Wie eerst Clomid daarna overgegaan op spuiten? + vragen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nomusa, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nomusa

Nomusa Lid

10 nov 2006
    60
    0
    0
    Door Nuage's post over vergoeding van behandelingen kwam ik erachter dat de redenen van het niet hebben van een normale cyclus en de verschillende medicijnen die eventueel nodig zijn worden ingedeeld in diverse groepen.

Nu is het zo dat ik nog steeds op het wachtbankje zit - krijg pas over 2 weken mijn resultaten van het bloedonderzoek om te kijken hoe het zit met mijn hormonen - maar mijn gynae heeft het al gehad over het starten met Clomid. Dit zou dus betekenen dat mijn gynae me "heeft ingedeeld" bij de volgende groep:
    Groep 2: normogonadotrope normooestrogene anovulatie. Er zijn eigenlijk geen duidelijke hormonale afwijkingen, maar toch is het subtiele samenspel tussen hypothalamus en hypophyse enerzijds en de eierstokken anderzijds verstoord, zodat het toch niet of te weinig frequent tot ovulatie komt. Tot deze groep worden ook vrouwen met het polycysteus ovarium syndroom gerekend. (dit is de groep die met Clomid behandelt wordt).

Dit vind ik nogal verassend omdat ik met haar ook heb besproken dat ik beetje bij beetje blijf afvallen (wat helemaal niet mijn bedoeling is, ik eet me suf maar kom niks bij) en naarmate ik meer afval mijn cyclus nog langer is, of zoals nu het geval totaal afwezig is. Volgens de de info van de verzekeraars (die de medicijnen op groep indelen) lijkt het mij dan eerder dat ik tot de volgende behoor:
    Groep 1: hypogonadotrope hypooestrogene anovulatie: de stoornis is gelegen in de hypothalamus (een gebied in de hersenen) of de hypophyse (hersenaanhangsel). Er wordt te weinig GnRH (gonadotroop releasing ('vrijmakend') hormoon) door de hypothalamus of FSH (follikel stimulerend hormoon) door de hypofyse aangemaakt. Het effect is dat de eierstokken te weinig gestimuleerd worden om follikels te laten groeien. De meest voorkomende oorzaken zijn: stress, sterk gewichtsverlies en intensief sporten. (wordt behandelt met Puregon/ Gonal F)

Ik ben een beetje in de war nu.. vooral ook omdat er dus 2 heel verschillende behandelmethodes (met het oog op medicijnen) zijn, en ik volgens mij toch echt bij groep 1 hoor en niet bij groep 2.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die zijn begonnen met Clomid en daarna toch moesten overgaan op spuiten met Gonal F/ Puregon en zoja hoe lang ze dan nog met de Clomid hebben moeten proberen?!
    Zouden jullie hierbij ook kunnen aangeven tot welke "groep" jullie horen? (er is nog een 3e groep, uitleg onderaan deze post).
    Op de pagina met het overzicht van vergoedingen staat dat er 6 tot 12 cycli Clomid geprobeerd wordt, en als er dan nog geen sprake is van zwangerschap pas wordt overgegaan op spuiten! Ik vind 6-12 maanden erg lang! Is het niet zo dan dat als er eitjes rijpen en springen met Clomid het probleem is opgelost? Ik snap dit namelijk niet helemaal. Of is het dan zo dat door de Clomid wel eitjes rijpen en springen maar omdat het lichaam dus niet genoeg andere benodigde hormonen aanmaakt om een zwangerschap in stand te houden het elke keer niet op een normale 9 maanden zwangerschap uitloopt (ondanks het goed springen van eitjes dus)?
    Heeft Gonal F/ Puregon andere bestanddelen dan Clomid waardoor wel een normale zwangerschap kan ontstaan en in stand kan worden gehouden?

Zoals jullie zien ben ik nog nieuw in de MMM en ik heb dus ook veel vragen (sorry). Ik denk alleen dat het me ontzettend zou helpen jullie ervaringen hiermee te horen zodat ik een idee heb hoe het e.e.a. in zijn werk gaat. Alvast ontzettend bedankt!

Groep 3.: hypergonadotrope hypo-oestrogene anovulatie: de stoornis is gelegen in de eierstokken. De hypothalamus en hypofyse doen hun uiterste best om de eierstokken te stimuleren (het FSH in het bloed is verhoogd), maar het lukt niet. Deze vrouwen zijn niet behandelbaar, omdat er geen of nog maar heel weinig follikels in de eierstokken aanwezig zijn. Deze situatie is vergelijkbaar met de periode na de overgang.

2. Lotje2

Lotje2 Actief lid

28 feb 2008
    362
    0
    0
    Ik vind dit eigenlijk wel een interessante vraag.
    Mijn cyclus is ook erg onregelmatig en lang en begin dit jaar vertelde de gyn mij dat ik pco zou hebben. Ben toen overgegaan op clomid (uiteindelijk mee gestopt omdat het probleem bij mijn vriend ligt)
    Een arts in Duitsland vertelde mij een paar maanden later vervolgens dat ik waarschijnlijk geen pco heb. Mijn bloedwaardes zijn goed en ik heb geen pco kenmerken.

Wel lijk ik (na het stoppen met de pil nu 18 mnd geleden) steeds magerder te worden (nu 52 kg/ 168 cm) en ben ik gauw gestressed. Dit komt mij toch aardig overeen met groep 1 (die groepen zijn overigens nieuw voor mij). ik ga mijn gyn maar eens vragen of Purogon of Gonal F niets voor mij is.

(Hè waarom moet je alle info toch altijd van het internet halen en kan de gyn niet s met normale uitleg komen) :(

3. Nomusa

Nomusa Lid

10 nov 2006
    60
    0
    0
    Lotje ik vraag me dat dus ook steeds af.. je moet echt alles zelf uitzoeken he? Wat vervelend voor je dat je ook steeds maar blijft afvallen zonder dat dat de bedoeling is. Ik woog begin dit jaar 60 kilo en daar zijn er nu nog maar 53 van over (ik ben even lang als jij 1.68m).
    Word je wel nog ongesteld of nu ook helemaal niks meer?

Ik ben erg benieuwd te horen wat jouw gynae zegt over Puregon! Hou me op de hoogte, okay?
    Heel veel succes!

4. Lotje2

Lotje2 Actief lid

28 feb 2008
    362
    0
    0
    jeetje dan ben jij wel heel erg afgevallen zeg!
    Ik heb nooit veel gewogen hoor. Redelijk stabiel altijd rond 55 kg. maar was behoorlijk aangekomen door de pil. Toen ik gestopt ben zijn er dus een paar kilotjes afgegaan, maar dat vind ik toch behoorlijk omdat ik toch al niet zoveel woog.

Mijn cyclus blijft gelukkig niet helemaal weg, zie mijn onderschrift, maar is erg onregelmatig.
    En omdat ik aangewezen ben op een donor komt een onregelmatige cyclus wel heel erg slecht uit.

maandag heb ik weer een fm. Ik zal het er dan met de gyn over hebben. Alleen ik hoop dat ze wel een beetje de tijd voor me neemt, normaal gesproken word ik binnen 5 minuten weer de deur uitgewurmd. Ik hoop je iig op de hoogte!
    gr Lot

5. Nomusa

Nomusa Lid

10 nov 2006
    60
    0
    0
    Hey Lotje! :)

Ow.. ik ben dus indd aanzienlijk meer gewicht kwijt (letterlijk and figuurlijk ;) ) dan jij. Ikzelf denk echt dat het met stress te maken heeft.. ik reageer al een hele tijd behoorlijk heftig op tegenslagen (t word me gewoon allemaal een beetje te veel) en ik weet dat ik toen ik jonger was ik ook altijd meteen een langere cyclus had als ik stress had dus ik denk dat het nu ook weer een samenspel is. Te meer reden voor mij om hier op te hameren bij de gynae.. en dan met name met het oog op de behandelingskeusze - Clomid of spuiten - alhoewel ik net als jij moet zeggen dat ik lijk afgewimpeld te worden! Erg frustrerend!

Heb je er over nagedacht om eens voor een 'second opinion' te gaan bij een andere gynae in het ziekenhuis, gewoon om te kijken of die je niet zo afwimpelt en meer tijd voor je neemt?!
    Ikzelf zit hier sterk over te denken want bij mij is het bovendien zo dat mijn partner nu 5 uurtjes rijden bij mij vandaan woont i.v.m. werk en mijn gynae heeft laten doorschemeren dat ze het niet ziet zitten te starten met welke behandeling dan ook, zolang we niet echt 'samenwonen'. Ik vind dat echt nergens op slaan! Als mijn ei 'op springen' staat is het echt niet zo moeilijk voor mij om naar hem te 'reizen' zodat we het gewoon op het goede moment kunnen proberen. Bovendien zou ik dan door middel van geregelde controles sowieso ruim op tijd zien of mijn vruchtbare periode eraan zit te koment en ik zou dan evt. al een dag of 2-3 voordat m'n ei echt springt bij hem kunnen zijn.
    Is dit nu zo gek gedacht van mij? Ik snap de redenatie van mijn gynae echt niet.. Ik heb echt het idee dat ze zoiets heeft van oh die is nog jong en heeft nog alle tijd, en dat terwijl we nu al ruim 2,5 jaar bezig zijn en dat voor ons een eeuwigheid lijkt!

Ik heb over 2 weken een telefonisch consult en dan zullen de resultaten van hormoonwaardes etc besproken worden en dan zal ik nog maar eens een balletje opgooien.. Afhankelijk van haar reactie zal ik dan een afspraak maken bij een andere gynae om te kijken wat die zegt.

Veel succes morgen bij de FM! Ik zal voor je duimen :)

6. Caecilia

Caecilia Fanatiek lid

7 apr 2006
    1.578
    0
    0
    Houten
    Mijn zh raad aan na 6-8rondes met Clomid over te stappen op spuiten. Dit omdat er na 8 rondes Clomid nog statistisch gezien weinig mensen zw worden met Clomid. Ik zit nu in ronde 6 en ga zo bellen voor spuitinstructie...

Deel Deze Pagina