Intellectuele/mentale uitdaging

Discussion in 'De lounge' started by Manque, Jun 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

In het topic over werkende moeders vs thuisblijfmoeders kwam er herhaaldeijk een argument terug vóór het werken. Dat argument was: ik heb intellectuele of mentale stimulans nodig. Hoewel zo'n beetje iedereen in dat topic (of ze nou wel of niet werkten) vonden dat ze die sowieso wel kregen, lees ik vervolgens in het topic "wat doe je in de avonduren?" vooral dingen als: beetje tv-kijken, iPadden, ZP-en etc. Leest men dan uitgebreide artikelen op de iPad of kijkt men regelmatig naar documentaires op de NPO?

Waardoor ik natuurlijk alleen maar nieuwsgieriger word naar... wat doet iedereen dan precies om zichzelf intellectueel te stimuleren? Ik ben benieuwd naar hoe de gemiddelde moeder dat hier doet.

2. Hester

Hester Niet meer actief

Kijk vaak naar uitzendingen zoals zembla, lees artikelen over opvoeding, pedagogiek, budgetteren etc. Ook doe ik weleens een thuisstudie/ cursus erbij. Als ik met mijn vriendinnen ben wisselen we ervaringen uit waardoor je ook weer veel bijleert. En soms even heerlijk niks en lekker bankhangen en een simpele uitzending kijken en op zp heb je ook soms interessante discussies waar je weer veel van opsteekt.

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Ik kijk heel regelmatig documentaires of lees inderdaad voor mij interessante artikelen. Daarnaast ga ik eens in de zoveel tijd naar evenementen of exposities die mijn creativiteit stimuleren (ben grafisch ontwerper). Dit alles wissel ik wel af met avondjes waarop ik tv kijk of bewust even niets doe waar ik bij na hoef te denken want mijn boog kan zeker niet altijd gespannen zijn.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik werk als zelfstandige, dus moet ook de administratie en dergelijke doen. Heb ik een bloedhekel aan, dus het is een uitdaging. Weliswaar niet intellectueel/mentaal, maar wel qua werkontwijkend gedrag :cool:

Verder ben ik actief in de gemeentepolitiek en heb dus meerdere avonden per maand vergaderingen en bijeenkomsten waar ik naartoe ga.

5. Manque

Manque Niet meer actief

Heb je toevallig nog tips voor leuke exposities in Rotterdam of Amsterdam? :cool:

6. Manque

Manque Niet meer actief

Gemeentepolitiek, intressant! Hoe vind je dat? Maak je beleid?

7. Ik moest even opzoeken wat intellectueel eigenlijk precies inhoudt, want ik hoor het woord heel vaak en weet ook wel ongeveer wat het betekent, maar precies wist ik het niet.... :p

Maar wat ik begrijp heeft het te maken met een brede algemene ontwikkeling.... Eerlijk gezegd ben ik daar niet echt bewust mee bezig. Ik zet de TV niet aan met het idee dat ik even intellectueel geprikkeld moet worden. ;) Maar ik ben wel geïnteresseerd in verschillende culturen en geloven, ik kijk graag documentaires en ik lees veel...

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik vind het heel erg leuk, anders zou ik het niet doen :D Je controleert vooral het beleid van het college, maar soms kun je ook zelf met voorstellen komen.

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik volg een voltijd hbo studie. Aan het eind van de dag ben ik 'klaar' met mentaal stimuleren. Dan wil ik graag hersenloos niksen :D In mijn vrije tijd doe ik ook mijn uiterste best om mentaal niet teveel gestimuleerd te worden, hahahaha. Zodra ik mijn studie voltooid heb, ga ik weer cursussen volgen, bijeenkomsten met voor mij interessante onderwerpen bijwonen, lezen, documentaires volgen, etc. Momenteel is het enkel mijn studie waar ik in investeer. Niet meer echt in de dingen waar ik voorheen tijdens mijn werkperiode los-vast mee bezig was. Dat heeft nu gewoon even geen prioriteit meer.

10. Manque

Manque Niet meer actief

Nou, ik kan me voorstellen dat het soms ook lastig is om dingen van de grond te krijgen, water bij de wijn doen etc. Maar daar heb je dus geen last van?

11. Manque

Manque Niet meer actief

Ach ja, wat rocketsience ook al schreef: de boog kan niet altijd gespannen zijn. Doe je nog wel wat met het creatief schrijven? Kan me herinneren dat jij dat veel deed.

12. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Hier is dat toch op het werk, we werken met ingewikkelde casussen waar je dagelijks intensief je hoofd bij moet houden en vaktechnici moet raadplegen. Daarnaast ook regelmatig cursussen voor permanente educatie.

Thuis ontspan ik, kijk niet veel tv, maar lees erg veel. En dat zijn dan meestal avontuurlijke romans waar ik me in kan 'verliezen' en dus juist mentaal uitrusten.
    Verder lees ik veel over opvoeding, gezonde voeding en de verschillende culturen.
    Ik bezoek met mijn man ook regelmatig workshops via NRC over culturele reizen. We hebben nu weer een verlanglijst van reizen die we samen met kinderen gaan maken als ze groter zijn.

13. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

ik ben gedeeltelijk huismoeder,
    maar ik kijk inderdaad NPO documentaires, en ik probeer zo energiebewust en energiezuinig te leven, consuminder en ik flylady. Daarnaast probeer ik bijvoorbeeld allerlei excelformules te leren, ben bezig met mijn hypotheek om te zetten en allerlei andere uitdagingen zoek ik zelf op op internet.
    Maar ik weet niet of ik een gemiddelde moeder ben, ik krijg van familie te horen dat ik nogal veel energie heb. Van mezelf vind ik dat ik wel een bezig bijtje ben, en me vooral blij voel als ik `iets nuttigs`gedaan heb.

14. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hier is dat toch vooral mijn werk. Ik heb een baan waarin diverse projecten draai waarvoor ik mij regelmatig moet verdiepen in vakliteratuur en naar bijeenkomsten en netwerkmomenten ga. Ik schrijf dan ook projectplannen en ben constant bezig met innovatie en bepalen en beargumenteren of dat voor ons ook interessant is. Verder volg en krijg ik regelmatig trainingen met betrekking tot persoonlijke ontwikkeling of vakkennis.

Maar ook de puur praktische en uitvoerende kant van mijn werk is interessant en daagt mij uit. Maar dat is ook omdat ik hier nog niet zolang werk.

Thuis ben ik wat minder intellectueel bezig haha. Ik werk 32 uur en dat in combinatie met mijn zoontje en een verhuizing die er aan zit te komen heb ik even genoeg ''projecten'' en uitdaging. Ik heb me wel de laatste tijd verdiept in hypotheken en verzekeringen haha. En ik kijk regelmatig documentaires en lees graag.

Maar goed ik ga zo lekker een Orange is the New Black kijken. niet echt een uitdaging :p

15. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is dat veel gericht op politiek. Ik volg allerlei zenders en programma's over de landelijke politiek en ben actief in de gemeente.

Verder lees ik veel vakgerelateerd...vooral verschillende opinies, stromingen en nieuwe inzichten om bv up to date te blijven.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja hoor, nog best wel. Ik heb een blog of 3 lopen, maar niet veel bezoekers/reacties (en dat vind ik helemaal prima!). Het staat allemaal op een iets lager pitje; er zijn ook andere omstandigheden waar ik rekening mee moet houden. Er is 'iemand' (zonder er verder openbaar over uit te wijden; je kunt me pb'en als je nieuwsgierig bent) die mijn creatief schrijven op dit moment iets harder nodig heeft dan de rest van de wereld; die persoon krijgt op dit moment de exclusieve schrijfsels, haha. De rest wacht maar mooi totdat ik vakantie heb :D

Ik heb afgelopen week mijn propedeuse binnen van mijn studie. Binnenkort leerjaar 3 eens lekker rustig binnenstromen; maar eerst een overheerlijke 6-8 weken vakantie ;)

- ik zit overigens ook nog in een oudercommissie, whahaha, dus helemaal hersendood ben ik niet :p -

17. Sommige mensen doen echt zoveel, maar zie ik hier constant op het forum rondhangen :p Ben benieuwd of die mensen zich in tweeën kunnen splitsen :p :p

Of valt ZP ook onder de intellectuele uitdaging? :D

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik werk in het voortgezet onderwijs, dus ik heb zo'n 100 pubers die mij dagelijks intellectueel stimuleren door de vreemdste vragen te stellen.. En die kinderen van mij houden ook nog wel van een diepzinnige vraag :)

Daarnaast kijk ik graag documentaires, ben ik gek op boeken die te maken hebben met geschiedenis en een actieve Google-aar ;)

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

:D Soms wel...

(ik heb veel reistijd en een mobieltje !!! :p)

20. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik ben een goede multitasker :D

Share This Page