Er is ik huis meer te doen dan alleen huishouden. Ik ben nog tussen door bezig spullen van de verhuizing uit te pakken. Natuurlijk moest er eerst een kast weg voordat de kast voor de hal geplaatst kon worden. Kunnen er nu pas dozen worden uitgepakt. Vorige week was een leuke week. Maandag vrije dag, uitgeslapen niet helemaal fit, planning boodschappen halen, kijken voor een tweede auto en in huis wat spullen uitpakken. Werkelijkheid, samen met dl ontbeten, ik ga douchen dl kleed zich aan. 15 min later lig ik op de bank met ziek koud kind. Woensdag even naar cb dan langs de huisarts om in te schrijven en naar de winkel, paar uur thuis, daarna nog even commode en babybed halen. Halve dag weg, inmiddels ook geveld door verkoudheid dus niet veel meer gedaan. Man doet gelukkig wel wat ik het basishuishouden. Zijn taken momenteel, kattenbakken schoonmaken + schoonhouden ruimte van de katten, keuken netjes houden, (ik maak de rommel met koken), afvalbakken legen en vaatwasser in- en uitruimen. Tijdens het douchen met spons binnenkant douchekabine schoonmaken, ik spuit het ik voor hij thuiskomt. Ik doe de wc en meestal stofzuigen + wat afstofwerk, badkamer, verschonen bedden en de was. Ramenlappen nog niet gedaan sinds we hier wonen. Koken doe ik meestal net als de boodschappen en administratie. Het meeste werk zit hem in de vele verkoudheden afgelopen maanden en het uitpakken van spullen na de verhuizing. Een mindere belastbaarheid door zwangerschap helpt ook niet. Nog volgende week werken dan verlof, huis is bijna op orde zodat er normaal schoongemaakt kan worden, dus tijd voor een schoonmaker om de week Ik heb geen verlof om schoon te maken. Man werkt trouwens 36 uur ik sinds eind zomer 24, daarvoor rond de 30. Ben ivm verhuizing en alles regelen + inpakken en zwangerschap weer mijn contracturen gaan werken. Zodra ik weer begin met werken blijf ik eerst 24 werken, omdat een deel van de zorgtaken, vooral het voeden toch voor mij is.
Ten eerste zien wij dat anders; wij kiezen voor elkaar en delen wat we hebben. Maar als je het zakelijk beziet, komt hij er ook niet slecht vanaf. Ik heb de eerste jaren voldoende 'ingelegd', hij heeft b.v. jarenlang bijna gratis kunnen wonen in Amsterdam. Bovendien, als ik ook weer zou gaan werken, zouden we een hoop werkzaamheden moeten uitbesteden (kinderopvang, hondenuitlaatservice, tuinonderhoud etc; maar ook het regelen van leuke vakanties e.a. activiteiten) en dat kost ook behoorlijk wat hier. 'Het huishouden' (waar de meesten het hier over hebben) is eigenlijk maar een klein onderdeel van ons gezamenlijke leven. Dat ik thuis blijf, levert hem en dl een enorme luxe op. Er is nooit stress, er is nooit geen tijd voor iets, we kunnen precies doen wat we willen, en regelen zoals we het willen.
Ik werk 1 dag minder als mijn man en doe ook meer in het huishouden. Maar als ik het weekend moet werken houd hij alles bij. Koken doe ik eigenlijk altijd maar vind dat geen probleem buiten doet hij alles en ramen wassen ook en klusjes als dingen ophangen en repareren komt ook voor zijn rekening. Verder doen we grote opruim klussen samen. In de 10 jaar dat we samen zijn nog nooit ruzie hier over gehad. Het gaat heel natuurlijk.
Ik werk 24 uur per week onregelmatige diensten (wel vaste dagen maar wisseldiensten), mijn man werkt 36 uur per week. Mijn man zet het vuilnis buiten, doet de kattenbak en laat de hond uit. Heel soms kookt hij. Hij brengt de kinderen weg als ik een dagdienst heb of haalt ze op als ik een avonddienst heb. Hij brengt de jongste naar bed. Als hij vrij is stofzuigt hij en dweilt hij weleens. Ook lapt hij de ramen zo nu en dan. Onze oudste heeft fysio op zijn vrije dag (mijn werkdag) en daar gaat hij ook naartoe dan. Al het andere doe ik. De was, koken, afwassen, boodschappen, de meeste zorg voor de kinderen, de oudste naar bed brengen, opruimen en schoonmaken, alle afspraken inplannen, naar sport, etc.
Ik ben volledig thuis als ik werk is het in de avonden dus geen oppas nodig. De zorg voor de kinderen is volledig voor mij, in de weekenden doen we het samen omdat we dan ook gewoon tijd met elkaar doorbrengen, het huishouden komt op mijn schouders neer, het enige wat mijn man doet is een keer extra stofzuigen en ieder weekend doet hij de bovenverdieping samen met de kids even lekker stoffen en soppen doordeweeks houd ik het zelf bij, maar doordat ik geen auto heb behalve als hij er is ga ik dan boodschappen doen en hij stoffen en soppen boven, ideaal.
Ik doe alles in huis, maar als ik vraag of mijn vriend iets wilt doen dan gebeurt dat wel. Mijn vriend werkt 40 uur en ik 10 uur per week, dus niet meer als normaal dat het huishouden voor mijn rekening wordt genomen..