Duurzaam leven, tips welkom

Discussion in 'De lounge' started by Bootcamp babe, May 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik ben net begonnen in het boek Dit is een goede gids voor een duurzame lifestyle van Marieke Eyskoot. Ik vind het wel moeilijk om met twee kleine kinderen duurzamer te leven. Wie is hier ook mee bezig en heeft tips?

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Leuk dat je daarmee bent begonnen. Ik denk dat je met kleine aanpassingen al heel wat kan doen. Koop bijvoorbeeld eens Fairtrade, biologische (kinder)kleding of let op het oekotex label, vaker op de fiets, korter douchen, minder spullen kopen of tweedehands, vaker een dagje geen vlees eten, koop een regenton (misschien tweedehands) om je planten in de tuin mee watertje geven, koop ecologische schoonmaakmiddelen, maak het zelf of gebruik de ouderwetse varianten (groene zeep, Baking soda, schoonmaakazijn, soda), wees bewust van verspilling van eten (creatief zijn met kliekjes bijv.), kweek je eigen groente (leuk om samen met de kinderen te doen), plemp je tuin niet vol met bestrating, grind of kunstgras (beter voor afwatering en fijn voor de dieren), koop biologische bloembollen (goed voor de bij), neem je eigen katoenen brood- en groentenzakken mee, gebruik geen boterhamzakjes of alufolie, maar lunchtrommels, afval scheiden (laat je kinderen meehelpen).
    Word lid van de bibliotheek (voor kinderen tot 18 meestal gratis), koop goed speelgoed dat lang meegaat, niet goedkope zooi of wordt lid van de speelotheek.

Of bedoel je niet zulke voorbeelden? Staan er niet voorbeelden in de gids die je leest?

3. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Heb het boek niet gelezen, maar ben inmiddels vier maanden met minimalisme bezig en dus ook bewust geworden van duurzaamheid.
    Ik ben eerst (kamer voor kamer) kritisch naar onze spullen gaan kijken, waardoor je zeer bewust wordt van de hoeveelheid (onzin) spullen die je hebt en dus ook meer bewust raakt van duurzaamheid. Ik heb ontzettend veel spullen weggegeven en schrok ervan hoeveel spullen je eigenlijk niet gebruikt, maar toch aanschaft. Daarom stel ik mezelf nu voor elke aankoop een aantal vragen om in te schatten of ik het wel echt wil hebben/nodig heb.
    Het grappige is dat ik ben begonnen met spullentjes, maar inmiddels ook meer bewust ben van verspilling van eten, plastic en ander afval, energieverbruik etc etc. En omdat ons huis veel leger is en voelt, heb ik veel meer vrije tijd gekregen.

Ik heb veel inspiratie op youtube en blogs opgedaan. Weet nu beter waar ik bv met kleding op moet letten en welke merken en winkels ik zeker wil vermijden.

Met kinderen is het idd wat lastiger dan wanneer je geen kinderen hebt. Maar je moet jezelf dan ook niet vergelijken met andere mensen. Je moet doen wat voor jou en je gezin goed voelt. En qua kinderen kun je alleen het goede voorbeeld geven en ze bewust maken. Beinvloeden kan nu eenmaal niet.

Ps: die auteur heeft zeker meegedaan met boer zoekt vrouw?

4. Bootcamp babe

Voor mijn kinderen koop ik met gemak tweedehands kleding maar voor mezelf niet zo. Welke bekende merken zijn duurzaam? Sissy-Boy? En welke merken absoluut niet?

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Nee, Sissy-boy niet. Je kunt op https://rankabrand.nl/ kijken hoe duurzaam bepaalde kledingmerken zijn. Hier nog wat info http://zuiverewol.nl/eerlijke-merken-textielconvenant/

Je hebt verschillende kledingmerken met biologische fair fashion voor volwassenen, die kun je ook op de site van rank a brand vinden. Voor volwassenen is meer dan voor kinderen. Ga er maar vanuit dat de meeste kledingmerken niet duurzaam zijn. Sommige winkelketens hebben een duurzame lijn, denk aan H&M conscious of biologische kinderkleding bij c&a. De kledingindustrie is een van de meest vervuilende industrieën van de wereld.

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

Nov 1, 2016
    2,082
    320
    83
    Female
    Er zijn maar heel weinig merken met een a of b. Maar ik vind zeeman wel opvallend hoog nog staan met een c. Ze zijn nu ook flink aan het investeren in zonnepanelen. Het is een goedkope winkel. Als je kijkt naar die winkels met hoge prijzen. Zakkenvullers...

Ik ben niet super duurzaam bezig, maar ik ben wel veel spullen weg aan het doen. Zeker ook het kinderspeelgoed nog even aan het herbeoordelen voor het te laat is om het eea magisch te laten verdwijnen. Het speelgoed dat nu binnenkomt is stevig en kan nog wel een generatie mee. Ik koop wel alles nieuw, maar ik zorg dat het daarna weer goed terecht komt. Alles rondom energie verbruik ben ik ook mee aan de slag gegaan. Wij hebben 1 auto weg gedaan en de zuinige gehouden. En de fietsen zijn weer gereed zodat de auto bijna alleen voor werkverkeer is. Wij hadden een beschadigde kast die zijn wij om aan het bouwen tot speelhuisje. Het ledikantje dat inmiddels buiten gebruik is hebben wij een kinderlounge van gemaakt. De meubels knappen wij rustig aan op zodat ze niet naar het grof vuil hoeven. En ik heb nu een heel energiezuinig huis op het oog waarvan ik heel erg aan het hopen ben dat wij hem krijgen.

7. Bootcamp babe

Wow wat is iedereen goed bezig. Ik had zelf al alle schoonmaakmiddelen vervangen door milieuvriendelijke producten, ik koop helemaal niet veel, speelgoed hebben mijn kinderen niet heel veel in vergelijking met andere kinderen maar ze weten zich toch te vermaken. Kleding voor hen koop ik tweedehands, en de jongste kan sowieso de kleren van de oudste aan. Ik vind van de echt duurzame kledingmerken dat ze hobbezakken verkopen, maar ik zal eens rondneuzen op Rank A Brand. De auto's (ja, twee ja) zijn hier ook alleen voor woon-werkverkeer en familiebezoek. Boodschappen doen we met de fiets of lopend met de kinderwagen of als we toch met de auto op pad zijn. Ik probeer nu ook meer ebooks te kopen dan echte boeken want ik weet ook niet waar ik die allemaal moet laten. Ik doe al 4 jaar met mijn smartphone, ook zo'n dingetje, hoef niet elk jaar de nieuwste.

8. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,821
    113
    Primark scoort dan nog beter dan veel dure merken. Grappig om te lezen.

Share This Page