Wie blijft er testen op Corona?

Discussie in 'Corona forum' gestart door tuc, 23 feb 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Grote verschil is denk ik dat bij griep de meeste mensen zo ziek worden dat ze thuis blijven. En corona veel vaker met alleen een licht kuchje. Dus met corona wordt vaker doorgewerkt. Zeker als je niet meer test.

    Waarbij ik overigens wel hoop dat het testen eraf gaat.
     
  2. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Qua belasting op de zorg zit er nog wel een verschil tussen griep en Covid. Griep geeft een korte piekbelasting en Covid is nog steeds geen seizoensvirus. Ook gisteren bijvoorbeeld 200 covid-opnames.
    Hieronder zie je in donkerblauw de covid-druk op de zorg en griep in lichtblauw.
    Geen wonder dat de zorg steeds minder goed bereikbaar wordt. Covid geeft nog steeds een grote belasting en in deze golf wordt weer zorg afgeschaald in ziekenhuizen. De griepgolf is al wel redelijk teneinde.

    fba70846fd068b7d.png
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat heeft vooral te maken met de lage salarissen, waardoor het enorme personeelstekort alleen maar groter wordt.
     
    Damay77, Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  4. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.859
    113
    Ik denk ook dat dat inderdaad maar 1 stukje van de verschillende factoren is. 10 jaar geleden werd er al een zorginfarct voorspeld. Dat komt niet alleen door covid (misschien wel versneld daardoor?). Er is een tekort aan zorgpersoneel wat alleen maar erger wordt door de uitstroom van professionals agv de vergrijzing en de steeds zwaardere werkdruk en lage vergoeding.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    #105 Damay77, 8 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2023
    Dit. Wij (grote thuiszorgorganisatie met vwel verpleeghuizen) hebben gisteren bericht gekregen dat we onszelf niet meer hoeven te testen bij klachten of na aanraking met (mogelijk) besmette cliënten. Ook geen quarantaine meer.
    Met lichte klachten evt mondmasker op en gewoon werken.
    Met zware klachten zoveel mogelijk thuis werken of blijven net als wat je anders met bijvoorbeeld een griep zou doen.
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ja dit. Als ik in mijn team alleen al kijk... we zijn met z'n 14. Daarvan zijn er 4 onder de 45 jaar. De rest allemaal 50/55+.
    Als die doorwerken tot hun pensioen dan zullen er binnen 2 jaar een hoop goede professionals vertrekken.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet zo goed waarom je dan getest hebt.
    Je voelt je ziek. Dan doet het er toch niet toe of het griep of corona is?
    Je voelt je ziek, dan was je toch hopelijk sowieso niet naar die afscheidsdienst gegaan? Want al was het griep dan had je die ouderen OOK aan kunnen steken met mogelijke gevolgen van dien.
    Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je met corona dan thuis zou blijven en met griep of een andere ziekte niet.
     
    Sado, GroeneBomen, SAARC en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.859
    113
    Mamafiets, evaleana, Sado en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    tuc en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.859
    113
    Ja gelukkig wel en toch voelt het ergens gek. Maar het went vast snel. Het niet meer afstand houden en in de drukke rij staan etc wende ook heel snel;)
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik ben stiekem toch wel benieuwd hoevaak ik nog om me heen hoor: die en die heeft corona.
    Want ik geloof dus nooit dat iedereen ineens stopt met testen. Het merendeel wel hoop ik.
     
    Sado vindt dit leuk.
  12. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.587
    6.276
    113
    Maar het kan niet meer gebruik worden als excuus om niet meer naar school of werk te gaan.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou dat vraag ik mij dus inderdaad af. Er is bij corona echt een cultuur ontstaan dat als iemand een beslissing maakt vanwege corona je daar absoluut niks over mag zeggen of van mag vinden.
    Want het is "sociaal om niemand te willen besmetten":rolleyes:
    Dus ik ben wel benieuwd welke werkgever etc durft te zeggen: fijn voor je corona, je komt maar gewoon.
     
  14. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.859
    113
    Daar ben ik ook benieuwd naar.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Ik gok voor mezelf vrij weinig, het grootste gedeelte van de mensen om mij heen keek er wel een beetje naar uit dat het gewoon bij de virussen gaat horen die er zijn.
    Het zal sowieso wel raar worden als je wél test, want wat wil je ermee? Buiten dat je thuis blijft als je te ziek bent om te werken natuurlijk. Maar bij een 'simpele' verkoudheid, quarantaine hoeft niet meer, je moet toch gewoon naar je werk.
    Het kan zijn dat bij beroepen met kwetsbare mensen corona gewoon bij t rijtje virussen komt waar al mondkapjes worden gedragen, daar wordt ook niet altijd op getest, maar wel bepaalde voorzorgsmaatregelen genomen en dat is natuurlijk helemaal prima. Dan wordt uiteindelijk dus ook hetzelfde behandeld als andere virussen, en dat is ook wat we nu gaan doen.
    Gek en wennen zal het inderdaad zeker zijn :roflmao:. Was bij eerdere maatregelen ook wel, alhoewel het toch ook wel weer snel wende gelukkig.
     
    nelta vindt dit leuk.
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Vandaar dat we niet meer hoeven te testen, dan weet ook niemand wat hij of zij voor virus heeft.
    Ik denk ook niet dat iemand je mag verplichten wél te testen.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat mij betreft heb je gelijk hoor.
    Maar ik lees en hoor om me heen echt heel andere geluiden. Zoveel mensen die vinden dat er in openbare ruimten gewoon nog mondkapjes gedragen zouden moeten worden en die nog heel panisch voor een verkoudheid enz zijn.
    Ik denk dus dat die mensen heel simpel blijven zeggen: de buurman van de tante van mn achternichtje is kwetsbaar dus ik blijf me netjes testen en blijf thuis, want "ik ben sociaal".
    En dan moet je als werkgever zeggen: pech hebben, je komt gewoon.
    Buiten het feit als de testende mensen daar vervelend commentaar op krijgen, ze voortaan gewoon alleen zeggen dat ze ziek zijn.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Oh ja ik ervaar dat juist andersom. Ik ben afgelopen week hardstikke ziek geweest van corona en ik kreeg het gevoel dat A ik al een gekkie was dat ik überhaupt getest had en B men niet geloofde dat ik echt ziek was want corona is voor iedereen toch maar een verkoudheidje tegenwoordig.
    Het is denk ik ook net uit welk “kamp” je omgeving komt.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  19. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    Moeten jullie tegen de werkgever zeggen, waarom jullie ziek gemeld zijn ?

    Bij ons ga je naar de dokter en die zal een briefje schrijven ivm afwezigheid omwille van ziekte maar de reden heeft een werkgever totaal geen zaken mee.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier komt de dokter er niet aan te pas nee. Je geeft gewoon aan je werkgever door dat je ziek bent. Of de werkgever een reden wil verschilt per werkgever. Bij mijn man volstaat gewoon melding dat je ziek bent, dat gaat in goed vertrouwen. Maar er zijn wel werkgevers die doorvragen en willen weten wat je hebt.

    En in mijn omgeving (want dat klopt vast wat @cowgirl80 zegt) zitten vooral mensen die voor elke druppel snot testen en ook zo vaak corona gehad hebben. En het naar mijn mening ook wel een makkelijke reden vonden om een paar dagen thuis te blijven. Vooral sinds de rest van het gezin niet meer mee in quarantaine hoeft.
     

Deel Deze Pagina