wie donor? wat voor donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door augurkjes, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    hahah dat zei je inderdaad niet, je zei dat je niet vindt dat mensen niet dat recht hebben als ze niet doneren!

lekker recht gezegd wel he?

maar gelukkig denken we daar dan hetzelfde over!

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

hahahah ja ik zie het nu ook staan :)

een nietje teveel en op de verkeerde plek ;)

stom bedoelde het dus zoals jij zelf ook al zei ;)

3. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    dan issut goed!

hoewel ik zeker weet dat er mensen ook met een nietje teveel erover denken.. ;)

ik heb hier met name problemen mee vanwege de schaarste overigens.

als de organen je om de oren vlogen wordt het meer een gewetenskwestie, maar dat mag iedereen lekker met zichzelf uitvechten :p

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ook mensen die geen orgaandonor zijn, kunnen goed en gul zijn hoor.

Wat vind je bijvoorbeeld van mensen die wel bloeddonor zijn (geweest) maar zich niet hebben opgegeven als orgaandonor. Vind jij dat zij dan geen recht hebben op een orgaan? Of mensen die helemaal geen donor zijn, maar wel jarenlang wekelijks vrijwilligerswerk hebben gedaan voor (ik roep maar wat) de voedselbank. Dan zeg jij dus doodleuk: je bent geen donor, dus geen gul en goed mens en jij mag lekker creperen.

Dat vind ik pas een scheve redenatie. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn bloed en organen af te staan. En ik ben absoluut niet van plan om daar allerlei voorwaarden aan te verbinden. Ik kan en wil niet over het leven en sterven van een ander beslissen!

p.s. Enne... alsof alle donoren automatisch zulke goede en gulle mensen zijn. Lekker makkelijk... na je dood je organen afstaan. Hoe je zelf geen r--t voor te doen, maar oh wat ben je dan goed en gul! Er zullen vast ook orgaandonoren zijn die nooit andere goede dingen doen (vrijwilligerswerk, goede doelen steunen etc.) Maar omdat ze ooit een handtekening hebben gezet onder een donorformulier, hebben ze ineens meer recht dan een ander mens op een orgaan... rare redenatie in mijn ogen!

5. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    #105 klingel, 31 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2010
    tupp,

wat een.... apart felle/ongenuanceerde reactie zeg ;)

ik zeg dat ik vind dat iemand die 'donor' is ook, en met voorrang op diegenen die dat bewust niet willen zijn, zou mogen ontvangen in mijn optiek.

of dat nu bloed of whatever is.

enne, wie zegt dat alle donoren automatisch goed en gul zijn? je leest niet wat ik zeg ;)
    ik zeg dat de intentie van donoren blijkbaar zodanig was dat ze op dat gebied gul wilden zijn. door het codicil in te vullen.

en aangezien er dus een gillend tekort is aan donor-organen vind ik wel dat, al is het maar om meer mensen over de streep te trekken die zich (blijkbaar) aangesproken voelen, diegenen die (zich)zelf willen delen, dat als eerste bij schaarste moeten mogen terug krijgen.

trouwens, juist omdat het, in jouw bewoording, geen r**t voorstelt omdat je er niets voor hoeft te doen, lijkt me dat de makkelijkste goede daad ever.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Klingel: Jouw reactie nu is een stuk 'genuanceerder' dan de reactie die ik quote. Nu zeg je ineens dat niet-donoren ook recht hebben, alleen dat donoren voorrang moeten krijgen. Dat blijkt niet uit jouw eerdere stuk:

"als je kiest voor niet, dan kies je wat mij betreft dat je dus niet zo goed en gul wil zijn. ' prima ' maar dan vind ik ook absoluut dat je er zelf ook geen recht op hebt. "

daarin beweer jij letterlijk (en heel stellig) dat mensen die niet doneren er dus ook geen recht op hebben.

En ja: op dat soort ongenuanceerde meningen reageer ik inderdaad graag net zo ongenuanceerd en fel.

7. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

@ Tupp,ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. Mensen die geen donor zijn worden hier op het forum nogal scheef aangekeken. Ik vind dat ze dat zelf moeten weten. En ik ben al vanaf mijn 18e orgaandoner,toen even een paar maandjes niet maar doe al WEL 4 jaar vrijwilligerswerk alleen daar werd even overheen gekeken toen ik zei geen donor te zijn. :D

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ik sluit me bij je aan Tupp - had op de vorige pagina ook al gereageerd ;) . Maar door de hele felle reacties, krijg je gewoon het idee, dat het leven van iemand die géén donorcodiciel heeft, blijkbaar minder waard is, dan het leven van iemand met codiciel.

Het ontvangen van bloed vinden veel mensen normaal. Na een heftige bevalling, of na een ernstig ongeluk. Maar over bloed doneren hebben veel mensen ook niet nagedacht. Toch wordt daar zelden van gezegd: Geen bloeddonor? Dan wil ik ook niet dat je mijn bloed niet krijgt....
    maar oke, m'n serie begint... ik ga even heel relaxt voor de buis hangen..

9. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ik ben geen donor, misschien verandert dat ooit nog maar op dit moment weet ik dat ik het niet wil zijn.
    Is gewoon een gevoel, kan het gewoon niet uitleggen!

10. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ik heb een arts in Utrecht, maar ik ben al heel lang niet meer geweest. Ik heb primaire reynaud en het blijft bij mij tot nu toe nog bij aanvallen van dooie vingers en tenen, met name de laatste. Maar er is mee te leven en zolang het niet verergert hoef ik niet terug.

Weet wel dat het anders ligt als je secundaire reynaud hebt, want dan is het een gevolg van een ander (auto immuun) ziekte!

Sorry meiden, was even off topic! :)

11. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik ben vanaf mijn 18e tot mijn 31e bloeddonor geweest. Waarom, gewoon omdat dat een kleine moeite is en ik mensen er een groot plezier mee doe.
    Ook ben ik orgaandonor. Ze mogen alles van me gebruiken. Waarom ik orgaandonor ben? Geen idee eigenlijk.:) Ik ben "blij" dat er tegenwoordig zoveel kan met donororganen dat ik daarom ook zelf donor ben geworden. Op deze manier is mijn overlijden toch nog ergens goed voor. Klinkt bizar maar zo voelt het wel.
    Ik vind het niet ego dat mensen geen donar willen worden maar snap het gewoon niet. Zelf merk je er niets meer van en de nabestaanden zien geen verschil.
    Ik wil hier in Frankrijk nog eens kijken of ik weer bloeddonor kan worden. Geen idee hoe dat gaat hier.

12. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    ik zeg dat donoren, dus ook zoals jij als voorbeeld bloeddoneren aanhaalt, inderdaad voor gaan. omdat er schaarste is. en omdat aanmelden, als je er klaar voor bent (hopelijk nog heeeeeeel veel tijd dat te beslissen:)) inderdaad geen r**t voorstelt.

dat is mijn mening.

daarbij haal jij er allerlei dingen bij waarover het totaal niet gaat en die niet als vergelijking kunnen dienen. dat zijn verkeerde argumenten vind ik, om je mening (die me niet helemaal duidelijk is) te onderbouwen.

maar fel reageren of ongenuanceerd moet je zelf weten hoor, maar net hoe je graag wilt over komen hier ;)
    enne, als jij dat ook van mij vindt, zou het dan iets van HCG zijn? ;)

snap gewoon niet zo goed waarom jij/men er zo fel op bent dat mensen die er bewust voor kiezen hun organen niet te geven, wel zelf moeten mogen krijgen.

maar ieder zijn eigen mening, en (tot nu toe) zijn eigen organen :p

13. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    zoals ik al zei, van mij mogen ze als ik dood ben alles aan vreemde geven. of het nu kinderen zijn, of vrouwen of mannen die nooit of net heel erg veel rookten ofzo... ze redden maar wie ze redden kunnen. ook heb ik op het punt gestaan om mijn moeder een nier te geven. dit wou ze zelf niet aannemen van mij... uiteindelijk heeft ze een nier gekregen van een vreemde (50+ man) meer weten we niet... die man en zijn familie zijn wij allen heel heel erg dankbaar. mochten andere dierbaren een nier of een stuk lever of beenmerg van mij nodig hebben. dan zeg ik: pak maar wat je nodig hebt. als ik daar een dierbare mee kan redden hoef ik daar niet eens over na te denken!

wat betreft het geven en nemen: ik ken iemand die al jaren roept: van mijn organen blijven ze af! ze krijgen niets! geen bloed, geen nier, nog geen haar op mijn hoofd... als die persoon ooit een nier of weet ik wat nodig heeft dan weet ik 100% zeker dat ze hoopt dat iemand anders een orgaan afstaat... dat vind ik niet kunnen. en dat heeft niets met vrijwillgers werk te maken of een goed persoon zijn of niet...

14. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    @sharon: en dat is nu precies wat mij ook tegen de borst stuit.

maargoed, ik zou niet willen dat we hier over een zo nobel onderwerp gaan wellen/nieten hoor.
    het zijn gevoelige onderwerpen, maar daarom ook wel weer mooi.

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik had net erboven de volgende reactie geplaatst:

Ik zou het zelf wel willen om donor te zijn, maar laat de keuze over aan mijn nabestaanden. Ik vind het een beetje egoïstisch ten opzichte van hun om te zeggen 'goed, ik wil dat jullie alles eruit halen' en vervolgens blijkt dat ik mijn nabestaanden daarmee enorm kwets. Overigens kennen mijn nabestaanden wel mijn wensen.

Ander soort donor wordt ik misschien met een jaartje ofzo... mijn vader heeft namelijk een nierziekte waardoor hij een nieuwe nodig heeft. Ik ben erover na aan het denken donor bij leven voor hem te worden, maar het heeft nogal wat voeten in aarde.

Groetjes,
    Josien

16. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hallo!
    Als eerste bedankt voor het openen van dit topic. Het zet je (iig mij) wel aan het denken. Ik heb me gisteren aangemeld als orgaandonor, ik had namelijk aangegeven dat mijn familie mocht bepalen (maar toen was ik 16 ofzo??). Na mijn overlijden wil ik graag alles afstaan dat gebruikt kan worden. Ik vind het een erg prettige gedachte dat ik daarmee een heleboel mensen een beter leefbaar leven kan bieden.
    Ik ben nooit bloeddonor geweest, ivm met laag Hb en een bloedtransfusie in het verleden. Maar ik las hier dat je ook beenmergdonor kan zijn, nooit geweten. Het aanmeldingsformulier gaat vandaag op de post. Ik heb er gister al een hoop info op het internet over gevonden. Ik ben erg blij dat ik dit eventueel voor een medemens kan/mag doen.

En gister dit onderwerp ook aangezwengelt bij mijn vriend. In zijn familie wordt nooit over lijden en de dood gesproken, want dat is eng. In mijn werk krijg ik er veel mee te maken, en in mijn familie hebben we het er weleens over. Hij wilde nooit geen orgaandonor zijn, gewoon omdat hij niet over de dood wilde nadenken. Maar ik denk dat ik hem wel aan het denken heb gezet.. Ben benieuwd of hij er ook iets mee gaat doen. Hij staat iig wel achter mijn beslissingen. Maar ik heb wel gezegd dat wanneer hij of mijn ouders teveel moeite zouden hebben op het moment zelf, ze mijn beslissing mogen 'overrulen'...

17. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben ook orgaandonor. Mijn man heeft het codicil nog niet ingevuld, maar van hem weet ik dat hij ook alles af wil staan.

Ik heb hier eigenlijk niet eens over na hoeven denken. Ik merk er na mijn dood toch niets meer van en ik kan er iemand anders zijn leven mee redden. Plus, als ik zelf, of mijn man of zoontje ooit een orgaan nodig zou hebben, hoop ik dat er genoeg donoren zijn, zodat ik dat orgaan ook kan krijgen.

Ik kan me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen waarom je geen donor zou willen zijn...

18. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    @josien, maar je wilt in ieder geval wel je organen afstaan ook al heb je geen codicil ingevuld. (waarom eigenlijk niet? Je kunt daarop de keuze maken dat je naasten mogen beslissen) Dat vind ik toch anders als mensen die nu hard roepen van mij blijven ze af, en vervolgens wel iets willen ontvangen als ze het zelf nodig hebben.

@emyd, super van je dat je meteen actie onderneemt. En ook super voor alle anderen die dat gedaan hebben.
    Beenmergdonor, oftewel stamceldonor kan je idd wel doen als je geen bloed mag geven. Ik heb t helaas meegemaakt in mijn directe omgeving dat een jongetje het hard nodig had. Dat lieve jongetje was mijn petekindje. Helaas heeft t niet geholpen, transplantatie was goed gegaan, had een mach van 99% van zijn eigen beenmerg, het werd dus geaccepteerd door zijn lichaam. Alleen heb je dan een weerstand van 0 en elk virusje of bacterie kan fataal zijn. Wat dus ook gebeurde.
    Vandaag is zijn overlijdensdatum. k*tdag dus.

19. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

emyD: Blij dat dit je allemaal aan het denken heeft gezet. Ik ben ook heel blij met me keuze. Dat ik nu bloed gaat geven als alles goed is. En ook straks als me bmi goed is stamcel/beenmerg donor word. DE kans dat je daarvan word uitgekozen is zo onwijs klein. En als dat het is ben ik alleen maar blij dat er een match is en ik wat voor een ander kan doen. Voor mij dubbel zoveel reden om af te vallen. Ben al op een hele goede weg maar voor een bmi van 30 moet er nog 14 kilo af.

@crisje sterkte vandaag :(

20. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Als eerste wil ik even zeggen dat ik niemand veroordeel op hun keuze over wel of geen donor zijn. Ik ben altijd donor geweest totdat ik mijn vriend leerde kennen. Hij heeft heel veel moeite met het donor zijn en daardoor ben ik er zelf ook even vanaf gestapt uit (tja respect denk ik) voor hem. Ben wel van plan om hem te overtuigen van het belang van donor zijn, zodat we in de toekomst beide kunnen doneren na onze dood.

Wat ik zou doen als ik zelf een orgaan nodig zou hebben weet ik niet, op dit moment is het heel dubbel voor me, omdat ik er zelf wel achter sta (het doneren aan anderen), maar mijn vriend er moeite mee heeft. En ik ben van mening dat ik daar rekening mee moet houden, ondanks dat ik baas ben over mijn eigen lijf.

Ik las dat iemand die geen donor was, de reden daarvoor had omdat ze niet kon aangeven aan wie ze wilde doneren (alleen kinderen, moeders e.d.). Daar werd door de "donateurs" op gereageerd dat je dan voor god speelt.
    Maar vele van hen zijn wel van mening dat als je zelf geen donateur bent, je ook geen organen mag ontvangen. Maar ben je dan zelf ook niet voor god aan het spelen?

Deel Deze Pagina