Vraagje voor de dames die bij een tweede of latere bevalling een keizersnede hebben gehad. Er is bij mij (nog) geen sprake van maar ben er wel over na aan het denken om te vragen aan de gyn of een keizersnede voor mij wellicht een optie is. Maar ik zit nu dus de voors en tegens tegen elkaar af te wegen en vraag me af hoe het zit met het herstel als je al een dreumes hebt rondlopen. Ik weet dat je 6 wkn niet mag tillen, hoe doe je dat bijv. met een dreumes die nog slaapt overdag? Ik kan moeilijk vragen of mijn man even 6 wkn vrij wil nemen.. Hoe gaat dit in de praktijk?
Je kan gewoon tillen hoor paar seconden op commode en af geen probleem. dat ik heb gewoon gedaan bij 1e. Ik had wel erg goede snelle herstel. 4e dag thuis en kon eigenlijk gelijk alles, week erna lange stukken lopen etc. Mijn mam was 3wk vrij erna heb ik zelf steeds kinderwagen 11kg opgetild bij de 1 trap en baby 2 trappen. Week 5 stond ik al heftig te sporten mocht gewoon van arts (had week 5 vervolgafspraak). Nu is mijn dochter 2.5 bijna dan en ze heeft al jaar geen buggy en ik til haar nooit op dus zal geen probleem zijn maar als toch mag gewoon die 13kg even optillen op schommel en af als voorbeeld.. Het is wel zo dat je goed naar lichaam moet luisteren en hangt af van jr herstel en mogelijk complicaties natuurlijk
Ja dat je je baby mag tillen weet ik inderdaad Alleen ik heb een dreumes van een kilo of 13-14 die nog minimaal 1, vaak 2x per dag slaapt en dan toch in en uit zijn bedje en op de commode getild zal moeten worden. En in het info foldertje van het zkh staat duidelijk dat tillen echt uit den boze is (net als sporten overigens). Dus lijkt me echt lastig om dat te combineren!
Lijk mij niet ik schreef toch dat ik gewoon wandelwagen trap naar boven en naar beneden 11 kg tilde 2x per dag week 2-3. Sporten hangt af wat je zal doen, je krijgt na de keizersnede een a4 met buikspier oefeningeb al die je 5e dag zou moeten/kunnen doen. Zo heftig is het ook niet allemaal: je heb wel gechtingen binnen maar buiten is gelijmd. Advies 6wk is algemene advies naar elke operatie is logisch. Maar optillen mag je gewoon wel even geen probleem heb ik toen specifiek gevraagd ivm kinderwagen-trap. Is toch echt 1 sec op commode en uit commoge bovendien verschonnen kan je ook op de bank of staan. En bed ik zou op peuterbedoverstappen of een opstap kopen waneer hij zelf in/uit kan als je niet wil optillen. Je moet het uiteraad zelf weten maar tis ja soms moet jekeizersnede krijgen en dan moet het maar zo. Als herstel goed is en geen veel pijn en bloedverlies zal je na week niets merken van ks mijn ervaring. Weet dat het anders ook kan dus het verschilt
nou piccolina wat jij beschrijft is echt niet standaard na een keizersnee hoor. Dat het bij jou blijkbaar zo goed is gegaan is mazzel maar 11 kilo tillen is eigenlijk gewoon niet zo slim. Ik heb 2x een ks gehad. Bij de tweede heeft mn man tijdens de kraamweek gewerkt zodat hij daarna een week vrij kon nemen en de twee weken daarna een paar uur zorgverlof. We hebben een spijlenbedje geleend waaruit de oudste zelf uit kon klimmen ( was toen 2 jaar en drie maanden) en verschonen deed ik meestal op de grond ( de oudste iig) Er wordt echt niet zomaar gezegd dat je rustig moet aan doen. Je hebt niet alleen een uitwendig litteken maar ook op je baarmoeder. Ik had na die 6 weken soms nog teveel deed pijn in mn buik
Ik was bij de eerste keizersnefe erg eigenwijs en deed in twee weken tijd veel te veel. Litteken scheurde dus beetje open. Het stelt wel degelijk veel voor het valt onder een buikoperatie en je bent kraamvrouw. Buikspieroefeningen mocht ik pas na 6 wk en liever later. Gyn zei mij twee keer ga maar wandelen en fietsen daarmee bouw je weer beetje j beetje conditie op die buikspieren komen wel. bij tweede ks was mn oudste zoontje 17 maanden. Hem verschoonde ik op de bank op een kleedje hij kon namelijk zelf op de bank klimmen. Middagslaapje was wel in eigen bedje dus overdag tilde ik hem daar wel in en uit want ik had niemand die dat kon doen voor mij na de kraamweek. Verder minimaal houden met tillen en huishoudelijke klussen want je komt jezelf echt tegen (weet ik na twee ks) De oudste zette ik tijdens het voeden van de baby lkkr op de bank met doosje rozijntjedof fruitje en zette ik nijntje dvd aan. Vond hij prachtig. Het is best ff organiseren maar het komt heus goed...wij vrouwen improviseren makkelijk
Bedankt voor jullie reacties!! Piccolina ik begreep je reactie wel hoor. Alleen leek mij idd, zoals Chrystel ook al zegt niet echt een standaard herstel. Denk dat jij veel mazzel hebt gehad Op de grond/bank/laag tafeltje verschonen is wel een goeie ja Een spijlenbedje is ook wel slim ja, dan kan zoontje zelf in en uit klimmen. Tja de kans is heel klein hoor dat ik een ks krijg, maar was gewoon even benieuwd. Heb geen medische reden voor een ks maar zit er over te denken er om psychische redenen om te vragen. Bedankt!!!
Mijn was de eerste 3 weken vrij, daarna verschoonde ik op de bank, konden ze zelf op klimmen, ze sliepen al in een groot bed en konden zelf met begeleiding de trap op en af. Toen de 2e werd geboren heb ik noodgedwongen mijn oudste van toen 18 kilo op moetem tillen na 10 dagen en daar heb ik een dikke week last van gehad, het deed zo'n pijn dat ik echt dacht dat er wat gescheurd was.
Ik krijg komende week mijn 2e ks en mijn jongste is dan nog net geen 2. Ik ben ongeveer 2 maanden geleden gestart om hem zoveel mogelijk zelf te laten doen. De trap omhoog deed hij al maar omlaag tilde ik hem altijd. In het begin vond ie het helemaal niet leuk dat ie zelf omlaag moest (achterste voren) en wilde hij vaak getild worden. Maar nu weet hij gewoon dat hij het zelf moet doen en doet ie het ook (dit heeft wel een paar weken geduurd). Qua bed heb ik van Bopita een juniorbed gekocht. Je kunt er 3 spijlen uithalen zodat ie er zelf in en uit kan en je kan het later ombouwen naar een bed zonder spijlen. Op de trip trap stoel heb ik een paar weken geleden die beugel er uit gehaald en inmiddels gaat ie daar ook gewoon zelf op en af. Ik zou dus gewoon je jongste zoveel mogelijk zelf leren zodat je straks zo min mogelijk hoeft te tillen. Mijn man zal in de kraamweek nog wat gaan werken en pakt daarna vrij. En ik laat mijn zoontje ook gewoon naar het kdv gaan dat scheelt ook.
Bedankt weer dames! Ja sowieso gaat mijn man in de kraamweek halve dagen werken en de week na de kraamweek is hij helemaal vrij, maar daarna zal ik het toch echt zelf moeten gaan doen. Mijn dreumes zelf leren traplopen enzo is wel slim ja.