Ik zit een beetje met het volgende in m'n hoofd. M'n zus schoof vandaag een artikel onder m'n neus met de connectie tussen b12 tekort en miskramen. En daarnaast herkende ze mijn andere lichamele onverklaarbare klachten. Ik heb in juni 2014 een miskraam gehad met 8 wk en feb 2015 weer een met 5 weken. Nu heb ik sinds die eerste miskraam zoveel klachten en herken ik mezelf als persoon bijna niet terug. Nu ga ik vandaag starten met een behandeling acupunctuur om mijn cyclus in het gereel te krijgen en de klachten die erbij zijn gekomen. Maar door dat artikel denk ik mijn oorzaak te zien. Uiteraard ga ik nu bloedprikken, maar dit oogt echt als iets dat ik heb. Wie heeft een tekort aan B12 of bleek dat te hebben en ziet daar ook de connectie met miskraam?
Ik heb zelf een chronisch Vit. b12 tekort. Krijg hier elke 2 maanden een injectie voor. Ik heb al 1 kindje en ben zwanger van de tweede. Voor zover ik weet nog nooit een miskraam gehad, dus geen idee of er een connectie is
Ik ga me ook laten testen op B12 tekort, 2 jaar geleden B12 injecties gehad voor korte tijd maar arts wilde toen niet blijvend prikken. Toen niet op aan gedrongen door omstandigheden terwijl ik weet dat injecties je hele leven lang moet blijven doen. Nu een MA en een vroege MK achter de rug en ik weet dat er een verband kan zijn. Dus nu op mijn strepen gaan staan en ik wil die injecties weer, misschien niet de oorzaak geweest van de miskramen maar misschien ook wel, dus liever het zekere voor t onzekere.
Maar in de multivitamine die je slikt met foliumzuur, zit toch ook altijd wel b12? Dan zou je er sowieso toch wel al genoeg van binnen moeten krijgen?
Chronisch B12 tekort hier (enorm tekort ook! rond de 50), maar hier zijn we een tijd geleden al achter gekomen en krijg 1x in de 2 maanden een injectie. Ik heb vaker gelezen dat dit miskramen KAN veroorzaken. Zelf kan ik daar helaas niets over zeggen, want bij mij is het continu geinjecteerd. Wel was ik als de dood, dus hebben ze mijn injecties omhoog gegooid naar 1x in de 1,5 maanden tijdens zwangerschap en daarna weer terug naar 1x in de 2 maanden. Wel kan ik zeggen dat ik nooit iets gemerkt heb van mijn enorme tekort, maar sinds ik de injecties heb merk ik dat als het weer tijd is voor een injectie en ik dus iets te laat ben er mee ik mij idd weer 'anders' ga voelen. Heel moe vooral....
B12 in multivitamines is een beetje onzinnig aangezien het enkel door je slijmvlies kan worden opgenomen en niet door je maag. Om goed B12 binnen te krijgen moet je dus smelttabletten kopen en die langzaam opzuigen of nog beter onder je tong leggen of in je wang. Ik gebruik ze van Solgar maar van Bloem zijn ze ook erg goed. Ik heb wel meerdere miskramen. Mijn B12 was bij de eerste keer prikken 206. In Nederland roepen ze dan dat dit goed is, maar in het buitenland wordt vaak 400 als ondergrens aangehouden en zeker als je zwanger wilt worden. Als jij die klachten herkent zou ik nadat je geprikt hebt sowieso B12 smelttabletten gaan gebruiken, ongeacht de uitslag. Behalve natuurlijk als die zo laag is dat je moet gaan spuiten. Maar anders zou ik het gewoon gaan gebruiken. Je kunt er niet teveel van binnen krijgen.
Ik ga ook erop hameren om me te laten testen op b12. Vrijdag heb ik een afspraak met de internist over m'n schildklier en dan vraag ik het gelijk. Na 3 miskramen en alle onderzoeken die gedaan zijn is dit het enige wat nog onderzocht kan worden.
Ik heb het ook gehoord over b12 is echt wat de oorzaak kan zijn! ook foliuumzuur te kort. Mijn arts adviseerde altijd 800-1000 mg foliuumzuur dagelijk slikken.. 1e zwangerschap deed ik dat, 2e niet nu weer wel. Ik weet niet of dat ook verband heeft miskramen later (12+wk) maar wie weet ik doe het toch
Ik heb 18 januari een miskraam gehad met 9 weken en ook ik had een vit b12 tekort, 98. De internist zei dat hij geen verband zag tussen het tekort en mijn miskraam. Mijn 1e zwangerschap is helemaal goed verlopen en misschien had ik toen ook al een vit b12 tekort want uit onderzoek is gebleken dat ik een bepaald stofje niet heb waardoor vit b12 niet opgenomen wordt.
Ik had een groot foliumzuur te kort. Maar weet niet zeker of dit de oorzaak was van de miskramen. Bij mijn vorige twee zwangerschappen die 'gezond' waren geen tekort, maar ook niet extra foliumzuur geslikt. Nu bij deze zw. Slik ik ze wel van 4mg en eet veel noten en groene groenten. B12 had ik een klein tekort aan. Maar zeker weten weet ik het helaas niet.
Wanneer je foliumzuur slikt bij een vitamine B12 tekort, dan worde de b12 nog sneller afgebroken door je lichaam. Ik heb juist na miskraam 1, de dosis foliumzuur opgevoerd, omdat idd dacht dat dat een oorzaak was.
Ik kreeg vandaag zonder moeite een verwijzing en dokter dacht zelfs mee. Hij laat meteen bloed onderzoeken op schildklier, lever en vitamine D.
Goede tip van die smelt tabletten. Zeker solgar is top. Ik weet niet of je het al doet, maar ik zou ze in Amerika bestellen. Scheelt enorm! Ik haal alle vitamine via Iherb.com in huis Ik hoop echt dat dit is wat m'n klachten veroorzaak en natuurlijk dat dit het verband is geweest met de miskramen. Want dan kunnen we er tenminste iets mee. Ik heb al een zoontje van 2 en daar ging het inneen keer goed. Ook ben ik bij de acupuncturist geweest gister en zij zag aan m'n tong dat ik een vitamine gebrek heb. Dus het zou haast wel zo moeten zijn.
Hier gebruik ik ook deze zwangerschap smelttabletten b12 en deze keer is het goed gegaan, toeval? Wie het weet mag het zeggen! Heb vorig jaar 2 miskramen gehad. Mijn b12 was toen 160 en de ha daarna opstart kuur b12 injecties gehad, maar hij wilde er daarna niet mee verder gaan dus heb toen zelf die tabletten aangeschaft.
Vandaag heb ik de bloedwaarden terug gekregen van de huisarts. Geen vit B12 te kort. Waarde was 406. Wel zat ik net onder de grens van vitamine D en daar nu ampullen voor gekregen. Had zo de hoop dat dit m'n klachten kon verklaren. Dank voor jullie berichtjes.
Dank nuage voor je antwoord. Je hebt je er goed in verdiept lees is. Wat zou een betere waarde zijn voor vit B? Want dan ga ik nog even aan de solgar nuggets Hopelijk is het idd de vitamine D. De klachten die ik heb komen alleen zo verschrikkelijk overeen met die van B12. Nu ga ik ook flink aan de slag met de acupuncturist om deze kwaaltjes aan te pakken. Het heftigst is nu vooral de enorme hoofdpijn, moeheid en de heftigheid van m'n cyclus. Mocht je nog andere tips hebben. Heel graag!
Ik heb begrepen dat 400 de ondergrens is voor zwangerschap in het buitenland. Je zou dan bijvoorbeeld wat minder vaak de B12 kunnen slikken als je het niet perse hoger wilt hebben maar wel op dit niveau wil houden.
oh wauw mijne was 220 en mk van een tweeling, ook ijzertekort,progesterontekort en bloedarmoede. Ik denk dat ik eens b12 ga bijslikken want ik word ook niet makkelijk zwanger. Ben wel vlees gaan eten. Deed ik niet
Ik raad het je zeker aan. Het is natuurlijk niet voor iedereen het wondermiddel, maar ik heb het vaker gehoord dat meiden opeens wel zwanger werden en bleven toen ze B12 smelttabletten erbij gingen nemen. Neem dan de smelttabletten van Solgar of Bloem zou ik aanraden. Zelf heb ik ze van Solgar, is een hele hoge dosis. Ik ging in 1 maand van 206 naar 384 ongeveer. Heb nu weer geprikt gisteren ben benieuwd.