Wie doet wat in het huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door klaver85, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij werken beiden vier dagen. Twee kinderen onder de drie. Poets komt eens in de twee weken drie uur. Man doet vaatwasser in- en uitruimen en vuilnis aan de straat zetten. Ik doe de was en poetsen als onze poets er niet is. Samen, dus om en om, boodschappen, koken, kinderen in en uit bed halen.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ik werk 24 uur en hij 40 uur. Ik doe eigenlijk alles in het huishouden. Ik vind dit ook een eerlijke verdeling en heb er geen problemen mee. Hij doet wel de was in het weekend en poetst de douche af en toe eens goed. Dochter is een nachtbraker en dan ga ik er ook uit( hij hoort haar ook niet)

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier precies zo.

Het is heel leuk dat hij werkt en ik niet maar in ons geval hebben wij er samen voor gekozen, hij werkt en ik niet. Maar we hebben SAMEN een huis en SAMEN kinderen dus vind ik dat we ook SAMEN moeten zorgen voor het huishouden. Het is niet zo dat omdat hij werkt dat alles dan maar op mijn schouders moet vallen, vind dat ook echt iets heel ouderwets dat de vrouw dan alles maar moet doen omdat de man werkt :rolleyes: Alsof ik de hele dag in mijn neus peutert ofzo ;)

tukker, Uuz en Pantoffelheldin vinden dit leuk.
  4. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Wij werken allebei 32 uur. Ik doe alles en hij doet vrijwel niets. Mijn eigen schuld achteraf maar soms als ik doodmoe ben lijdt het wel eens tot irritaties. Kattenbak en vaatwasser uitruimen doet hij soms

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar iedereen heeft toch maar 24 uur in een dag? Dan is het toch veel leuker om 's avonds en in het weekend, als je man thuis is, leuke dingen als gezin te doen?

In mijn idee heb je als koppel een taken: kinderen, werk, huishouden, vrije tijd. Het eerste lijkt me belangrijk voor iedereen dat het eerlijk verdeeld wordt, en het laatste ook. Werk + huishouden moet dan toch ook gewoon eerlijk verdeeld worden? Dus als werk een groter gewicht heeft bij de ene, is het toch maar eerlijk dat huishouden een groter gewicht bij de andere krijgt?

(En niemand heeft het trouwens over álles dat op jou valt van huishouden. Gewoon meer.)

Lafelife vindt dit leuk.
  6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik vind dat het samen evenredig zorgen voor het huishouden geldt wanneer je beiden evenredig werkt. En wanneer de een dus minder werkt, diegene iets meer oppakt in het huishouden.

Ik vind namelijk dat je beiden evenveel recht hebt op vrije tijd, dat is niet zo wanneer 1 fulltime werkt en de ander helemaal niet én vervolgens ook nog verlangd van de werkende partner dat deze dan óók nog eens de helft van het huishouden op zich neemt.

Niemand zegt dat jij de hele dag uit je neus peutert, maar ik vraag me wel af wat jij en Uuz dan doen, als jullie ook nauwelijks je huishouden doen? Vrijwilligerswerk? mantelzorg? heel de dag met de kinderen bezig?

Is overigens een oprechte vraag.

Juul75, Lafelife en lies276 vinden dit leuk.
  7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Misschien is het bij ons anders maar toen wij de keuze hebben gemaakt dat bleef werken en ik stopte hebben we duidelijk gezegd dat het huishouden gewoon op ons beide zou vallen. Vind alles prima maar ga geen huisvrouw worden om de hele dag te opruimen en schoonmaken enzo. Wil best genoeg doen hoor maar het hoeft dus niet te betekenen dat hij lekker met zijn beentjes omhoog kan liggen en ik alles op mij neem. Hij mag ook wat doen hoor. Mijn man werkt ploegen diensten, werkt 6/7 dagen en is er dan 3/4 vrij. Op zijn vrije dagen doet hij ook gewoon klusjes in en rondom huis, anders zou ik dus 24/7 bezig moeten zijn omdat hij vrij veel werkt? Nope. Gelukkig zijn we het er hier samen over eens en werkt het op deze manier goed.

@mamabri ik ben sowieso overblijf moeder bij mij thuis, neem dus vrijwel dagelijks de zorg op mij van verschillende kinderen. Het komt tegenwoordig ook geregeld voor dat ik om 15:00u op kinderen pas. Dit doe ik overigens vrijwillig. Maar ook al zou ik dit niet doen, ik vind dat de man in huis ook echt wel gewoon mee mag helpen. Hij woont niet in een All inclusive hotel waarbij alles 24/7 gedaan voor hem word, hij mag ook wel mee helpen. Want ik heb toch ook gewoon recht op mijn vrije tijd ook al werk ik niet voor een baas? En ja ik doe veel hoor in huis dus begrijp mij niet verkeerd maar ben wel van mening dat je ook gewoon je handen uit je mouwen mag steken als je wel werkt. Zo heb ik hem bijvoorbeeld afgelopen week een paar keer op pad gestuurd naar de gemeente, ik heb de zolder opgeruimd en brengt die troep op zijn vrije dagen weg naar de gemeente. Team work toch?

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar opnieuw: niemand zei toch dat jij álles zou moeten doen? Natuurlijk moet hij ook meehelpen.

En om het huishouden te doen hoef je bovendien niet de hele dag opruimen en poetsen. Toch niet zodra je kinderen naar school gaan.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat weet ik dat niemand dat zei maar vele denken wel zo ;) Die vinden dat jij als fulttime huisvrouw eigenlijk alles op je moet nemen.

Hier word de hele dag geleefd in huis dus hier ( helaas ) wel dagelijks gewoon opruimen en poetsen. Maar goed, het huis zit hier ook vrijwel dagelijks vol met oppas kinderen en vriendjes en vriendinnetjes en dat vind ik niet erg, alleen maar leuk ;)

10. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik ga ook niet de perfecte huisvrouw uithangen omdat ik minder werk.
    Heb inderdaad ook gewoon recht om mijn eigen dingetjes te doen.
    Ik zorg de hele dag voor ons zoontje ( straks voor 2 )
    Hou het huishouden uiteraard goed bij maar 1 keer in de zoveel tijd doen we grote schoonmaak ( alles van de kant en grote dingen ) en dan kan hij gewoon helpen.
    Ik kook elke dag en zorg dat alles geregeld word met instanties, afspraken enz....

Wat ik doe als ik even tijd vrij heb , dan ga ik heerlijk een keer lunchen met een vriendin , ik lees een boek , ga een stuk wandelen enz...
    Op het moment zwangerschapsverlof en alles is klaar voor de komst van de kleine.
    Alles is schoon en doe elke dag een klein beetje om het bij de houden.
    Mijn zoontje gaat elke maandag gewoon naar de opvang en dan heb ik even tijd voor mezelf.
    En geloof me dan word er weinig gepoetst in huis ;)

Debaky vindt dit leuk.
  11. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Mijn man werkt 1 dag meer dan ik en wij doen het huishouden denk ik 50/50. Misschien dat mijn man zelfs meer doet dan ik. Dus prima geregeld hier vind ik :)

12. Aries

Aries Niet meer actief

Ik: boodschappen, koken, stofzuigen, keuken, strijken
    Man: badkamer en toilet, container, glas en papier enzo
    Samen: zorg kinderen, wassen, vaatwasser, opruimen, tuin

Dit is een hele grove indeling, mijn man kookt ook wel eens en ik maak ook wel eens de toiletten schoon. We hebben er geen echte afspraken over, maar hier komt het gewoon vaak op neer. Ik werk een dag minder. Daarnaast hebben we een schoonmaakster die het echte schoonmaakwerk doet, wij houden het alleen bij. Ik vind het helemaal prima zo.

13. Betsy

Betsy Niet meer actief

Maar hoeveel uur ben je dan bezig met je huishouden?

Ik doe op dinsdag, donderdag en zaterdag max 2 uur per dag. Dat is 6 uur per week. En dan is het huis gewoon schoon. Ik stofzuig nog wel eens tussendoor de woonkamer maar dat is welgeteld 10/15 min werk. Als je toch niet werkt is het toch heel logisch dat jij die taken op je neemt. Helemaal als je kinderen naar school gaan.

Ja je hebt recht op vrije tijd. Maar die heeft je man toch ook niet als hij aan het werk is. Die heeft toch ook alleen vrije tijd na zijn werkdag en in het weekend.

Opruimen vind ik geen huishouden. Het is logisch dat je dat beiden doet. En als er in het weekend gekookt moet worden en je bent samen vrij is het ook logisch dat je dat verdeeld. Samen voor de kinderen zorgen op het moment dat je samen thuis bent, uiteraard. Maar ik verwacht van mijn man echt niet dat hij in het weekend de badkamer poetst, terwijl ik dat op mijn vrije dag kan doen als hij aan het werk is.

Als je het werk niet 50/50 verdeeld vind ik het echt bizar dat je het huishouden wel 50/50 wil verdelen...

Phloxx, Juul75, Shakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik werk 16 uur per week en mijn man 36 uur per week. Het is dus enigszins een logisch gevolg dat ik dus veel meer in het huishouden doe dan hij. (En moet eerlijk bekennen dat ik het ook liever een beetje zelf in de hand hou...., oeps...) Maar.....hij is elke vrijdag vrij. Nog papadag, terwijl de kinderen dus tegenwoordig vrijdag ook allebei naar school gaan.
    Hij is dus voornemens om 40 uur te gaan werken en dus op vrijdagmorgen ook. Nu heb ik hem wel te kennen gegeven dat hij de weinige huishoudelijke dingen die hij doet (was ophangen, stofzuigen, boodschappen, de vuilnis, vaatwasser uitruimen, dingen naar de kringloop/stort brengen etcetera), nog wel steeds zelf dient te doen. Ik wil er geen hinder van ondervinden dat hij extra gaat werken. Hij moet gewoon zijn kleine aandeel in het huishouden blijven doen. Ik wil dat niet ook nog op mijn bordje krijgen. :)

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, maar dan werk je toch ook een aantal uren per dag? Als jij dagelijks op andermans kinderen past?

En niemand die zegt dat je man niets hoeft te doen, maar ik vind 50/50 huishouden terwijl jij niet werkt gewoon niet reëel.

Zoals jij en Uuz het over laten komen hier is alsof jullie beiden luxeprinsesjes zijn waarvan man werkt en jullie helemaal niets doen, tenzij de man thuis is en dan doe je het samen. Alsof jullie alleen maar winkelen en koffiedrinken, yoga en schilderen en leuke dingen doen, man werkt en dan pas samen wat gaat doen als hij ook thuis is. Zo is het bij jou duidelijk niet.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

En eigenlijk helemaal dit: mijn man doet best veel in huis, maar ik verwacht niet dat hij het toilet staat te poetsen zeg maar.

Betsy vindt dit leuk.
  17. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ja is toch bizar.. ik wil niet evenveel werken als mijn man maar ik wil wel dat hij evenveel in het huishouden doet. Was het maar zo’n feest :roflmao:

18. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik heb geluk. Mijn man vind mij geen goede poetser. Hij doet vooral het schoonmaakwerk: stofzuigen, dweilen, ramen lappen, keuken badkamer en wc schoonmaken.

Ik doe vooral het opruimen, vaatwasser leegruimen, kleding wassen - ophangen en vouwen, bed opmaken.

Boodschappen en koken doen we 50-50

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn vriend werkt 36u en ik 30, 1 zoon van 3,5jr

Ik: wc beneden, was, bedden opdekken/afhalen, nachtelijk opstaan voor zoon als nodig, alle weekendochtenden vroeg opstaan met zoon, tuin, weekend koken
    Hij: badkamer, overig poetswerk, dweilen, klussen in huis, doordeweeks koken

Samen/ ene keer hij, andere keer ik:
    Administratie, stofzuigen, boodschappen

Ik vind het een goede verdeling, baal er alleen van dat hij 's nachts nooit opstaat als zoon ziek is (zegt dat ik hem dan wakker moet maken, echter ben ik daar zolang mee bezig dat ik al 10x bij zoon ben geweest, als hij vroege dienst heeft wilt hij sowieso niet uit bed 's nachts) en dat hij moeilijk doet over weekendochtenden, hij zegt wel dat hij de ene weekenddag zal beginnen maar in werkelijkheid komt hij er gewoon niet uit zodat zoon uiteindelijk toch mij uit bed trekt en hij tot 10u blijft liggen)

20. Triangel

Triangel Niet meer actief

Man werkt fulltime, ik parttime. Ik ben niet zo'n poetser, hou vooral van opgeruimd. Iedere avond gaan we na het avondeten samen aan de slag: hij de tafel, kinderstoelen poetsen. En dweilen en stofzuigen. Ik de vaat, met de hand. De was en het verdere schoonmaken is ook voor mijn rekening, net als koken en boodschappen doen. Dat vind ik ook helemaal prima, hij hoeft van mij ook niet meer te doen dan dat wat ie doet. Kinderen in de nacht wakker, dat doen we gewoon samen / om en om.

Deel Deze Pagina