Wie doet mee? Tijd om luierloos te gaan.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door autumn86, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Het mooie weer is aangebroken. Voor dl haar geboorte heb ik al gezegd dat ik de zomer voordat ze 2 wordt wil gebruiken om met zindelijkheid bezig te gaan.
    Van 4-11 mnd zijn wij druk bezig geweest met BZC, helaas mee moeten stoppen door verergerde reflux.

Sinds een paar maanden doet dl soms weer een plas op het potje. Vorige week veel in een oefenbroekje gelopen en zelfs een slaapje overdag droog gebleven. Deze week gaan we met goede moet verder, ik ben lekker een weekje vrij, het is mooi weer.

Gisteren een dagje weg, op een gegeven moment begint dl te wiebelen en even later naar haar luier te grijpen, de vraag heb je geplast werd bevestigd. Maar ja geen plek om makkelijk te verschonen. Thuis aangekomen zat er inderdaad wel wat in de luier maar hij was niet doorweek. Daarna een grote plas op het potje. In de avond liet ze nog een paar keer goed zien dat er een plas aankwam.

Vanmiddag 1 plasje in de luier en 1 plasje op de grond :). Een paar keer op de wc gezeten en op het potje, plassen beneden is een beetje eng, dus ik sleep om de haverklap dl en potje naar boven voor een plas. Voor de rest doen we lekker rustig aan, beetje buiten spelen. Potje voor de tv (we kijken normaal amper tv) Samen knutselen. Zodra ik of dl geen zin meer hebben gaat de luier aan.

Wie is nog meer rustig bezig met zindelijkheid?

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hoeveel maanden is ze? Mijn zoon is 1,5 jaar en ik twijfel om ermee te beginnen. Vermoed dat het wat vroeg is.

3. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Ze is 1,5 ze kan aardig goed dingen aangeven. Al lukt het niet om te zeggen dat ze moet plassen, ze kan het wel op andere manieren aangeven. Ook is ze al gewend om op een potje of de wc te gaan.

Je kan altijd beginnen met na het slapen op een potje te zetten. Vorige week is er veel met water gespeeld. Dan loopt dl toch bloot rond en staat er een potje klaar. Natuurlijk beland er wel wat op de grond.

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik ben begin deze maand met Sanne begonnen. Eerst ochtend, toen middag en toen tot bedtijd. Nu deze week in de middagslaapje ook geen luier. Poepen vind ze eng. Dat is gisteren en vandaag gelukt. Binnen doet ze het perfect. Buiten is andere koek hihi.
    Vandaag ook met Lotte weer oppakken. Merk dat ze langer droog blijf en geen kleine plasjes meer doet. Hopelijk komt zij ook snel. Wat scheelt dat is de luiers.
    Heb standaard emmer sop staan en veel onderbroekjes. Maar in begin gewoon blote billen.
    Ze worden in juli 2.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik heb me verdiept in bzc, het lijkt me wel fijn om te kunnen, maar het lijkt me ook heel intensief. Ik zet m'n zoontje van 4 maand nu wel na elk slaapje op het potje, en ook na de voeding. Helft van de tijd komt er een plasje. Ook probeer ik goed op te letten of hij moet poepen, vandaag twee keer raak op het potje, maar toen ik even m'n spullen aan het inpakken was en hij in de box lag, miste ik het weer. Vind ik ook niet erg, alles wat ik opvang is leuk. Misschien dat ik binnenkort toch eens een tijdje bloot laat liggen om de signalen wat beter te leren kennen.

Leuk dat je ook een tijd bzc hebt gedaan. Je kunt weet proberen op bepaalde momenten naar de wc/potje te laten gaan, zoals na het slapen, en voor en na het eten. En verder potje lekker midden in de kamer, kijken of ze nog signalen afgeeft.
    Je zag nog steeds signalen dus moet vast goed komen. En zolang je er geen druk achter zet is alles wat goed gaat mooi meegenomen toch.

6. Rietje88

#6 Rietje88, 17 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2016
    @ Iris. Wij hebben het potje in de woonkamer gezet. En hij loopt zijn vader vaak nieuwschierig achterna naar de toilet. Op die manier probeer ik zijn nieuwschierigheid te wekken. Ik wilde nog even wachten, maar hij wil geen luier om. Zodra hij zijn vader wil gaan nadoen kan hij met een verkleiner op de toilet. Of op het potje ernaast.

@ fristi. 4 maanden geleden bevallen zie ik. Ja dan kunnen de hormonen bij sommige nog aardig rond gaan. Geeft niet. Over een paar maanden kan jij je vast wel weer beheersen.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Uhmm ik snap hem even niet? Doel je nu op de bzc zelf of het feit dat ik het nog niet volledig wil doen?

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik lees allemaal nieuwe dingen hier, grappig! Wat is bzc precies?
    En hoe moet ik met 4 maanden op een potje voor me zien? Mijn dochter is 4 mnd en gaat net een beetje zitten, maar een potje lijkt me wat vlot? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk :)

9. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Wij zijn er nog niet echt mee bezig, ze is 1.5. Ze wijst wel naar haar luiet en zegt poep als ze gepoept heeft. Laatst liep ze in haar bblote billen met water te spelen..pot bij de hand. Maar hoppakee, ze liet alles gewoon lopen (logisch ook) ze vind de pot grappig ding maar zit er een halve seconde op en rent er dan weer vanaf.
    Ik denk dat kinderen zelf aangeven wanneer ze er klaar voor zijn en dat je niks moet 'forceren'

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bzc staat voor baby zindelijkheids communicatie.
    Je kindje geeft signalen af dat honger heeft, of moe is, of dat er een boertje dwars zit. Dit doet hij ook als hij moet plassen en poepen. Vaak kun je al aan de houding van je kindje zien dat hij moet poepen.
    Als ouder kun je hier dan op inspelen en op dit moment je kindje boven de wc of het potje houden.
    Bzc gaat ervan uit dat baby's zindelijk zijn vanaf de geboorte, we leren ze aan om in de luier te plassen. Bedenk maar eens hoe vaak ze plassen net als de luier af gaat, of juist poepen in een schone luier.
    Bij bzc leer je jezelf de signalen aan en speel je hier dus op in.

Zelf doe ik dit niet volledig, ik probeer wel op te letten, maar vind het nog wel lastig om de signalen te herkennen. Op een of andere manier poept m'n zoontje steeds als ik erbij weg loop, even in de keuken ben of zelf naar de wc ben. Gisteren wel twee keer raak op het potje.
    Verder plassen de meeste kindjes als ze wakker worden, dus zet ik hem op het potje direct als hij wakker wordt en soms plast hij dan, en soms niet. Ook zet ik hem na een voeding op het potje, schijnt ook zo'n moment te zijn dat veel kinderen plassen.

Oke heel warrig verhaal geworden, maar zoek maar eens meer info op internet. Er is ook een Facebook groep.

11. Rietje88

Mijn excuses. Ik had het zindelijk maken van een 4 maanden oude baby als sarcasme opgevat.

12. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zet sinds een maand onze dochter een paar keer per dag op het potje, meestal voor en na het slapen. Ze heeft al een paar keer geplast en klapt dan ook in haar handen. Maar of ze er al aan toe is... ze plast nog net zo lief in haar luier. Zodra het weer mooi weer wordt dan wil ik haar wel zonder luier in de tuin laten lopen, kijken of het lukt deze zomer

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik vroeg me al af wat m'n hormonen ermee te maken hadden.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet niet forceren, maar je kan echt wel aanleren. En veel sneller dan wat standaard is in Nederland. Wat jij omschrijft, vind ik bijvoorBeeld de perfecte gelegenheid om er net wél mee te beginnen. Heb ik ook gedaan, en ze was zindelijk nog voor ze twee jaar oud was.

15. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik lees mee! Het potje staat in de woonkamer ter gewenning, hij gebruikt het als stoeltje :p Hij wil regelmatig met ons mee naar de 'see', wil dan doorspoelen en handjes wassen. Hij zegt sinds een weekje dat hij moet poepen en doet dat vervolgens ook. Plassignalen kan ik moeilijk aflezen, ik zie niet aan hem dat hij aan het plassen is. Hoe begin je? Voor en na het slapen op het potje zetten? Waar staat het potje, in de slaapkamer, de woonkamer of in de badkamer/wc?

16. Rietje88

Zou het een idee zijn om het potje bij de wc te zetten en dan tegelijk te gaan?

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tijdens de gewenning stond het potje in de badkamer en liet ik haar erop zitten terwijl ik op de wc zat. Zodra duidelijk werd dat ze het concept snapte, én dat ze lang genoeg op het potje wou blijven zitten, stond het potje in de living zodat we er snel bij waren. En dan luier uit, spelen maar en tussendoor regelmatig vragen of even op het potje zetten met wat rozijntjes of een boekje om samen te lezen.

18. Rietje88

Goede manier! Deze manier neem ik over om het te gaan proberen.

19. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt! Er is niet veel ruimte in de wc beneden, maar we gaan het eens proberen!

20. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik lees ook mee.
    Deze week wil ik een potje halen en dan proberen te beginnen.
    Ben erg blij met dit topic omdat ik echt geen idee had hoe te beginnen.
    Als mijn zoontje moet poepen rent hij als een gek naar zijn eigen stoeltje en gaat zitten poepen dit doet hij sinds 2 weken dus misschien is hij er wel klaar voor.
    Zodra het mooie weer eraan komt kan hij zonder luier.

Deel Deze Pagina