Lieve Dames, Vandaag controle echo na hysteroscopie ivm restweefsel miskraam. Intussen 1e cyclus geweest en amper bloed verloren bij menstruatie en nu blijkt vandaag mijn baarmoeder slijmvlies maar max 2 mm te zijn, op cd 12 en een follikel van 14mm. Wat moet ik nu doen/ denken? Dit is toch onmogelijk om een zwangerschap tot stand te brengen en vervolgens nog te laten slagen ook?! Wat te doen aan verdikken baarmoederslijmvlies? Kan ik zelf thuis al iets ondernemen? Hopelijk hebben jullie ervaringen/ kennis die jullie willen delen. Want begin te denken dat mijn 3 mislukte zw hiermee samenhangen. Liefs, Happy...
Amper bloedverlies verklaart het dunne baarmoederslijmvlies ja Ze rekenen in Breda 7 mm minimaal voor baarmoederslijmvlies maar iets dunner kan nog wel. 2 is wel erg dun. Het zou een oorzaak kunnen zijn voor dat het mis is gegaan in het verleden. Sommige middelen verdikken het baarmoederslijmvlies extra (bijvoorbeeld menopur ipv puregon).
Hoi Nepthys; dank voor je reactie! dan is dat iig een duidelijke conclusie (weinig baarmoederslijmvlies = weinig menstruatie) , maar dan 7mm baarmoederslijmvlies..dat is nog wel aardig wat tov 2mm.. Hoe snel/veel kan baarmoederslijmvlies nog groeien de komende tijd ivm zw. kans en wanneer/ bij hoeveel mm zal er een eisprong zijn? rond 17-20mm?! Kan ik beetje puzzelen in gedachten wat mn kansen worden en hoop houden...al zal de realiteit wel anders zijn.. x
Hoe lang geleden heb je een hysteroscopie gehad en is er restweefsel verwijderd ? Aangezien je al 3 keer zwanger bent geweest.. betekent dat voorheen je baarmoederslijmvlies de juiste dikte had om zwanger te kunnen worden !! het vruchtje kon zich dus altijd gewoon innestelen. Het kan '' eventueel '' zijn dat er verklevingen zijn ontstaan door het verwijderen van de restjes.. waardoor je weinig bloedverlies had deze cyclus. en je baarmoederslijmvlies dun blijft. het kan ook zijn dat je cyclus nog goed op gang moet komen.. soms heeft dat even z,n tijd nodig. Je ei was 14mm .. een baarmoederslijmvlies van 2 mm is wel erg dun nog, maar die krijgt inprinciepe nog de tijd om te kunnen groeien tot je ei volledig rijp is. ( ei springt rond de 20mm ) Zelf kun je helaas niets doen om je baarmoederslijmvlies dikker te maken, ik had voorheen ook een baarmoederslijmvlies van rond de 3mm.. Ik gebruik nu menopur injecties waardoor me baarmoederslijmvlies nu tussen de 5,6 - 6mm is. Is nog steeds niet super dik maar is wel opgebouwd uit 3 lagen.. en dat zien ze het liefst. Ook gebruik ik Pregnyl om een eisprong te timen en hierdoor wordt me baarmoederslijmvlies uiteindelijk 8mm. Ook slik ik zelf tarwekiemolie capsules, heb veel gelezen dat dit kan helpen voor je baarmoederslijmvlies.. of het echt helpt weet ik natuurlijk niet. Ik zou rond je eisprong nog eens om een echo vragen.. om nog eens je baarmoederslijmvlies te laten meten.. en mocht het nog hetzelfde zijn, eens te vragen en na te gaan waaraan dit zou kunnen liggen. Anders blijft het speculeren.. hoe dit zou kunnen komen. Heel veel succes !!
@Steph88; Dank voor het delen van je ervaring. hysteroscopie was zo`n 6 weken geleden, maar dat is heel voorzichtig gedaan ivm ashermann verleden en op de echo was geen vocht/ bloed te zien, dus denk dat dat wel goed zit. die visie van al 3 x zwanger geweest dus baarmoederslijmvlies was goed, zou logisch zijn, maar daar zit de twijfel. ik weet heel toevallig dat 3 dagen voor mijn 1e posi test, het baarmoederslijmvlies heel dun was (weet niet hoe dun) omdat ik geen cyclus had en gecontroleerd werd. toevallig daarna getest ivm willen starten primolut kuur...dat bleek niet nodig. andere keren geen idee van dikte baarmoederslijmvlies, maar het is 3x raak geweest, maar ook 3x mis...helaas. di moet ik weer terug ter controle. hoop door jullie ervaringen en/ of kennis daardoor di nog gerichtere vragen te kunnen stellen.. bedankt, wellicht helpt menopur mij ook wel! Jij succes!
Aha, oke vandaar.. ja dan zou je idd denken dat het aan dun baarmoederslijmvlies ligt .. dat het eerder helaas fout is gegaan.. en je dit gewoon van jezelf hebt. Gelukkig heb je nog eens een echo ter controle, dat is fijn.. zo krijg je een beetje inzicht in de situatie. Wellicht kun je een gesprek aangaan en een plan van aanpak maken ik hoop dat evt hormonen of dergelijke jou ook zullen helpen
Ik zou niet te hard van stapel lopen met je conclusie dat het weinige weefsel de oorzaak is van je miskramen. Het kan ook best dat je nu zo weinig weefsel hebt door de hysteroscopie en de miskraam en dat dit gewoon een beetje een rare cyclus is. Een natuurlijke eisprong vindt gemiddeld plaats zo rond de 20 mm. Als je eitje gemiddeld groeit zou dit betekenen dat je nog drie dagen hebt. In drie dagen kan je slijm nog heel veel groeien! Je zou over drie dagen best 8 mm kunnen hebben. Hoe snel het groeit is moeilijk te voorspellen en vooral afhankelijk van de hoeveelheid oestrogenen in je lijf. Meer oestrogenen betekent meer weefsel en de ene maand, maak je meer aan dan de andere. Of tarwekiem helpt bij je baarmoederslijmvlies weet ik niet (maar ik vermoed dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor is...). Het probleem is echter dat eten dat in theorie zou helpen (met veel fyto-oestrogenen) ook je eisprong zou kunnen tegenhouden, want dat doet een teveel aan oestrogenen. Nogmaals ik zou me niet direct zorgen maken en eerst eens kijken hoe dik je baarmoederslijmvlies is in een volgende cyclus. Mocht ie dan weer zo dun zijn dan denk ik dat het ziekenhuis je echt wel gaat helpen hoor!
Hier ook een ervaren Ashermanpatient in de mmm. Mijn ervaring is dat mijn baarmoederslijmvlies max 6mm werd. Bij een eitje van 16mm was mijn baarmoederslijmvlies 4mm, 3 dagen later was dit eitje gesprongen en mijn baarmoederslijmvlies 6 mm. Het groeit bij mij dus ook niet supersnel. Na je eisprong groeit het vaak ook nog 1mm. Je hebt nu denk gewoon een slechte cyclus door de controle-hysto, wellicht is die volgende maand wat beter. Het dunne baarmoederslijmvlies zou een zwangerschqp wat moeilijker maken, maar eenmaal ingenesteld moet dit niet veel meer uitmaken. Denk eens aan al die meiden die bbm-zwangerschappen hebben. Er zit helemaal geen slijmvlies in je eierstokken/eileiders hoor Ik snap je zorg wel. Dikker kun je het zelf niet maken, maar hormonen kunnen het vaak wel iets dikker maken. Mocht je verder zijn in de mmm zal hier door je arts naar gekeken moeten worden. Wat wel belangrijk is is de doorbloeding van je baarmoeder. Dit wordt dan weer wel beter door tarwekiemolie. Verder zou een hele lage dosis aspirine jou misschien kunnen helpen, maar dit moet je even bespreken met je arts.
Het is idd positief dat je al eens zwanger bent geweest want toen was het baarmoederslijmvlies dik genoeg. Ik heb alles gezien; baarmoederslijmvlies dat in 2 dagen 6 mm groeide en baarmoederslijmvlies dat in 2 dagen verder kromp. Het kan alle kanten op, dat maakt het zo lastig.