Wie blijft er testen op Corona?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door tuc, 23 feb 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Alleen bij klachten. Ik test nog wel zo lang ik die testen heb liggen. Had een halve kast vol. Meten is weten. Maar ben wel blij dat men niet meer zo paniekerig is.

Verder ben ik nog nooit zo vaak ziek en bleh geweest als het afgelopen jaar. Zelfs de zomer aldoor snortterig, mijn zoon ook. Nu sinds een maand of twee nergens meer last van.

Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Maar wat doe je als je wel snotneus hebt, geen corona, maar misschien griep hebt? Griep is voor kwetsbare mensen ook risicovol.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Als je goed de griep hebt dan heb je sowieso geen zin om te werken/sociale leven en blijf je ook bij de kwetsbare bekenden uit de buurt.

Een snotneus is bij mij gewoon een verkoudheid

Saartje33 en chrystel73 vinden dit leuk.
  4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.885
    5.832
    113
    Vrouw
    Ik denk dat we niet meer testen. Heb wel nog een enorme berg liggen. Merk wel dat ik voorzichtiger ben sinds Corona , als ik niet lekker ben maar goed genoeg om te werken. Heb een collega met de zorg voor een kwetsbare ouders. Dan probeer ik toch een beetje uit de buurt te blijven.

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Wij testen al heel lang niet meer eigenlijk. Afgelopen januari heb ik zelf een zelftest gedaan want ik kreeg toch wel typische klachten maar het was negatief.

vorige week met mijn peuter in het ziekenhuis geweest wegens ziekte, daar kreeg hij een covid test en een griep test. Negatief op covid, positief op influenza.

6. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Dat blijft een lastige. Met een snotneus die geen corona is, ga ik werken. Wordt ik er ziek bij, dan blijf ik thuis.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Maar het idee met het nieuwe advies straks is toch dat je niet meer hoeft te weten of jouw snotneus corona is?? Dat je thuisblijft als je ziek bent lijkt me logisch, dan ben je ook niet in staat om te werken.
    Maar ik ga er wel vanuit dat werkgevers ook niet meer accepteren: ik heb een positieve coronatest, dus ik kom niet werken.

GossipGirlxoxo, Mop81 en Sado vinden dit leuk.
  8. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Klopt. Als die nieuwe regels worden ingevoerd dan stop ik daar dus ook mee hoor.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Nee wij testen niet meer. Zoon hoestte afgelopen week de longen uit zijn lijf, heb hem 1 dag thuisgehouden omdat hij door slaapgebrek van het hoesten niet fit was. Daarna weer lekker (en nog hoestend) naar school.
    De hoest is inmiddels weg, dus was een gewone verkoudheid of was corona en leek op een verkoudheid. Dat is voor mij in deze fase hetzelfde.

Neuzeke en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Maar niet iedereen is heel ziek van de griep. Je kunt ook milde verschijnselen hebben. Dan weet je toch ook niet of het griep/verkoudheid/corona is? Dus waarom dan een speciale behandeling bij corona?

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ik ben benieuwd hoe ze hier in de zorg mee om zullen gaan.

12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Denk dat daar per werkgever ook nog wel verschil in zit.
    Maar de wettelijke basis vervalt volledig dan.

Bij ons is het simpel. Bij klachten maar niet ziek of bij positieve test werk je thuis. Maar dat kan natuurlijk lang niet in elk beroep.

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Dat idd. Tot nu toe zijn de regels in het verzorgingshuis (terecht) veel strenger gebleven. Je moet wel veilig blijven voor de bewoners natuurlijk.

En het klopt dat griep en verkoudheid voor die bewoners ook slecht af kunnen lopen. Maar dat heb je doorgaans niet zonder klachten. Corona wordt veel vaker ongemerkt doorgegeven.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik werk in de wijkverpleging bij een grote landelijke organisatie die ook veel verpleeghuizen heeft.
    Bij ons was het al zo dat we gewoon moesten werken met een positieve test. Tenzij we ons echt beroerd voelen. Maar positieve test en geen of nauwelijks klachten?
    Gewoon werken met mondkapje en handschoenen aan.
    Je kan gewoon niet alles voorkomen en dat moet je ook niet willen. Van een griep of verkoudheid kunnen de kwetsbaren ook doodziek worden. Heel lullig maar dat is het leven.
    Corona moeten we echt gaan zien als een griep of verkoudheid.
    De kwetsbaren hebben de keuze om zich te beschermen met een vaccinatie , net als dat velen dat met de griep hebben gedaan.
    Bij ons is het zo dat je thuis blijft wanneer je je ziek voelt.
    Wat bij mij een lichte verkoudheid is kan bij de ouderen zich gaan uitten in griep.
    Veel virussen kan je ook overbrengen zonder dat je het zelf door hebt of klachten hebt. Deden we daar voor corona zo spastisch over? Nee. (Op uitzonderingen na). Dus nu ook niet doen.

Ik test al een tijdje niet en ga het nu ook niet meer doen. Ziek is thuis en daar blijft het bij.

Wij krijgen waarschijnlijk snel een bericht dat de maatregelen bij onze organisatie gaan stoppen. Ben ik het helemaal mee
    eens.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij testen al een tijd niet meer, mijn omgeving inclusief directe collega's ook niet. Een enkele collega nog wel, dan hoor je opeens dat iemand corona heeft, maar ik ben daar niet meer mee bezig. Als ik ziek ben blijf ik uit de buurt van ouderen en kwetsbaren.

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Dat is ook de enige reden dat het bij ons nog aangehaald wordt (niet daadwerkelijk gedaan), geoorloofde extra vrije dagen :roflmao:

17. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Een vriendin van mij werkt in het zhs als verpleegkundige en die mogen niet eens meer testen bij een simpele verkoudheid.
    Zal per organisatie misschien verschillend zijn, want andere vriendinnen in een ander ziekenhuis werken nog standaard met mondkapje.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik bedoel uiteraard in beroepen waar je niet thuis kunt werken zonder contact.
    Ik hoop eigenlijk echt dat werkgevers hierin strenger worden. Dat een leerkracht niet meer thuis zit met een snotneus en meldt dat die corona heeft. Want dat heeft echt veel impact op de kinderen, en ook op collega's trouwens.

Mop81 en Zxcvb vinden dit leuk.
  19. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk dat ongeveer hetzelfde gaat. Op t moment dat iemand ziek thuis blijft en het griep of een buikvirus blijkt te zijn, zijn er vaak al genoeg mensen besmet en worden iets later ook ziek. Anders zouden griep, verkoudheden en andere virussen (zoals buikvirussen) ook niet zo rondgaan, ze zijn juist hartstikke besmettelijk. De incubatietijd van griep en verkoudheden is vaak net zo goed 1-4 dagen, niet anders dan corona. Wat dat betreft gaat t er vaak een dag of wat overheen voor je je echt ziek genoeg voelt om thuis te blijven. Bij een half snottertje, eerst kuchje, etc blijf je uiteraard nog niet meteen thuis. Je blijft thuis wanneer je je niet fit genoeg voelt om te werken. Het virus is dan over t algemeen allang doorgegeven.

In die zin ben ik zelf wel blij dat we dadelijk corona als gelijken kunnen beschouwen als andere virussen. Ik zal dan ook niet meer gaan testen, ik deed het nu omdat het van me verwacht werd.
    Wanneer ik nu een beetje moest hoesten of verkouden was, werd meteen gevraagd of je geen corona had. Dat was ook het enige waar je om kon vragen. Echter, het afgelopen jaar zijn er in mijn omgeving meer mensen behoorlijk ziek geweest van de griep (bewezen griep vanwege een ziekenhuisopname) of een flink buikvirus dan van corona. Het wel nog kunnen testen op corona is dus ook naar schijnveiligheid, corona sluit je uit, al het overige niet.

Neuzeke vindt dit leuk.
  20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben ook benieuwd naar wat de richtlijnen dan worden bij besmetting onder de bewoners. Tot op heden werd een positieve bewoner dan echt geïsoleerd en mochten alleen “ingepakte” bezoekers en verzorgenden naar binnen.
    Er zijn meer besmettelijke ziektes waarbij ze zo handelen in ziekenhuizen en verpleeghuizen, ook voor corona bestond al, dus het is op zich niet gek als corona op dat lijstje erbij komt… ik ben benieuwd.

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina