Vetsin is E621. Een smaakversterker. Het geeft een vettige smaak aan producten en geeft het welbekende dooreet-effect. Denk aan de koker Pringles die leeg móet. Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. De ziekte die erop volgt heet 'Chinees restaurant-syndroom'. Nu denk ik dat als je af en toe eens een pakje of zakje of handje chips met smaakversterker neemt, dat geen probleem is. Het 'gemene' van merken als Honig, Knorr en Maggi E621 als 'aroma' op de ingrediëntenlijst zetten. Bijv. nasimix, wereldgerechten en soep. Die bekende 'poedertjes' zeg maar. Dat mag eigenlijk niet; het E-nummer moet genoemd worden.
En juist in landen als Griekenland, Portugal en Spanje wordt ontzettend veel gespoten! En die produkten liggen hier bij de super. Onze mooie biologisch geteelde paprika's worden geëxporteerd!
En waarom eet je geen soja? Principe of allergie? Soja zelf is geen E-nummer. Je hebt wel E322 sojalecithine, maar die is niet allergeen. De soja in biologische produkten mag niet genetisch gemanipuleerd zijn en is veelal duurzaam geproduceerd. Ik consumeer zelf ook geen soja, maar gelukkig zit het niet in de produkten die ik gebruik.
Er zijn dingen die ik nog niet weet kom ik achter! Is soyalecithine niet allergeen? Ik ging er vanuit van wel. Mijn zoontje heeft sterk gereageerd op ei, melk en soya. Vanaf geboorte allergisch (in eerste instantie voor melk) en zelfs zo dat hij een week na geboorte opgenomen werd in het zh met heftige pijn, blauw (benauwd) en niet allert en wakker. (overigens dwars door borstvoeding heen) Ik at toen al jaren overwegend biologisch maar moest toen verplicht een studie van voeding maken. Het lijkt nu veel minder te zijn geworden maar nog steeds ben ik allert op wat er in producten zit. Verder neem ik ook zelf geen soya maar bijvoorbeeld soyalecithine vind ik voor mijzelf niet erg. Maar voor mijn kids dus blijkbaar ook niet?!
Een voedselallergie is altijd een allergie voor de eiwitten uit dat voedsel. Sojalecithine wordt gewonnen uit soja-olie. Er kunnen heel kleine spoortjes soja-eiwit inzitten. Mijn zoontje was allergisch voor ei. Hij kreeg zelfs last als ik kroepoek had gegeten of bami of verse pasta! Nu gaat het veel beter, al heeft hij wel een aversie tegen ei ontwikkeld.
Wat soja betreft schijnt het te lijken op oestrogeen, waardoor kinderen die veel consumeren en heel vroeg van in de pubertijd komen. (Heb ik gelezen op meerdere plekken, don't shoot the messenger)
Ik leer hier ook weer allemaal bij zie ik. Zogelukkig waar haal jij je informatie vandaan? Is er een boek wat je hanteert of puur eigen uitzoekwerk geweest? Ben benieuwd!
Maar ik at alleen bio dus niet uit de supermarkt bovendien heb je daar veel locale boeren die zelfvoorzienend zijn en hun teveel verkopen.dat zijn onbespoten producten.het gif is niet overal zoveel daar.ik heb er tien jaar gewoond en weet van vrienden waar er veel gif wordt gespoten en welke streken niet, maar toch kocht ik alleen betrouwbaar biologisch.lieft via bekenden ook nog.veel mensen hebben hun eigen tuintje en boomgaard.krijg je vaak de lekkerste dingen aangeboden. Helaas is nl het meest giftige land in de EU schijnt en je biologisch dus niet schoon meer kan noemen als er dagelijks zooooveel vliegtuigen over het land vliegen en naast de bio grond gewone giftige landbouw producten worden verbouwd.komt allemaal in t grondwater...dus we krijgen toch altijd nog gif binnen, ook van bio producten..
Bouillon van de bio winkel met eko keurmerk en goedkeuring van de e.u. Zit gistextract in...heb het huis liggen.is dit nu ook e 621???
Natuur Diëtisten Nederland | Opinie: Gistextract vergis(t) u niet Deze link zegt het, pas op!!!gistextract is dus niet per definitie e 621 maar kan wel schadelijke stoffen bevatten!ook in eko producten dus!!!
Glutamaat In de discussies over MSG halen mensen er regelmatig gistextract bij en gooien de twee producten op dezelfde hoop met de kreet is gevaarlijk. Daar past misschien een kleine nuancering. De twee producten MSG en gistextract zijn twee verschillende producten. Ze hebben andere basisgrondstoffen. Maar ze hebben wel één overeenkomst en dat is dat ze beiden zogenaamd glutamaat bevatten. In MSG zit het glutamaat gebonden aan natrium en daarom noemen ze het mononatriumglutamaat. Het lost gemakkelijk op in water en valt uiteen in vrij natrium en glutamaat. In gistextract zit vrij glutamaat. Glutamaat is een zout van glutaminezuur, een aminozuur. Glutaminezuur is een bouwstof van eiwitten en is onmisbaar voor het menselijk metabolisme. Het zout van dit aminozuur, glutamaat, heeft de unieke smaak, die wordt aangeduid met umami en die de smaakversterkers gistextract en MSG in zich hebben. In Nederland is er nog geen eigen naam voor de smaak gevonden, naast het Japanse woord umami. Meestal wordt de smaak omschreven met de woorden hartig en zout in plaats van de naam te noemen. Glutamaat van nature in voeding Glutamaat komt ook van nature in voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten en oude kaas. Kleine hoeveelheden zitten in paddenstoelen, parmezaanse kaas en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waar het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer umami en dus hartiger. Het percentage glutamaat varieert per voedingsmiddel, maar het gaat om kleine hoeveelheden, rond de 1%. In kant-en-klaar producten bedraagt de concentratie MSG 0,1 tot 0,8 %. Maar als het van nature in producten zit, waarom wordt het dan toegevoegd? Het antwoord is simpel: wegens tijdgebrek tijdens de bereiding. Want pas na genoeg koken of rijpen komt glutamaat vanzelf vrij uit de eiwitten die er in zitten, zoals bijvoorbeeld bij soep van schenkel die 6 uur heeft staan trekken of 14 maanden oude ham. Dan moet je even bellen wat de bron is van hun gistextract. Of het is verkegen uit gefermenteerd zeewier, gluten of melasse. Als je met mate gistextract neemt, is dat helemaal niet 'gevaarlijk'.
Dit vond ik een duidelijk artikel; Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond! | Mens en Gezondheid: Gezonde voeding Ik kijk overigens niet specifiek naar E-nummers oid. Maar probeer wel zo min mogelijk met pakjes te werken en meer met gewoon groenten die ik zelf nog moet snijden etc (dus geen kant en klaar zakjes groent etc) en ook kruiden heb ik zelf, beter idd dan die pakjes die je aanlengt met water. Verder eten wij gewoon elke dag normaal, behalve vandaag, vandaag was frietjesdag hahah
E 631, kom ik híer vaak tegen. Vraag me af waarom dit slecht is...? Ow haha lees het hierboven al.....
Alle e nummers in de 600 zijn smaakversterkers. Kan ze absoluut niet eten. Dit heeft maken met een te kort aan vit b12 die de glutamaat kan afbreken in cellen even simpel gezegt. Gistextract in natuurproducten word vrijwel altijd uit mais gewonnen. Aspartaam is ook zo een toevoeging die slecht voor je is. Afvallen met light producten maakt je alleen maar ongezonder. Ze zijn bezig met nieuwe richtlijnen zodat veel dingen moeten verdwijnen uit producten. Waar komt de agressie toch vandaan tegenwoordig.
Betekent dat dat gistextract in natuurproducten niet schadelijk is? Wel natuurlijk wanneer de mais niet biologisch is...maar genetisch gemanipuleerd maar dan moet het er toch ook weer opstaan? zie je hoe ze ons makkelijk voor de gek kunnen houden...! :x o en ik geloof zeker dat al die chemische toevoegingen van alles bij ons teweeg kunnen brengen: agressie, hyperactiviteit, depressie...we hebben steeds vaker allergie, intolerantie, of we zijn chronisch ziek, moe, gestrest...hup medicijnen er tegenaan die het alleen maar erger maken, terwijl we beter al die smaak-, geur-, kleurstoffen en conserveringsmiddelen achterwege kunnen laten om gezond te worden en blijven!hoe minder vraag naar die rommel, hoe minder er geproduceerd kan en zal worden!
Minder vraag naar slecht eten creëren, mmm, dat betekent dus dat gezond eten goedkoper moet worden en goedkoop eten duurder. Ik vind het bizar dat je voor 1 euro 1,5 liter cola en een grote zak chips kan kopen. 1 paprika uit de biowinkel is al duurder.
It's all about business...slecht eten verkoopt nu eenmaal! Door al die smaakversterkers vraagt ons lichaam naar die troep! Bovendien is het relatief duurder om die gezonde eerlijke paprika te produceren maar ik heb persoonlijk mijn geld daar wel voor over als ik me ook stukken beter voel na het eten ervan!