CAO feestdagen vraagje

Discussion in 'De lounge' started by moes, Jul 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    Weet iemand wat onderstaande tekst precies inhoudt?

Indien de werknemer geen werkzaamheden verricht op een feestdag (zie definitie artikel 18 lid 2)
    ontvangt deze het loon over deze dag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt.
    2

2
    Zie uitspraak Geschillencommissie RAS d.d. 10 oktober 2007, waaruit blijkt dat bij verschuiven van
    werkdagen in een structureel en vooraf vaststaand arbeidspatroon als gevolg van een feestdag de werknemer
    recht heeft op doorbetaling van het loon van de betreffende feestdag voor zover anders normaal zou zijn
    gewerkt.

Krijg je hierbij een feestdag nou wel of niet uitbetaald?

2. Metire

Metire Niet meer actief

3. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    2,146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Misschien kan je het navragen bij het juridisch loket bij jou in de buurt

4. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Ligt er aan als jij normaak die feestdag werkt wel, maar stel het valt op zondag en jij werkt oo kantoor en werkt nooit op zondag dan krijg je hem niet door betaald. Of als ene feestdag op jouw vaste vrije dag valt krijg je hem ook niet, alleen als je normaal werkt op die dag, vaak wordt er 6 weken terug gekeken dan krijg je hem uitbetaald

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja, als je normaal gesproken die dag had moeten werken... ;)

6. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38

Mijn projektleidster zegt van niet, vandaar mijn vraag.

voorbeeldje:

afgelopen pinksteren, ik werk altijd op maandag, en die maandag was het tweede pinksterdag, ik heb die week op dinsdag na pinksteren gewerkt ipv de maandag.
    Die dag heb ik wel betaald gekregen, maar volgens mij had ik die toch wel betaald moeten krijgen, ook al had ik het niet verzet, toch?

7. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    zou dat het dan zijn geweest?
    Ik ben hier begonnen met werken op 29 april, dus toen nog maar 3 weken. Ik ga op papier wel altijd op de maandagen werken.

8. Metire

Metire Niet meer actief

bedoelde het eigenlijk zo ;) :)

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dan zou je in ieder geval die feestdagtoeslag vergoed moeten krijgen lijkt mij. Je bent aangenomen voor werken op maandag, en nu hebben ze je werkdag verschoven naar de dinsdag.... dus je uren heb je wel gemaakt, maar je feestdagtoeslag heb je niet gekregen.

Vraag in ieder geval even na bij vakbond of juridisch loket.

10. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Als jij op papier hebt staan dat je altijd op maandag gaat werken dan zou dat niet uit mogen maken en zou je in mijn ogen recht hebben op je feestdag, dus dan heb je overuren gedraaid ;)

11. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,866
    15
    38
    Het ligt er ook aan wat voor contract je hebt. Als je een 0 uren contract hebt dan heb je er volgens mij geen recht op.

12. Koon

Koon Niet meer actief

Heb je geen p&o afdeling waar je met je vraag terecht kan? Vaak kunnen zij het in jip en Janneke taal goed uitleggen.

13. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    ik heb net het contract nog eens bekeken, en er staan geen dagen in.
    Er staat alleen:
    werkduur: 16 uur per week op 2 dagen.

Maar het werk is wel altijd op maandag, het bedrijf waar ik dat werk verricht, wil dit alleen op die dagen en in overleg wel eens een andere dag, maar dat is eigenlijk nog niet voorgekomen.
    (behalve dan die ene dinsdag na 2de pinksterdag)

14. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

Nov 21, 2012
    1,192
    0
    0
    vlakbij assen
    je moet eerst een x-aantal weken ook daadwerkelijk op maandag vast hebben gewerkt. Dus volgend jaar zou het wel gelden

Share This Page