Wie eet hier volledig biologisch?

Discussion in 'De lounge' started by Tjilpje, Feb 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Mukkie mijn kinderen krijgen ook wel eens snoep. Niet vaak, maar de oudste is bijna 4 en snoep hoort er dan toch een beetje bij. Op verjaardagen eten ze wat er is. Ik zou het zielig vinden als ze dat niet zouden mogen.

2. eef80

eef80 Niet meer actief

@mukkie
    Mijn kind mag alles mee eten hoor! Ik ga niet moeilijk doen de keren dat hij een feestje heeft! Bovendien krijgt hij ook vanalles bij mijn moeder en bij mijn schoonouders die echt totaal niet biologisch eten! Verder gaan wij ook wel eens uit eten, wat ook zeker niet altijd iologisch is. (pizza hut etc :D) Ik was in eerste instantie wel geneigd dit door mijn overtuiging niet meer te willen maar dat zou mijn leven en dat van mijn kinderen zo beperken. Dat wil ik niet!

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Duurder vind ik zelf ook geen argument want ik hoor vaak mensen met weinig inkomen zeggen:ik zou ook wel biologisch willen kopen maar daar heb ik het geld niet voor...komen ze wel thuis met zakken chips, frisdranken, sigaretten en snoep!hm...als je die troep laat staan kan je iets duurdere bio groente eten!kwestie van keuze dus naar mijn idee en ook bespaar je op langere termijn aan dokterskosten haha!

Ik eet bij voorkeur bio dus maar lukt niet altijd.ik wil strenger zijn maar mijn situatie is wat lastig omdat ik bij m'n ouders inwoon tijdelijk...

Ook gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke producten zoals crème en shampoo en geen fluor in de tandpasta, is ook erg giftig namelijk!

Voor bakken en braden schijnt ghee ook goed te zijn overigens.

4. eef80

eef80 Niet meer actief

Ik gebruik ook voornamelijk biologische verzorgingsproducten.
    Cremes van weleda (ook voor mijn kinderen)
    Tandpasta van parodontax zonder fluoride voor ons zelf.
    Weleda tandpasta voor de kinderen (ook zonder fluor)
    Maar ook eco schoonmaakmiddelen, eco wc papier. Alleen de wasmiddelen daar ga ik de mist mee in. Ik heb nu ariel vlekoplosser voor de witte was. Echt super... :) Alles gaat er uit!! Het blijft wit enz. En ergens vind ik dat ook heel eco! De kleding gaat nu langer mee, duurzaam dus ;)

5. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    wij proberen ook zoveel mogelijk "bewust" te eten. Dus geen zakjes en pakjes, maar zelf sausjes maken, zelf kruidenmixen maken, etcetera. Vlees, aardappelen, eieren en zuivel eten wij altijd biologisch. Biologisch vlees is inderdaad duurder, maar wij eten het dan ook maar een paar keer per week. Wij wisselen vlees vaak af met vleesvervangers, vis, tofu of noten/kaas. We voelen ons er heel erg goed bij!!
    Frisdrank koop ik nooit. Hooguit wat sapjes, maar verder drinken we water, (kruiden)thee en, euhh.... koffie :D). Melk drinken we hier ook niet veel. Mijn dochter is gek op rijstemelk. Verder krijgen de kinderen diksap of karvan cevitam (is tegenwoordig ook 75% fruit).
    Brood koop ik alleen bij de warme bakker. Zullen ongetwijfeld ook toevoegingen in zitten, maar het is in ieder geval beter dan supermarktbrood, denk ik dan maar.

Afgelopen weekend nog langs de biologische supermarkt geweest. Lekker een zak verse bietjes uit de streek gekocht. Zo lekker krijg je ze nergens!! En helemaal niet duur; 1 euro voor een pond!

Ik heb een tijdje helemaal macrobiotisch gegeten, maar dat vond ik uiteindelijk geen doen. Ik heb inmiddels een goede tussenweg gevonden.

Laatst nog een discussie met mijn collega's gehad; ze zeiden dat ik over een aantal jaren echt geen controle meer heb over hetgeen mijn kinderen naar binnen werken op school. Eens. Maar ik hoop wel dat deze gezonde basis er aan bij zal dragen dat ze vroeg of later toch weer terug vallen in hun goede gewoonten.

In bio-verzorgingsproducten heb ik mij nog helemaal niet verdiept. Wil ik ook eens gaan doen!

Bedankt allemaal, interessant topic! :)

6. Coortje

Coortje Niet meer actief

Wat een leuk topic! Ik ben me er ook steeds meer in aan het verdiepen. Het is lastig om ineens helemaal om te schakelen dus doe het stapje voor stapje. Ik ben begonnen om het broodbeleg te veranderen zoals geen jam meer maar vruchtenspread, honing, geen smeerkaas en leverpastei meer maar geitenkaas en roomkaas en dat met komkommer op brood. Ik bak nu in royal green kokosnoot olie enz.

Koekjes enz heb ik laatst gekocht van goodies dat is allemaal rommel vrij zoals er mooi opstaat. Zo hebben ze toch wat lekkers maar meestal eten ze veel fruit enz. Brood moet ik mij nog in verdiepen vind dat toch lastig aangezien we hier echte broodeters hebben.

Ben nu rond aan het kijken voor biologische groente enz. Heb al een gevonden die het aan huis komt brengen dus daar heb ik nu meer info ingevraagd.

Ik ben van plan om gezonder te gaan leven maar ga niet moeilijk doen over bepaalde dingen zoals snoep op school en feestjes of als we naar de bios of uit eten gaan.

Ik blijf meelezen

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En ik wil graag even iets rechtzetten aan de hand van deze post!

Ik vind dat er teveel angst wordt aangejaagd en fabels worden verteld over 'de e-nummers in biologische produkten'. Een biologisch produkt, waar je dat ook koopt, mag pas biologisch heten als het voldoet aan bepaalde eisen.
    De eisen aan en de controle op biologische voedingsmiddelen is groot. Sinds 1/7/12 moeten biologische produkten het Europese logo voeren (het groene blaadje met die sterretjes).

Er bestaan tientallen natuurlijke e-nummers. Bijv. E-100, de kleurstof uit geelwortel of E-621 bietjesrood. Dan blijft het produkt dus natuurlijk.

Ik trek mijn woorden terug als iemand mij een chemisch synthetisch E-nummer kan laten zien op een gelabeld biologisch produkt. Mij is verteld door iemand uit de industrie zelf dat chemisch synthetische E-nummers niet zijn toegestaan. Mij is het verhaal van het biologische vlees van AH echter ook ter ore gekomen. Kwalijk als het idd zo is. Maar stond er een EKO-keurmerk op?

Demeter is het keurmerk voor biologisch-dynamische landbouw. Hier kan je lezen wat BD-tuin- en landbouw inhoudt:
    Demeter-kwaliteit » Demeter

BD is altijd biologisch, biologisch is niet altijd BD. Máár: biologisch kan zeer zeker wel uit de volle grond komen, zeer vaak is dat zelfs het geval! De Natuurwinkel maakt veelal gebruik van lokale telers en producten uit de volle grond.

Er zijn open dagen op biologische bedrijven, zowel bij tuinders als veehouders, kan je met eigen ogen zien waar je voedsel vandaan komt, superinteressant! Kan je je eigen vlees aaien en tomaten plukken enzo. Ik vind dat mooi om aan mijn kind te laten zien, waar ons eten vandaan komt!;)

8. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

Apr 25, 2012
    911
    335
    63
    Female
    Hoe heet die app dan? Ik heb een app van het voedingscentrum over e-nummers, maar vind het veel handiger als het met kleurtjes aangegeven word. Rood voor de hele slechte, oranje voor degene die je in mate kan nemen en groen die goed zijn.

9. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Helemaal biologisch niet nee, maar probeer er wel meer op te letten nu. Als ik zie dat groente of fruit biologisch is dan pak ik die voortaan. Heb ook al heel lang geen zoetjes meer gebruikt (rotzooi is dat bah), caffeine op een laag pitje (meestal alleen 's ochtends wat) en let meer op verpakkingen. Wat zit er nou eigenlijk echt in. Dus ik ben denk ik niet persee biologisch bezig, maar in zijn algemeenheid meer met wat gooi ik eigenlijk naar binnen. ;)
    Heb hierdoor wel lekkere theetjes leren kennen, zoals brandnetel. Heerlijk gewoon! :) Haal m bij Holland and Barret, dat is de Tuinen geloof ik in NL? En heb mezelf meer verdiept in wat voor persoontje ik ben, via acupunctuur. Ik schijn een meer koud persoontje te zijn (m'n onderbuik voelt ook altijd wat koud aan), dus is het beter voor m'n maag etc om warme dingen te eten en drinken (soep, stoofpotjes etc). Dan voel ik mezelf idd beter. :) Dan hoeft de maag ook minder hard te werken om alles te verteren.
    Zeker heel interessant. :)

10. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

Jan 1, 2009
    6,729
    0
    36
    Die app heet 'wat zit er in uw eten' van C. Gouget.

Aanrader!

11. eef80

eef80 Niet meer actief

#71 eef80, Feb 4, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 4, 2013
    'Te veel angst aangejaagd' is naar mijn mening wat overdreven. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat sommige producten die in de schappen liggen als biologisch nog steeds toegevoegde stoffen kan hebben. Albert hein biologisch vlees bijvoorbeeld. Ik vond daar op de achterkant ineens ook een e nummer (vergeef mij even dat ik niet weet welke) en was hier verbaasd over. Hetzelfde als sommige bio producten van de ah waarbij het hoofdingredient biologisch is (vermeld met een sterretje er achter) en bij de andere ingredienten niet vermeld.
    Het zelfde als de puur en eerlijk lijn van de ah. De noemer puur en eerlijk zegt helemaal niets! Als het scharrel of bio is wordt dat er verder nadrukkelijk op vermeld. De noemer puur en eerlijk laat dus te raden over.
    Naar mijn idee is EKO een beschermd en betrouwbaar bio logo. De noemer biologisch van bijvoorbeeld de AH naar mijn idee iets minder. Maar wat mij betreft nog altijd het betere alternatief uit de gewone supermarkt!

Ik let overigens ook om een andere reden op e nummers. Namelijk het ingredient soya die onder allerlei noemers toch toegevoegd kan zijn.

12. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Kijk maar eens in de appie naar het biologische vega vlees. Hier zit gistextract in e-621. Heb hierover contact gehad met appie zelf en die geven toe dat het het ongezonde e-nummer in, maar dat er geen andere oplossing voor is. Ik heb ook biologische soep gehad waar het opstond.
    Ik kan me niet voorstellen dat ze twee soorten e-nummers gaan gebruiken. Zou veel te verwarrend zijn als ze de bekende e-600 nummers wat allemaal smaakversterkers zijn als kleurstof neer gaan zetten.

13. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Ik denk dat je hier een typefout maakt.
    E-621 is geen bietjesrood, maar altijd een syntetische smaakversterker (bij mijn weten).
    Je bedoelt waarschijnlijk E-162, dat is bietenrood.

14. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Ook wij letten op de toevoegingen in ons eten. Bio is hier gelukkig wat meer te vinden nu, maar wat iemand al schreef, dan nog opletten wat erin zit.
    Valt vetsin ook niet onder 621?
    Het zit eigenlijk in alles waarvan je meer wil eten dan 1 hap.... Probeer maar eens 1 handje gekruide chips (bijvoorbeeld) te eten, je hersenen hebben al besloten dat je nog meer wilt.
    Ik weet niet hoe t tegenwoordig met cupasoup is, maar manlief at dit jaren geleden wel eens op zn werk en kreeg er allemaal bulten van.
    En ik zag laatst een man op tv die altijd van die kant en klaar maaltijden at en van die soort wereldgerechten, jaar in jaar uit, hij zat helemaal onder de uitslag en rare vlekken.
    Tis echt bocht....
    En melk drink ik graag (bio) ik vind het gewoon lekker. Maar verder niet omdat t gezond zou zijn, alleen kalfjes drinken melk bij hun moeder, een volwassen koe niet.

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Sowieso hoef ik geen cupasoep meer na de klantenservice me wist te vertellen dat er eendenveren gebruikt werden in het productieproces (op de vraag waarom de erwtensoepvariant niet vega was terwijl ik er geen vlees of vis in kon ontdekken). Sommige dingen wil je ook niet weten, lol.
    Anyway, een van de redenen waarom ik dus zoveel mogelijk mijn eigen eten maak... Dan weet ik tenminste zeker dat er geen eendenveren gebruikt zijn. :)

16. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Helemaal met je eens! Laten we het er op houden dat het ongeveer 14 jaar geleden was en hij nog jong en onbezonnen was;):p

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#77 zogelukkig, Feb 4, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 4, 2013
    Bah, fout zeg! Ik koop mijn vlees niet in plastic bakjes in de supermarkt, maar ik zal de volgende keer er eens langslopen.
    Voeren ze dan wel een eko-keurmerk? E621 is verboden in produkten met een eko-keurmerk.

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    App die ik heb is voor je iPad.logo is een rode cirkel met in het midden wit met grote letter E zwart.je kan elk nummer opzoeken en de app geeft aan of het rood is, schadelijk, oranje, twijfelachtig of groen, en legt uit wat de bijwerkingen zijn en wat het precies voor stof is.

Als je kijkt naar e nummers van bouillon, culinaire journalistiek kan je de app vast vinden!

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Wij hebben het geluk dat we dichtbij een erg goede ekoplaza hebben en een biologisch dynamische geitenboerderij!die loopt als n trein, altijd druk!elke zaterdag daar een marktje en elke dinsdag bij ons een bio markt.en echt ik walg van fruit uit de supermarkt, smaakt zo plastic!

Ik heb jaren in het zuiden van Europa gewoond en daar is fruit en groente gewoon veel smaakvoller.echt ik moet hier nu zo wennen!

20. eef80

eef80 Niet meer actief

Hihihi, zoals je het vertelt,,,grappig :D
    Maar eendenveren in mijn soep??? :$ Bah bah!

Share This Page