Hoi! Komende woensdag is ons zoontje alweer 3 weken oud. De tijd vliegt! De eerste week was het een rustig tevreden mannetje maar sinds vorige week huilt hij erg veel! Dit begint meestal 's avonds rond 19u en gaat meestal door tot 23u/ 23.30u. Hij huilt dan echt heel hard, ontroostbaar!! Het gaat door merg en been! Overdag kan hij ook moeilijk in slaap komen, we denken dat hij oververmoeid is en zichzelf in de weg zit. Je ziet aan hem dat hij ontzettend moe is, gapen enzo, maar hij kan zich er dan niet aan toegeven. Ik geef borstvoeding en na het drinken valt hij meestal wel in slaap. Maar zodra ik beweeg of hem in z'n bedje leg, begint hij te huilen. Wat me ook opvalt is dat hij zich ontzettend vaak uitstrekt, zijn lichaampje spannen zich dan helemaal samen en het lijkt alsof hij zich helemaal aan het uitrekken is. Wie herkent dit en heeft misschien tips voor ons? Het is zo lastig dat we niks voor hem kunnen doen dan er voor hem te zijn. Maar het huilen stopt niet! Tot hij op een gegeven moment zo moe is, dan geef ik hem de laatste voeding en valt hij meestal in slaap (tot 3u á 3.30u voor de volgende voeding). Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Heb je een draagdoek of draagzak geprobeerd? Mijn zoontje ging vanaf drie weken ook meer huilen. De eerste twee weken hoorde je hem bijna niet, maar hij huilde niet drie uur aan een stuk. Als dat zo was, voor langere tijd, was ik ook naar de osteopaat gegaan. Mss helpt een draagdoek of inbakeren?
Huilen en niet willen slapen horen wel een beetje bij deze leeftijd. Bij mij was ze toen alleen stil aan de borst of bij mij of partner liggen op de buik. Wegleggen was geen optie want dan huilde ze alles bij elkaar. Het kan het bekende (avond) clusteren zijn, alhoewel ze overdag ook het liefst in de wagen lopend of bij mij op de arm sliep . Overstrekken kan duiden op krampjes. Ook dit heeft bijna iedere baby en zou je eventueel iets voor kunnen geven zoals cinababy, sabsimplex of inflacon
Dat is op zich normaal babygedrag. Je ziet bijna overal dat baby's met 3 weken onrustiger worden. Als je het idee hebt dat hij ergens last van heeft, zou ik naar een osteopaat gaan en een draagdoek proberen. Ze hebben sowieso veel mamahonger en willen gewoon bij je zijn. Geef daaraan toe.
Mijn dochter had dit ook, exact zelfde tijdstip ook. Wat hier hielp: - Bij me houden, in slaap wiegen. Tutje en doekje over de ogen (dan sliep ze direct ) - Draagzak. Erg zielig voor de kleine en zwaar voor jullie.. het heeft hier wel 2 maanden geduurd terwijl ze de rest van de dag zonder problemen in haar bedje sliep.
Vervelend hoor. Voor overdag zou je kunnen proberen in te bakeren. Misschien dat hij dan wat beter in slaap valt. En heb je een draagzak/doek? Dan zou je de kleine 's avonds daarin kunnen dragen. Heel veel kleintjes hebben 's avonds rond die tijd een huilmoment en vaak is het dan ook mama/papahonger. Mijn jongste had dat ook heel erg, die sliep bijna alleen maar in de draagzak de eerste 5 weken. Lekker aan toegegeven, hij had alleen behoefte aan lichaamscontact. En daarna ging hij ineens slapen in zijn bedje.
Bedankt voor jullie (snelle) reacties! Ik heb nu een draagdoek geleend, vanavond maar eens gaan oefenen met het knopen/ wikkelen en dan ga ik dat zeker proberen! Aan de papa/mama honger toegeven doe ik maar al te graag... Alleen lijkt dat hem de laatste avonden ook niet te troosten! Clusteren, dat zou ook nog kunnen maar ik kan hem moeilijk de 5 uur lang aan de borst houden toch? Ik heb enorm veel pijn aan m'n tepels door kloofjes dus dat is niet te doen :-S En gister had hij veel melk terug gespuugd dus dan lijkt het me ook niet prettig om meer te voeden, toch? Onze uk huilt zo hard, bijna krijsend dat het lijkt alsof hij ergens last van heeft. Zo ontroostbaar! Soms helpt het inderdaad om hem bij mijn vriend op de buik te leggen maar de laatste avonden lijkt echt niks hem te kunnen kalmeren/ troosten! Heeft er iemand ervaring met een osteopaat? En wanneer trek je aan de bel en ga je naar zo iemand? Is dit het moment? Bijna twee weken elke avond 4 á 5 uur hard huilen?
Ik ben 3 keer met onze kleine man naar de osteopaat geweest en voor hem heeft het super goed geholpen. Je zou hem ook met zijn buikje op jouw onderarm kunnen leggen, hij ziet er dan uit als een aapje (misschien snap je dan wat ik bedoel). Verder kun je er weinig aan doen, hier ook een ventje gehad wat van 17.00 tot 22.00 huilde de eerste 2 maanden. Was alleen `s avonds dus erg leuk voor papa, NOT. Maar ja, het is niet anders. Je moet er doorheen. Houd hem lekker bij je zodat hij in ieder geval dit niet in zijn eentje op hoeft te lossen en probeer het af te wisselen zodat jullie allebei even ongestoord kunnen douchen of zo. Succes!!!
Dan was ik zeker naar een osteopaat gegaan, ken enkele succesverhalen in mijn omgeving en ook op het forum. Hoop dat de draagdoek werkt
We laten hem inderdaad nooit alleen huilen tijdens deze momenten, we vinden het belangrijk dat hij merkt dat we er voor hem zijn! Maar het blijft lastig, we voelen ons als kersverse ouders zo machteloos omdat je niet weet wat je kunt doen of waarom hij zo huilt. Wordt er soms ook erg onzeker door! En met de vermoeidheid vind ik het soms lastig om zelf niet mee te gaan huilen! Onze uk strekt zich heel vaak, is dat normaal? Alsof hij alle spieren in z'n lijfje aanspant en zich flink aan het uitrekken is. Dit doet hij in zijn slaap maar ook tijdens en na de borstvoeding.
Herkenbaar, onze uk was de eerste 3mnd ook een ontzettende sticker. Lag hele dagen op schoot, in draagdoek. Liefst bij mama, maar papa oma en tante waren ook wel goed. Behalve als mama niet thuis was... Werd na 3mnd allemaal beter. En 5uur aan de borst klinkt heel lang, maar gewoon lekker voor de tv gaan zitten en dan valt hij vast ook wel eens in slap. (Tip om los te koppelen, in het mondhoekje je pink ertussen wurmen ) Wat ik zo lees ben je een hele lieve mama die goed kijkt naar de behoeftes van haar kindje. Osteopaat wordt soms vergoed door verzekering, wij zijn ook geweest, maar hier hielp het niet veel. Hoor verder wel veel positieve verhalen.
Fijn om te lezen dat meerdere het herkennen en ik niet de enige ben met zo'n huilende uk! Bedankt Madelein84, lief dat je dat zegt. Zelfs de lactatiekundige zei tegen ons zoontje dat zijn mama veel te lief is haha. Ik zal de verzekering eens bellen om te vragen of een osteopaat wordt vergoed.
Wat een herkenning. Hier ook een 3 weken oude uk. Eerste week ook heel zoet, goed eten en sinds een week: onrustig! Veel huilen, heel veel kramp, aan de borst onrustig, frustratie. Met als hoogtepunt gisteren na elke voeding huilen en niet willen slapen (en inderdaad als hij al in slaap valt dan aan de borst of op zijn buik op onze buik en zodra je hem op zijn rug ergens anders neer legt gaat hij helemaal los en begin je weer van voor af aan..) En vandaag......slaapt hij super veel. Soms snap ik even helemaal niks van mijn baby. Vanochtend nog in wanhoop de HA gebeld (want ik heb pijn in mijn tepels, hij hapt gefrustreerd, en vaak en hij heeft een verkorte tongriem dus dacht wellicht goed om die te gaan knippen dat de onrust minder wordt) en nu hij weer zoveel slaapt en rustig is denk ik:hmm zou dat het wel zijn. Wat een onzekerheid he? Overigens doe ik ook alles wat jij doet: aanleggen, veel vasthouden, niet laten huilen...of het werkt weet ik niet. In elk geval besloten woensdag dus naar de huisarts te gaan om in elk geval tongriem of spruw te laten controleren (tongriem is al vastgesteld door lactatiekundige) CB heb ik al eens aan de lijn gehad en de volgende stap is dan inderdaad een osteopaat. Jammer dat ze soms niet kunnen praten he? Succes in elk geval ik weet hoe je je voelt (en zoals ik hier lees is het volkomen normaal allemaal haha)