Wie doet wat in huishoudwerk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rylie, 6 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Hier niets te klagen.

mijn vaste taak is dan wel de was ;)

mans vaste taak is de wc's (kan ik niet tegen) en ramen zemen (hij is glazenwasser geweest), koken (niet mijn sterkste punt)

en voor de rest doen we alles samen.
    ik werk 36 uur en hij 40 uur.

Maar ik vind niet dat het huishouden automatisch altijd maar op de vrouwen schouders neer moet komen ;) we leven niet in 1860.

Mannen kunnen tegenwoordig ook de handjes uit de mouwen steken en vooral als de vrouw ook fulltime werkt.
    Ik zeg: gewoon erover blijven praten!

2. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Oh ja en ik doe de boodschappen en als het mij niet uitkomt doet mijn man het maar dan moet ik wel even een boodschappenlijstje maken.

3. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Daar zou ik het ook niet mee eens zijn! Jullie werken bijna evenveel uren, het huishouden zou je dan ook moeten delen vind ik! Wat zul je weinig vrije tijd over hebben!?
    Hier is het anders, ik werk er maar 16 uur dus dan vind ik het logisch dat ik het huishouden erbij doe....

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Wij doen ook nagenoeg evenveel: ik doe de was, stofzuigen en dweilen. Mijn man doet de wc, badkamer en kookt, zet het vuil buiten en doet de kattenbak. Ramen wassen en dingen die niet zo vaak gebeuren doen we om de beurt.
    We doen het vaak samen in de avonduren: even een uurtje er flink tegenaan en het is weer schoon en opgeruimd. (dan wel een paar avonden per week :))

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier ook. man is nooit thuis. maar als ie thuis is doet ie wel de vuilnis ( moet het wel even zeggen) en op zondag bakt ie friet hahahha;)

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik doe de normale huishoudelijke taken en houdt het huishouden draaiende en doe de kleine boodschapjes en de strijk en dat soort dingen. mijn vriend doet de zware klussen. zoals de badkamer schrobben in het weekend die ik doordeweeks met een doekje een beetje netjes houdt ( ik heb iets met de spieren en heb daar geen macht voor) de stoepen schuren, onkruid weghalen, de beesten verschonen en het plastic wegbrengen en meestal koken. ( te lang staan op een koude tegelvloer is funest voor mijn spieren) . mijn dochter van 16 doet de grote boodschappen en wat hand en spandiensten en ze kookt ook weleens. mijn vriend doet altijd onze jongste in bad en dan kleed ik hem aan en breng hem naar bed.

7. giraf

giraf Niet meer actief

Wij doen alles samen, allebei evenveel

Wij zijn aan het kijken of mijn man terug fulltime gaat werken, zodat ik thuis kan blijven bij de kindjes, en daar waren we over aan het praten hoe dat dan allemaal zal gaan:
    Dus ik zeg tegen mijn man "Dan hoeven we ook niet meer in de weekenden al het huishoudelijk werk te doen" "nee" zegt mijn man "dan kunnen we ook doordeweeks 's avonds even samen alles doen"
    waarop ik zeg "Ja, maar dan ben ik fulltime thuis, dan hoef jij niets meer in het huishouden te doen he, dat doe ik dan allemaal"
    Kijkt mijn man eerst heel verbaasd, waarop hij zegt "Ja, maar jij gaat dan toch voor de kindjes zorgen? Dan hoef je niet ook nog eens heel het huishouden alleen te doen?"

Kijk, zo kan het dus ook! :D

8. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik doe hier ook alles...behalve koken, en de kattenbakken (die taak heeft hij erbij gekregen:p)
    Maar voor de rest doet hij niks, en als ik het vraag dan duurt het nog ff voordat hij het doet...pffff (vroeger een beetje verwend door zijn moeder) ;)

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik doe alles in huis... meeste van de tijd vind ik het geen probleem want ik ben gewoon thuis en heb dus alle tijd... maar als je allebei werkt vind ik het wel zo fair dat je dan bepaalde taken verdeeld anders draai je wel heel veel uren als werkende moeder!

10. Within

Within Niet meer actief

Mijn man stofzuigt! :p

Hebben nog niet echt een verdeling gemaakt, aangezien we pas in Januari ons eigen huishouden krijgen.
    Maar hij heeft me wel lief gevraagd of ik dan in ieder geval de was wil doen :p

Hij helpt me nu al wel met het bed opmaken, en als mij iets niet lukt helpt hij daar ook mee :)

11. Eowyne

Eowyne Actief lid

26 mei 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    Mijn man werkt full time en ik 4 dagen. Hij doet altijd de kattenbak (moest natuurlijk tijdens 1e zwangerschap en is hij na de bevalling ook blijven doen ;)) en ik doe altijd de vaatwasser en het brood maken voor volgende dag. De rest is eigenlijk behoorlijk verdeeld over wie er ergens een gaatje kan vinden, dus aardig goed geregeld.

Heb zelf trouwens ook 6 jaar onregelmatig gewerkt en vind dat geen excuus om minder in het huishouden te hoeven doen hoor. Huishoudelijk werk (behalve misschien stofzuigen vanwege geluid) is toch niet gebonden aan tijd??

12. Jodi1981

Jodi1981 Actief lid

28 apr 2008
    467
    0
    0
    Huismoeder, huishouding
    Overijssel
    Mijn partner is int chauffeur en gaat zondag/ maandag nacht weg en komt meestal zaterdag ochtend weer terug.
    Dus ik doe eigenlijk alles. Boodschappen, huishouden, tuin en dan hebben we nog 3 honden die ook uitgelaten moeten worden.

13. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Mijn vriend doet echt heel veel. Als hij 1 kruimel ziet liggen op de grond, gaat hij stofzuigen.
    Laatst stonden we met onze jassen aan op het punt om weg te gaan. Hij pakt de autosleutels, ziet stof op het plankje in de keuken liggen, ruimt alles op van het plankje en gaat de keuken afstoffen!
    Soms denk ik dat hij smetvrees heeft. :p

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik werk momenteel niet, terwijl m'n vriend 12 uur per dag van huis is, dus wanneer ik het lichamelijk aankan vind ik het gewoon mijn taak om alles te doen (klusjes en kattebak verschonen niet meegerekend).
    Alleen nu ik lichamelijk steeds minder kan helpt ie af en toe wel mee gelukkig.

15. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

ik ben fulltime thuis en mijn man werkt (veel).
    Ik vind het dus logisch dat ik alles doe. Het enige wat hij hoeft te doen is de vuilnisbak legen en de afvalbakken aan straat te zetten. oja, en als we patat eten, frituurt hij.

Verder hoeft hij niets te doen, maar als ik hem zou vragen, zou hij alles doen.

16. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Hier heb ik ook niet echt wat te klagen...

Ik doe wel het meeste. Het echte schoonmaken komt op mij neer zoals stofzuigen (doet hij wel af en toe maar dan doe ik het opnieuw ;) ) en alles afnemen en dweilen e.d.
    Vaatwasser doet degene die thuis is. Hetzelfde geldt voor de was. Wordt aardig om en om gedaan. Koken net zo, meestal kookt hij zelfs. Ongeveer 4 om 3 keer week. Ramen wassen doet hij (ook vroeger ruitenwasser geweest). En tsja, het opruimen. Dat doe ik dan weer vooral. Hij "vergeet" nogal wat dingen op te ruimen ;) Maar ach dat vind ik nu allang niet meer erg. Als ik lees hoe weinig sommige mannen doen (en dan bedoel ik niet de mannen die 80-100 uur per week werken ivm eigen zaak) dan ben ik blij dat wij het redelijk verdeeld hebben!

oh ja, wc schoonmaken doen we zo; hij doet beneden en ik doe boven hahaha. Boven wordt veeeeeeeeeeeeel minder gebruikt :D

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik knijp m'n handjes dicht met mijn mannetje als ik dit zo allemaal lees....!
    Ik zit nu in de eerste week van mijn verlof (beetje opgerekt met vakantie eraan vast ;)) en ik doe eigenlijk nog wat ik nog kan doen. Dat wil zeggen, stoffen, strijken, hond uitlaten, opruimen, beetje soppen hier en daar, de was, ik kook 1 of 2 keer per week en als het gaat stofzuigen en dweilen.

Mijn vriend kookt, doet de boodschappen, helpt als ik er om vraag met stofzuigen en dweilen en de badkamer en het bed verschonen (lits-jumeaux - een crime op het moment!) en neemt soms mijn namiddag rondje met de hond over. ('kan jij lekker binnenblijven' :p) Nu vind ik dat laatste meestal helemaal niet erg om te doen, maar met die gladheid was dat erg tricky soms. Tussen de middag moet het dan ook nog wel even natuurlijk, maar wel fijn dat het dan later op de dag niet meer hoeft.

Ik ben zelf wel iemand die het liefst alles zelf doet en eigenlijk nooit iets zal vragen, dan voel ik me al snel bezwaard of zo. Ik werk normaal gesproken tussen de 15-20 uur en mijn vriend 38 uur per week, dus logisch dat ik dan ook meer doe in het huishouden. Maar mijn vriend wil eigenlijk altijd alles wel doen als ik het hem maar vraag, want zelf ziet hij niet altijd alles zo snel.

Zoals het bij jullie gaat is wel in mindere mate herkenbaar voor me. Toen ik getrouwd was met m'n ex ging het eigenlijk net zo. Ik werkte dan wel iets minder dan hem, ik had nog een webshop die ik in mijn 'vrije tijd' runde en dat eigenlijk iedere dag ook nog een uurtje of 2 in beslag nam. Ik heb nooit echt geklaagd hoor, want hij had een verantwoordelijke en drukke baan en het was wel goed zo. Maar ergens niet helemaal eerlijk natuurlijk, gezien de tijd die hij nog aan zijn sport besteedde terwijl ik dan thuis nog genoeg om handen had.

Het kan ook zeker anders, dat weet ik nu!

18. Ladydi85

Ladydi85 Niet meer actief

Het gaat hier de laatste jaren steeds een beetje beter. Voor mij dan. Niet voor mijn vriend ;)

Toen we net gingen samenwonen, wist hij nauwelijks wat een stofzuiger was. Zijn moeder deed alles voor hem. Als hij al een keertje hielp door boodschappen te halen, zette hij ze op het aanrecht en z'n moeder ruimde het op. En zo deed hij dat bij ons ook.

Het heeft een paar jaar geduurd, maar hij ziet nu wel in dat hij ook mee mag helpen. Hij werkt 36 uur, nog steeds onregelmatig, maar hij is vaker overdag thuis dan bij een kantoorbaan. Daardoor heeft hij meer tijd om mij te helpen met het huishouden en dat doet hij ook (als ik het vraag). Wel altijd met een zucht en een: moet dat nu? Maar hij doet het gelukkig wel.

Wat ook wel mag, ik werk inmiddels ook zo'n 20 uur per week. Dus het scheelt 'maar' 16 uur met wat hij werkt, waarvan ik ook veel met ons zoontje bezig ben.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Volgens mij heb ik DE ideale man! Hij werkt overigens 40 uur.

Als ik het vraag stofzuigt hij alle etages, dweilt, doet de vuilniszakken, kookt, wast,strijkt, bed verschonen, doet de wc's, badkamer,tuin,vaatwasser, ramen wassen,boodschappen, auto, etc etc, maar hoef het nogineens te vragen, hij doet alles uit zichzelf

En nee, hij is NIET verwijfd, maar houd ook van een net en schoon opgeruimd huis en houd ervan mij werk uit handen te nemen

20. Feddar34

Feddar34 Fanatiek lid

23 apr 2009
    1.106
    3
    38
    Kunstenaar en piercer
    Nijmegen
    Wij zijn beiden evenveel thuis en doen evenveel in het huishouden :)

Deel Deze Pagina