wie donor? wat voor donor?

Discussie in 'De lounge' gestart door augurkjes, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben vanaf mijn 12e al donor (na overlijden). Ze mogen van mij alles hebben want ik heb er dan toch niets aan. Ik zou graag de keus hebben in wie wel een orgaan krijgt en wie niet maar zo werkt het (gelukkig) niet. Ik hoop maar dat ik er een hoop mensen mee kan blijmaken/redden!

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ja, ik ben zelf ook heel blij dat ik dit kan doen. Zeker als ik verhalen hoor zoals die van jou..
    Ik had het er gister met mijn moeder over, ook zij had nog nooit gehoord van beenmergdonoren. Terwijl zij jaren bloeddonor is geweest. Ze had wel donor willen worden, maar ze is inmiddels te oud. Ook op mijn werk hadden collega's er nog nooit van gehoord, terwijl wij met mensen werken die kanker hebben. Ik vind het echt jammer dat het zo onbekend is, terwijl iedereen weet wat een bloeddonor is.. Ik ga het iig in mijn omgeving bekender maken, hopelijk levert dat meer donoren op. Want hoe meer beenmergdonoren, hoe groter de kans wordt dat er goeie matches gemaakt kunnen worden.

@Mammie van Roy; Mijn vriend staat er ook niet (helemaal) achter dat ik orgaandonor ben. Maar hij accepteert mijn keuze.. Hopelijk gaat hij ooit inzien dat het juist iets heel moois is, dat je iets kunt betekenen voor een ander..

3. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Weet je wat het is, hij geloofd heel erg in leven na de dood (ik ook hoor). Wat dat dan is, geen idee, maar dat er "iets" is dat wel.
    Ik denk (net als velen) dat alleen je ziel verder gaat en je in je volgende leven c.q. iets, een andere "verpakking" krijgt. Deze verpakking (je lichaam) blijft in het hier en nu achter denk ik, dus kun je makkelijk organen en zo afstaan aan anderen.
    Hij is daar niet zo zeker van, want volgens hem kun je dat nooit weten.
    Hij wil graag dat wij na dit leven ook nog bij elkaar kunnen blijven (volledig). En op zich vind ik dit ook wel een mooie gedachte (en heel lief ;))

4. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Eigenlijk best raar dat beenmergdonor zijn zo onbekend is. Op de site over beenmergdonor heb ik gelezen dat ze bij bloeddonoren actief zijn om mensen te krijgen. Raar want ik ben jaren bloeddonor geweest en had er ook nog nooit van gehoord totdat mijn petekindje beenmerg/stamcellen nodig had.

Wisten jullie trouwens dat je de navelstreng/placenta ook af kunt staan? Die zit tjokvol stamcellen.
    Helaas is niet ieder ziekenhuis daar actief mee bezig en zijn mijn placenta's niet gebruikt. Heb t voorgesteld na de bevalling :)$ waar je allemaal niet aan denkt op zo'n moment:D) maar helaas deed mijn ziekenhuis daar niet aan mee.

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ja dat wist ik en ik heb het er ook over gehad met de gyn. alleen moest het navelstrengbloed van mijn zoontje zelf getest worden (door schildklierafwijking van mij) en kon die dus niet meer gebruikt worden. Anders had ik het prima gevonden.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb aan het begin van mijn zwangerschap informatie opgezocht over het doneren van 'navelstrengbloed'. Ik kan de site waar ik toen terecht kwam niet meer vinden, maar het wordt maar in een paar ziekenhuis gedaan. Ik geloof een paar in de Randstad en (ik meen) Maastricht. Voor mij niet echt een optie om daar met weeën naar toe te rijden. Dus helaas gaat dat niet door.

7. Bolly

Bolly Fanatiek lid

27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland

ach ja geeft toch niet even van toppic ik heb ook secundaire reynaud.

ik heb tot nu toe aanvallen van koude voeten en handen net als jij plus spontaan knappen van de huid. hoop net als jij dat het hierbij blijft :)

wel bijzonder dat ik hier iemand tegen kom met het zelfde, echt haast niemand weet wat het is of kent iemand die het heeft.

wij zijn blij met de ZOMERRRRR ihihihi;)

xx

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb wel een codicil... maar dus met de optie dat mijn nabestaanden de keuze maken.... :D

9. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    sorry, overheen gelezen dan :(

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik zelf twijfel enorm.. altijd al gedaan..
    Mijn nabestaanden mogen het beslissen.. Aan de ene kant wil ik graag donor zijn, wat is er nu mooier om na je dood iemand zn leven te redden?

Maar aan de andere kant, ik vind het doodeng (tja, wat eigenlijk;)), dat ze na mn dood gaan snijden, ook al voel ik er niks meer van..

En ik vind de uitspraak dat de mensen die GEEN donor (willen) zijn, ook geen recht heeft op organen van anderen errug heftig hoor..
    Kijk, ik mag dan (misschien) geen donor zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik niks doe voor andere mensen.. Maakt mijn persoon dat dan minder? Als jij geen geld geeft aan de nierstichting, mag jij niet geholpen worden als jij met je nieren in de knoei komt? Om maar even (misschien hard) een voorbeeld te geven..

Deel Deze Pagina