Wie eet hier volledig biologisch?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tjilpje, 2 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Noem mij een luxepaard, maar ik wil ook weleens wat anders dan aardappel, peen en kool! Ja, nu zijn er geen sperzieboontjes bij de biowinkel. In de zomer wel. Het hele vorige zomerseizoen deden ze >8 euro de kilo. En niks geen mooie, nee, taaie gehaarde gevallen!

Wij eten echt heel veel fruit en groente per dag. En ik eet graag afwisselend (wel zo gezond) en vind dat ook leerzaam voor mijn kind. Van alleen maar kool en knolletjes wordt mijn lichaam overigens niet blij.

Paprika's het hele jaar door 7 euro de kilo. Er gaan hier kilo's paprika's per week doorheen! Ook wij hebben financieel een stapje terug moeten doen, want de uitgaven bij de biowinkel rezen de pan uit!

Aangezien ik geen auto heb en behoorlijk landelijk woon, zijn wij een groot deel van de zaterdag bezig met rondshoppen naar betaalbaar biovoer.

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Precies en wat kosten al die pakjes en sausjes?is ook niet goedkoop allemaal...als je kiest wat echt nodig is en je niet laat verleiden door allerlei koopjes die erg ongezond zijn, zoals veel mensen toch doen, dan kan je iig deels biologisch eten denk ik...ook ik heb het totaal niet breed maar het lukt wel!ik koop geen koek en snoep, omdat ik daar niet om geef...maar heus ik "zondig" ook weleens hoor!

Via bepaalde sites kan je een week pakket kopen.goedkoper dan in bio winkels.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind het ook erg duur af en toe hoor! Aardappels en appels koop ik eigenlijk altijd bio en anders krijg ik aardappels van mijn ouders hun land af.
    Maar paprika's, tomaten, komkommer. In verhouding gewoon erg duur.
    Ik heb het er graag voor over, maar soms moeten we ook wat rustiger aan doen.
    En de variatie vind ik ook wel moeilijk hoor, ben altijd blij als de lente aanbreekt qua eten. Die zware kost ben ik een beetje zat aan het worden.

4. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Wel fijn dat je aardappels van je ouders krijgt!In Griekenland kregen we wel eens groenten en fruit uit de tuin van mijn toenmalige schoonouders. De olijfolie was altijd van hen zelf, puur bio!

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hmmmm! Heerlijk!

6. zogelukkig

Griekse olijfolie is sowieso de beste!

Wij hebben vrienden op Kreta, nou, groener heb ik de olijfolie nooit gezien!

7. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Wat gek, dan is onze biowinkel wel goedkoper! Sperziebonen zijn idd wel duur, maar bij ons niet boven de 8 euro, dat zou echt te gek worden. En paprika's zijn ook te doen, iets duurder dan de AH. Maar goed, paprika's zijn wel een van de meest vervuilde soorten groenten die je kan kopen. Dus die haal ik echt niet bij de AH.
    Wat jammer dat jullie winkel dan relatief duur is! Bij ons kan je trouwens een pas aanvragen. Die koop je voor 100 euro en dan krijg je het hele jaar 10% korting, als je 38 euro of meer uitgeeft (geloof ik) per week wordt hij rendabel. Daar zitten wij, incl. luiers een schoonmaakmiddelen gemakkelijk aan, dus we moeten die maar eens halen.

En het scheelt wel dat ik erg van pompoentjes, knolletjes en kool hou. Ik kan er iig goed mee uit de voeten. We eten trouwens best heel gevarieerd hoor, alleen is er 's winters nu eenmaal wat minder fruit.

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Even gecheckt bij de AH.n biologisch kilootje aardappels, praktisch 2 euro.brood voor n halfje is 1.25 verder heb ik gezien dat de bio boter citroenzuur bevat waarvan ik gelezen heb dat het verborgen e 621 schijnt te zijn...iig waren niet alle ingrediënten bio!

9. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Bij de AH hebben ze bio groenten zelfs in pot en ingevroren.
    Mijn voorkeur gaat naar vers, maar we maken er nu ik hoogzwanger ben dankbaar gebruikt van.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Spinazie en sperzieboontjes diepvries bio prima!

11. zogelukkig

Oh nee, dat vind ik zooooo vies en weinig hebben van echte verse groente!:)

12. zogelukkig

Mukkie, Mukkie, je begint nu een beetje paranoïde trekjes te vertonen!;)

Citroenzuur is citroenzuur en in de biologische wereld een veelgebruikt conserveermiddel. Verborgen E621, té grappig gewoon!:D
    (Wáár heb je dat gelezen??).

Een biologisch produkt moet voor 95% uit biologische ingrediënten bestaan.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind het er zo eng embrioopsterkwater achtig uit zien.
    En dan vooral de hutspot variant, met blokjes aardappel. Brrrr.

14. zogelukkig

Oh gatverrrrr!:$
    Ik moet je bedanken, want ik hád heel erge trek!!!:D

15. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    en boerenkool :)

16. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Sorry, deze begrijp ik écht niet.

17. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Haha!heb ik gelezen in een link, moet m opzoeken...zal dan wel van een andere paranoide persoon zijn haha! maar toch is het absurd dat een bio product niet uit 100% biologisch bestaat...we betalen ervoor!

Maar wat is die gistextract dan die zo slecht is?en er werd op diezelfde site gezegd dat producten waar jou in zit of maltodextrine ook verborgen 621 zijn...kan er niets over vinden!

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Zijn moutextract, gistextract, aroma,natuurlijk aroma ook smaakversterkers? dus zeg maar andere namen voor de E612 nummer? - Goeie Vraag

Schuilnamen voor de E621 | Neee.nu

Het gevaar van de smaakversterker | Mens en Gezondheid: Gezonde voeding

In laatste links staat ook citruszuur/citroenzuur...

Of het klopt weet ik niet maar is toch oppassen dus!

In de laatste link staat overigens smaakpupillen ipv smaakpupillen haha!dus hoe betrouwbaar het allemaal is?maar lees dus wel genoeg sites over verborgen 621

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
  20. zogelukkig

Mukkie: margarine en halvarine is sowieso natuurlijk al een gek chemisch goedje dat heel erg bewerkt is, want hoe verwordt vloeibare plantaardige olie tot een smeerbaar goedje in een kuipje?

In margarine zitten aroma's. Die het naar boter moeten laten ruiken. Dat heeft de margarine van de biowinkel niet, die ruikt hooguit naar een beetje citroen. Ik vind dat dus echt heel vies. Laatst op vakantie had mijn man zo'n pakje met de blauwe band gekocht, yuch.

Hier een leuke link naar een aflevering van Andere Tijden over een behoorlijk fout aroma in de margarine met verstrekkende gevolgen:
    Andere tijden: De Planta-affaire - Uitzending Gemist

Deel Deze Pagina