wanneer heb je genoeg geld?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door bRomy, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bRomy

bRomy Lid

7 jun 2015
    68
    0
    0
    Zevenbergen
    Hai dames, Ik stel mij voor als Romy, 25 jaar en al 8 jaar gelukkig met dezelfde man van inmiddels 32 jaartjes.

Wij zijn enorm in de penarie begonnen. Mijn schulden zijn afgelost en hij heeft nog 1 jaartje te gaan. Echter verdiend hij zoveel netto dat schuldsanering geen zin heeft. Zijn bewindvoerder betaald hem 80 euro per week leefgeld en ik houd minimaal 600 euro in de maand over. kom ik op 960 euro te besteden pm. Echter is mijn spaargeld niet hoger als 400 euro. Dat van hem tel ik in verband met bewindvoering nog niet mee. Meneer denkt volgens mij dat wij het tien voudige aan spaargeld nodig hebben want goh die baby zou toch eens een Mercedes voor zijn eerste verjaardag willen. (Sorry, ik begin mij na zolang wachten te irriteren).

Wij zijn al jaren over babys aan het praten. Drie keer zwanger geweest zelfs in de tijd dat wij beiden samen nog over de 25.000 schuld hadden. Toen was hij superblij, eindigde in miskramen. Hij is al over de opvoeding uit hoe hij het wil en ook de naam is al bekend.

De situatie is als volgt: Ons huis is al jaren leefklaar voor ons. Natuurlijk willen we graag meer luxe, maar dat is geen eerste levensbehoefte. We hebben alles wat wij nodig hebben, een auto, de ruimte. Hebben een jack russeltje, en ik heb wajong dus ben sowieso thuis. Ons inkomen is samen rond de 3000 netto, en soms als hij veel overwerkt heeft het wel eens de 4100 euro aangetikt.

Maar wat hem dus dwars zit is die bewindvoerder. Hij veranderd steeds van mening: volgens mij wil hij het graag maar is hetgeen wat hem dwars zit dat hij "leefgeld" krijgt. Ik vind dat alleen maar makkelijk. Ik krijg mijn wajong op mijn eigen rekening, betaal op de dag dat het komt mijn rekeningen en houd +/- 600 euro over. Hij krijgt 80 euro per week, alle rekeningen worden betaald, de laatste schulden afgelost en er wordt voor hem gespaard. Hij kan in principe zodra die schuld is afgelost uit de bewindvoering wegens dat hoge inkomen, maar ik vind het dus alleen makkelijk: al wat wij niet uit kunnen geven komt op het spaarsaldo.

Wij zijn al vanaf mijn 18de samen, en hij weet dat ik heel graag jong moeder wilde worden. Liefst nog voor mijn 25e maar dat is er ivm die schulden niet van gekomen. April 2016 zijn wij compleet schoon. Ik ben het geschommel en wachten echt beu. Verder is onze relatie prima, en het komt ons aan niets tekort. Mijn vriend heeft een vaste baan dus ook dat is geen issue..

Ik wil hem graag laten zien hoe het kan en hoe het gedaan wordt door normale mensen die niet op tv komen bij kerels met een kleintje en 10.000 euro aan de babykamer uitgeven. Ik weet dat deze vraag heel brutaal is: Maar ik ben erg benieuwd naar de financiele situatie van mensen die bewust een kindje genomen hebben of per ongeluk zwanger raakten maar het toch hebben gehouden.

Ik ben hier niet om iemand te controleren op inkomen, ik wil alleen het luxepaardje dat zich mijn vriend noemt en die vroeger om zijn oren geslagen is met australian trainingspakken a 600 gulden, nikes a 300 gulden etc laten zien dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Zeker niet in deze tijd. Alvast bedankt!

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Hoe het mijn financiële plaatje is gesteld is voor een ander niet van belang. Waar het om gaat is jullie inkomsten en uitgavenpatroon en of jullie samen van mening zijn dat er voldoende overblijft om een kind groot te brengen.

3. heyhallo

heyhallo Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.834
    0
    36
    Vrouw
    Limburg
    Je kunt ook veel dingen op marktplaats aanschaffen. Zoals het kamertje en de box en evt. Kleren. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je hoeft geen luiers van pampers te kopen, die van lidle en kruitvat zijn net zo goed. Als je borstvoeding (mits dit lukt en je dit wilt natuurlijk) gaat geven scheelt dit weer in de kosten van kunstvoeding.

Een baby heeft vooral liefde en aandacht nodig.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.025
    15.628
    113
    Nabij Utrecht
    Een baby kan je zo duur maken als je zelf wilt.
    Spullen kan je van marktplaats halen net als kleding.
    Ga borstvoeding geven (als dat kan) en bespaar daarmee op de kosten van flesvoeding.
    Dan hou je dus alleen de uitgave van luiers over.
    Maak zelf fruithapjes en groentehapjes (invriezen in de vriezer). Dat scheelt weer in voeding.

opvangkosten heb je niet nodig dus dat is weer een kostenplaat minder.

En je krijgt natuurlijk kinderbijslag waarvan je nwe kleertjes/luiers etc kan kopen.

en onthoudt... wellicht duurt het zwanger worden wat langer dan 1 maand.
    Hierdoor zou je dan schuldenvrij zijn op het moment dat je kindje geboren zijn.

en het leefgeld wordt overigens verhoogd na de geboorte ;)

5. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Met 400€ spaargeld zou ik echt nog even wachten.. Mocht je om wat voor reden ziektekosten hebben is gezien je rigen risico die 400€ al op.. Er is geen bedrag vastgesteld wat een kindje krijgen kost. Maar ik dou echt eerst ff doorsparen en een paar maanden iig vast met de pil stoppen zodat je cyclus kan stabiliseren..

Wij mogen niet klagen over onze financiële situatie maar hebben wél een minimum gesteld van 10.000 € op de spaarrekening muv grote uitgaven als een auto bijvoorbeeld. Hebben dit niet altijd gehad hoor maar nu als doel gesteld..

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.186
    113
    Persoonlijk zou ik wachten.
    Ik zou er zenuwachtig van worden als ik nog zo weinig spaargeld zou hebben.
    En baby'tjes kosten een hoop geld. Luiers, voeding (borstvoeding is natuurlijk super, maar dat kost ook wat als het niet helemaal soepel verloopt, bijv kolf) en soms medische kosten. Onze dochter is bijv geboren met een oogafwijking. Nu ben je natuurlijk wel verzekerd, maar de ritjes naar het oogziekenhuis 60 km verderop kostten natuurlijk wel benzine.

Maar goed, een baby komt in jullie situatie echt wel groot, maar ik snap je vriend heel goed.

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik zou lekker een jaar flink gaan sparen en dan volop aan de gang :) . Wij hadden een paar duizend euro gereserveerd voor aanschaf van baby spullen en was erg blij dat ik niet enorm op hoefde te letten en dat ik rustig 100 euro meer kon uitgeven aan een kamertje zonder dat dat problemen op leverde (stress zit je echt niet op te wachten als je zwanger bent).

Ook wil je echt een buffertje hebben, stel dat je wasmachine stuk gaat is het heeeeel fijn als je zonder problemen meteen een nieuwe kan kopen.

8. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Het is handig en slim om te sparen dat zeker !
    Maar idd niet iedereen kan dat of heeft dat...
    Rond de tijd van de eerste was het absoluut geen probleem , nu hebben we veel minder spaargeld maar ook veel minder uitgavens.
    Maar ook bij de eerste hadden we niet veel , mijn ouders ook nooit en
    Ik ben prima terecht gekomen, ik denk dat je moet kijken waar jullie tevreden mee kunnen zijn , wat jullie prettig vinden.. Is dat met meer spaargeld wacht dan nog even , en anders zal je op andere manieren aan spulletjes moeten komen maar die zijn er genoeg hoor :)

9. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

4 mrt 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    Onze eerste kwam toen net mijn partner zn scheiding werd uitgesproken en hij nam een schuld mee van 20000 euro. De ideale situatie was anders geweest, ik heb ook een wajong, hij werkt 38 uur per week maar door beslaglegging van de schuldeisers houdt hij niet alles over. Met de toeslagen ed komen wij echt wel aardig rond. We lossen zelfs nog 350 euro extra per maand af aan andere schuldeisers. Het is idd geen jackpot, maarrrr ons kind heeft een nieuw kamertje, flesvoeding gehad en vanwege luieruitslag kruidvat luiers. Niet dat het belangrijk is, maar bedoel te zeggen dat het wel kan. Wij leven echt niet zuinig maar vinden sparen nu op dit moment minder belangrijk zolang alle schulden maar zo snel mogelijk weg zijn gewerkt. Het sparen komt erna wel. We zijn nu ook bezig met de verhuizing waar ook veel geld in gaat zitten. Ik hoop dat in onze situatie zodra de beslaglegging en schulden weg zijn het bedrag te kunnen sparen wat we nu kwijt zijn. Of dat lukt weet ik natuurlijk niet!

En verder heb je altijd marktplaats nog waar veel voor kleine bedragen of zelfs gratis word weggegeven.

Ik snap ook wel dat je vriend graag wat achter de hand heeft, maar een eerste levensbehoefte is het niet.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ja die discussie heb ik ook al eens met mn man gehad.. eerst een koophuis. Dan 10 duizend en dan 20? En steeds verder?

Tuurlijk moet je geld hebben om je kindje te onderhouden en jezelf. En je kunt het echt zo duur maken als je zelf wilt. Bepaalde dingen moey je kopen. Dus dat doe je eerst. En de rest is afhankelijk van wat je koopt. Je kunt bijv kleding van de wibra kopen of van noppies..

Als jij zeker weet dat je het redt, zet het eens op papier. Ik begrijp het voor jou vriend ook wel. Stel dat zijn schuld vinnen een paar maand afgelost is kun je miss nog even wachten? Dan heeft hij een rustiger gevoel?

11. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou toch ook wachten tot jullie samen wat meer gespaard hebben. Niet zozeer voor de directe te verwachte kosten maar eerder voor de onverwachte kosten inderdaad. Ik begrijp dat je vriend wel spaargeld heeft waar jullie weliswaar niet direct aankunnen maar het is er wel moest er echt een probleem zijn.

Jullie zijn volgend jaar weliswaar schuldenvrij maar ik zou me eerder zorgen maken om hoe mijn vriend met geld omgaat. Je zegt zelf dat hij een luxepaardje is, al is hij nu beperkt tot die €80 per week. Gaat hij wel tevreden zijn met een tweedehands kamertje of wil hij voor zijn kleintje het beste en mooiste spul? Als dat zo is snap ik dat hij wil wachten. Is het nodig? nee, je kan prima met weinig geld een kindje grootbrengen. De vraag is echter of hij dat wel wil...

12. Annabelle29

Annabelle29 Niet meer actief

Eigenlijk is er nooit een 'ideaal' moment.
    Wij hebben voor een kindje gekozen, dus nu blijven we met onze oudere auto zitten, gaan we niet op reis, niet op restaurant,... Vanaf dat ik wist dat ik zwanger was ben ik beginnen zoeken op marktplaats en rommelmarkten. We hebben echt al leuke spulletjes! En je hoeft niet alles in 1x te kopen, je hebt 9 maand tijd! Wij kopen tweedehands, niet omdat we het geld niet hebben, maar omdat ik sommige dingen echt belachelijk duur vind en zo een kleintje word echt snel groot dus alles is maar beperkt bruikbaar.
    Volg gewoon je hart, maar praat met je man over zijn prioriteiten ( baby'tje vs meer luxe voor jullie)
    Succes!

13. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is zo persoonlijk. De een wordt al zenuwachtig als er nog maar 5000 op de spaarrekening staat en de ander vindt het best als hij/zij een het einde vd maand maar op 0 uitkomt. Ik geloof niet dat er een goed of fout is.

Jullie moeten er dus voor jezelf uitkomen wat je acceptabel vindt. Natuurlijk is het wel verstandig om wat geld achter de hand te hebben voor onvoorziene omstandigheden. Maar je kunt er ook voor kiezen je vakantiegeld apart te zetten daarvoor bijvoorbeeld.

Ik vind 10.000 euro bijvoorbeeld niet nodig. Maar minimaal 3 a 4 duizend vind ik toch wel prettig. Willen we dan een grote uitgave doen sparen we hier apart voor. Hier heeft onze hond (ook een Jack) in 3 maanden tijd ineens 1200 euro gekost. Als je dan maar 400 op je rekening hebt staan is dat wel even schrikken..

Een kindje hoeft niet heel duur te zijn hoor! Wij hebben veel via marktplaats/vrienden en bekenden. Niet omdat we t niet konden betalen, maar omdat ik het onzin vond een nieuw aankleedkussen te kopen als iemand die nog gewoon had liggen bijvoorbeeld. Het kind wordt niet gelukkiger van dure spullen hoor! Natuurlijk heeft het wel luiers en voeding nodig. Maar dat is mij alles meegevallen. Aucces met beslissen!

14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ja of jullie zouden moeten wachten weet ik niet.
    Maar op zich hoeft het allemaal niet heel duur te zijn. Wij hebben wel allebei een baan. En spaargeld maar bij mijn zoontje had ik dat niet.
    Ik heb nu echter niet meer geld uitgegeven qua uitzet etc. Ik geef niks om een nieuwe kinderwagen, babykamer etc. En mijn man ook niet..
    Ik ben dol op de kringloop.. Vind het heerlijk om via via spullen bij elkaar te regelen.. Maar ja dat moet wel bij je passen.
    We hebben bijvoorbeeld wel veel geld uitgegeven aan een nieuwe fiets voor mij en een spiegelreflexcamera.. En dat is indirect ook ivm de baby.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zie hier veel voorbij komen dat "een baby niet veel geld hoeft te kosten".
    Een baby niet nee.
    Maar er wordt even vergeten dat hoe ouder/groter een kind wordt, hoe duurder die wordt!

Verder kun je het nog zo goed hebben, er kan altijd iets gaan gebeuren waardoor je ineens in de shit kan komen te zitten en het plots van veel minder geld moet doen!

16. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Ik heb ook echt geen vette bankrekening hoor! Belangrijkste is dat je een stabiel inkomen hebt en inderdaad geen schulden. Ik denk altijd maar zo; als jonge stelletjes, wonend in een huurwoninkje, een kleine met minimaal loon kunnen groot brengen, kan ik dat ook!

17. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Dit!

18. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik denk dat het toch verstandig is om meer te sparen. Dat zou ik in jullie geval zeker doen in ieder geval, het zou me niet lekker zitten zo weinig spaargeld te hebben.

Oh, en een kind neem je niet :)

19. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

14 nov 2012
    1.149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    Misschien kan je wat uit ons verhaal halen.
    Ik kreeg schulden omdat mijn ex aan de drug zat en de creditcard leeg geplunderd had. Ik verhuist hij weer naar ze pappie en mammie Toen kreeg ik een relatie met een oude vriend. Hij me helpen heeft een vaste baan en auto. Ik werk en leer had al een mooi huis met voor en achtertuin grote schuur. 2 hondjes en samen 2 konijntjes genomen. We zijn allebei 21. Hebben nog wel wat te betalen maar daar hebben we geen last van alles halen we van zijn salaris en houden dus heel mijn salaris over en hebben paar euro's gespaard.

Ik nu 30 weken bijna zwanger. Alles staat klaar "hoeft niet duur" maar qua dekens en kleding flesjes etc. Nieuw en lekker fris voor de baby. Familie schoonouders mijn ouders geven cadeaus en we krijgen nog een baby shower cadeau.
    Alles staat klaar en we zijn gaan rekenen we maken max 100 per week op samen. En dat is als we ook eens bios gaan of lekker ons even laten gaan met afhaal maaltijden keertje Chinees ofzo.
    Hondjes en konijntjes kosten 20 euro per maand soms 40 ik koop graag wat lekkers voor ze :) oops.
    We krijgen nog belasting per maand terug en als de baby er ie natuurlijk om de 3 maanden kinderbijslag.
    En verder houden we buiten alles + boodschappen 600 tot 900 over en dat gaat voor nu op de spaar rekening.

Wat je gewoon moet onthouden is als een kind er is moet je elke week of elke maand een gedeelte overhouden voor ALS er war gebeurd. Je kan geen nee verkopen "bijwijzevan" aan je kindje als ze wat nodig heeft. Hij/zij onze is een meisje :)

Ieder heeft wat en als het voor jou goed voeld gewoon doen.
    :D wij houden altijd een beetje een lijstje bij om te zien hoeveel werk op maken en zouden kunnen sparen om zo de lasten en anderen uitgaven wat onder controle te houden.

Oh en we zijn 2 a 3 weken geleden getrouwd :D

Hoop dat je er wat aan heb! Xxx

20. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    als begin volgend jaar de bewindvoering eraf gaat neem ik aan dat je plotseling heel veel geld gaat over houden..
    je weet ook niet hoe lang het gaat duren om zwanger te raken.
    als je alles in 1x wil kopen is het idd handig om een paar duizend euro te hebben liggen.
    alleen de aanschaf van een nieuwe complete kinderwagen set zit je al snel op 1000 euro.
    maar je kan het ook in gedeeltes aanschaffen.
    mijn babykamer meubels voor dl heeft me toen eigenlijk heel weinig geld gekost omdat ml het leuk vond om het zelf te maken en ook heel handig is.
    toen ik stopte met de pil is hij daar meteen mee aan de slag gegaan en ook met de kamer zelf ook.
    in de aanschaf met spulletjes kun je het net zo duur maken als je zelf wil.
    je kan zo door de zwangerschap heen ook heel veel spulletjes opsparen door elke week/maand de kleinere dingen te kopen.
    ik moet nu zelf ook best wel wat spullen nieuw kopen maar ik koop gewoon af en toe wat..

Deel Deze Pagina