Wat er is gebeurd is eigenlijk best grappig, ware het niet dat het naast de Bovag-keuring voor de nodige extra gedoe zorgt. Het lijkt erop dat de huidige eigenaar bij het invoeren (keuring rdw) de caravan heeft laten wegen met alle bagage (voortent etc) er nog in. Daarom is er nu slechts een laadvermogen van 50 kilo over. Huidige eigenaar heeft het advies gekregen om hem opnieuw te laten keuren en de man is ook bereid dit voor ons te doen. Beste man heeft duidelijk net zoveel verstand van caravans als wij. Maar vind het ook een beetje raar dat rdw niet gedacht heeft: ‘ledig gewicht 950, max 1000 kilo???? Dat is raar!’ Maar goed, zullen wel voornamelijk mensen achter een bureau zijn…
Het kan ook zo zijn dat een eigenaar het max gewicht heeft laten “terugkeuren” om ervoor te zorgen dat hij de caravan met zijn auto mocht trekken. Dan zou je moeten kijken wat het max gewicht affabriek was zodat je de caravan weer terug kan keuren op dit oude max gewicht. Dat gebeurt bij caravans wel vaker. Als dit niet het geval is en je hebt echt maar 50 kilo laadvermogen dan zou ik de caravan niet kopen. Zit er een mover/ airco in of opgebouwd?
Heb de specs van de caravan al opgezocht. Het zou 785 (die koers) leeg moeten zijn en Max 1000 (tis een kleintje). Er is niets aan gewijzigd. Maar heb wel begrepen dat bv een reserveband al niet tot het ledig gewicht behoort en die zagen we gisteren wel zitten. Man heeft gesproken met kennis die bij rdw werkt en wat ik hier boven schets lijkt het meest aannemelijke. Man gaat maandag naar rdw bellen voor een herkeuring. Als het ledig gewicht naar beneden kan worden bijgesteld 800-850, dan kan ik daar mee leven (we hebben slechts beperkte plannen met deze caravan), maar anders zien we van de koop af. Wil wel gewoon een paar camlingstoelen in het ding kunnen vervoeren…
Zorg er ook voor dat de watertank helemaal leeg is voordat je gaat keuren en ook de gasflessen eruit. Alles bij voorkeur. Als je met de caravan gaat rijden, vul je je tank ook niet tot het bovenste streepje omdat dit ten koste gaat van je hoeveelheid meeneemzooi succes!