Wie blijft er testen op Corona?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door tuc, 23 feb 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Is ook klaar. Ik werk bij een grote landelijke zorgorganisatie met veel verpleeghuizen en wijkverpleging en werkelijk nergens wordt nog getest. Niemand vraagt er nog om, niemand heeft het er meer over. Ook bij de huisartsen niet. Testen is gewoon echt niet meer nodig.

Rozebeer vindt dit leuk.
  2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Misschien is er geen ‘nut’. Zoals ik schreef: wellicht als nasleep’.
    Het voelt voor mij nou eenmaal zo, net zoals het voor jou gewoon weg is en dat niemand het er meer over/mee heeft.
    En zoals ik ook schreef: zullen mensen onzin vinden, daar ben jij er wellicht eentje van :D

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ik snap jou, maar ik snap @Damay77 ook.
    Ik vind testen ook niet meer nodig. Ziek is ziek, dan blijf je thuis en dan komt hier ook geen visite. Of alleen na overleg.

Als een van de kinderen met (buik)griep op de bank ligt laat ik ook geen vriendjes van de andere kinderen binnenspelen.

Maar toch als er een flink loopt te snotteren en koortsig is denk ik toch nog wel: zou het corona zijn? Dan ben ik nieuwsgierig en bij mijzelf zou ik dan wel eventueel een test doen. Puur uit nieuwsgierigheid.
    De oudere kinderen hier in huis weigeren pertinent om 'uit nieuwsgierigheid' zo'n stok nog in hun neus te steken.:D

Ik heb zelf een aantal weken geleden wel getest, mijn man ook. Wij doen beiden mee met onderzoeken van de rivm en vanuit het rivm is het verzoek gekomen om wel te blijven testen bij coronagerelateerde klachten. Wij hadden beiden het sterke vermoeden dat de klachten bij ons corona waren en hebben toen dus getest. Het was idd corona. De kinderen die op dat moment ook ziek waren hebben we niet getest, die zijn gewoon lekker uitgeziekt en meer niet.
    Maar ik ben niet van plan om mijzelf bij elke snotneus te testen. Dat doe ik pas als ik echt denk dat het corona is.

Iertje81 vindt dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Als je griep of norovirus hebt voel je je te beroerd voor bezoek.
    Als je gewoon verkouden bent dan kan je gewoon nog met mensen omgaan. Tenzij heel hoog risico.

Maar met diezelfde verkoudheidsymptomen kan je ook corona hebben en doorgeven. En dan snap ik het als je voorzichtiger met je oudere familielid omgaat.
    Zeker als je de ellende van dichtbij hebt meegemaakt. Die gaat niet zomaar je systeem uit.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, hier gisteren ook getest, mijn ouders hebben Corona en die testen liggen anders toch te verstoffen en ik was wel benieuwd of ik het ook had of gewoon snotverkouden ben. Negatief.

6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Maar als je gewoon verkouden bent ga je dan toch ook niet met je oudere familielid om? Want kan bij jou een snotneus zijn en bij een ander griepklachten geven. Bij wijze van. Dus wat maakt het dan uit of het corona heet of niet?

SAARC en Damay77 vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Bij gewoon verkouden wordt de ander ook gewoon verkouden. Ze kan het wat heftiger krijgen, maar zal er niet mee in het ziekenhuis terecht komen.
    Dus ja. Ik ga gewoon verkouden ook gewoon met mijn 70+ moeder om.

Maar het verkoudheidvirus is bepaald niet hetzelfde als het coronavirus. Laatste dat ik ervan weet is dat risicogroepen daarmee nog altijd kans lopen op opname in ziekenhuis, ic of crematorium. Die kans ligt ook gewoon nog steeds een stuk hoger dan bij verkoudheid of griep.

Sidenote: laatste keer dat ik wat verkouden was ging ik zonder test naar mijn moeder. Niet naar schoonmoeder. Die staat nog 5 stappen hoger op de schaal van fragiel oud dametje, plus haar woonomgeving zit vol fragiele oude mensjes.

Ik zei alleen dat ik begrijp dat mensen nog steeds voorzichtig zijn om die reden. En vooral wanneer je de ellende van dichtbij hebt gezien. Hoeft niet eens rationeel op cijfers oid gebaseerd te zijn. Meestal is het een combi gevoel en ervaring waardoor je risico 's op een bepaalde manier inschat.

Nellie4 vindt dit leuk.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Tja, wat is gewoon verkouden? Hoesten? Veel of af en toe wat? Snotteren? Een beetje of de hele tijd? Dus best lastig toch, waar ligt de grens tussen een beetje verkouden of echt flink verkouden. En waar ligt dan de grens tussen nog wel gaan en niet meer gaan?
    En hoe oud is een ouder familielid? Is dat 60+ al of pas bij 70+?
    Mijn moeder is 70+, haar man al 80+, maar bij een verkoudheid blijven we niet thuis. Zeker de kinderen lopen nogal eens te snotteren, dan kunnen we nooit meer naar ze toe.

En nee, ik ga voor we gaan die snotneuzen niet testen op corona. Als anderen dat wel doen is dat prima, dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

9. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ik ook niet hoor, corona is echt klaar.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Tja wat is klaar?
    Mijn man en ik hebben het allebei kortgeleden nog gehad. Een paar van de kinderen misschien ook wel, maar die hebben niet getest.

11. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja iedereen zelf weten natuurlijk. T is niet noemenswaardig meer.

12. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik ga verkouden ook bij mijn 70+ ouders langs ja.
    Maar ging hier om kwetsbare ouderen volgens mij. Kan even niet meer terug vinden waar ik op reageerde.

Zxcvb vindt dit leuk.
  13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik liep vorig weekend in een (openlucht :rolleyes:) museum waar nog volop bordjes en postertjes hingen met '1,5 meter afstand houden', ook op veel plekken nog desinfectans.
    Eerlijk... ik dacht echt 'huh, oja dat moesten we eerst' o_O...gewoon helemaal uit m'n systeem :roflmao: (gelukkig maar). Testen denk ik ook totaal niet meer aan, was ik al niet van plan, maar had verwacht dat ik er bij een verkoudheid nog wel aan zou denken, maar bleef van niet :thumup:.

Nellie4 vindt dit leuk.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Valt mij ook regelmatig op dat er op toch nog best veel plekken die stickers van 1,5m zitten. Blijkbaar neemt niemand de taak op zich om die dingen te verwijderen....

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik zie ze zelf eigenlijk bijna nergens meer, of soms een enkele verdwaalde en versleten sticker. Vandaar dat ik zo verbaasd was want daar was het dus nog echt volop aanwezig, zag er allemaal nog spik en span uit en op elke hoek, nieuwe ruimte etc hing het.

Zxcvb vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja we waren afgelopen week bij de tandarts en daar zit nog zo’n tape op de grond en er hangt bij de balie ook een plastic scherm. Vooral die sticker op de grond sloeg nergens op. Is vooral gemakzucht om alles te laten zitten en staan. Wij hebben pas bij ons op de praktijk juist alles opgeruimd. Scherm is al zeker een jaar weg maar ook bij ons hing nog een poster en desinfectans bij de ingang ( allang leeg en opgedroogd) Ben blij dat alles opgeruimd is en hopelijk voor altijd.

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Bij ons in de apotheek hangt alles nog. En dat zijn echt geen oude sticker, want die is pas verhuisd begin van het jaar. 1,5 meter stickers, looplijnen, schermen bij de balie, posters op de deur, en een bordje dat er maximaal 3 mensen binnen mogen.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Die zijn dan echt in het jaar anno 2020/2021 blijven hangen. Kan je dan toch ook niet meer serieus nemen.

citroenrasp en tuc vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vond het ook nogal bizar ja.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw