Wie doet wat in het huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door klaver85, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Man heeft geen vaste taken. Springt bij waar nodig is.
    Zo stond hij bijv. al te koken toen ik vanmiddag thuis kwam vanuit werk.
    Ook vaatwasser uitgeruimd.

Was doet hij niet. Opvouwen kan hij niet. :roflmao:

Waardeer het juist extra als hij zelf het initatief toont om te gaan stofzuigen, eten koken etc.
    Huis is immers van ons samen.

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Mijn man werkt 38 uur per week (minimaal) ik werk 13 uur per week.
    Mijn man helpt met veel dingen:
    - de afwas
    - container klaar zetten
    - stofzuigen
    - vuilnis opruimen
    - soms koken
    - was opvouwen
    - de tuin
    - auto wassen van binnen en buiten (wat een pokke werk)

Ik doe de was en het schoonmaken van de kamers en badkamer. Ik ben daar een pietje precies in en doe het liever zelf. De weekboodschappen doe ik. Als het nodig is kan hij wel schoonmaken.

3. jupke

jupke Niet meer actief

Ik vind dit wel een goede verdeling.

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Niks oneerlijks aan hoor. Zoals ik al eerder zei, ons huis dus ook onze taken. Toen ik nog wel werkte deden we het precies het zelfde.

En wat ik zoal doe op een dag? Lekker koffie drinken bij de buurvrouw. ;)

Pantoffelheldin vindt dit leuk.
  5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ow maar hier ziet hij het ook niet altijd hoor ;) Maar als ik het dan even vraag of hij het wilt doen is dat geen punt gelukkig.

6. Betsy

Betsy Niet meer actief

Dat is sowieso een hele goede dagbesteding :thumup:

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Klopt als een bus. :)

8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik doe alles alleen. Werk ca. 17 uur per week. Studie 20 uur per week. Huishouden, tuin, klussen, het vuilnis en alles wat je maar kan bedenken. Maar goed..ik heb geen man. De meeste avonden lig ik om een uur of half tien wel gestrekt :confused:

Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Wij werken beide 32 uur. De kinderen doen we echt 50/50. Ieder een ''dag'' sowieso en weekend ''samen'' en 's avonds hebben we gewoon een routine om de spits te lijf te gaan (eten koken-eten-spelen-douchen/opfrissen-boekje lezen-kindjes naar bed)

We hebben een schoonmaakster voor de grote dingen en een glazenwasser.

Ik doe:
    Boodschappen bestellen/halen (tenminste de weekboodschappen man doet tussendoor wel dingen halen)
    Ik ben nogal ''schoon'' dus ik doe veel poetsen tussendoor, stofzuigen, stoffen, WC/badkamer. Ook de schoonmaakster natuurlijk maar de weken dat zij niet komt ik.
    Ik doe dingen als kasten en manden opruimen, laatjes opschonen
    Administratie
    Alles regelen rondom kinderen als in: zwemlessen, kleding, wat ze mee moeten nemen naar opvang/school, cadeautjes voor vriendjes en vriendinnetjes etc
    Alles regelen omtrent sociale contacten en agenda: ook ik
    Ik ben een soort van ''coördinator'': mijn man doet alles maar ik moet hem wel even helpen. Ik kan dus prima zeggen: we gaan gordijnen wassen of de zolder uitmesten dan doet hij actief mee.

Hij doet:
    Vuilnis (haha heel ge-emancipeert dit)
    Tuinieren
    Klusjes
    Glasbak
    Bedden verschonen

Beide doen we:
    Was (opvouwen, wassen, vouwen etc)
    Vaatwasser
    Koken (wie het eerste thuis is)
    Opruimen na het eten

Belangrijkste is dat ik het allemaal zie en nogal een regelaar en poetser ben. Maar als ik het vraag doet mijn man het gelijk. Ik heb niks te klagen (over het algemeen) :D

10. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik werk 28 uur over 4 dagen verdeeld, hij 40 (soms 40+) uur verdeeld over 5 en soms meer dagen. Hij werkt in ploegen, waardoor de zorg voor de kinderen echt 50/50 verdeeld is. En ja, soms doe ik dan meer in het weekend mbt de kids, maar dan werk ik niet en vind dit wel zo eerlijk.

Huishouden doe ik het meeste, maar als ik het vraag doet hij het ook zonder gemopper. Stofzuigen, dweilen en de hond uitlaten doet hij gewoon uit zichzelf. Net als de containers bij de straat zetten, want dat vergeet ik toch....

De was, badkamer en wc kan bij beter laten; dat kan hij toch niet goed genoeg, dus dan heb ik er alleen maar extra werk van.

Boodschappen doe ik soms alleen, maar vaak ook samen. Hangt ook een beetje van de week af. Koken doen we beide, is ook maar net hoe het uitkomt. Bepaalde gerechten maak ik, omdat hij dat niet kan :p

Ik werk nou eenmaal 1 dag in de week niet en heb dan de tijd om door het huishouden te racen. Hij helpt waar het kan en gevraagd wordt en vind dit eigenlijk wel prima zo.

11. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik werk 27 uur, mijn man 32 uur.
    Alles wat met de kinderen te maken heeft komt op mijn bordje; 's nachts eruit, naar de BSO brengen/halen, douchen/badderen, strijken enz.

Zijn "vaste" taken zijn:
    -koken
    -de badkamer
    -de tuin
    -de garage
    -de autos
    -zijn strijken
    -zijn werkkamer
    -gadgets schoonmaken/ updaten
    (lekker stereotype :rolleyes:)

Hij wil heel af een toe de was ophangen/opvouwen. Of een ander klusje.

Ik vind de verdeling prima.
    Als de kinderen ziek zijn en slecht slapen mis ik zijn steun/hulp.o_O

Hopsatee vindt dit leuk.
  12. mamabri

mamabri Niet meer actief

En jouw man voelt zich dan niet zo? Als ik jouw man zou zijn zou ik me wel zo voelen denk ik. En fulltime werken, een vrouw die geen baan heeft, maar wel verlangt dat ik naast mijn werk nog 50% van het huishouden op me nam. Heeft hij dan niet het gevoel dat HIJ alles alleen moet doen voor een ander? geld verdienen én het huishouden?

en Debaky had het over het stenen tijdperk, maar draaien jullie dan niet de rollen om?

Vroeger werkte de man, deden de vrouwen uitsluitend de kinderen en huishouden.

Het merendeel tegenwoordig is man fulltime werken, vrouwen deeltijd en beiden een deel huishouden en kinderen, waarvan de vrouw wel vaak dat deel meer doet dan de man, maar toch veel meer samen.

En dan jij en Debaky (en misschien meer vrouwen): Man werkt, 50% huishouden en kinderen, vrouw werkt niet, doet haar hobby's en andere bezigheden en helpt de man in het huishouden en kinderen de andere helft. Jullie verlangen nog meer van je man, als de vrouwen in het stenen tijdperk. die mannen hadden een luizenleven vergeleken bij die van jullie mannen.

Althans, zo klinkt het op basis van jullie verhaal, of dat in werkelijkheid echt zo is, kan ik niet beoordelen.

13. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Man werkt 34 uur en ik 20 en we doen eigenlijk beide alles wel.
    Hij verschoont alleen geen bedden. :roflmao:

14. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn man werkt 32 uur en ik 24.
    Hij doet sowieso wekelijks de grote boodschappen, maakt de badkamer schoon (want vind dat ik dat niet goed doe), 'vlucht' op zondagmiddag naar boven om te stofzuigen en te dweilen, doet alle klussen in en om het huis en de tuin.

Ik doe standaard altijd alle was, beneden stofzuigen en dweilen en het toilet beneden.

De 'dagelijkse dingen' zoals vaatwasser/aanrecht/speelgoed opruimen/koken etc doen we allebei wel maar ik vaker dan hij en dat is oké.

Hij is netter/schoner dan ik. We zijn allebei niet echt hele sloddervossen maar hij pakt dingen sneller op dan ik waardoor hij meer grotere dingen doet in huis dan ik. Hij heeft er vaak ook meer energie voor.
    Aan de andere kant neem ik geregeld beide kinderen mee naar de speeltuin, boodschappen doen etc en heeft hij even tijd voor zichzelf of om echt even door te knallen. Andersom is dat nooit zo. Ik doe het huishouden altijd met een peuter aan mijn been dus dat gaat niet zo snel :roflmao:

We zijn beiden tevreden met deze rolverdeling en geen van beiden voelt zich hierdoor benadeeld. Ik stel wel regelmatig voor om een schoonmaakster te nemen voor de grote klussen zodat hij daar minder tijd aan kwijt is maar dat wil hij niet.

15. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.711
    113
    Vrouw
    Man werkt 38 uur en ik 21 uur. Mijn man helpt uiteraard met het zorgen voor ons zoontje zoals luiers verschonen en ontbijt voor hem maken. Hij helpt met het bed verschonen, afstoffen en stofzuigen. En als ik gekookt heb ruimt hij de keuken op en de vaatwasser. De rest doe ik. Zoals koken, boodschappen, badkamer, toilet, dweilen, keuken grondig soppen, ramen lappen, deuren afnemen, kasten vochtig afnemen, enz..
    Ik ben wel erg blij dat mijn man toch helpt met bepaalde dingen maar vind ook wel dat dit hoort.

16. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Man werkt fulltime en ik ben thuis.
    Ik doe eigenlijk alles in huis en met de kinderen. Man ruimte af en toe 's avonds het speelgoed op en als ik het vraag wil hij het vaak wel doen. Maar hij werkt de hele dag en de meeste avonden dus dan vind ik het niet nodig dat hij ook nog in het huishouden bezig moet.

17. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hoewel taken vaak te vergelijken zijn, denk ik dat een verdeling vaak ook appels met peren vergelijken is.

-De (werk)druk die iemand aankan, kan verschillen.
    -Het type taak dat iemand goed wil en kan doen, kan verschillen.
    -Gezondheid en daarmee de druk van een taak verschilt.
    -De één vindt een huishoudelijke taak een hobby (bijv. tuinieren), en de ander gruwelt erbij (lees: dat is dus zwaarder dan).
    -Beide zorg dragen als je beide thuis bent, lijkt me eigenlijk gewoon heilzaam en juist, wat de werkverdeling ook is buiten die gezamenlijke tijd.
    -Schiet me maar lek: mannen zijn fysiek sterker (en ja, bij zware zaken zet ik mijn breedgeschouderde vent graag in ;) ... en hij mij bij mijn meer vrouwelijk getinte zorgzame praat-kant)
    -Kinderen verschillen in persoonlijkheid, intelligentie, drukte en tig andere trekken: derhalve ook de zorgzwaarte. En dan heb ik het nog niet eens over kinderen met lichte of zwaardere problematiek erbij. Bij een zware belasting kun je minder andere taken aan.
    -Hoeveelheid kinderen en leeftijd van hen heeft ook de nodige invloed.
    -Het betaalde werk van de een geeft veel stress en druk en de ander kletst zo gezellig 3 uur per dag ongemerkt weg met collega's. Het ene betaalde werk is het andere echt niet. En mede daarom kun je met de ene voltijds baan ook meer aan bij huishoudelijke en kindertaken dan bij de andere baan.

Ik denk dat een vergelijking vooral werkt als je de lichamelijke en fysieke ervaring van (werk)belasting vergelijkt. En daarbij of beide partners (terecht) (on)tevreden zijn.

Ps. Man en ik zijn op kleine ergernissen na, tamelijk tevreden met onze verdeling. En grom, einde spijbelen, ik moet nu weer aan het betaalde werk terwijl hij voetbal kijkt!!!

lies276 vindt dit leuk.
  18. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Partner werkt 40u, ik 27u.
    Hij doet het vuilnis, bed verschonen en de hond uitlaten wanneer het donker is. De rest doe ik.

Ik wil dat wanneer mijn vriend thuis komt hij tijd met mij (en straks onze baby) kan doorbrengen, lekker kan ontspannen, en niet nog het huishouden moet doen, terwijl ik 2 dagen meer vrij heb.
    Maar ik hoef hem maar te vragen om iets voor mij te doen, en hij doet het.

19. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Mijn verloofde werkt zelfs 40u in de week ik max 24u in de week dus doe het meeste in het huishouden. honden uitlaten doet hij meestal. De tuin is ook voor hem (25m lang) de afwas doen we samen. De een was af de ander droogt af. Af en toe doet hij de was eruithalen en ophangen. Opvouwen doe ik zelf. Stofzuigen doen we om de beurt. Dus wat dat betreft doet hij nog wel redelijk veel in huis. Nadat k net bevallen was deed hij alles in huis en kwam hij er toendertijd snachts uit voor de kleine ondanks dat hij ochtenddienst had.

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Meer het geen idee hebben hoe al heeft hij vandaag al 2 keer de vaatwasser aangezet . hij is ziek thuis en ik was werken vanmorgen , en vanmiddag druk met andere dingetjes. Huiswerk met jongste bijv en was etc etc.
    Meestal als hij thuis is doet hij zijn eigen ding. Wat knutselen en bouwen bijv.
    Als ik dingen vraag dan is hdt vaak geen probleem . tafel dekken ofzo. Maar boodschappen. echt niet. Wil ik ook niet. Vlak na onze eerste heeft hij dat ook eens gedaan. Nou nooit weer. Worden arm als hij inkoopt. Merk spul. En onnodige dingen .

Deel Deze Pagina