Je kan het altijd een paar maanden proberen zonder. Zeg een half jaar met zowel winter als warmere maanden zodat je alles qua weer mee maakt. Mocht je een auto nodig hebben dan deze van iemand lenen of zo'n deelauto proberen. Kijken hoe dat bevalt. En mis je toch een auto dan zou ik een kleine auto kopen zoals een aygo. Voor uitstapjes: Kinderen tm 11 jaar mogen gratis met de trein.
Nee toch? Of bedoel je met een abonnement? Van 4 t/m 11 jaar kost het wel maar €2,50 per dag met een railrunnerkaartje. Edit: laat maar, ik zie dat je dat kunt aanvragen als je kind een eigen ov-chipkaart heeft.
Inderdaad met ov chipkaart. Die schaf je voor (dacht 7.50 euro) aan en voor de rest kost het je niks meer. Ook nog korting voor bus/tram en volgens mij gratis met trein naar Duitsland.
Wij hebben het overwogen. Althans wij hebben 2 auto’s. Een Kia picanto en een Opel Zafira. De Kia gaat met man mee en is van ma tot vrij weg. Ik gebruik de auto heel weinig. maar na wat wikken en wegen kwamen we erachter dat het eigenlijk totaal niet handig is. Wij wonen in een dorp. - Het ziekenhuis is 20 minuten rijden, als ik midden in de nacht er hebben moet en geen auto heb is dat niet praktisch - familie woont op minimaal 8km afstand - de stad is 20 minuten rijden (auto) - zwemles is op zaterdagochtend op 8km afstand Hier heb je wel wat winkels maar voor sommige dingen moet ik toch echt naar de stad toe. En ik kan niet altijd maar wachten tot man thuis is. Sowieso werkt ie ook wel eens nog op zaterdag en in de Kia passen maar in totaal 4 personen. wij houden dus toch maar 2 auto’s
ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar er zijn ook deelauto's. Wij hebben een paar maanden geleden de auto de deur uit gedaan (beetje zelfde verhaal als dat van jou) en ik baalde als een stekker. Maar man werkt ook al twee jaar thuis en er stond gewoon een hele dure auto voor de deur. Dus hij heeft hem verkocht (ik gebruikte hem de afgelopen jaren het meeste...). Wat we nu doen is als we een auto nodig hebben een MyWheels huren. Staan er hier een heleboel in de buurt en je betaalt per uur (geen abo!). Op zich werkt dat prima. Alhoewel ik nog steeds de vrijheid mis van een auto voor de deur hoor, als het aan mij ligt staat er morgen een nieuwe, Maar goed, diegene die man dan wil is niet te betalen voor mij. (geld is hier ook het issue inderdaad niet, puur het principe dat je hem gewoon de meeste tijd niet gebruikt).
Ik denk dat dat heel erg ligt aan hoe je leven precies ingedeeld is. Onze school zit bijvoorbeeld op 10 minuten fietsafstand en de peuterspeelzaal op 15 en de gastouder weer op 10 minuten fietsen de andere kant op. Dat vind ik zelf al te veel fietsen als er 's ochtends haast is. Daarbij ook vriendjes en sportclubs op allemaal ook weer 10 tot 15 minuten fietsafstand verschillende richtingen op dus ik vind dat zelf niet handig. Maar als ik jou zo hoor dan deed je sowieso al veel op de fiets en zijn die afstanden voor jou waarschijnlijk kleiner. Wij hebben ook een elektrische bakfiets en dat is echt super fijn! Koop zeker geen bakfiets zonder elektrische ondersteuning. Dat is echt niet te doen en zeker niet als je hem voor alles gebruikt. Wij hebben laatst een nieuwe Babboe gekocht ( daarvoor 5 jaar lang een tweedehandse gebruikt) en die was al iets van 2600 euro. Maar je hebt ook nog duurdere merken. Goedkoper zou ik niet doen als het je hoofd vervoersmiddel is
Wij hebben met 2 kinderen 3 jaar zonder auto gedaan. Eerst om te sparen voor een koophuis, daarna een nieuwe keuken. Nu wel weer een auto, is een must voor mijn werk. Het viel enorm mee. We deden alles op de fiets, soms bus. We konden af en toe auto van mijn moeder lenen. Zorg wel voor goede regenkleding! Toen mijn jongste naar het ziekenhuis moest hebben we gewoon een taxi gebeld. Ging echt prima! Daarna voor 600 euro een barrel gekocht en jaren mee gereden zonder problemen. Wij wonen wel in de stad waar openbaar vervoer goed geregeld is.
Goed,, mijn vorige reactie mag je weggooien en vergeten. Morgen word mijn auto opgehaald en zaterdag halen we een bakfiets op. Heb er nu al zin in De Kia gaan we over een tijdje inruilen voor een goeie 7 zitter. Ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen
@Lotion Wat leuk. Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden. @Mississippi En, wat hebben jullie uiteindelijk gedaan?
Ik moet er niet aan denken maar rij toch niet veel mee. Maar 2 keer per maand naar ziekenhuis met kids en dan kost bus reis 50 min en met auto maar 15 min. Onze familie woont op 70 km rijden. We gaan niet vaak maar kunnen we tenminste wel makkelijk gaan.
Nog niks! We zijn al sinds vorige week maandag thuis in quarantaine, dus de auto staat nog steeds voor de deur Ik neig inmiddels toch wel meer naar wel een nieuwe auto, maar dan vooral omdat het gewoon superonhandig is met weekendjes weg en vakanties. We hebben de komende maanden meerdere keren de auto nodig. Drie weekendjes weg, een vakantie naar Duitsland en dan de zomervakantie nog. Elke keer een ruime auto huren is echt kostbaar. En je gaat hem toch missen op momenten. Net als vorige week toen de oudste twee ziekjes waren door Corona en we met z’n vijven naar de teststraat moesten in de kou. Toen was ik wel heel blij dat die auto er stond. Of als m’n fiets kapot is oid, dan heb ik een probleem want dan kan ik niet naar mijn werk. Het zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als die er uiteindelijk toch regelmatig zijn, wordt het alsnog een probleem. Dus we neigen nu toch wel weer naar wel een andere kopen. Maar wat voor een, is nog de vraag
Wij hebben al een tijd een auto waar we niet allemaal in passen. Nu kunnen we een goedkope betrouwbare auto overkopen. Maar ik merk dat ik er niet om sta te springen. Twee van de drie kids kunnen steeds beter mee fietsen. Ik vind het ook fijn als we wat dat betreft een beetje gedwongen worden om extra te bewegen. Aan vakantie hebben we de laatste jaren niet zo veel behoefte. En ik vind het een hoop kosten. Die kosten kunnen we wel dragen, maar ik kan er veel leuke andere aankopen voor bedenken.
Ik zou het niet kunnen Fietsen naar het werk doe ik al en lopend de kinderen uit school halen Maar de zware boodschappen met de auto of als het regent toch wel heerlijk Dagjes weg, voetbalwedstrijden van de oudste, cursussen, familie bezoekjes etc nee niks voor mij