Wie ervaring kids en geen auto?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mississippi, 12 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    haha thanks :D

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja dat is wel ideaal. Wij wonen in de randstad op 20 min fietsen van Rotterdam. Metro is op 5 min fietsen, dus je zit eigenlijk overal best snel (en vaak zelfs sneller dan met de auto)

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik heb pas sinds 3 jaar een eigen auto.. daarvoor hebben wij een zo’n 5 jaar met 1 auto gedaan (niet helemaal dezelfde situatie dus).
    Mijn man had doordeweeks de auto hele week bij hem (kwam dan ook niet thuis) dus ik had alleen in de weekenden een auto.
    dan deed ik dus de week boodschappen..
    Maar verder deed ik ook alles op de fiets met drie kindjes.. naar mn werk, naar sport etc..

echter toen de kinderen wat ouder werden en de ene op zaterdagochtend een uit wedstrijd had met voetbal en de ander naar zwemles moest en weer de ander uitwedstrijd hockey had was het niet meer te doen met 1 auto..
    toen hebben wij een 2de auto genomen..
    Zolang ze klein waren vonden wij het geen probleem..
    Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont en of alles op goede fiets afstand is..

Mississippi vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.112
    12.091
    113
    De bakfiets is echt ideaal, wij hebben onze auto nu ook al 2 jaar heel weinig gebruikt, heel fijn:|, aangezien ik net een leaseauto had gekozen…
    Maar de regenkap op de bakfiets, en je komt overal (en dan heb ik niet eens een elektrische bakfiets).

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Geen ervaring mee, maar de bakfiets klinkt als een prima optie.
    Mijn ouders hadden de eerste 8 jaar van mijn leven ook geen auto. Mijn vader deed met een fietskar 1x in de week de boodschappen in het dorp 5 km verderop. Ging allemaal prima.

6. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Ja ik dacht ook aan rijden naar sport wedstrijden etc. Dat is misschien nog iets om te overwegen

7. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Wij hebben twee jaar geleden de auto de deur uit gedaan. Aan het begin vond ik het wennen. Mijn werk is 10 minuten fietsen, maar met regen pakte ik toch de auto. Maar juist op zulke dagen is het druk op de weg, is parkeren een crime, ergerde ik mij mateloos aan het verkeer. Met de fiets heb ik veel meer controle. Een regenpak aan en buienradar in de gaten houden.

Sinds een jaar ongeveer een tweedehands elektrische bakfiets. Ideaal om even mee naar de bouwmarkt te gaan of langs de supermarkt. Wij hebben een driewieler met een grote bak, past echt heel veel in. Vanaf nu mag ons 3 maanden oude zoontje er ook in (in Maxi-Cosi) en dat is helemaal fijn. De aanschaf is prijzig, maar je betaald niet iedere maand belasting en verzekering (zo'n 100 euro, dan heb je nog geen druppel benzine en geen km gereden).

Ik zou mij niet zo druk maken om grote spullen. Alles kun je tegenwoordig thuis laten bezorgen. Waarom zou je zelf moeilijk doen met alles in een auto proberen te proppen?

Ik ga graag met het OV: boek lezen, filmpje kijken, heerlijk. En omdat ik het ov vooral buiten de spits gebruik en bijna alleen als ik niet enorm veel haast heb (bijvoorbeeld op visite bij familie) is het bijna nooit druk en is een keer vertraging ook geen ramp. In files erger ik mij meer.

Toen wij de auto weg deden dachten wij ook dat we altijd een auto konden huren. Kost wat geld, maar uiteindelijk veel goedkoper dan standaard een auto bij huis te hebben, alleen maar 'voor het geval dat'.
    We hebben er trouwens nog nooit een gehuurd. Gaan we in de zomer waarschijnlijk wel doen voor vakantie.

Koop een bakfiets en probeer het gewoon. Spreek bijvoorbeeld een tijd af (3 maanden/half jaar) met je man, als hij het wat moeilijker vindt. Kan hij niet wennen, dan kun je daarna altijd weer een auto terug lopen. In tussentijd kun je het geld wat je hebt uitgespaard opsparen.

Cobon en Mississippi vinden dit leuk.
  8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.510
    8.437
    113
    Je kunt ook 1 kind voorin zetten in een autostoeltje. Dan kun je er alle 4 in (1 ouder met 3 kinderen), alleen niet met het hele gezin. Maar dat gaat je met de bakfiets ook niet lukken ;)

Ik wist het in elk geval wel :D

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik heb altijd de regenkap op mijn bakfiets zitten. Mijn dochter en hond zitten altijd droog. Ik daartegen..

Mijn bakfiets staat ook altijd buiten, ik verhuis eind vd maand naar een huisje met een klein schuurtje. Wie weet past ie daar wel in. (Maar ik vermoed van niet)

Qua grotere aankopen, veel kan je thuis laten bezorgen. En ik moet zeggen met de bakfiets kan je aardig wat spullen verhuizen. (Ik ben al 2x verhuisd zonder auto). (Op de verhuisdag huur je een busje) En ik verhuis eind vd mnd, alle kleine spullen gaan alweer in de bakfiets (er mogen geen auto’s rijden in het hofje).

Maar een nw e-bakefiets kost bijna net zoveel als een 2e hands kleine auto. Vergis je daar niet in. Ze zijn trouwens ook nog te leasen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  10. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wauw wat knap! Verhuizen zonder auto :) succes met de komende verhuizing, altijd stressen dat soort dingen :oops:
    Ja klopt, echter het verschil zit m natuurlijk in dat het daarna (buiten de jaarlijkse verzekering om) klaar is. En de auto 95% van de tijd stilstaat voor de deur en je er wel kosten aan hebt. Bakfiets zouden we sowieso heel veel gebruik van maken. En handig ook met zo’n kap erop, dan zitten de kleintjes iig lekker droog. Ik zie het wel zitten. Straks nog weer even bespreken met man. ;)

Zonnestralen en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Oh deze keer wordt verhuizen speciaal.
    Ik verhuis hemelsbreed 30 meter verderop.
    Als we alles via het dakterras konden verhuizen, dan was er geen verhuiswagen nodig geweest.
    Maar ja, dat stuk dak is niet geschikt om erop te lopen.
    Voor €300 wordt alles bij mij naar beneden gebracht (ik woon 1 hoog) en verhuisd naar het nw adres. Ik hoef deze keer alleen maar de keuken inhoud, kleding en wat losse items als planten en posterlijsten te verhuizen.

Dubbelgeluk, Mississippi en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Heel eerlijk, ik moest er niet aan denken :oops:.
    En geen rijbewijs al helemaal niet. Lijkt mij heel vervelend om afhankelijk te zijn(dat gevoel zou ik dan hebben he)
    Maar ik moet erbij zeggen dat wij hier geen treinverbinding hebben en openbaar vervoer hier niet heel erg goed geregeld.
    Maar ik hou van de onafhankelijkheid en de vrijheid met auto. Wil ik naar Ikea, hup, gaan met die banaan. Dagje dierentuin spontaan.

Openbaar vervoer is in Nederland sowieso super duur. Wij hebben een hybride auto. Zuinig en betrouwbaar. Dan zou ik duurder uit zijn met auto huren en openbaar vervoer.
    Nu woon ik ook in Friesland, dus in de randstad wel weer anders.

Wel goed voor het milieu!

Mississippi en Lies1611 vinden dit leuk.
  13. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.761
    7.307
    113
    Vrouw
    Wij hebben onze auto nu pas 2 jaar. Daarvoor woonden we vlakbij een centraal treinstation en ik vond een auto ook gewoon niet nodig. Nu met dat stomme ding voor de deur (ik ben inderdaad nog steeds geen fan van autobezitter zijn) gebruiken we hem eigenlijk met name voor familiebezoek, want die wonen minstens 1.5u bij ons vandaan. Ook wel eens voor uitjes, maar nu natuurlijk niet. Het heeft wel voordelen dan, dat kan ik niet ontkennen.

Man heeft onlangs voor 1700 euro schade gereden. Vreselijk onnodig. Dat soort momenten wil ik zó graag geen auto hebben. Maar we kunnen het betalen nu, dus betalen we maar voor het gemak.

Ik zou dan een goed verhuurbedrijf zoeken en/of goede afspraken maken met je vader. Dan zou het toch moeten kunnen.

Saartje33, Mississippi en Chayammy vinden dit leuk.
  14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Wij hebben ook een tijdje geen auto gehad (daar hadden we toen het geld niet voor en ging prima) en als ik alleen zou zijn met de kinderen zou ik de auto wegdoen en zo'n deelauto-abonnement overwegen.
    Ik gebruik de auto echt nooit, alles kan je thuis laten bezorgen en bijna alles kan met de fiets. Qua sport is het bij de oudste zo dat ouders staan te springen om te gaan kijken en altijd wel plaats hebben.
    Wij hebben de auto omdat mijn man het psychisch niet aan kan geen auto te hebben :roflmao::roflmao::);)

Saartje33, Mississippi en JupitR vinden dit leuk.
  15. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Nog een voordeel van het hebben van geen auto: een abonnement op de sportschool is niet nodig:roflmao:. Ik sport niet, maar kom wel altijd wel voldoende beweging door te wandelen en fietsen.

En het straatbeeld wordt er een klein beetje mooier van. Meer ruimte voor de kinderen om te spelen.

Saartje33 en Mississippi vinden dit leuk.
  16. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.761
    7.307
    113
    Vrouw
    Een "gewone" bakfiets (niet elektrisch dus) kan ook nog. Maar misschien afhankelijk van wie je er allemaal op wilt vervoeren. Mijn oudste mag niet meer, met 3 kinderen is het wel aardig bikkelen dan. En hij kan bovendien heel goed zelf fietsen.

Als je regelmatig meer dan 6, 7 km zou willen fietsen met de bakfiets, kan ik me voorstellen dat elektrisch wel fijner is.

17. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Wij hebben ook geen auto en heb hem ook echt nooit nodig.

Wat ik al had gelezen idd: probeer het een tijdje en wie weet bevalt het heel goed.

Heb zelf wel een elektrische bakfiets maar dat is hier in de stad makkelijker dan een auto qua drukte en parkeren.
    Vind het echt super.

18. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik vind het wel een tof idee. Hier niet te doen want wij wonen als enige in dit dorp en al onze vrienden en familie wonen op minimaal 15 auto minuten. En ik kan bijv niet op maandagochtend eerst een half uur naar m’n ouders fietsen om kind weg te brengen, dan 3 kwartier naar m’n werk :roflmao: De meeste familie woont nog verder weg. Bovendien zit inderdaad onze oudste op voetbal en is mijn man coach en moeten ze uit wedstrijden spelen om 9 uur. Daar kom je dan ook niet met de fiets of het ov.

Wel staan onze auto’s (Man de 7 zitter en ik het koekblik) nu veel meer stil omdat we nog maar maximaal 1 dag per week naar kantoor gaan. Maar hier zou het qua logistiek en tijdstechnisch gewoon niet lukken en kunnen.

Maar ik heb er wel eens over nagedacht dus als ik het bij jou zo lees moet dat in jullie situatie prima kunnen.

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    En iets van een deelauto? Er zijn genoeg van deze projecten?

Ik heb nog geen rijbewijs en auto. Ik doe alles lopend, fietsend en met OV. Ja zelfs vakanties in NL.
    Maar ik wil dit jaar wel mijn rijbewijs halen en auto kopen. Maar dit is meer vanwege mijn functiebeperking dat het allemaal te zwaar wordt en teveel energie kost. En als gevolg daarvan dat ik minder onderneem. Fietsen gaat alleen nog bij wind max 14/15 km per uur. Elektrische fiets durf ik niet ivm evenwichtsproblemen. Plus ik heb een erfenis ontvangen en het geld.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar tm 11 jaar is de trein sowieso gratis:)

Deel Deze Pagina