Onder controle bij gyn, wanneer naar het zkh als je bevalling begint?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Violetriot, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    In verband met overgewicht loop ik nu bij de gyn. Eerste zwangerschap was ik 7 kilo lichter en mocht ik bij de vk blijven

Maar toen de bevalling begon, kwam de vk langs, die voelde hoe het er voor stond, is 2x terug gekomen en toen gingen we naar het ziekenhuis.

Maar hoe gaat dat als je bij de gyn loopt? Mijn vorige bevalling ging al vrij snel, en ik ben bang dat als ik pas mag bellen bij een uur regelmatige weeen de kleine er al bijna is, of in de auto komt!

Duurt natuurlijk nog wel een poos, maar ik vroeg me dit ineens af.

Moet je dan bellen als je weeen hebt? En wat als je pas 1cm hebt als je dan in het ziekenhuis bent? Sturen ze je dan weer terug? En wat als het allemaal te snel gaat en ze het niet goed inschatten? Dan beval ik dalijk in de auto!

Pff, vond het bij de vk toch makkelijker, die kwamen teminste even thuis om te voelen naar onsluiting enzo...

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier mocht ik bellen met 1 uur om de 7 minuten weeen. (dat was voor een tweede dan). Uiteindelijk had ik gebeld nog een dag gerommel en een uur onregelmatige weeen (5-12 minuten).

Ik had een belkaartje gehad van het ziekenhuis.

3. klein hummeltje

klein hummeltje Bekend lid

10 okt 2010
    528
    0
    0
    Brabant
    Haha, vind ik dus idd ook vervelend! Heb bij de vorige bevalling een ks gehad, en moet nu dus ook naar het zkh. Alleen bij controle vergeten te vragen welk nummer ik moet bellen, en wanneer ik mag bellen, misschien nu ondertussen wel handig om te weten ;) Morgen een bellen naar de poli :D Maar ondertussen lees ik even mee!

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Je kunt ook altijd naar het algemene nummer bellen en dan kan de telefoniste je doorverbinden, die zijn er ook 24/7

5. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Bij ons ziekenhuis mogen we bellen als :
    - Er vochtverlies optreedt
    - Regelmatige weeen ( 4 a 5 minuten), maar er staat niet bij hoe lang deze dan al aan de gang moeten zijn.

Ik ben bij de eerste (1 week overtijd) na ongeveer 9 uur lichte en onregelmatige weeen naar het ziekenhuis gegaan. Eenmaal aangekomen zwakte ze af en gaf een verpleegster al aan 'Dat dit niks was en dat ik weer naar huis kon :$' Toen was ik dus al uren bezig.
    Gelukkig kwam de gyn en deze voelde dat ik al 4 cm had. Omdat het niet opschoot kreeg ik weeen opwekkers en werden de vliezen gebroken. Toen was ze er binnen een paar uurtjes :D

Bij de tweede had ik al 3cm ontsluiting tijdens de controle door voorweeen en heeft ze me gestript. 's Avonds kwamen de weeen om de 2 minuten en heb ik vrij snel gebeld, ondanks dat ze nog niet zo heftig waren.
    Helaas hetzelfde verhaal, in het ziekenhuis zwakte ze af. Maar omdat het vrijdagavond was werd ik dus niet doorgeleid zoals ze dat noemen. Heb daar dus heel de nacht met heftige maar onregelmatige weeen gelegen. Pas toen ik 's ochtends aangaf niet meer te kunnen werden de vliezen gebroken en toen was hij er zo..

Ik heb dus geleerd om niet te snel te bellen en te gaan. Al is dat ook een risico want als je er niet snel genoeg bent, beval je straks nog in de auto ;)
    Maar ik wacht dus liever nu thuis af tot het echt heftig wordt. Eenmaal in het ziekenhuis lig je aan de CTG en kan je ook niet meer je beste houding vinden.

Sorry heel verhaal geworden :)

6. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Nee juist bedankt voor je ervaring! Heftig hoor dat het niet doorzette steeds in het ziekenhuis, vooral de tweede keer klikt heavy.

Lijkt me dus zo moeilijk, wanneer te bellen..

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.005
    113
    Vrouw
    Ik kreeg met 34 weken harde buiken om de 10 min., toch maar naar de gyn gebeld (op koninginnedag) en ik moet gelijk komen, bleken dus toch weeen te zijn.
    3 dagen in het zh gelegen, toen de boel wat was afgezakt en weer naar huis gegaan. Dat is in totaal 3 keer gebeurd.
    Dus als je de boel niet vertrouwd gewoon bellen!

Als ik jou was zou ik ook aan de gyn vragen wanneer je mag bellen, zal denk ook van eerdere bevallingen afhangen. Stel je bent van de 1e binnen 3 uur bevallen dan zal je niet pas na 1 uur weeen hoeven bellen toch?

8. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Staat er niet iets op je zwangerschapskaart? Bij mij staat er nu : Let op bevalt snel!

De vk zei dat dat inhoudt als ik bel, en ze leest dit, dat ze dan gelijk komt.

Ik wil dit keer overigens niet in het ziekenhuis bevallen maar thuis, de vorige zwangerschap mocht dit niet ivm tweeling. Toen heb ik gewoon het ziekenhuis snachts gebeld toen mijn vliezen braken, ik had toen nog geen weeen, maar mocht wel komen. Maar dat is misschien omdat ik pas 36 weken zwanger was, en een tweeling droeg. Ik zou er gewoon goede afspraken overmaken, en eventueel in je dossier laten zetten dat je snel bevalt. Heb je al wel een vk geregeld voor als je thuis komt? De nazorg wordt door een normale vk praktijk gedaan, misschien kan je met hen ook een afspraak maken, dat mocht het te snel gaan, en het komt bijna thuis, of zij dan willen komen omdat je op dat moment niet meer in staat bent om naar het ziekenhuis te gaan.

En anders... gewoon een beetje bluffen dat de weeen al elke 5 min komen, terwijl dat nog niet zo is, dan weet je zeker dat je op tijd bent, hun kunnen echt niet zien of jij thuis meer en heftige weeen had dan in het ziekenhuis hoor!

Maar snap je angst wel, ik ben in 2,5 uur bevallen van mijn tweeling, vanaf de eerste wee. En eerlijk gezegd was het pas de laatste 3 kwartier heftig, ben zelf ook bang dat het thuis gebeurd zonder dat er iemand is...

Deel Deze Pagina