Financien

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Marjama, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjama

Marjama Lid

21 nov 2008
    6
    0
    0
    Enschede
    Ik ben 18 Jaar en nu bijna 8 weken zwanger.
    Zit iemand in hetzelfde schuitje, of heeft hierin gezeten
    En kan mij misschien vertellen waar ik straks allemaal
    recht op zou kunnen hebben , en dus kan aanvragen

Alvast bedankt ! ;)

Liefs

Edit moderator: Dikgedrukte tekst verwijderd. Graag tekst normaal houden.

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Je kan zwangerschapsverlof uitkering aanvragen. Daarnaast als het kindje geboren is, heb je recht op kindertoeslag en/of kinderbijslag. Daar zit allemaal verschil in! Moet je even kijken op belastingdienst.nl
    Wat het verschil van toeslag en bijslag is, dat weet ik zo even niet uit het hoofd, maar de ene krijg je per kwartaal en de andere in de maand! Maar of het nou is, dat je de ene krijgt als je alleenstaand ben, dat zou je echt even moeten bekijken op de site van belastingdienst.
    Verder kun je natuurlijk als het kindje geboren is en jij wilt weer werken x aantal uren in de week, dan kun je toeslag krijgen op kinderdagopvang, mits je daar gebruik van maakt. Ligt er aan hoeveel je ( en je partner ) verdienen in de maand, maar vaak word er een groot deel vergoed.

3. 4days

4days Niet meer actief

Misschien moet je even wat meer vertellen over je situatie. Werk je? Ben je met je partner samen? Ben je misschien zelfs getrouwd? Of volg je een opleiding? Dan zijn de mogelijkheden wat duidelijker.

4. Marjama

Marjama Lid

21 nov 2008
    6
    0
    0
    Enschede
    Bij deze ..

Ik werk 40u.
    Alleenstaand
    Geen opleidig
    [Nu] nog thuiswonend

5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Je zou je vraag ook even bij alleenstaande moeders kunnen plaatsen i.p.v. hier.

Als je straks in plaats van 40 uur 20 uur gaan werken

Als alleenstaande ouder met een kind en een baan buitenshuis, heb je in principe recht op de volgende kortingen:

algemene heffingskorting,arbeidskorting,kinderkorting,combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting, alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Waarschijnlijk zult je de invloed van 20 uur werken in plaats van 40 uur alleen merken in de hoogte van de arbeidskorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting. Deze zijn rechtstreeks gekoppeld aan de hoogte van jou inkomsten (tot een bepaald maximum waar u met 20 uur werken waarschijnlijk niet aan komt).

Overigens heb je recht op zoveel kortingen dat je met een dienstverband van 20 uur (en zelfs van 40 uur)waarschijnlijk geen of nauwelijk belasting zult betalen.

Met betrekking op een woning, kun je ook huurtoeslag aanvragen. Maar dan moet je 23 jaar of ouder zijn, mits je een kind heb. Alleen moet je huur wel hoger dan 360 euro zijn. Als je particulier huurt, dan kun je ook huurtoeslag aanvragen, maar dan zijn er een aantal " eisen " waar je aan moet voldoen. O.a. een eigen voordeur en eigen huisnummer, en je moet er minimaal een half jaar wonen, dat moet de gemeente aan kunnen tonen.

Kortom, je hebt recht op veel kortingen. Kijk ook nog eens op de belastingdienst, daar kun je uit rekenen hoeveel kindertoeslag en/of bijslag kan krijgen.

Is de vader nog in beeld? En heeft hij het kind erkend, dan kan je hem ook nog aanspreken op het feit dat hij alimentatie betaald. Dat verhoogd zich jaar. Hoe ouder het kind, hoe meer je krijgt.

Verder kan je natuurlijk in de toekomst ook in de bijstand gaan, mits je eigen woning hebt. Het zal geen vetpot zijn, maar dan kun je wel thuis bij je kindje zijn.
    Je krijgt een vast bedrag per maand, maar je hebt wel sollicitatie plicht en het zou kunnen dat er dan iemand langs komt in je huisje die controleerd of er geen man in huis is. Althans zo was dat vroeger bij mijn moeder zo, dat is inmiddels ook al weer x aantal jaren geleden.

Hoop, dat je hier wat aan hebt. Ik zou me niet al te veel zorgen maken, zeker niet nu je nog zo pril zwanger bent. Het komt wel goed ;)
    Denk nu maar eerst even aan jezelf en de kleine

6. Marjama

Marjama Lid

21 nov 2008
    6
    0
    0
    Enschede
    Hartelijk Dank ;)

Deel Deze Pagina