Hoi Allemaal, Wij zijn voor de eerste keer aan het klussen. Nu vraag ik mij af, hebben jullie testen gedaan voor je zwangerschap? En wat voor testen waten dat? Ik zit zelf te denken aan een algehele gezondheids check ofzo... Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.. Groetjes Melinaki
Wij ook nooit.. alleen toen het maar niet lukte vruchtbaarheidsonderzoek, maar verder niks. Zie ook geen reden om het wel te doen? Of je moet iets hebben.. dan kan je beste even langs je HA gaan voor advies!
Ik ben wel op voorhand naar de huisarts geweest voor bloedonderzoek. Was handig om te zien of 1. alle bloedwaarden goed waren 2. alle vitamines op peil waren 3. je alle nodige vaccinaties in je kindertijd gehad hebt (vb. rubella) en 4. welke immuniteiten je intussen hebt opgebouwd (ik had vb. ooit al klierkoorts gehad blijkbaar en uit de resultaten bleek ook dat ik recent toxoplasmose had opgelopen en bij een eventuele zwangerschap immuun zou zijn).
Ik heb een test gedaan op zwangerwijzer en daar kwam een vraag over voorouders in voor. Als deze komen uit Zuid-Europa, wat het geval is en vriendlief ook, dan is er een verhoogde kans om drager te zijn van erfelijke bloedarmoede ziekte, zoals sikkelcelziekte of thalassemie. Heeft iemand hier ervaring mee? Groetjes Melinaki
Aangezien Factor v Leiden bij mij aan 2 kanten in de familie zit, heeft mijn moeder aangeraden om dat vooraf te testen. Uiteindelijk heb ik dat pas gedaan toen ik voor het eerst zwanger was en volgens mijn huisarts was het zelfs onzin om te doen. Als er verder geen redenen zijn om te denken dat je iets hebt, dan lijkt me het ook onnodig om te testen vooraf. Succes!
@Melinaki Ik ben zelf drager van thalassemie. Zeer zeldzaam in 'blanke' families. Idd in zuid Europa, maar vooral landen waar malaria voorkomt, komt het veel vaker voor. Bij dochter 1 wist ik nog niet dat ik drager was. Nu dus wel; huisarts adviseerde, ondanks dat de kans zeer minimaalis, om vriend wel op dragerschap te laten testen. Ik zou je vriend met HA laten overleggen om te testen of hij drager is.