Dames, ik heb even wat vraagjes... Nu de 36 weken gepasseerd speelt het idee van hoe de bevalling zal verlopen, waar ik rekening mee moet houden en wat ik klaar moet hebben natuurlijk steeds vaker op, momenteel zo ongeveer dagelijks. De babykamer is klaar, het bed word deze week opgeklost en mijn go-bag staat klaar. We hebben bewust gekozen voor een ziekenhuis bevalling. Verschillende redenen maar o.a heeft meegespeeld dat het dichtstbijzijnde ziekenhuis 30 km hiervandaan is, en ik erg zenuwachtig ben voor de bevalling dus graag alles om me heen en bij de hand heb als het zover is. Nu vraag ik me even een aantal dingen af. Ik ga dus hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen.. (Gaan we van uit nu haha) Ik heb nog nooit te maken gehad met ziekenhuizen, nooit opgenomen geweest ofzo dus het is allemaal nieuw voor me. Ik heb ergens gelezen dat als je een medische ingreep krijgt (in dit geval bv een keizersnede of operatie als de placenta niet vanzelf komt) je bv geen nagellak op mag, ook geen doorzichtige, omdat ze de kleur van je nagels in de gaten moeten houden. Maar geld dat ook al voor de opname? Als je in eerste instantie gewoon natuurlijk wil bevallen..? Ik draag eigenlijk altijd nagellak, moet ik dat nu even niet doen vanwege dat het elk moment zou kunnen beginnen? Of is dat onnodig? En ik heb een aantal piercings, en sieraden die ik nooit af of uit doe... Is dat een probleem als ik zonder medische ingrepen in het ziekenhuis beval? Bv m'n navelpiercing, lip-piercing, horloge, vastgeknoopt armbandje, oorbellen etc..? Of word dat gewoon verwijderd op het moment dat een ingreep nodig is? Misschien rare of domme vragen maar ik heb geen idee en wil goed voorbereid zijn
Ik had gewoon mijn oorbellen in en ketting om (zat ook mijn trouwring aan, omdat ik die niet meer om mijn vinger kon hebben). Verders heb ik nooit nagelak en had ik volgens mij nog wel make up op mijn gezicht (niet veel, als ik thuis ben doe ik het minimale). Geen probleem geweest. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je navelpiercing uit doet. Lijkt me ook echt niet fijn als je moet persen. Er staat best wat spanning op je buik dan en als er wat kunst en vliegwerk aan te pas moet komen, is het wel handig om 'm uit te hebben. Als je opeens spoed is, weet ik niet hoe dat werkt eigenlijk. Misschien eens in je ziekenhuis navragen? Verders zou ik gewoon de nagelak even laten just in case (lijkt me ooik geen probleem toch? Of blanke nagellak gebruiken?.
Ik had grijze nagellak op Nu doe ik niks op overigens. Maarij heb nooit gehoord dat het niet mag. Alle sieraden moeten vaak af. Is ook verstandig ivm vocht oid. Je hebt voor je navel toch meebuig piercings? Die kunnen best denk ik.
Verstandig om van te voren even langs te gaan. Vaak heb je een patientenpas nodig. Beter om alles van nagellak en sieraden al af te doen als je vertrekt. Heb je dit niet, dan kun je het alsnog doen als er ingegrepen moet worden. Vooral als het een operatie wordt, moet alles af ivm infectiegevaar en dergelijke. Als je inguus in je hand krijgt, is het ook handig als daar geen armbanden en ringen in de weg zitten. De verpleging zal vertellen wat je wel en niet mag aanhouden zodra je word opgenomen. Precieze details weet ik ook niet.
Je kunt gewoon alles op/aan laten. Als je daar aankomt vragen de verpleegsters wel of je dingen af wilt doen omdat ze bijv. een infuus moeten prikken. en als ze je nagel kleur willen bekijken kunnen ze ook je nagelak wel van 1 of 2 vingers afhalen. Wel zou ik misschien echt kostbare of dierbare sierraden nu alvast af doen, want die wil je niet kwijtraken, en op het moment dat je met je bevalling bezig bent, kun je natuurlijk niet altijd even goed nadenken waar je iets opbergt etc. succes met de laatste loodjes! en ik wens je een voorspoedige bevalling!
Nagellak mag niet vanwege de zuurstofmeter die ze op je nagels moeten kunnen plaatsen in geval van een (spoed) operatie/ingreep. Sieraden durf ik niet te zeggen. Ik weet dat je bij een gewone operatie geen sieraden om mag hebben en ook geen make up op. Maar ja als er iemand binnengebracht wordt die een ongeluk heeft gehad heeft die persoon daar ook geen rekening mee gehouden. Je hebt in het ziekenhuis wel een ponsplaatje nodig, dus die moet je nog wel even laten maken en vergeet je verzekeringspasje niet
Ik had hier geen ponsplaatje nodig. De verloskundige heeft gewoon al mijn informatie doorgegeven aan het ziekenhuis. Ik zou even informeren of het nodig is.
Ik heb een onverwachte ks gehad en ik had lichtroze nagellak op. Ze vroegen wel of ik een vinger had zonder nagellak, maar die had ik natuurlijk niet. Verder heb ik ze er niet over gehoord. Bij een volgende (natuurlijke) bevalling doe ik geen nagellak op. Maar dat heeft te maken met dat ik de afgelopen keer ontzettend lang met afgebladderde nagellak heb rondgelopen. Mijn nagels hadden geen prioriteit...
Wow veel reacties al! Dank jullie wel! Uiteraard heeft tijdens en na de bevallig m'n nagellak geen prioriteit, alleen omdat ik 'al' 36 weken zwanger ben en het kindje volledig is ingedaald en ik af en toe wat last lijk te hebben van voorweeen vroeg ik me af of het nog handig is ze nu te lakken... Tegelijk kan het nog wekenlang duren, en heb ik nu niet veel om handen dus is het wel weer een leuke bezigheid Wat betreft mijn piercings en sieraden: in heb inderdaad een speciale zwangerschapspiercing, extra lang en van flexibel plastic. In een spoedgeval is die ook zo doorgeknipt dus. Liever doe ik hem niet uit ivm dichtgroeien, net als m'n andere piercings... De andere sieraden zijn allemaal veilig, thnx voor de waarschuwing ik heb in de vastgeknoopte armbandjes (touw) genoeg ruimte, als die zouden gaan knellen moeten m'n armen echt 5 keer zo dik worden m'n horloge same, die kan ik helemaal ronddraaien om m'n pols, heb denk ik meer als een cm ruimte en een makkelijke klik-sluiting... M'n relatiering draag ik (helaas) al niet meer vanaf het begin van de zwangerschap ivm vocht, die zat al wat strak en was veel te bang dat die zou gaan knellen.. Dus daar let ik wel op
Ik zou met betrekking tot de navelpiercing zeggen: doe hem uit op het moment dat je naar het ziekenhuis gaat. Dan kan er niets (een vk, vpk of materiaal) achter blijven hangen. Dan kun je hem ook thuis opbergen en raak je hem niet kwijt. Dat geldt trouwens ook voor overige sieraden: in een ziekenhuis raakt het nogal eens kwijt. Ik zou het afdoen als je naar het ziekenhuis gaat of bijv een ziplockzakje in m'n go-bag doen waar je je sieraden in kunt doen mochten ze hinderlijk worden.
Bij de drogist hebben ze kleine pads doordrenkt in nagellakremover. Als jr die in je tas hebt. Is even over je nagel heen gaan en de lak is er af. Kun je toch nog lekker je nagels mooi houden
Bij twee medische bevallingen niet de instructie gekregen om sieraden of make-up te verwijderen, niet vooraf en niet tijdens. Wel werd bij een ruggenprik (operatie aan gebroken been) de nagellak van twee tenen verwijderd. Ze hadden daar gewoon een enorme fles remover staan, dus ik zou niks meenemen met het risico op acetonrompers
Ik heb alle waardevolle spullen thuis gelaten, ook al moest ik enkel op controle. Niet zozeer voor een eventuele operatie maar vooral om te vermijden dat dingen gejat werden. Hou er rekening mee dat als het moet, ze dat geknoopte armbandje gewoon doorknippen.
Nagellak lijkt me nou niet echt een prioriteit om te dragen tijdens een bevalling. Sieraden zou ik gewoon thuis laten, dan kan je ze ook niet kwijt raken. Op de plekken waar je iets moet dragen omdat het anders dicht groeit zou ik van die plastic piercings plaatsen.
Precies dit laatste. Ik zou de nagellak er gewoon afhalen. Beter om verlegen dan mee verlegen. Ik had zelf de meeste sieraden gewoon thuis gelaten. Wilde het risico niet lopen dat ze gejat zouden worden. En de navelpiercing had ik in de 5e maand er al uit gehaald. Na de zw.schap weer erin gedaan zonder problemen.
Ik had ook nagellak op, zelfs mijn tenen haha... de verloskundige maakte er nog een grapje over in het ziekenhuis (zo, dat je dát nog kon, met je dikke zwangere buik)... je gaat bevallen tenslotte, toch iets moois (achteraf dan), ik voelde me vrolijk en blij dat ons kindje bijna geboren ging worden, dan ga ik niet helemaal kaal zonder nagellak en sieraden rondlopen tot hij evt komt. Ik had ook gewoon oorbellen etc in hoor! Wordt het een keizersnede, zie je dan wel weer....