Wie ervaring met 3 kizersnedes?

Discussie in 'De bevalling' gestart door kid2009, 27 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kid2009

kid2009 Actief lid

6 okt 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Hallo Dames,
    Ik ben 2 x middels een ks bevallen.
    31e keer spoed 2e keer gepland 3e keer wordt het sowieso medisch en dus gepland.

Klopt het dat ze een verticale incisie maken bij de 3e?
    en wordt je na 3 bijna automatisch gesteriliseerd?

Wie weet hier meer van of heeft dit ervaren?
    gr,
    Kid..

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik weet niet hoe je bij het bovenstaande komt hoor....:)

Maar zo ver ik weet, wordt het litteken gewoon weer opengemaakt en gaan ze je echt niet steriliseren! Zouden ze eens moeten proberen!

Verticale snedes zijn behoorlijk achterhaald.
    Wat ik heb begrepen doen ze dat alleen als de moeder in levensgevaar is en dus de baby ook. Dit omdat het sneller is.

Maar ik heb een spoed gehad en deze ging ook gewoon horizontaal.

3. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Zelf geen ervaring mee, maar ik heb een vriendin die er 3 gehad heeft. Allemaal hetzelfde litteken, gewoon een bikinisnede. En ze mag ook nog een vierde krijgen als ze dat wil :)

4. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.074
    113
    Voor zover ik weet, kunnen ze pas tijdens de keizersnede bekijken hoe je baarmoeder er aan toe is. Vooraf is er dus weinig over te zeggen hoeveel keizersnedes een vrouw kan krijgen. Twee is zelden een probleem, drie kan vaak ook, vier of meer kan lang niet altijd. Dat ligt er helemaal aan hoe dun je baarmoederwand is, hoe de vorige littekens zijn genezen, etc.

Je kunt van tevoren bespreken dat de gynaecoloog een sterilisatie uitvoert als hij tijdens de operatie ziet dat een volgende zwangerschap medisch niet meer verantwoord is. Dus, als bijvoorbeeld je baarmoederwand heel dun blijkt te zijn, en je dus beter geen volgend kindje meer kunt krijgen, is er de mogelijkheid om je meteen maar te laten steriliseren (nu je buik toch open ligt...). Of als je zelf heel zeker weet dat je geen kinderen meer wilt, dan kan je dat ook bespreken. Maar dat gaat uiteraard altijd in overleg, daar besluit een gynaecoloog heus niet zomaar zelf over!

5. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb net de vierde keizersnede achter de rug. De eerste twee waren spoed en de laatste twee waren gepland. Ik heb me nu laten steriliseren omdat ons gezin nu compleet is en omdat het volgens mijn gynaecoloog nu toch echt verstandig was. Littekens zitten op dezelfde plek horizontaal.

6. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    vandaag was ik bij de gyn vanwege mijn miskraam en had zorgen om mijn kz en dacht altijd dat je maar 3 x een kz mag hebben, maar dat is niet meer zo. risico wordt wel steeds groter en voor de gyn zelf is het lastiger vanwege het litteken, maar zij had een paar x iemand gehad met 5 kz.

7. Busybee

Busybee Lid

6 nov 2013
    75
    0
    0
    Het is echt heel persoonlijk hoor! Zoals je leest kan bijna altijd het oude litteken gebruikt worden. Een verticale ingreep is echt alleen bij spoed of wanneer het niet anders kan.
    Steriliseren is alleen in overleg. Natuurlijk is het een kleine moeite als je al 'open ligt' en je vindt dat je gezin compleet is. Maar dat beslis je nog altijd zelf.

Ik heb vriendinnen die drie keizersneden achter de rug hebben en bij wie een vierde nog zou kunnen, hoewel ze wel gewezen zijn op een toenemend risico. Voor mij geldt dat niet. Ik krijg binnenkort mijn derde (dit keer gepland na twee keer spoed) en daarna is het klaar. Bij mijn tweede bevalling heb ik een uterusruptuur (scheur in de baarmoeder) gehad en dit is voor het ziekenhuis echt een signaal dat drie keizersneden de max. is. Verder willen zij niet gaan. Het hangt dan ook echt van jouw persoonlijke situatie af, de ene baarmoeder is de andere niet. Veel succes!

8. kid2009

kid2009 Actief lid

6 okt 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Hallo Dames,
    Bij mijn 2e ks stelde de gyn al voor om te steriliseren mede doordat ik aangaf er al klaar mee te zijn, ik gaf aan dat ik het erg radicaal vond (was toen net 33).
    Ik weet niet meer precies hoe ik eraan kom maar ik dacht inderdaad dat 3 max was, ik lees hier inderdaad andere dingen:)

bedankt!

Deel Deze Pagina