Tot hoeveel mm kan je een follikel door laten groeien bij IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij mijn vorige FM bleek ik op SD6 al 2 follikel te hebben van 13mm. Heel raar, want bij mij ÏUI-traject had ik op CD10 nog helemaal niets! Nu kan dit nog alle kanten op, maar stel dat ze doorgroeien en de rest komt er een beetje verlaat achteraan, tot hoeveel mm kan je die 2 laten doorgroeien (om de andere follikels bij te laten groeien) zonder dat je kansloopt dat je je IVF verpest?

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Volgens mij tot zo'n 24mm.
    Man denkt het ook (tis alweer eventjes geleden voor ons natuurlijk....).
    We dachten beide dat ongeveer 18 ideaal was voor punctie (tot zo'n 20 mm).

3. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hoi,

bij mij is de kwaliteit van de eicellen beter als de follikels >20 zijn, maar boven 16 (op de dag van pregnyl) zijn ze meestal wel rijp.
    Zegt niets denk ik.

Je kunt wel vragen of ze E2 en progesteron meten om te bepalen wanneer je klaar bent om de pregnyl te zetten.

Maar ehhh... ik neem aan dat je nu een andere dosis medicijnen hebt. Daardoor kunnen de follikels sneller groeien.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij mijn IUI's spoot ik 50 EH puregon, nu (eerste IVF) spuit ik 150 EH.
    Ik hoop zo dat er nog wat te redden is met die 2 'snelle jongens'.

Stel dat die 2 te groot worden (en dus minder goed) maar de rest kan doorgroeien tot 16/17 mm dan hoop ik toch nog een beetje opbrengst te hebben. Anders is het voor mijn gevoel zo'n 'weggegooide poging' met 2 eitjes... (bij 2 eitjes gaat hij overigens ook niet door is al gezegd)

5. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    wanneer is je volgende FM?

6. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Hoi Merah,
    Ik doen (nog) IUI ipv IVF. Maar ik wilde je vertellen dat ik in één mijn cycli op CD 9 nog niets had, op CD 11 één van zo'n 16 mm en verder niets in beeld, en op CD 12 één van 19 en één van 17 mm. Dus er was er plots nog één bijgekomen die qua formaat vanuit het niets ineen vrijwel gelijk was met de andere. Dus misschien gebeurt zoiets bij IVF ook wel eens.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Morgenochtend weer een FM (drie dagen na de vorige FM). Dus dat is al snel.
    Ik kan gewoon niet zo goed tegen onzekerheid. Wachten vind ik niet erg, als ik maar het idee heb dat het ergens naar toe leidt.
    Het niet-weten hoe en wat vind ik echt killing.
    Wil gewoon weten of we nog een kans maken...

Kanshebber, ik heb ook wel eens follikels gehad van 13mm die een FM daarna weer verdwenen waren. Ben alleen bang dat met de dosis die ik nu spuit die kans kleiner is...
    Ik hoop idd dat er 'uit het niets' bij mij ook nog het 1 en ander bij is gekomen...

Sinds mijn miskraam in maart vorig jaar was er elke maand wel wat. Net 2 laparoscopieen gehad in 2 maanden. We staan dus al zo lang stil.... ik wil zo graag dat er weer vooruitgang in komt...

8. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    hoi hoi
    bij ons kreeg ik een punctie toen mn follikels gemiddeld tussen de 18 en 22mm waren! maar,...ik had er 2van 24 en 3 van 16 bijzitten! lekker variabel! maar ze gaan dus uit van 18tot22mm!

succes!!!

ps : bij mijn eerste meting had ik paar follikels van 8a10mm niet veel bijzonders dus maar bij 2e meting waren ze nogsteeds 10mm maar had ik er veel meer bijgekregen (had toen ook mega krampen enzo) en meting daarop waren ze ineens gemiddeld 14mm dus t gaat soms heeeel raar ;)

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 6 feb 2011
    Laatst bewerkt: 6 feb 2011
    Update:
    Vanmorgen mn FM gehad. Ik kneep hem behoorlijk kan ik je zeggen.
    1 van de twee voortrekkers is wel verder gegroeid en is nu 17mm. Gelukkig zitten er nu ook andere bij. Een stuk of vijf van 12/13/14mm.
    Ik heb gevraagd tot hoever ze eventueel mogen doorgroeien en ze willen niet verder gaan dan 20mm. Het streven is (ideaal) naar minimaal 3x17mm.
    Dinsdag heb ik de volgende FM. Ik geloof dat ze wel goede hoop had dat die kleinere dan ook zijn bijgetrokken tot een mm of 16.
    Ik hoop het maar...

10. Chessertje

Chessertje Niet meer actief

Ik had dit keer hele grote follikels, de grootste was iets van 28x22. Bij de punctie bleek er 1 weg.... gesprongen. Toen zei de arts ook nog eens er een kans was dat de eicellen niet bevrucht worden omdat ze overrijp zouden kunnen zijn. Ik in de stress. Gelukkig is het goed afgelopen en waren ze allebei bevrucht en beiden teruggeplaatst. Ik zit in het begin van m'n wachtweken.
    Maar pas op dus, als follikels te groot worden, schijnen ze te kunnen springen en je eicellen kunnen overrijp zijn blijkbaar. Ik was hiervoor niet bekend met dit risico.

Groetjes
    Jolanda

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He Chessertje,
    Dat ze kunnen springen wist ik.
    En van dat overrijp... Mijn idee is dan, stel die twee laten ze te ver doorgroeien en deze blijken overrijp en worden niet bevrucht, maar doordat ze doorgroeien krijgen er 5 een kans om ook mee te doen. Dan heb ik misschien 2 eitjes 'verloren', maar er 5 'gewonnen'.
    Dat is toch een winst van 3 eitjes!
    Maar snap wel wat je bedoelt hoor. Ik denk dat ze daarom eigenlijk ook niet verder willen dan 20mm.
    Ze zijn nu 17, dus eigenlijk rijp, maar in twee dagen zal dat niet ineens 25 worden of zo...

12. Chessertje

Chessertje Niet meer actief

In theorie zou dat kunnen kloppen.
    Bij mij zaten in de kleinere follikels geen eitjes en ik heb sowieso weinig eitjes. Als ze overrijp waren geweest was m'n poging in het water gevallen.
    Ja ik heb na de punctie zitten googelen en het schijnt dat ze vanaf een grootte van 25 kunnen springen.

13. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Per dag is het ongeveer 1-2mm erbij, dus je hebt nog even!

14. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Nee dan doen ze een escape IUI, maar dat hopen we niet!

Ik had bij mijn eerste FM 4 eitjes van 13 mm! Spoot ook 150 IE.

Bij mijn tweede FM zaten er ineens 11 eitjes en waren die andere 2 doorgegroeid naar 16 mm.

Toen hebben ze me nog 2 dagen door laten spuiten en waren die andere 9 eitjes ook rond de 17 mm en toen de Pregnyl.

Al mijn 11 eitjes waren bruikbaar dus dat was een prachtig resultaat.

Het kan dus zomaar dat er de volgende meting ineens veel eitjes zitten :D.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen, maar heb er wel weer wat meer vertrouwen in, gelukkig.
    Mn buik begint nu wel een beetje in de weg te zitten. Ik ben vrij dun (sommigen zeggen mager) van mezelf en er zit gewoon niet zo veel rek in mn buik. Als ik lang in dezelfde positie zit dan is dat echt onprettig. Het voelt erg vol daarbinnen, terwijl ik dus niet eens overdreven veel follikels heb.
    Ik neem aan dat dit een normaal gevoel is?

Marjah, jij zit zeker alweer heftig in spanning? Over een paar dagen testen?! Je bent een volhouder zie ik (IVF/ICSI nummer 5), dus jij gaat er komen hoor! En nog een mooie cryo ook!
    Hoop dat ik ook minimaal 1 cryo heb. Dat geeft toch een fijn gevoel dat het het maximale uit 1 IVF-poging hebt gehaald...

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Babii, vind het echt geweldig dat je 5 mooie emmy's in de vriezer hebt. Je reageert dus goed en dat is toch een zorg minder.
    Hoef je je alleen nog te focussen op je BMS.
    Hebben ze daar al een plan-de-campagne voor??

Deel Deze Pagina