wie bij de bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Momfulness, 7 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi,

Ik wil mijn moeder en man bij de bevalling. Nu zegt mijn (stief) vader al steeds dat ik wel moet bellen als het begint. Maar ik wil hem er helemaal niet bij hebben. Hij weet dat en gaat ook niet bij de bevalling zitten. Maar hij zal mijn moeder dan wel hierheen brengen en in de huiskamer gaan zitten als wij boven bezig zijn. Daarna gaan we wel naar het ziekenhuis. Eigenlijk wil ik hem er helemaal niet bij hebben en ook niet in huis als de bevalling begint. Mijn man zegt het wel lullig te vinden om tegen hem te zeggen dat hij niet in huis mag zijn als ik ga bevallen. Dit omdat hij al de hele zwangerschap zo enthousiast en betrokken is. Ik heb echter weinig met hem...

Wat vinden jullie? Gewoon zeggen of hem toch gewoon binnen laten? :(

2. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Het is jou bevalling en je moet eerlijk zijn! Anders kan jij je niet ontspannen in je eigen huis en dat is niet de bedoeling!!
    Gewoon zeggen dat je met je bevalling niemand anders in huis wilt dan je man en je moeder!!

Bij ons is dat ook zo, ik wil alleen mijn man en zusje erbij en verder niemand! Ook niet beneden, wil niet dat anderen mij horen kreunen/steunen/brommen en brullen!! (hihi)

3. Momfulness

@Pippeloentje, dat heb ik dus ook hé! Ik kan me niet ontspannen als ik weet dat hij hier beneden op de bank zit. Ik wil gewoon rustig mijn gang kunnen gaan. Alleen mijn stiefvader is wel een aparte. Het kan goed zijn dat hij daar echt heel boos om wordt en ik wil mijn moeder daar dan weer niet mee opzadelen want die krijgt er dan weer ruzie mee. Hij kan dan zomaar zeggen dat hij dan helemaal niet meer komt ofzo....
    Maar goed dit is ook niet echt het moment om rekening te houden met zijn gevoelens.

4. woops

woops Niet meer actief

Moeilijk zeg.
    Ja wat zou ik doen.... even denken.
    Ik denk wel dat je je gevoel duidelijk moet uitspreken tegen je stiefvader hoe lullig het ook over zal gaan komen.
    Hoe pak je zoiets aan?
    Het lijkt me ook wel raar als je niet wil dat hij in huis is dat hij je wel kan horen als je bezig bent, al is het alleen de weeën wegpuffen.
    Misschien kan je zeggen dat je het goed vind dat je stiefvader je moeder afzet en als je naar het ziekenhuis moet dat je stiefvader je moeder weer kan oppikken of je moeder kan dan met jullie meerijden zodat je stiefvader je moeder alleen afzet als het begint?
    Ja moeilijk vind ik het.
    ja je kan ook zeggen zet je gevoel aan de kant en laat hem beneden zitten, maar weet niet of dat nou zo prettig puft.
    Jemig meid, is toch moeilijk dan ik dacht.
    Wij hebben gelukkig besloten dat er helemaal niemand bij mag zijn, alleen wij met 2e en die erbij moeten zijn zoals vk en kraamhulp geloof ik.
    We willen thuis bevallen en weet niet of er dan nog meer mensen bij zullen zijn.
    Ik wens je toch veel succes met de keuze die je maakt.
    Misschien als het zo ver is dat je er helemaal niet meer bij stil staat en dat het allemaal vanzelf loopt.
    Succes meid.

5. Momfulness

@Wops, bedankt. mijn man zegt ook al daar moet je je nu nog niet druk om maken. Normaal gesproken gaat het om je ouders en je eigen vader is toch iets anders dan je stiefvader denk ik dan.... Hij is nu heel betrokken maar hij is wel de reden dat ik ooit het huis uit ben gevlucht.

Inderdaad moeilijk.

Mijn moeder heeft trouwens wel een eigen auto dus ze is niet afhankelijk van zijn vervoer.

Ga er nog eens even over nadenken hoe ik dit ga aanpakken zonder iemand te kwetsen. ;)

6. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Meis, het zou echt niet oke zijn als hij daar boos om zou worden! Het is potdorie jou bevalling en jij bent degene die beslist! Niemand anders!
    Mijn vader zei ook dat hij er wel bij zou willen zijn, dus ik: dacht het niet! Hij: maar ik ben je vader! Ik: jij hoeft mijn doos niet te zien! Hij: die heb ik allang eens gezien! Ik: ja toen ik klein was.
    Ik: pa, ik hou van je, maar je bent er niet bij!!! Case closed!

7. woops

woops Niet meer actief

:D dat is een duidelijk gesprek geweest. :p

8. woops

woops Niet meer actief

Gelukkig hebben we dat probleem helemaal niet.
    Bij osn is het vanaf het begin duidelijk geweest niemand erbij!
    Niemand die er iets over heeft gezegd of gevraagd. :D

9. Momfulness

@Pippeloentje, haha dat is dan ook makkelijk afgehandeld. hihi
    Nee het is ook niet okee als hij er boos om wordt maar hij doet het wel. Dat hij boos is zal me een worst wezen maar mijn moeder zit er dan ook meteen mee opgescheept. Ik zie mijn moeder morgen en dan ga ik het er eens met haar over hebben...

10. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Ik kan mij voorstellen dat het voor je stiefvader niet zo leuk is als hij er niet bij kan zijn, vooral als hij zo enthousiast is gedurende je zwangerschap.
    Maar jij moet bevallen en je hebt de regie (voor zover die kleine dat niet heeft natuurlijk ;)) maar ik zou het zelf ook genant vinden als mijn vader bij de bevalling zou zijn.

11. Momfulness

@Wops, inderdaad dan heb je dat probleem ook niet! Ik wil toch wel echt graag mijn moeder erbij hebben hoor. :)
    Maar als stiefvader het niet begrijpt zeg ik misschien wel tegen haar dat ze maar gewoon bij hem moet blijven tijdens mijn bevalling en dan doe ik het wel alleen met mijn man.

12. woops

woops Niet meer actief

ja heel goed, misschien even met je mama apart dat je het goed kan bespreken en misschien kan ze je stiefvader een beetje sturen zodat hij het wel snapt dat jij niet zit te wachten op je stiefvader.
    Succes en praat je gevoel uit, dat is het beste.

13. woops

woops Niet meer actief

Ik zou gek worden met m`n mama erbij, pppfff de gedachte alleen al.
    Ze is lief hoor, maar heel erg bezorgt en ze zou het de verloskundige nog zelfs gaan uitleggen hoe het zou moeten bij wijze van spreken.

Misschien wat je zegt dat dat ook een oplossing is als je er niet uit gaat komen.

14. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    pff nee, ik zou het hem zeggen. Toch gek eigenlijk, dat een mens probeert zoveel rekening te houden met ándermans gevoelens, terwijl de eigen gevoelens daarbij vergeten worden.

Ik doe het zelf ook hoor, maar het zou niet zo moeten. Dat je stiefvader mogelijk boos wordt is zijn probleem, niet de jouwe. Tuurlijk is het vervelend, maar vertel hem in alle eerlijkheid dat je het gewoon alleen samen met je man en je moeder doet. Bevallen is niet niks!!

15. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hoi Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je het niet prettig vind dat je stiefvader beneden zit te wachten.
    Waarom praat je hier niet eerst over met je moeder en leg je het haar uit.
    Ze snapt zelf denk ik ook wel wat jou gevoel erbij is.. en jij bent de gene die moet bevallen dus je moet je er goed bij voelen.
    Hopelijk kun je het hem uitleggen zonder dat er problemen door komen.
    Maar het belangrijkste is gewoon wat jij wil ;)

16. Momfulness

@Juenco, dat klopt inderdaad. Dat zal hij ook wel begrijpen. hij zal dan alleen de discussie aangaan van. Maar ik mag toch wel beneden op de bank gaan zitten enzo... Krijg ik dat weer. Hij zou het dan zo zien dat ik hem de toegang tot mijn huis ontzeg.

Maar je hebt wel gelijk inderdaad, ik probeer altijd rekening te houden met andermans gevoel terwijl dit nu wel iets heel persoonijks is. hij heeft ook gewoon teveel kapot gemaakt in mijn jeugd en hij maakt dat nu niet goed door ineens heel betrokken te gaan doen....

thanks!

17. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Het belangrijkste is dat jij op je gemak bent ! En als dat niet kan als er beneden iemand zit te wachten dat moet hij dat respecteren en dus je moeder afzetten en naar huis gaan. Het is jou huis en jou bevalling dus ik vind dat je het wel kan maken om dat te zeggen.

18. Momfulness

@mama1984, ik praat inderdaad morgen eens met mijn moeder. Zij zal het wel begrijpen denk ik.
    bedankt.

19. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Bij mijn vorige bevalling had ik mijn moeder gevraagd erbij te zijn.
    Toen mijn schoonmoeder dit hoorde wilde zij er ook bij zijn.
    Dat vond ik prima, maar achteraf gezien had ik het beter niet kunnen doen.
    Zo veel mensen in 1 ruimte, dan kan je niet ontspannen en genieten zodra de kleine er is.
    Ookal zit je stiefvader beneden, je weet dat er iemand is die je hoort. en als jij dat niet wilt dan heeft hij pech.
    Wij hebben besloten om het dit keer lekker samen te doen, alleen de vk erbij, meer niet.
    Mijn moeder was eerst wel teleurgesteld, maar begrijpt mijn punt wel.
    Het is ons kind, we waren met zn 2en toen we hem maakte, en we zijn met zn 2en als we bevallen, daar hoeven geen kijkers bij te zijn.
    Ze mag van mij wel in (zieken)huis zijn, maar mijn vader mag dat dan weer niet.

Het is jou bevalling, dus jou keuze wie daarbij aanwezig is.

20. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Ja was duidelijk gesprek met mijn pa, maar dat moet met hem ook wel! Hij is heel goed drammen en eigenwijs zijn! Tís een lieverd hoor, maar geen papa bij mijn bevalling!!

Maar luna, ik hoop echt voor jou dat hij het begrijpt! Ik zou het hem gewoon zo subtiel maar duidelijk mogelijk zeggen! Je wilt toch tijdens je weeen ook gewoon evt nog naar beneden kunnen gaan!

Praat er idd eerst gewoon even met je moeder over, misschien valt het allemaal wel mee! :)

Deel Deze Pagina