Hallo allemaa, ik zit met een paar vragen en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ons dochtertje is inmiddels bijna 4 maanden. Mijn man en ik zijn op zoek naar een oppas, met name voor de avonduren zo 1 a 2 keer per maand, en soms misschien eens een keertje overdag (meestal weekeind) Nu vragen we ons af: vanaf welke leeftijd is iemand geschikt om op een baby te passen? Zouden we bijvoorbeeld iemand van 17 jaar kunnen laten oppassen? en hoeveel is normaal om per uur te geven? Op internet ben ik via een oppaszoeksite zeg maar wel in contact gekomen met een paar, Maar die vragen allemaal 6/7 of soms zelfs 12 euro... Dat is volgens ons toch echt te veel. Zelf denken we aan 4 euro per uur. Of is dat volgens jullie te weinig? Helaas hebben we geen familie of nchtjes e.d. in de buurt wonen die willen oppassen, dus we zullen met een 'vreemd' iemand contact moeten maken... Tot slot: iemand nog tips waar we een oppas kunnen vinden die betrouwbaar is? Bedankt vast, groetjes Saskia.
Ik zelf zou nooit iemand laten oppassen die ik niet ken ben ik te paniekerig voor gelukkig past mn moeder wel eens op maar als ik echt voor een vreemde zou gaan dan zal het wel iemand zijn die ook kinderen heeft dat zal me dan mss wat geruster stellen.
Ik zou juist voor 30 jaar en ouder gaan en het liefst zelf moeder. Zeker niet een tiener. 4 euro vind ik best wel weinig.
bedankt voor jullie reacties. Laten oppassen door iemand die we kennen is vrij lastig, familie woont ver weg dus dat kan niet, we willen juist een of 2 vaste oppassen zoeken zodat we wel een vast gezicht hebben maar ook de flexibiliteit van het feit dat iemand er kan zijn, want we hebben allemaal wel eens een feestje/verplichting oid en ik kan moeilijk vragen mijn schoonouders vanaf Terschelling te laten opdraven. Dus een oppas komt er wel, alleen vraag ik me af waar kunnen we die vinden en hoeveel per uur is goed plan? Op site van het Nibud staat zelfs 3,50, maar ik denk dat een ouder iemand idd wel meer verdient. Iemand nog ideeen?
Maar we hebben al 2 dagen kinderdagverblijf dus vergoeding krijgen we al daarvoor en bovendien denk ik dat het niet geldt voor avonden en weekeinden? geen idee eigenlijk, ik dacht dat tegemoetkoming belastingdienst ook afhangt van hoeveel uren je maakt? Gastouders vragen vaak al 6,10 per uur, en zijn denk ik ook niet in avonden beschikbaar. O ja, en ook niet echt flexibel. Ten minste we hebben een tijdje gezocht naar gastouders maar dat was allemaal wachtlijst gebeuren en vaste dagen. Het gaat ons om een oppas bijv. als we een keer een feest hebben, bruiloft, een avondje samen. Dus meer wisselende momenten en tijdsduur, en ook niet heel vaak.
Een gastouder lijkt me een dure oplossing voor een oppasser... Misschien dat je even goed je omgeving in de gaten moet houden. Soms is de oplossing heel simpel, de dochter van je kapster bijvoorbeeld (ik noem maar wat). Ik vind het trouwens ook wel moeilijk hoor... De enige mensen die ik in mijn omgeving ken zijn vrienden en medestudenten. Die hebben wel aangegeven dat ze willen oppassen, maar ik vind dat zo raar... Dat ze hier bij mij een avondje thuis zitten, terwijl mijn zoon dus op bed ligt en wij weg zijn. Ik denk dat ze liever leuke dingen met hem ondernemen en ze dat bedoelen met oppassen Als Tobe wat ouder is, zou ik het denk ik makkelijker vinden om een scholier te vragen. Nu laten we voorlopig eigenlijk alleen mijn moeder oppassen (en gaan we verder ook niet veel met z'n 2en weg).
Kun je niet in je omgeving rondvragen of iemand geen dochter, buurmeisje of kennisje heeft die een oppasadres zoekt? Het ligt aan je eigen kindje of je ze toevertrouwd aan iemand van 17. Maar iemand van die leeftijd kan natuurlijk (door broertjes of zusjes) wel ervaring hebben met kinderen. Maar als je kindje bv moeilijk slaapt, of veel huilt zou ik ze niet zomaar aan iedereen toevertrouwen. Ik zou denk ik sowieso iemand proberen te regelen die ik via via ken, het is toch iemand die op JOUW kindje in JOUW huis moet passen. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Als wij een avondje wegwillen staan er mensen in de rij om op onze meid te passen.. Succes met je zoektocht! Oh ja, ik heb werkelijk geen idee wat je iemand betaald voor een avondje oppassen. 25 euro voor een avond lijkt me wel voldoende voor iemand van 17..
Ja inderdaad, als het af en toe is kun je misschien wel meer geld geven. Maar ik zou echt niet voor een scholier gaan. Sorry. Ik hoor daar veel slechte dingen over en ik zou mijn kind daar niet aan toe vertrouwen.
Hoezo? Ik heb zelf vaak opgepast en dat is altijd heel prima gegaan. Mijn zusje van 17 past nu al 3 jaar op dezelfde 2 kindjes (via mij, hij was mijn baas) en die kinderen zijn hartstikke gek met haar! Ik denk dat je je geen betere oppas kunt wensen dan mijn zusje. Ik zou het zelf niet toevertrouwen aan een onbekend iemand, maar als de dochter van mijn buurvrouw bijvoorbeeld wel wil oppassen, zou ik daar niet onwillend tegenover staan. Naja, wel pas als Tobe in ieder geval een jaar is (en 's avonds gewoon lekker slaapt).
Het zal best zo zijn dat er verantwoordelijke tieners zijn, maar ik riskeer dat dus niet. Ik heb vroeger ook op kleine kinderen gepast toen ik 16/17 was. Dat ging ook goed. Maar ik hoor er nu te vaak slechte dingen over ( in mijn kennissen kring ) en daarom doe ik het gewoon niet.
ik vetrouw mijn kleintje echt niet aan iemand toe die ik niet ken... daarom mogen alleen mijn schoonouders een keer oppassen als het echt nodig is... zou nooit een onbekende laten oppassen, je hoort tegenwoordig zulke vreemde nare dingen... en om eerlijk te zijn 4 euro voor een goede oppas is erg weinig... krijg je voor dat geld waarschijnlijk een piep jong iemand die niet van toeten en blazen weet dan betaal ik liever iets meer als ik jou was
Nou mensen, bedankt voor de reacties, ik weet inmiddels wel wat ik wil. Mijn vraag was namelijk niet of ik iemand die onbekend is op wil laten passen, maar of iemand tips voor me had hoe ik iemand kan vinden. Hartstikke fijn voor iedereen die familie, nichtjes enzovoort heeft, maar dat geldt dus niet voor iedereen. Bovendien brengen de meesten van ons hun kind ook naar een kinderdagverblijf, voor zover ik weet ken ik die leidsters in het begin ook niet, en valt er ook geregeld iemand in. Wat dat betreft heb je de opas voor het uitkiezen, de leidster van de groep niet.... En de juf straks ook niet. Dat is ook afhankelijk van hoe de sfeer in het kdv is, hoe het op je overkomt, maar wie garandeert mij dat die lieve leidster van vandaag niet over 2 maanden naar een ander centrum gaat? Het blijft altijd opletten, vreemde dingen gebeurden er altijd al en helaas ook veel te vaak juist in de naaste familie... Waarmee ik alleen maar wil aangeven: het zit hem niet alleen maar in een 'vreemd' iemand.... Wij gaan zoeken, in ieder geval reken ik op zo'n 6 euro per uur en ga voor iemand vanaf een jaar of 18/20. Want ik denk dat het er aan ligt hoe iemand overkomt. Sommige meiden van 18 doen het beter met een kind dan mensen van 30, dus eerst zien dan geloven. En mazzel voor degene die geen oppas nodig hebben....nooit. Wij hebben dat wel, ik heb genoeg relaties zien sneuvelen vanwege geen tijd meer voor elkaar. Vandaar dat ik graag wil zoeken naar een goede oppas zodat het voor ons allemaal een vertrouwd gezicht is. Bedankt voor de reacties en het meedenken.
@ sas26: ik breng mijn kind juist naar een KDV en niet naar een gastouder omdat op een KDV meerdere leidsters aanwezig zijn en er dus meet controle is Een gastouder vind ik dus om die reden helemaal niets. Maar er is vast wel een oppas te vinden hoor. Het is alleen heel goed zoeken. Ik heb laatst nog een oppas voor iemand geregeld (voor de buurvrouw), een medestudent. Ik vraag me af wat voor een nare verhalen jullie horen? Ik heb ze nog nooit gehoord in ieder geval!
Ik wil wel een verhaal delen. Een hele leuke meid van 17 past op een meisje van 2 jaar en 3 maanden. De oppas van 17 laat het meisje alleen op de trap naar boven lopen. Laat haar op haar kamer spelen. Dat meisje wilde weer naar beneden en is dus van boven tot onder van de trap gevallen. Ik denk dat een oppas die al kinderen heeft dit nooit zou doen. De oppas doet het heus niet opzettelijk, maar heeft zich vergist in de leeftijd en wat ze kunnen. Misschien gewoon te weinig ervaring. Sas26, als jij vindt dat je relatie daar goed bij blijft moet je inderdaad gewoon lekker samen weg gaan. Daar is echt helemaal niks mis mee.
Ik sarcastisch? Nee hoor meid, ik was met die regel niet sarcastisch. Lastig he, op papier zie je niet wat iemand soms bedoelt, Ik vind dat iedereen lekker moet doen wat het beste is. Wij zijn meer huismussen dus wij blijven meestal thuis. Maar ik ken zat mensen die het heerlijk vinden om weg te gaan en even "uit" willen.
fijn te weten, inderdaad soms komen dingen anders over. Het is niet eens dat we zo vaak weg willen, maar bijvoorbeeld binnenkort een bruiloftsfeest, een keer uit eten samen, en zoals ik al schreef onze familie woont niet in de buurt. Dus, wij gaan voor een oppas, natuurlijk zal het wennen zijn maar ik vind het echt overdreven om er al van uit te gaan dat een vreemde niet op je kind kan passen. je hebt als je een kennismakingsgesprek hebt echt wel een idee of het klinkt met iemand. En ik merk nu ook al dat ook een kinderdagverblijf een kwestie van vertrouwen is, net zo goed als een gastouder en noem maar op. Maar goed, daar ging dit hele onderwerp, ten minste mijn vraag, niet over! Binnenkort hebben we met een paar oppassen een gesprek, dan kunnen we daarna kiezen of we met een van hen verder willen gaan. \ Groetjes,
ik heb ook even alles zitten lezen, maar ik vind dat je best iemand van 16/17 kunt laten oppassen. Ga ik ook doen met m'n nichtje en die is nu nog 15. Je moet gewoon het gevoel hebben dat je het degene wel toevertrouwd. eerst een goed gesprek aangaan en kijken wat ze zou doen in bepaalde situaties. als jou gevoel daar goed bij is zou ik het gewoon doen. en volgens mij is 5/6 euro per uur best redelijk. Ik kreeg toen ik 17 was voor een avondje van 7tot 11, 15 euro en dat is al wat jaartjes terug, het zal wel iets hoger zijn tegenwoordig, maar niet veel denk ik!