hoe lang zalf bewaren? (Hydrocortison)

Discussie in 'De lounge' gestart door danip, 19 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

Een paar jaar geleden heb ik eens last gehad van een exceem. Ik kreeg hiervoor bij de dokter een zalf genaamd Miconazolnitraat/ hydrocortison. Na een paar weken was ik er van af.

Nu heb ik weer een exceemplek, die er precies hetzelfde uitziet als de eerste van toen. Maar de verpakking van de zalf die ik nog had bewaard zegt dat het houdbaar was tot februari 2009. Ik weet dat het wel heel ver over datum is, maar ik vind het zo zonde om weer een overdreven grote tube te halen (heb maar 1/200ste gebruikt) Is het echt zo erg als je zalf na zo lang weer zou gebruiken?

En weet toevallig iemand wat voor exceem deze zalf word gegeven?De dokter heeft mij toen niet verteld wat het precies was, maar ik wil het toch graag weten.

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Medicijnen over datum kun je altijd het beste terugbrengen naar de apotheek. De zalf is misschien nog wel goed, maar de werkzame stof wordt dubieus.

3. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    De houdbaarheidsdatum is een garantiedatum..
    Tot die datum kunnen ze garanderen dat de zalf
    werkt zoals deze bedoeld is..

Na de houdbaarheidsdatum kunnen ze die niet
    meer garanderen, dit wil niet zeggen dat het niet
    meer werkzaam is, maar dat valt dus niet meer
    te controleren.

4. danip

danip Niet meer actief

Mijn bedoeling was om deze zalf dan gewoon te gebruiken, en als het niet werkt dan toch maar om een nieuwe tube. Vind het alleen zo zonde om zo'n overdreven grote tube voor die paar drupjes die ik nodig ben te halen. Maar in principe gaat het dan alleen om de werkzame stof die misschien niet meer 100% werkt? Het gaat wel om een hormoonzalf, maar maakt dat ook niks uit?

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hydrocortison is een hormoonzalf en wordt voor vele soorten exceem/huidproblemen voorgeschreven. Mijn man gebruikt het ook (exceem aan zijn vingers) en gebruikt ook wel eens zalf die overtijd is (niet zo lang overtijd als de jouwe, maar hij heeft toch zeker wel eens zalf gebruikt die 3 kwart jaar overtijd was). Hij ondervond hier op zich geen hinder van, maar merkte wel dat de zalf lang zo goed niet werkte in vergelijking met een nieuwe tube. Tegenwoordig haalt hij toch weer een nieuwe tube om zo snel mogelijk weer van de exceem af te zijn..

6. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Miconazol wordt vaak voorgeschreven bij schimmelinfecties, Hydrocort. is een hormoon en remt ook de ontsteking.

Dussss, bij schimmelinfecties waarbij de huid beschadigd is en daardoor een ontsteking is ontstaan...zoiets:D

Zou ff een nieuwe tube halen hoor....de werkzame stof zal indd niet meet optimaal zijn!

7. danip

danip Niet meer actief

Hmm dus het wordt voor veel dingen gebruikt? Ik was benieuwd wat het nou precies was, maar denk dat ik daar niet achterkom. Als ik google op exceem dan lijkt het op meerdere dingen. O.a. Ringworm, of nummulair exceem. Word dit voor 1 van die dingen ook gegeven dan? Weet iemand dat toevallig.

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

Kun je de dokter niet vragen of hij een kleinere dosis uit kan schrijven?

Ik heb het ook gebruikt voor contact eczeem

9. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    je kan die zalf toch gewoon halen bij de apotheek?
    ik gebruik het ook,het is niet zo duur,en zonder recept op te halen

Deel Deze Pagina