Katten gezeik

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 5 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    ik weet dat het een lastig onderwerp is en ik ben ook niet uit op een discussie maar wil wel graag tips/ervaringen horen.

Onze poes is inmiddels 12 jaar en al vanaf kleins af aan plast ze in huis. Na onze verhuizing ging het een hele poos goed tot ze het uit het niets ineens liet lopen. Toen zijn we naar de dierenarts gegaan en na bloedonderzoeken bleek ze suikerziekte te hebben. Na enige twijfel hebben we besloten haar te gaan behandelen. We prikken haar 2 maal daags op vaste tijden. Dit alles is best te doen en ze ziet er een stuk gezonder uit. Dit was 2 jaar gelden ongeveer

Inmiddels plast ze helaas weer regelmatig naast of voor de bak. Dit is natuurlijk voor iedereen heel vervelend maar redelijk acceptabel. Alleen nu begint ze dus ook te plassen als ze bijv bij ons op de bank zit, van de trap af :eek: tegen de muur aan. Kortom we zitten met onze handen in het haar. We hebben al meerdere onderzoeken gehad en stellen de insuline bij maar ze lijkt gewoon aan te blijven geven dat ze zich niet goed voelt.. Ze is ook wat gestrest en angstig (wij balen natuurlijk van het plassen en zetten haar dan meteen naar buiten om uit te plassen). Wat moeten we hier nu mee? Iemand ervaring?

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Lastig he.. wij hebben een soortgelijk dillema. Na een trauma (waarbij hij behoorlijke wonden aan zijn hoofd had) is ons beestje behoorlijk van het padje. Plast en poept in huis en krabt de leren stoelen stuk.
    Wat doe je dan?
    Lijkt zo gemeen om een spuitje te geven omdat ik dir vervelend vind, maar het is echt wel heel naar en vies

3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    @nanette77 die gedachte is ons natuurlijk ook door het hoofd gegaan maar kunnen we echt niet. Toen we hoorde van haar suiker hebben we er ook over gedacht haar niet te behandelen. Het vraagt namelijk best veel omdat het op vaste tijden moet en je regelmatig alles moet laten controleren. Maar we konden het toen ook niet ;) en uiteindelijk valt het spuiten heel erg mee.

Plassen en poepen, getsie.. dat is nog veel ranziger in huis. Poepen doet ze hier het liefste in de tuin op het kunstgras :rolleyes: ook vies maar acceptabel

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Nee wij vinden het ook nog een brug te ver.. maar ik roep het wel eens als ik weer over een drol gebogen sta

5. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    wat voor bak heeft ze?

sommige katten vinden een gesloten bak niet fijn en een open wel

wat helpt is ook met bleekwater de bak schoonmaken want katten houden ervan om op die geur hun behoefte te doen zeg maar

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    En misschien zo'n feliway stekker? Onze kat plaste tijdens de verhuizing ook binnen (op de nieuwe bank grrrr), bij hem is het echt stress getriggerd, nu plast hij weer netjes op de bak en buiten. Halleluja voor onze keuze voor uitwasbare kussens, na 2x wassen met azijn was de geur er gelukkig uit!

Na zijn "ongelukje" heb ik zo'n stekker en spray gebruikt (de bank ingesprayed en de stekker in t stopcontact) daarna niet meer gebeurd.

masami vindt dit leuk.
  7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ze heeft een open bak en een gesloten bak. Deze hebben we op de plekken neer gezet waar ze het meeste plast. Hier plast ze dus gewoon keihard naast...
    Bleekwater ga ik doen!

Emama vindt dit leuk.
  8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Feliway nog niet geprobeerd. Steek je die ik de woonkamer in het stopcontact?
    Wij krijgen volgende maand onze nieuwe bank. Omdat de jongens nu groter zijn een echte bank gekocht :p eindelijk eentje die we ook echt mooi vinden. Ik zou het echt balen vinden als ze deze onder plast want geen afneembare kussens. De bank die er nu staat wel..

9. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Ik maak ook de bak schoon met bleekwater. Hier is onze bejaarde tante nog niet de weg kwijt maar we merken aan alles dat ze oud is. Licht dementerend ook maar zolang ze ons huis weet te vinden, niet agressief naar de kids ( ze is snel chagrijnig ) en haar behoefte gewoon netjes in de bak doet is hier nog niks aan de hand

Sterkte iig met je kat ts. Hopelijk hebben jullie snel een oplossing

Emama vindt dit leuk.
  10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Een van onze monsters plastte ook steeds. Zijn begonnen met voer tegen blaasgruis, daarnaast feliway en vooral een waterbak met stromend water. Sinds die laatste er staat wordt er niet meer geplast!!

Is ze al getest op blaasgruis??

11. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

maar ze lijkt gewoon aan te blijven geven dat ze zich niet goed voelt.. Ze is ook wat gestrest en angstig

Klinkt niet als een kat die gelukkig is. Sowieso zijn katten van zichzelf erg schone dieren, dus dit moet voor haar echt vreselijk zijn. Als dit niet verbetert, hoe lang laten jullie haar dan doorsukkelen? Ik ben misschien vrij hard, maar ik denk altijd in het belang van het dier. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer.

12. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Klopt ben ik met je eens.. maar wat moeten we dan? Naar de dierenarts voor een spuitje? We hebben ook even de gedachte gehad een ander plekje voor haar te zoeken. Maar wie wilt een suikerkatje met de nodige daarbijkomende kosten? Ik ga in ieder geval nu de dierenarts bellen om het te bespreken. Op deze manier is het voor ons allemaal niet leuk meer.

13. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ja daar is ze op getest en is het niet. Ik weet bijna zeker dat ze loopt te sukkelen met haar suiker. Maar we kunnen niet elke week gaan prikken/controleren bij de dierenarts. Daarvan raakt ze ook heel gestrest.

14. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Heeft ze speciaal voer?

er is ook voeding van Royal Canin die ontstressend werkt, ik kan alleen niet op de naam komen...

Edit: Royal Canin Calm dieet

15. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Als er geen zicht meer is op een fijner leven voor jullie kat is dat, lijkt mij, de beste oplossing voor haar. Ik heb meermaals zelf voor die keuze gestaan en weet hoe moeilijk het is.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Nee dit heeft ze niet maar hier hebben we toen ook bewust voor gekozen. We hebben nog een kat rondlopen dus het eten staat voor allebei op dezelfde plek. Ik vind mijn beestjes echt heel lief hoor maar beiden apart eten geven gaat ons te ver is lastig in te plannen met haar insuline.

17. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Dat begrijp ik, het was een idee. Onze bejaarde dame had ook wat problemen en toen hebben we dat geprobeert.

Succes!

18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij de dierenarts. We gaan sowieso even prikken voor glucose en bespreken hoe we haar het beste verder kunnen behandelen. Ik denk oprecht dat ze nog wel fijn ouder kan worden als ze de rust heeft, de aandacht heeft. Maar de dierenarts mag voor ons de knoop doorhakken. Bij ons heeft ze het gewoon niet zo fijn meer.
    Ik bel straks voor info even naar een asiel die aangeraden werd door de dierenarts. Puur om te bespreken wat eventueel de mogelijkheden zijn en of ze een suikerpoesje aannemen en wat er gebeurd als ze niet binnen een korte periode herplaatst wordt en of wij daar eventueel bij betrokken worden. Kortom voor info.. dan hebben wij er alles aan gedaan voor ons gevoel. Pff zo moeilijk..

19. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Alleen maar heel erg fijn dat je mee denkt. Las toch al 2 tips die we nog niet hadden geprobeerd en waar we ook echt voor open staan. De afspraak staat voor over 2 weken en tot die tijd gaan we deze tips sowieso doorvoeren

20. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    zo moeilijk hoeft apart eten geven niet te zijn. mn moeder had een kat die heel gevoelig was voor voer terwijl de ander alles vrat zonder problemen.
    die gevoelige kreeg toen eten op het aanrecht en de andere gewoon op de grond.
    die ander was ook een vreetzak dus die liet nooit eten staan (dus dat probleem dat die andere dat dan zou eten was ook meteen opgelost)

stress is nooit goed natuurlijk. heb je enig idee waar dat door veroorzaakt wordt? liggen beide katten niet goed bij elkaar? zijn je kinderen wellicht te druk naar de zin van je kat? als je de oorzaak kunt achterhalen kun je daar evt iets aan doen of daar een beslissing op baseren.

nou ga ik ervan uit dat je de bakken goed schoon houdt, maar als de kat de bak te vies vind zal ie er ook niet op gaan zitten.

over suikerziekte bij een kat heb ik geen ervaring.

Deel Deze Pagina