Hoi hoi! Wie van jullie wil er even met ons meedenken. Ik ben een beetje inspiratieloos geworden. Sam is een lastige eter. Niet altijd geweest, maar hij is op een gegeven moment ziek geweest (gewoon een griepje) en heeft toen veel overgegeven. Hij heeft toen twee keer heel erg gespuugd aan tafel: een keer toen we boterhammen aten en een keer toen we macaroni aten. Je raadt het al... sindsdien wil hij beide dingen écht niet meer eten. Ik denk dat hij het associeert met het ziek zijn. In het begin dachten we: 'ach, dat gaat wel over'. Maar inmiddels zijn we 8 maanden verder en eet hij nog steeds geen brood en macaroni. Dat laatste vind ik nog niet eens zo erg (pech gehad, denk ik dan...), maar brood vind ik wel heel erg. We hebben van alles geprobeerd. We hebben het ook besproken met de huisarts. Sowieso hebben we er nog nooit een strijd van gemaakt. Dat gaat helemaal tegen mijn natuur in, dus hij hoeft van mij echt niet aan tafel te blijven zitten totdat hij zijn bord leeg heeft. Maar goed... geen brood eten is natuurlijk toch wel problematisch. We zijn op een gegeven moment op het idee gekomen om het crackers te geven. Die eet hij nu heel goed. Probleem is wel dat hij er geen ander beleg op wil dan pindakaas, maar goed... so be it. De eerste 5 maanden van deze 'fase' wilde hij namelijk helemaal geen beleg, dus ik ben allang blij dat ik er nu íets op krijg. Op een gegeven moment dacht ik het brood te gaan roosteren, zodat het wat leek op de crackers, maar daar trapte hij één dag in en de volgende dag weigerde hij weer. Oh ja,... als ie dan al eens een keer iets van een boterham eet, dan wil hij alleen de korstjes (ja, ja.... raar kind, andere kindjes willen juist geen korsten). Dit geldt ook voor een broodje. Als je hem een wit of bruin bolletje geeft dan eet hij alleen de bovenste 'korst' (is meer een donker laagje) ervan op, de rest dus niet. Voor de rest eet hij vrij aardig. Hij eet redelijk mee aan tafel. Hij weigert dus alleen pertinent macaroni en brood. Verder gruwelt hij van alles wat zoet is. Geef hem dus geen rozijnen, snoep, koekjes (of biscuit na), jam, chocola, vlokken, hagelslag, enzovoorts enzovoorts. Weet je... ik snap best wel dat veel ouders er een moord voor zouden doen dat hun kindjes geen zoetigheid zouden willen, maar ooit het is het ook echt wel lastig hoor. Af en toe denk ik dat het aan de structuur van het voedsel ligt. Macaroni is zacht, brood is zacht, zo ook yoghurt, aardappelpuree, stamppot, enzvoorts. Allemaal dingen die hij dus écht niet eet. Ik weet nu gewoon niet zo goed meer wat we moeten doen. Mijn fantasie is opgeraakt. Ik weiger nog steeds om er een gevecht van te gaan maken, maar de hele dag leven op crackers en avondeten (bestaande uit groente - eet hij graag - en vlees - eet ie nog liever) dat lijkt me gewoon niet gezond. De huisarts zegt dat het een fase is, en dat heb ik ook heel lang geloofd, maar het duurt nu toch echt al wel heel erg lang. Wie geeft ons de ultieme tip! Liefs, Josien
Brood op een andere manier aanbieden: in stukken gesneden of juist een dubbelgeklapte boterham? Andere soorten brood: bolletjes, krentenbol, pitabroodje, pistolet? Zeker als hij graag korstjes eet is een hard broodje misschien een idee?
als ik uit eigen ervaring spreek, kan één keer zo'n nare ervaring behoorlijk heftig zijn. Ik heb ooit eens (op mn 18de ofzo) een boterham met pindakaas gegeten in de bus en ben toen heel erg wagenziek geworden. Maandenlang ging ik al bijna over mn nek van de geur van pindakaas. Verstandelijk wist ik heel goed dat die pindakaas niks met het ziekworden van toen te maken had, maar de rijstijl van de chauffeur des te meer, maar ergens in mn brein had zich "pindakaas=ziekworden" vastgezet. Na een jaar kon ik me in de dezelfde ruimte bevinden als iemand die pindakaas at zonder naar adem te hoeven happen, na 3 jaar heb ik mn eerste hapje weer kunnen nemen zonder misselijk te worden en na 5 jaar vond ik het pas weer zo lekker als voorheen. Ik denk dat tijd je beste vriend is in dit geval... en ik mag hopen voor je dat het minder lang duurt dan 5 jaar. Wel blijven aanbieden, maar vooral niks forceren, want dan versterk je, denk ik, de negatieve associatie alleen maar. Ik zou zeggen; prepare for the worst, dat voorkomt frustratie als ie het niet snel weer gaat eten. Verder, in de tussentijd: roggebrood? volkorenbeschuit?
Overdag pap, volkoren, of muesli geven voor de granen? Dus geen cruesli (gezoet) maar muesli van granenvlokken. Dart is wel het lekkerst als het even in de melk geweekt is. Zelf eens brood bakken, samen, en laten zien en proeven? Bij het avondeten tarly geven (tarwekorrels), zilvervliesrijst, boekwijt, couscous, quinoa, etc, allemaal gezonde granen en lekker voor de afwisseling. Ook voor jullie als de keuze nu beperkt is doordat hij sommige dingen niet wil.
Heb je wel eens tosti's geprobeerd? Pasta is er in veel kleuren en vormen, heb je daar al iets van geprobeerd? Je hebt ook Dora en Diego pasta.
Ik zou het brood en de granen in een andere vorm aanbieden. Bijvoorbeeld boterhammen roosteren en in lange repen snijden, zodat ze er niet als brood maar als crackers uitzien. En verder: pannenkoeken is ook een soort brood, granen kun je ook in de vorm van pap eten (100 jaar geleden ontbijtte vrijwel heel Nederland met een bord pap, zo raar is dat echt niet en het is ook niet iets dat alleen voor babies is). En rijst is ook graan, al zou ik dan wel liever zilvervliesrijst geven.
Gelukkig is hij een enorme rijstfan dus dat eten we met grote regelmaat, vooral vanwege de granen. Tosti's hebben we geprobeerd en dat gaat vrij aardig. Al blijft hij voorkeur houden voor de korsten. Bolletjes, pistoletjes (ook harde), stokbrood, krentenbollen, enzovoorts werken niet. Die eet ie echt niet op. Ook van geroosterd brood eet hij alleen de korsten op; in welke vorm ik ze ook geef (als hele boterham, in repen gesneden, enzovoorts). Van pap walgt hij echt. Tenminste... als we het hebben over een bordje pap. Ik heb het nog nooit in een fles gedaan, maar eerlijk gezegd wil ik daar ook niet meer aan beginnen. Wat mij betreft is het flessentijdperk toch wel voorbij. Peperkoek vind ie met vlagen wel goed. Roggebrood hebben we nog niet geprobeerd, maar dat vind ik zeker nog een goed idee. Ik gruwel zelf bij het idee, maar misschien vindt hij het wel heel lekker. Zeker het proberen waard! @Snoopy, toevallig zat die Dora en Diego pasta in mijn kerstpakket. Die gaat we van de week dus uitproberen. Verder hebben we spaghetti geprobeerd, penne, vlindermacaroni, elleboogjes, driekleurenmacaroni,... maar dat heeft tot op heden allemaal geen effect gehad... @Babel, goede ideeën. Sommige hebben we al geprobeerd, andere nog niet. We gaan hier zeker wat ideetjes uit oppikken. @Fafa, zo... 5 jaar! Ik hoop niet dat we hier zo lang moeten wachten... Ik kan het ook best begrijpen dat hij het ziek zijn geassocieerd heeft met boterhammen en macaroni. Maar lastig is het inderdaad wel! Bedankt voor al jullie tips! Mochten jullie er nog meer hebben, dan hoor ik het graag! Liefs, Josien