Wie een (deel) aflossingsvrije hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem85, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Vraag me af wat de reden is dat dit zo in het nieuws ineens is. Wat is het onderliggende doel.

Van iemand die hier heel veel verstand van heeft ( ivm privacy en herkenning zeg ik niet precies hoe en wat) is er echt geen reden tot ongerustheid.

suus1983 vindt dit leuk.
  2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Wij hebben 50% aflossingsvrij en vind dat helemaal prima. Ik verwacht namelijk niet dat de markt zodanig in zal gaan storten dat we hier zelfs niet eens meer de helft van ons aankoopbedrag voor kunnen krijgen. Ook verwacht ik niet dat we over 30 jaar ineens dat deel niet zouden kunnen herfinancieren (dat zou mooi zijn haha, half nederland op straat)

Ook zie ik ons hier niet nog 50 jaar wonen ofzo, een jaar of 30 ja dat misschien wel wie weet. Maar 30 jaar is denk ik wel de max hoor....langer betwijfel ik ten zeerste hoor.

Wij doen dus niet mee met de aflosmanie ;) zijn druk met (noodgedwongen) verbouwingen en lossen ook nog een restschuld af van ons appartement waar we hiervoor woonden. Netto was dit gewoon de mooiste optie voor ons :)

De andere 50% is annuïteiten en dat lossen we dus wel gewoon maandelijks af

bosi333 vindt dit leuk.
  3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij krijgen eind augustus de sleutel van ons nieuwe huis en hebben voor de nieuwe hypotheek een klein deel ook op aflossingsvrij laten zetten. Minder dan 25% van de hypotheek overigens en ca. 1/8 van de waarde van het huis. Wij maken ons er niet druk om. Lossen we af, krijgen we nog ergens een erfenisje of doen we er niets mee, we weten het nog niet.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wij hebben 50% aflossingsvrij en nog niets gespaard of afgelost. Ik kan me er niet druk over maken... ik heb nog 21 jaar!

5. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Omdat we alleen maar rente betalen en over een x aantal jaar nog steeds dezelfde hypotheek schuld hebben. Dat schiet dus voor geen meter op:)
    We hebben wel een deel spaarhypotheek

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een deel aflossingsvrij, een deel spaar. We sparen zelf voor dat aflossingsvrije deel en we lossen ieder jaar een deel af.

7. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Dat is best een dure keuze. Je krijgt weinig rente op je spaarrekening, minder dan de inflatie. Sparen kost dus geld. Daarbovenop betaal je hypotheekrente over je aflossingsvrije hypotheek. En afhankelijk van wat je al gespaard hebt betaal je ook nog eens belasting over je spaargeld.

Betere optie: een fijne buffer achter de hand en de rest gelijk aflossen. Daardoor dalen je maandlasten gelijk waardoor je maandelijks nog meer kan sparen (en dus aflossen).

Bloem85 vindt dit leuk.
  8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Dat doen wij dus precies zo.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben ongeveer een kwart aflossingsvrij. Dat was veel meer, maar we hebben al veel extra afgelost.
    De komende jaren lossen we hier structureel ook op af, zodat we aan het eind van de rit gewoon klaar zijn, of al eerder.

Mogelijk gaan we verhuizen en dan kunnen we een veel groter deel aflossingsvrij nemen. Dat gaan we dan ook zeker doen. We hebben geld genoeg om af te lossen, maar dan heb je tenminste zelf invloed op hoe snel je dat gaat doen. Het grootste deel van onze hypotheek is nu zo'n ellendige spaarhypotheek, die heel veel kost en waar je helemaal niets mee kunt, behalve hem afkopen.

10. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

We hebben de komende 28 jaar nog een aflossingsvrije deel. Verwacht binnen die tijd nog wel een of twee keer te verhuizen dus maak me er niet druk om en sluit het dan over naar niet-aflossingsvrij.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben 33% aflossingsvrij. We kunnen dat later evt aflossen met erfenissen. Of misschien wel gewoon niet. Hebben nu een ruime 2 onder 1 kap. Ik denk dat we van de resterende 66% die wel afgelost is altijd wel een rijtjeshuis kunnen kopen als de nood echt aan de man is.

bosi333 vindt dit leuk.
  12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    En heel klein deel, zakelijk handig om af te kunnen lossen.

Overigens is de totale hypotheek op ons huis maar 60% van de aankoopwaarde. Wij zitten dus heel safe mochten de huizenprijzen zakken.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet wel wat we weggooien, maar wij vinden het fijn zo. We hebben een rente van 2.5 % trouwens op ons aflossingsvrije deel :)
    Wij mogen onbeperkt boetevrij aflossen, dus dat is het probleem niet. Denk dat we over 5 jaar zo'n 20000 euro gaan aflossen.

iMoeder vindt dit leuk.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    We hebben niet zoveel spaargeld dat we daar belasting over moeten betalen, en anders zal het niet veel zijn. En ja dit kost geld, maar extra geld achter de hand hebben vind ik ook een fijne gedachte. Als we nu 20000 euro aflossen 'levert' dat 40 euro per maand extra op. Dan houd ik liever nog die buffer van 20000 euro voor de komende 5 jaar.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Je kunt narekenen op ikbenfrits.nl of je goed zit met je aflossingsvrije hypotheek. Ik krijg overal groene vinkjes :)
    Maar ik dacht dat zelf ook al wel.

16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Wij hebben 50% aflossingsvrij. Ik maak me daar totaal geen zorgen over. Of we gaan goedkoper wonen later als we groot zijn, of we lossen stukjes af in de tussentijd maar eigenlijk zie ik niet in waarom een hypotheekverstrekker ons dat deel over tig aantal jaar niet zou laten verlengen als wij netjes de rente betalen.

17. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Hier 36% aflossingsvrij. De rest is spaar. Als mijn ouders hun huis verkopen krijgen we een gedeelte om af te lossen. De rest zien we dan wel weer. Het is geen schokkend bedrag dus dat zal vast ooit wel goed komen.

Omzetten is geen optie. Hij loopt nog 21 jaar en de rente op de spaarhypotheek is hoog waardoor het boetebedrag bij overzetten niet te betalen is.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier een gedeelte aflossingsvrij. Ik maak mij daar geen zorgen om. Wat ik nu ga zeggen klinkt nogal lomp maar mijn schoonouders zullen over 30 jaar niet meer leven en mijn ouders naw ook niet meer (als ik kijk naar de levensverwachting van hen aan de hand van hun eigen ouders).
    We kunnen dan sowieso de volledige hypotheek aflossen maar anders nemen we dan een andere hypotheek of lening voor dat laatste stukje ;)

19. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Net een groter huis gekocht. Deel aflossingsvrij. Als de looptijd klaar is dan ben ik bijna met pensioen en mijn man ook. In het slechtste geval moeten we het buis verkopen, maar met zn tweeën hebben we zo'n groot huis ook helemaal niet meer nodig. Neem niet aan dat dan 1 van de kinderen nog thuis woont.

Ik zie bovenstaande over erven van ouders/schoonouders. Dit heb ik niet ingecalculeerd maar is natuurlijk hier ook aan de orde.

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier dezelfde situatie..

Deel Deze Pagina