Wie doet wat in het huishouden

Discussion in 'De lounge' started by klaver85, Feb 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    Hier doe ik het meeste , sowieso bijna alles opruimen want dat ziet hij echt niet ( stoornis) , tegenwoordig op het planbord staat niet alleen zoon zijn planning maar ook de huishoud planning, sommige dingen op specifieke dagen andere dingen op deze week.

Ik werk 14-20 uur per week voor een werkgever en zo'n 10 uur per maand doe ik de administratie van zijn bedrijf en ben chronisch ziek, ook gedeeltelijk afgekeurd.

"Even" de dagelijkse opruim en stofzuigen is voor mij dus een klus die minimaal anderhalf uur duurt omdat ik moet liggen tussendoor .

Dweilen kan ik niet dat doet hij sowieso, nu tegenwoordig ook afgesproken dat hij in het weekend 2 x kookt.
    Hij Laat de hond uit 's ochtends en meestal 's avonds ook, strijkt sowieso zijn eigen blouses. Vaatwasser misschien 1x per week. Tilt wasmanden naar boven en ruimt zijn eigen was op ( kids ook hun eigen en ik ook mijn eigen) doet de kleinere boodschappen die gehaald moeten worden/ gaat 8 van de 10 x naar zwemles met dochter .3/10 x wc schoonmaken.

Ik zorg in de ochtend voor de kinderen en wat er mee moet Naar school,verder afstoffen en opruimen van hele huis/nat afnemen/7/10 x wc schoonmaken /douche schoonmaken /koelkasten/keuken opruimen,boodschappen bestellen, en doekje over het aanrecht/ keuken kastjes poetsen , doe de was, vaatwasser 5/6x per week, rij dochter heen en weer naar school(zoon met busje)
    pas op dinsdag middag op 7 kids.
    ( incl onze kids uiteraard). Ik verzin alle maaltijden en kook meestal. De meeste zorgtaken voor onze zoon, psychiater, contact met school etc. En de dagelijkse regeldingen /agenda en administratie van het hele gezin.

Samen: vuilnisbakken/ huisdieren eten geven.

Tja en soms gaat dat dus niet als ik veel pijn heb en blijft alles liggen en mag ik de week erop het dubbele doen, wat ik niet kan en Flip ik en gaan we samen zover mogelijk en daarna doe ik het weer alleen... moge duidelijk zijn als er geld voor is komt er een schoonmaakster .

2. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Zoals ik al eerder zei neem ik ook genoeg op mij hoor en mijn man komt niets te kort qua vrije tijd ;) Waar zeg ik dat ik het huishouden 50/50 wil verdelen dan? Ik zeg alleen dat ik vind dat wij samen voor het huis en de kinderen moeten zorgen. Wij hebben daar duidelijke afspraken over gemaakt toen wij er samen voor kozen dat hij volledig ging werken en ik stopte. Ik vind het geen punt om te stoppen met werken zodat hij verder zich kan ontwikkelen in zijn werk maar dat moet niet meteen inhouden dat ik dan een volledige huisvrouw word en dat ik alles mag gaan doen in huis. Wij hebben dus besloten dat het meeste door mij gedaan word maar dat hij niet moet zeiken als ik wel eens vraag of hij de wc wilt schoonmaken of als hij wel eens de stofzuiger door het huis haalt. Je hebt immers samen een huis en je hebt hier samen voor gekozen. En dit gaat nu sinds een paar jaar zo en dat gaat prima dus waarom niet?

3. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Hahaha nee ik ben geen luxeprincesje, was het maar zo'n feest ;) . Ik zie het oppassen op de kinderen niet echt als werk maar goed, dat is maar net hoe je het bekijkt.

En nogmaals, ik spreek nergens over 50/50 verdeling.

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Je moet het helemaal zelf weten. Maar ik vind het bizar dat een man die fulltime werkt toiletten moet poetsen terwijl zijn vrouw niet werkt en de kinderen al naar school gaan. Ongelukjes op de wc uitgesloten uiteraard :D

5. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Tja, ik vind het bizar dat sommige nog in het stenen tijdperk leven. Wij hebben deze afspraken gemaakt en hier werkt het prima. En het is echt niet zo dat hij hier wekelijks de pot moet doen hoor, zoals ik al vaker heb gezegd neem ik veel op mij maar die ene keer in het jaar dat hij wel de pot moet schoonmaken daar moet hij gewoon niet over zeuren. Ik heb ook mijn carrière opgegeven zodat hij zich volledig kan focussen op zijn carrière, en dat heb ik uit liefde gedaan hoor maar dan moet hij echt niet gaan zeuren als hij wel eens moet stofzuigen of de pot moet doen.

Maar het zal ook bij iedereen anders zijn, dit is gewoon wat wij van te voren hebben afgesproken en dat is prima.

Mijn hobby is het bezoeken van verlaten gebouwen en plekken, ik ben dus soms ook wel eens dagen op pad, hij zal dan toch echt die dagen zelf even de dingen in huis moeten doen. En dit komt niet wekelijks voor hoor maar ik ga wel geregeld per jaar met een vriendin op pad om te Urbexen. Dat is mijn onbetaalde werk ;)

Pantoffelheldin likes this.
  6. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Helemaal met je eens !!

Debaky likes this.
  7. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,191
    1,052
    113
    Female
    Mijn man doet best veel. Vaak boodschappen, soms koken. Vuilnis. En de honden savonds, ik de rest van de dag.
    Vaatwasser en dergelijke doe ik, daar wacht ie net zo lang mee tot dat ik het doe.
    Ramen lappen doet hij buiten ik binnen.
    Dochter slaapt vaak niet door, daar gaat hij altijd heen.

Grasmaaien doet ie ook.

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

1x per jaar de wc schoonmaken is zeer incidenteel. En daar ging het dus in deze discussie niet over.

mamabri and Shakes like this.
  9. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Mijn man werkt qua uren fulltime, alleen flexibel verdeeld. Ik werk parttime.

En toch doet hij het meeste in huis:
    - koken, keuken poetsen, stofzuigen, basisadministratie en de tuin doet hij. Incl de klusjes en ongeveer 70% vd sporten van kinderen.
    - ik doe de was, beddengoed, badkamer, schoolbegeleiding van kinderen en de maandelijkse administratie.
    Voor het grote schoonmaakwerk hebben we een schoonmaakster.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik doe veel meer, maar ik werk ook de helft minder. Hij werkt 50+ uur, ik 24-28 uur.
    We hebben een hulp 3 uur in de week. Hij doet de weekboodschappen, kookt 1x in het weekend, helpt met de kinderen als hij thuis is, ruimt vaak de tafel af, doet af en toe vuilnis, loopt sochtends en de laatste ronde met de hond, strijkt zijn eigen dingen, vouwt was op als ik er niet aan toe kom, stofzuigt af en toe, hangt wel eens een was op, etc.
    Maar hij doet niet structureel iets in huis, behalve de boodschappen. Die kunnen bij ons niet worden bezorgd en ik heb er echt een schijthekel aan.

Ik ben best blij met die jongen. Hij doet zijn best.

Betsy likes this.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Het gaat ook niet alleen om de pot schoonmaken. Het ging jullie er om dat een man die fulltime werkt in jullie ogen niet volledig hoeft mee te helpen met dit soort klusjes, ik denk daar anders over. Of je werkt of niet, je kan beide gewoon die klusjes doen. Dat mijn man dan in ons geval sporadische eens de pot schoonmaakt is voor sommige misschien vreemd maar voor ons niet. Wij verdelen hier niets 50/50, wij doen het zoals het hier gewoon uitkomt. Als mijn man thuis komt en hij ziet dat de vaatwasser nog vol is dan ruimt hij het uit en weer in, wij verdelen hier niet taken over elkaar. Maar goed, zal wel vreemd zijn ofzo

12. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik voel me helemaal niet lullig als ik ook voor mezelf kies. Ik zou me juist lullig voelen als ik alles alleen moest doen voor iedereen, alsof ik een baan als huishoudster gekregen zou hebben. Dan zou ik snel weer gaan solliciteren :D

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Mijn man werkt gemiddeld 38 uur per week en ik 24 uur. Omdat ik vaker thuis ben doe ik meer in het huishouden.
    Wel kookt mijn man 9 van de 10 keer omdat hij eerder thuis is.

14. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    mijn vriend werkt full time en ik 24 uur.

Ik doe het meeste in het huishouden omdat ik simpelweg wat meer thuis ben. Maar op dagen dat wij samen thuis zijn doet hij zeker ook zijn aandeel. Ik hoef er eigenlijk niet eens om te vragen.

zijn klussen zijn stofzuigen en dweilen, de afwasmachine in en uit ruimen, het vuilnis en opruimen.

De rest doe ik eigenlijk gewoon.

Ik ben blij met deze verdeling. Mijn ex deed nooit wat in huis (ook niet toen hij geen werk had en ik full time werkte) dus dit is al heel erg prettig. Als ik zou vragen om wat extra's te doen doet hij het ook zonder probleem.

De boodschappen laat ik bezorgen. En dat wat ik toch moet halen doe ik soms alleen en soms samen. Dat ligt aan zijn rooster.

15. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Ik doe nagenoeg alles maar ik ben dan ook fulltime thuis en ml is ongeveer 11 uur per dag van huis.

Vind het meestal ook prima, vooral omdat ml er regelmatig zijn waardering voor uitspreekt, bijspringt als hij kan en actief betrokken is bij de verzorging van de kinderen.
    Ben ik ziek oid dan neemt ml alles zoveel mogelijk over. Voor ons werkt dit fijn.

16. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    80/20. Hij doet ontzettend veel.
    Dit was voorheen 90/10. Maar ik hoop uiteindelijk het om te kunnen draaien naar 20/80 voor partner!
    Hij werkt gewoon fulltime en ik heb momenteel geen baan.

17. Betsy

Betsy Niet meer actief

Maar daar ben je het toch mee eens (mits beiden niet allebei fulltime werken) Je man hoeft toch ook helemaal niet volledig mee te helpen? Je zegt net zelf dat jij het meeste doet.

En dingen als vaatwasser uitruimen vind ik geen huishouden doen. Dat vind ik gewoon zooi opruimen.
    Voor mij zijn huishoudelijke taken de keuken en sanitair poetsen, stofzuigen, dwijlen, ramen wassen, bedden verschonen, wassen (en eventueel strijken). Die dingen hoeft mijn man dus niet te doen (in een normale week) want die doe ik als hij aan het werk is. Af en toe de garage opruimen, de tafel afruimen, of de vaatwasser inruimen etc valt daar dus voor mij niet onder.

Zelfs nu ik al die grote klussen alleen doe kan ik nog 2x per week 2 uur op mijn luie reet zitten terwijl mijn dochter slaapt. Die luxe heeft mijn man op zijn werk niet.

18. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Hier doen we veel samen. Behalve de was daar mag hij echt niet meer aankomen. Dat is te vaak mis gegaan.
    Maar hij werkt onregelmatig 40 uur in de week. Dus als hij pas in de middag weg moet naar zijn werk. Gaat hij niet zitten kijken hoe ik sta op te ruimen en schoon te maken. Dan gaan we samen even snel door het huis heen, zijn we sneller klaar. En kunnen we nog wat leuks doen voor hij naar zijn werk gaat. Boodschappen doen we ook altijd samen. Als ik alles op de weegschaal leg zal ik wel meer doen in huis, omdat ik op moment thuis ben. Maar we hebben geen vaste taken verdeeld. Behalve dat ik de was doe.. en hij eigenlijk altijd kookt :).

19. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ook het bed verschonen of stofzuigen doet mijn man ook wel eens hoor.

En nee mijn man heeft ook niet de luxe om na het schoonmaken lekker op zijn reet te zitten op zijn werk, mijn man heeft echter wel de luxe om zich verder te ontwikkelen op zijn werk en dat heb ik niet. Daarom maken wij hier gewoon geen onderscheid en doet mijn man niet moeilijk als ik eens tegen hem zeg dat hij de bedden moet doen. Nog nooit hebben we dit als vervelend ervaren of doen we er krampachtig over. Hij doet hier trouwens altijd de was, ik doe dit nooit, weet niet eens hoe de wasmachine werkt :roflmao: waarom niet? Omdat ik 15 jaar geleden eens een keer de was had gedaan en er uit kwam als babykleding, sindsdien mag ik de was niet meer doen :roflmao:

Strijken doen we hier trouwens ook nooit, hebben niet eens een strijkbout, als er iets is wat ik zonde van de tijd vind dan is het wel strijken. Ik koop de kleding daar ook op in, en mijn man is een master in het goed ophangen van de was en heb zelden een kreukel er in.

Torretjeee likes this.
  20. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Haha ja strijken doen wij ook niet.. ook echt zonde om te doen. Ik vind ook dat je beide verantwoordelijk bent voor het huis en kinderen. Gelukkig is mijn man niet te beroerd om iets in huis te doen.

Ik ben dan wel van plan om weer te gaan werken na mijn verlof en doe daarnaast een thuisstudie.

Share This Page