Ja ja, wat een titel hè? Ik zal maar gewoon losbranden, ik heb het zelf ook niet helder op dit moment. Ik heb een diploma SPH, ooit een leuke baan gehad in de psychiatrie, maar helaas wegbezuinigd. Vervolgens van job naar job gehopt, grotendeels ook vanwege de bezuinigingen. Nu wel een baan, maar ook dit is het niet echt en zie ik me zeker niet nog jaren doen... Een andere baan in deze tak wordt lastig, het is helaas niet doen wat je leuk vindt, maar aannemen wat er is. Werk is werk, dus dat doe ik dan ook maar. Het laat me wel nadenken: wat wil ik nu écht? Erg lastig, maar wat me leuk lijkt is als verzorgende of verpleegkundige in de thuiszorg aan de slag. Ik moet erbij zeggen, een verzorgings- of verpleeghuis trekt me niet. Daarbij, een wens voor een tweede. Niet nu al, maar daarmee willen we eigenlijk niet nog twee jaar wachten. De vragen die me zoal bezig houden: Is het überhaupt handig om me te laten omscholen terwijl vooral de thuiszorg me trekt? Zijn er genoeg mensen nodig daar? Wil ik dat wel echt? (ik denk dat dan wel, maar ik denk zoveel op dit moment...) Is werken en leren te combineren met een kind, zeker het onregelmatige werken? Gaan we eerst voor een tweede en hak ik daarna pas knopen door of kies ik voor iets dat me leuk lijkt en schuiven we de wens voor een tweede eerst opzij? Dilemma's... Als iemand ervaringen wil delen, me tips of advies wil geven, kom maar door.
Nou...als je nog niet zeker weet of het iets voor je is...misschien kun je vragen of er bij de thuiszorg een soort stage weken voor je zijn. Gewoon vrijwillig kijken of het is voor je is.
Vrijwillig meelopen in de thuiszorg lijkt me niet haalbaar, je zit dan namelijk met de privacy van de mensen. Een groot deel van je werk is namelijk wassen, douchen, aankleden, huid en wond verzorging ( ook op de intiemere plekken ) Ik moet zeggen, thuiszorg is best leuk, maar het ligt er ook aan hoeveel dagen je wilt werken. Zo werkte ik met mijn 10 uur contract vaak al 3 dagdelen in de week, soms 4. Je hebt vaak korte diensten ( 07.00-10.30 bijvoorbeeld ) en dan een langere dienst tot ca 12.30 die door degenen met het grootste contract gedraaid worden. Fulltime in de thuiszorg is al bijna 28 uur en dan werk je vaak al meer als 6 diensten per week. Als dit je ook gaat lukken qua kinderopvang? Ik liep hierop spaak, gastouders aan huis zijn niet beschikbaar in mijn regio, voorschoolse is pas om 7 uur open en dan was ik al op werk en gastouder wou mn kindje niet naar school brengen. Ik ben dus gestopt met werken vanwege de opvang en onrust. Toch is thuiszorg wel een van de plekken in de zorg waar je mensen echt op hun eigen plekje treft ( Met alle leuke en minder leuke dingen daarvan! ) maar ook waar snel bezuinigd wordt.
Hier sluit ik me bij aan, thuiszorg is leuk als je niet meer dan 15 uur per week wil werken. je draait te vaak korte dienstjes helaas, en dan moet je vaker op het werk verschijnen. ik heb 28 uur contract, en ik werk 6 dagen de ene week en de andere week 4 dagen. ik sta dus maximaal ingepland om aan mijn uren te komen, je mag van de 28 dagen maximaal 20 dagen ingepland staan, en dan nog red je het niet altijd met je uren. Collega`s met een kleiner contract van 15 a 20 uur per week, die staan ook zo`n 17 keer in het rooster om aan hun uren te komen. Dus denk daar goed over na, of je echt zovaak met je werk bezig wil zijn. Thuiszorg kan leuk zijn, als je kinderen wat ouder zijn en als je man later begint dus de kinderen naar school kan brengen, vaak kan je ze zelf dan wel weer ophalen van school.
Ik heb ook een hele grote kinderwens voor één tweede, maar manlief wilt wachten. Uiteindelijk heb ik besloten om gewoon een vaste parttime-baan aan te nemen en wat centjes bij elkaar te sparen (ik wil verhuizen na een groter huis)..