, ben op mijn 20ste bevallen van mijn dochtertje en op dit moment bijna 22 en alweer een poosje bezig voor een tweede wondertje. Zoals hier boven mij al gezegd word, het is heus niet zo dat na het krijgen van een kind je onder een steen leeft. Je kunt gewoon nog weg, met het gezin of een keer zonder de kleine. Het enige nadeel wat ik wel heb ervaren is dat vriendinnen, die je eigenlijk geen vriendinnen kan noemen me lieten zitten omdat ze simpel wel op een ander niveau leven. Gelukkig heb ik nu veel nieuwe mensen ontmoet waarvan er ook een paar zwanger zijn en mijn beste vriendin is 1 mei bevallen. En is er altijd wel iets waardoor je het nog niet doet, maar wie verzekerd jou toekomst? je kan nu nog zn te gekke baan hebben en lekker verdienen maar wie zegt dat je dat over 2 jaar nog hebt ?
Wat is jong en wat is oud mama worden?! Ik ben 25 en voel me nog piep jong Moet wel zeggen als het aan ons het gelegen hadden we wel eerder willen 'beginnen' met zwanger worden, maar door werk en opleidingen leek het ons toen niet verstandig.. Maar even naar onze omgeving kijkend zijn we nog super jong vergeleken de rest!
Hi Famke! Wat leuk, gefeliciteerd met je zwangerschap ja dat is bij ieder mens anders. Bij ons in de omgeving is de gemiddelde leeftijd verschillend. Er zijn hele jonge en hele oude vrouwen die zwanger zijn denk dat als je jong bent het wat beter kunt verdragen...
ik was 23 toen we begonnen en 24 toen we zwanger werden. Ik persoonlijk vind dat ook nog jong En soms vind ik het nog best lastig, alles te moeten opgeven/inleveren voor onze dochter. Wil niet zeggen dat ik het niet met liefde doe. Heeel heel soms en vooral in het bedin bekruipt me de gedachten "hadden we nog maar gewacht". Mede doordat het toch een moeilijke start was en onze dochter nu eenmaal een zeer vlotte tante is en echt een super hande bindertje is (goh van wie heeft ze dat) ja vind ik het moederschap soms lastig en ik denk dat als wij wat langer gewacht hadden ik er misschien beter mee om kon gaan. neemt niet weg dat ik super trots ben op onze dochter en me ook geen leven kan denken zonder haar.
Snap je gedachten wel! Heb soms ook wel zoiets van oh en spontaan naar de bios gaan of spontaan even na de kroeg kan straks niet meer.. Maar dit kindje is zooo gewenst! Dat ik het er wel voor over heb Enne mijn ouders waren ook begin 20 toen ze kinderen kregen.. en zijn nu beide nog geen 50 en er woont niemand meer thuis.. en kunnen ze doen en laten wat ze willen.. Dus vind ik ook wel weer plus punt van jong ouder worden
Haaii allemaal! Ik ben 21 bijna 22 (9mei). En wij zijn vanaf januari bezig met zwanger worden. Ik was deze maand 12 dagen overtijd, maar vandaag toch wel ongesteld geworden! Jammer next time beter!! Ik wist al vrij snel dat ik jong moeder wilde worden mijn vriend twijfelde nog een beetje, we zijn allebei nog bezig met onze opleiding maar we werken daarnaast ook. Mijn vriend is in januari klaar met zijn opleiding en heeft dan een vast contract. Ik moet nog 2 jaar mijn opleiding volgen en dan ben ik niet verzekerd van een vast contract. Wij hebben nu besloten dat we vroeg kinderen willen ondanks dat het financieel misschien dan wat moeilijker gaat worden. Maar we willen nog gaan reizen, nu hebben we het geld er niet voor als we over 20 jaar oudere kinderen hebben een vaste baan en hopelijk wat geld op de spaarrekening zijn we alsnog jong genoeg om daar van te genieten!! Deze dame wil als het kan jong moeder worden!!
Ik denk dat je altijd een reden kunt vinden om er niet vroeg en of niet laat aan te gaan beginnen! Ik denk dat het maar net bij een persoon moet passen... Ik denk dat ik jonger 'nee dat doen we niet he' wil zeggen tegen een stout kindje . Uitgaan en stappen doen wij sowieso niet meer aan en naar de bios; doen wij ook niet vaak meer (hebben van alles thuis waardoor we alle nieuwe films thuis kunnen zien). Wij gaan echt op vakantie en houden van een hele dag shoppen. Dat kunnen we in principe goed combineren met een baby/kind. Ik weet niet hoe ik erover denk als ik het kindje heb; maar momenteel denk ik dat ik mijn toekomstig kindje achterlaat bij oma en opa omdat wij dan ook saampjes lekker lang weg kunnen op vakantie. Ik hoorde van collega's dat zij dat ook zo deden... Het is dus zeker te doen; vraag is of je het wel wil of niet. En avondje met vrienden? Ach onze meeste vrienden zijn getrouwd en hebben al kids, behalve mijn beste vriendin dan.. Maar ik weet zeker dat een eventuele kind onze vriendschap niet zal beinvloeden.
ik ben ook een jonge mama, ik was 19 bij de eerste, 22 bij de tweede en nu 26 (bijna 27) en bijna uitgerekend van de derde... ik denk dat leeftijd niet zoveel uit maakt, je moet het kunnen bieden wat het nodig heeft.. ik studeer bijv ook nog, en start straks in sept weer en dan moet ik nog 1,5 jaar.. is allemaal mogelijk als je maar wilt
Was 21 en bewust zwanger van de eerste. Nu net zwanger van de tweede en ben nu 24 jaar. Vind het heerlijk zo jong moeder te zijn!
Vind een hele dag shoppen met baby of kind of lekker lang op vakantie gaan en je kind achter laten bij opa en oma wel wat naïef gedacht haha.
Haha ja dat snap ik wel. Bij het shoppen neem ik hem/haar gewoon mee, genoeg voorbeelden in mijn omgeving dat het wel kan. Daarnaast op vakantie met of zonder kind; zie ik dan wel of ik dat echt zou kunnen doen of niet. Ik denk dat t natuurlijk ook ligt aan het kind zelf; is het een makkelijke of een moeilijke, etc.