Help! Advies nodig! Miskraam; afwachten, tabletten of curettage? :(

Discussion in 'Miskraam' started by MamavanLili, Nov 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanLili

Oct 27, 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 MamavanLili, Nov 18, 2010
    Last edited: Nov 18, 2010
    Dag dames,

Eigenlijk zit ik een klein beetje met hetzelfde als Poemelke (vele anderen).
    Van de week is de bij de gyn geconstateerd dat het hartje niet klopt. Ik ben 11 weken en 5 dagen zwanger.:(
    De gyn wil me volgende week nogmaals zien maar ik moest in de tussentijd bedenken of ik op de natuur wilde wachten, tabletten wil innemen of een curettage wil ondergaan.

In de eerste instantie wil ik mijn lichaam de kans geven om het zelf af te stoten. Maar aan de andere kant valt het me zo zwaar dat er een niet-levend kindje in mijn buik zit en ik me nog steeds zwanger voel. :(
    Ik lees dat een curettage ook complicaties kan geven. Het staat me ook zo tegen dat je mogelijk een lichte narcose krijgt en een aantal uren in het ziekenhuis moet blijven. (Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een keizersnede gehad onder volledige narcose. Van de narcose ben ik nog dagen ziek en suf geweest.)
    Over de tabletten weet ik niet zoveel.

Wat zouden jullie doen? En waarom?

Liefs!

2. mvl

mvl Fanatiek lid

Dec 16, 2009
    3,699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Allereerst sterkte, erg heftig als je dit te horen krijgt..helaas weet ik er alles van.

Wat betreft je keuze maken; kun je het aan om af te wachten? want het kan soms wel even duren voordat je lichaam het gaat afstoten. Denk je dat te kunnen, is dat een goede optie.

Curettage heb ik ook gehad; je kan onder plaatselijke verdoving en met ruggenprik gecuretteerd worden, of onder volledige narcose. Verschilt per ziekenhuis, heb ik het idee. Ik vond het wel prettig om helemaal weg te zijn, en er niets van te merken. Van de narcose zelf had ik ook wel last, hoofdpijn en dat soort dingen.
    Ook bij een curettage kan het gebeuren dat er iets blijft zitten, en je nog een keer moet.

Pillen heb ik ook gehad, schijnt ook de kans te zijn dat er blijft zitten, en dan alsnog een curettage, maar gelukkig was dat niet het geval bij mij. In 1 x keer schoon. Ik vond de krampen wel meevallen, anderen ervaren er wel veel pijn bij in de trant van weeen. op het moment dat je lichaam het vruchtzakje etc. afstoot, heb je heel veel bloedverlies, schrik daar niet van...

Je keuze zal je echt zelf moeten maken, maar ik hoop dat je iets hebt aan mijn beschrijvingen. Als ik nogmaals mocht kiezen, had ik de pillen weer gedaan, maar dat is persoonlijk omdat ik daar goede ervaringen mee heb, en met de curettages elke keer een tweede keer moest... Laatste keer was ik al te ver, en mochten de pillen niet meer.

3. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

Aug 9, 2006
    803
    0
    0
    Ten eerste veel sterkte met het verlies.

Ik zou kiezen voor tabletten. Gaat in veel gevallen goed en zorgvuldig. Zoals je aangeeft brengt curettage eventueel gevaren met zich mee.
    En afwachten of hetzelf komt, kan alleen jijzelf beslissen.
    Vond ik te zwaar en wilde ook niet zo lang wachten.

Als je nog vragen hebt dan laat het maar weten.
    Heb beide al gehad.

4. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Sterkte, de klap is heel groot, spreek helaas ook uit ervaring :(

Ik heb 2 keer voor een curettage gekozen. De eerste keer hoorde we met 11 weken dat het hartje gestopt was rond de 8 weken. Omdat mijn lichaam al 3 weken niets zelf had gedaan ben ik de dag er op gecuretteerd.
    De 2e keer is het hartje gestopt met 8,5 weken en zagen we dit een week later. Omdat ik 1,5 week later naar Oostenrijk zou gaan wilde ik niet afwachten met het risico daar in een ziekenhuis te belanden of niet op vakantie te kunnen.

Het nadeel van een miskraam vind ik de kans op verklevingen, die groter lijken te zijn dan de gynaecologen zeggen. Voor de rest vind ik het geen vervelend iets. Ik heb de narcose als iets heerlijks ervaren en ze waren super lief voor me. Helaas is de emotionele achtbaan achteraf nog het ergste, maar dat staat los van pillen, miskraam of natuurlijk...

Succes met je keuze...

5. silsa

silsa Bekend lid

Sep 21, 2009
    762
    1
    0
    bouwkundig freelancer
    Randstad
    Lieve mamavanLili,

Als eerste heel veel sterkte! Wat een rotnieuws zeg. Ik heb alleen ervaring met cytotec, de tweede mk was spontaan. Ik hoop niet dat ik ooit weer voor die keuze kom te staan, maar mocht dat zo zijn dan zal ik weer voor cytotec kiezen. Ook ik wilde in eerste instantie niet de risico's van curettage nemen, mocht ik daarna alsnog gecurreteerd moeten worden, dan was dat maar zo. Gelukkig was dat niet nodig.

Ik vond het vooral erg prettig dat ik zelf kon bepalen wanneer de mk op gang zou komen. Vrijdag avond, toen m'n mannetje thuis was en we de rest van het weekend met z'n tweeën hadden. Voor de tijd had ik een pan soep gemaakt, daar was ik heel blij mee. Had geen zin om te eten en voelde me niet lekker, groentesoepje gaf me dan toch een beetje energie. Verder een kruik gehaald, ook dat is echt een aanrader.
    Zaterdagmiddag verloor ik het laatste stolsel, toen hielden de krampen meteen op en was ineens het stilzitten zat. Wel heb ik zondagavond en maandag nog flink buikpijn gekregen, waarschijnlijk doordat ik meteen kasten was gaan bouwen en gaan tillen en dus echt niet rustig aan had gedaan. Mocht je voor cytotec kiezen, doe dan ajb nog een paar dagen rustig aan ook al voel je je beter.

Heel veel sterkte en kies vooral waar jij je goed bij voelt! Op internet vind je van beide positieve en negatieve verhalen.

Dikke knuffel!
    Sil

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies!
    Ik heb vorige maand helaas hetzelfde mee moeten maken. Ook ik kwam er bij de eerste controle bij de verloskundige achter dat het vruchtzakje leeg was... Gestopt met groeien bij vermoedelijk 6 weken. Ik was toen ruim 7 weken zwanger.
    De gyn vertelde mij dat ze iedereen adviseert eerst met pillen te beginnen. Curetteren neemt risico's met zich mee zoals verklevingen en ( heel zeldzaam) perforeren van de baarmoeder. Toen was ik meteen overtuigd dat ik eerst de pillen zou proberen.
    Ik kreeg cytotec mee naar huis en dezelfde avond heb ik ze ingebracht ( vaginaal). 2 uur later begonnen de krampjes. Bij mij werd het wel erg heftig, bijna weeen. Ik heb met een kruik in bed gelegen. Ca 6 uur na dat ik de pillen had ingebracht ben ik het vruchtzakje verloren. ik heb nog ca 5 dagen gevloeid. Met de nacontrole was ik helemaal schoon. De gyn vertelde dat 75% van de vrouwen schoon is na de pillen.
    Al met al vond ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Je kan lekker in je eigen bed liggen en zelf bepalen wanneer je het gaat doen.
    Sterkte met je keuze.

7. Helena1977

Helena1977 Bekend lid

Jun 7, 2009
    514
    0
    0
    MamavanLili,
    Ten eerste heel veel sterkte. Het is echt heel naar om een miskraam mee te moeten maken.
    Wij hebben er, op aanraden van de verloskundige, voor gekozen om het vruchtje uit zichzelf te laten komen. Dat duurde bijna 3 weken!
    Toen het begon, hield het niet meer op. Er bleven maar stolsels komen. Geëindigd in het ziekenhuis en gecuretteerd.
    Ik weet dat er risico's zitten aan een curettage, maar bij mij is het helemaal goed gegaan. ik wou dat ik direct die keuze had gehad, want ik ben heel veel bloed verloren tijdens de miskraam en heb wel drie weken thuis gezeten omdat ik niks kon.
    Heel veel sterkte met je keuze.
    Groet, Ellen

8. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,341
    0
    0
    Hoi Meid!
    Pff zoals je al zei, ik weet precies hoe je je voelt!! na het lezen van je verhaal schiet ik weer helemaal vol! en al helemaal omdat jij al zo ver was! je hebt je kindje zelfs gezien op de echo....en dan dit!! echt meid, ik denk aan je!
    Wat betreft de keuze....tja hier kreeg ik ook advies om, zeker in dit prille stadium, toch gewoon natuurlijk af te wachten.... maar er is een grens, want het is zo superzwaar...
    Als het volgende week nog niet heeft doorgezet en we misschien weer bij de FA zijn geweest, denk ik dat ik me door haar laat adviseren...
    Maar als het echt te lang gaat duren bij wijze van, zal ik ook kiezen voor de medicatie. We zitten nu al in een medisch traject, bij mij is al niet alles goed, en door een curettage, heb ik het gevoel dat ik wel eens meer kapot zou kunnen maken...althans misschien kans op verklevingen enz.
    Maar nu lijkt me dat in mijn prille stadium ook niet nodig...
    Zoals de rest al zegt, de keuze is geheel persoonlijk.... Het blijft ontzettend zwaar...
    Heel veel sterkte meid.

xxx

9. MamavanLili

Oct 27, 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag lieve allemaal,
    Ik heb morgen weer een afspraak in het ziekenhuis. En ga toch voor de tabletten. Ik lees veel positieve verhalen erover. En als het even kan wil ik de curettage vermijden. Ik dacht eerst nog: ik wacht op mijn lichaam maar dat valt me toch zwaarder dan ik had verwacht.
    Ik hou jullie op de hoogte. We gaan morgen eerst nog een keer op de echo kijken.

Liefs!

10. silsa

silsa Bekend lid

Sep 21, 2009
    762
    1
    0
    bouwkundig freelancer
    Randstad
    Ha mamavanLili,

Heel veel succes morgen! En sterkte met het opwekken van de mk. Verwen jezelf zoveel mogelijk tijdens deze moeilijke fase.

Dikke knuffel,
    Sil

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik denk dat het een verstandige beslissing is, Mamavanlilly. Spreek morgen goed door wat je verwachten kan met de pillen, welke pijnstillers je beter wel en niet kan nemen, en wanneer je het ziekenhuis moet waarschuwen. (Paracetamol is oké, maar ibuprofen is weeënremmend, en bij te veel bloed of slapte je ogenblikkelijk naar het ziekenhuis laten rijden.)

Belangrijk: zorg dat je niet alleen bent als je de pillen gaat inbrengen én dat er iemand is om op de kleine te passen. En hou een warme kruik bij de hand, daar heb je echt wel wat aan.

Sterkte!!

Suus

12. MamavanLili

Oct 27, 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmiddag weer in het ziekenhuis geweest. Nog eenmaal op de echo gekeken of het hartje echt niet klopt. En helaas. T lijkt haast wel of je het vruchtje (ik merk dat ik het moeilijk vind om het kindje te noemen, alsof het dan nog pijnlijker wordt :( ) letterlijk ziet liggen in het vruchtzakje. Het hartje is gestopt met 7,5 week.

Ik heb om de pillen gevraagd en heb cytotec / misoprostol gekregen. De gyn is duidelijk geweest over wanneer ik met het ziekenhuis contact op moet nemen. pff hopen dat dat niet nodig is.... Ben er zelfs een beetje bang van geworden.

Ter voorbereiding heb ik ook naar het evt. curetteren gevraagd. Helaas doen ze dat onder narcose. :$ Iemand ook in het Erasmus mc in R'dam gecuretteerd?? Ook onder narcose??

Maar first things first. Ik moet nu nog een geschikt moment vinden om te starten met de tabletten. Tegen mijn partner opperde ik het weekend waarna hij aangaf dat (mocht er iets niet goed gaan) het ziekenhuis "op halve kracht draait". En tja, daar heeft ie wel een punt want dat is mijn ervaring ook...

Ik denk dat ik morgen ga starten met de eerste dosis. Binnen 48 uur zou het moeten zijn gebeurd dan...

Ik hou jullie op de hoogte. Dank voor alle lieve steun!

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Heel veel succes ermee, en ik hoop dat het zo met de pillen goed gaat. Je hebt je volgens mij goed voorbereid, en voor laten ichten. Als het een curettage wordt kun je altijd nog bekijken of je een narcose, een ruggeprik of een plaatselijk verdoving wilt. Misschien moet je dan wel naar een ander ziekenhuis. Ik heb het met plaatselijke verdoving gedaan en was er enorm over te spreken, je mag met 2 uur alweer naar huis.Maar ik hoop voor je dat het zo goed gaat en veel sterkte!

14. Helena1977

Helena1977 Bekend lid

Jun 7, 2009
    514
    0
    0
    Heel veel sterkte. Ik hoop dat je het ziekenhuis niet nodig hebt.
    Laat je nog even weten hoe het is verlopen?

15. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt door het eerst met de cytotec te proberen. Curetteren lan altijd nog en is ( volgens mijn gynaecoloog) na een cytotec poging sowieso makkelijker en minder ingrijpend.
    Ik he de opillen rond 17 uur ingebracht. tegen de tijd dat de krampjes erger werden ( 19 uur) heb ik mn zoontje naar bed gebracht en heb ik lekker op de bank gehangen en later in bed. Lekker alleen met jezelf en je man, geen kindje in de buurt waar je je ook op moet focussen. Voor de nacht was het klaar. Binnen 6 uur zou de cytotec moeten zijn uitgewerkt is ons toen verteld.
    Daarna ga je slapen en de dag erna met een "frisse start" beginnen. Het is psychisch ook vermoeiend zoiets dus ik heb het prettig ervaren om dit voor de nacht te doen.

16. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Aug 27, 2010
    339
    0
    0
    Vlaams-brabant (België)
    Wij hebben gisteren bij de 9-weken echo ook te horen gekregen dat het vruchtje gestopt is met groeien. Op 6 weken en 7 weken konden ze nog geen hartslag zien, maar toch zeiden ze dat alles normaal was... 10 dagen geleden heb ik een lichte bloeding gehad, waarschijnlijk een poging tot miskraam maar die is mislukt. Er zit iig nog iets in mijn baarmoeder.

Normaal moesten we vandaag in het ziekenhuis een tweede detailecho laten doen, maar we hebben besloten enkele dagen te wachten. Ik heb wel al enkele dagen een zeurderig gevoel dus ik hoop dat ik alsnog een spontane bloeding krijg.

Anders denk ik dat ik ook maar voor de pillen zal kiezen, jullie ervaringen klinken bemoedigend. Het lijkt me ook veel minder ingrijpend dan het ziekenhuis.

Al bij al ben ik er heel rustig onder, hoe gewenst dit kleintje ook was, ik heb vanaf het begin ergens een voorgevoel gehad... Ik hoop maar dat de klap niet nog komt...

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

Een verstandige beslissing, Konijn. Met pillen verklein je de kans op verklevingen door een curettage, en bovendien ben je gewoon thuis, dat is ook 'prettiger'. Laat je wel goed voorlichten over de pillen. Paracetamol is bijvoorbeeld prima, maar ibuprofen remt weeën af, dus dat moet je niet hebben. Pas op dat je niet te veel bloed verliest, en als je dreigt flauw te vallen, meteen naar het ziekenhuis gaan. Dus niet alleen zijn als je de pillen hebt ingebracht. O ja, een kruik is ook fijn. Sterkte, hopelijk valt het mee omdat je lichaam zelf al bezig is. En... laat een echo maken na afloop om te kijken of alles weg is.

En of de klap nog komt, dat verschilt voor iedereen. Ik denk soms in eerste instantie dat het meevalt, en dan heb ik het later weer wel moeilijk. Het wisselt ook van mens tot mens.

Heel veel sterkte!

Suus

18. MamavanLili

Oct 27, 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve Konijn87, Heel veel sterkte. Het valt niet mee om zoiets te horen, te voelen, mee te maken. Dikke knuffel!

Zelf heb ik (hoop ik!!!!) de miskraam nu achter de rug. Ik bloed nog wel maar dat is naar ik heb begrepen normaal voor nog ongeveer een week.
    Gisteren om 12:00 uur de startdosis van cytotec ingebracht. Om 16 uur voelde ik nog niet echt iets en dus nog twee tabletten ingebracht. En toen begon ik wel gerommel in mijn buik te voelen. Eerst licht en toen steeds heftiger. Het bloeden begon ook op te komen. Eerst het gewone vloeien en daarna ook stolsels. Toen de krampen steeds heftiger en pijnlijker werden vroeg ik me af hoe lang het nog zou duren. :( Rond een uur 21uur liep ik tussen de krampen even door het huis toen opeens een plas bloed loskwam en langs mijn benen op de grond druppelde. Rond 23 uur voelde ik het vruchtzakje langs mijn baarmoederhals naar beneden glijden. En toen werden mijn emoties mij even de baas. We hebben het opgevangen. Hierna heb ik een lange warme douche genomen en ben met een kruik tegen mijn onderrug gaan slapen.

Achteraf bezien is het me meegevallen. Maar ik hoop dan ook ontzettend dat alles eruit is en ik niet alsnog gecuretteerd hoef te worden. We zullen het dinsdag horen.

Lieve allemaal, dank voor alle steun en de bemoedigende woorden. Ik heb er echt ontzettend veel aan gehad.

Liefs!

19. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Aug 27, 2010
    339
    0
    0
    Vlaams-brabant (België)
    Voor jou ook een heel dikke knuffel!

Ik hoop ook dat je miskraam nu volledig voorbij is, zodat je rustig weer wat tot jezelf kunt komen. Ook héél erg bedankt voor je verhaal, dat geeft me vertrouwen om het zelf ook aan te durven met de tabletjes.

Op mijn kantoor zitten twee zwangere vrouwen, het is niet eenvoudig om hen heel de dag te horen praten over hoe fijn die bewegingen in hun buik zijn...

20. MamavanLili

Oct 27, 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alsjeblieft meid! Als je nog iets wilt weten, let me know!

En ik weet heel goed waar je het over hebt wat betreft die andere zwangere vrouwen. Het is misschien niet helemaal hetzelfde. Ik heb weliswaar al 1 dochtertje maar zij is na 27 weken geboren. Ik was ook nog eens heel erg ziek. Dus bewegingen en dat soort dingen heb ik nooit mee kunnen maken. En dat is pijnlijk als je anderen daarvan hoort en ziet genieten.

Sterkte!

Share This Page