hoi hoi, ik ga dit jaar voor het eerst belasting terug vragen omdat we een dochtertje gekregen hebben en je dan combinatiekorting zou krijgen? maar wat kan je dan eventueel nog meer terug vragen? ik hoorde iemand ook praten over ziektekosten en dat er veel meer punten zijn waarop je geld kunt terug vragen? wie heeft hier iets meer kaas van gegeten en kan me wat tips geven. liefs.
Je mag rond de 27 euro huishoud appotheek declareren, pleisters, paracetamol etc. Het is niet veel maar mooi meegenomen.....
Je kunt kinderkorting krijgen, combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting. Daarnaast kun je ziektekosten aftrekken: je premie van je zorgverzekering, de premie die van je loon is ingehouden, 23 euro per persoon huisapotheek, eigen bijdragen medicijnen, 0,19 per km voor doktersbezoek, je eigen bijdrage kraamzorg enz.
Hoi, je kunt alles aanvragen voor 2008 op www.toeslagen.nl. O.a. de kindertoeslag (die kreeg je voorheen terug als kinderkorting op je aangifte inkomstenbelasting) en kinderopvangtoeslag mocht dat van toepassing zijn. En je zou ook kunnen checken met een proefberekening of je recht hebt op zorgtoeslag. En dan heb je in de aangifte inkomstenbelasting een voorlopige teruggaaf aan te vragen met combinatiekorting en eventueel aanvullende combinatiekorting. Dus je hebt genoeg uit te rekenen! Maar je wordt er financieel wel beter van! Groetjes Lonneke
Dit jaar? Belasting terug vragen gebeurd toch altijd zo rond juli ofzo? Ik ben verder helemaal niet thuis in dit soort dingen en snap er de ballen niet van, dus wie kan mij daar wat meer over vertellen?
Je kunt altijd beginnen om belasting terug te vragen . Maar één tip: vul hem liever niet helemaal in. Als je een voorlopige teruggaaf aanvraagt, kun je dat bijvoorbeeld doen voor de hypotheekrenteaftrek of voor bijvoorbeeld een combinatiekorting. Maar ik zou nog niet alle ziektekosten gaan aftrekken. Vraag je een voorlopige teruggaaf aan, dan ben je verplicht om in het jaar daaropvolgend (dus in dit geval 2008) belastingaangifte te doen over 2007. Het kan zijn dat dit tot resultaat heeft dat je belasting moet betalen. Wanneer je dit bedrag dat je zou moeten betalen terug wilt dringen, zou je dat bijvoorbeeld kunnen doen door aftrekposten in mindering te brengen. Eén van die voorbeelden is ziektekostenaftrek of giften. Dit kan voorkomen dat je belasting moet betalen of zelfs voor een leuk appeltje voor de dorst zorgen wanneer je zelfs niet hoeft te betalen, maar zelfs geld terug krijgt! Groetjes en succes, Josien
dus die aftrek posten zijn pas voor de belastingaangifte niet voor de voorlopige terug gaaf wat zijn de verschillen tussen die twee dan?
Nou, die aftrekposten kún je nu al wel aanvragen bij een voorlopige teruggaaf... alleen mijn tip was dat het dus wel kan, maar dat het slimmer is om dat pas bij de belastingaangifte in het daaropvolgende jaar te doen. Zo kun je wat compenseren wat je anders bij zou moeten betalen. Het verschil tussen aftrekposten en tussen heffingskortingen. Op heffingskortingen heb je recht. Zo heeft iedere Nederlander recht op heffingskorting, en Nederlanders met kinderen (onder een bepaalde inkomensgrens) de combinatiekorting, en zo zijn er nog meer interessante kortingen. Aftrekposten zijn heel erg persoonsgebonden. Zo kan je bijvoorbeeld ziektekosten aftrekken (maar die zijn dus niet bij iedereen hetzelfde) of giften. In alle gevallen moet je wel boven de zogenaamde 'drempel' uitkomen om voor deze aftrekposten in aanmerking te komen. Weet je... het klinkt allemaal wel interessant, maar als je gewoon de programmaatjes download via de site van de Belastingdienst, kan je heel veel dingen zelf goed invullen. En als je het niet snapt, druk je op F1 en krijg je een duidelijke helpfunctie. Veel succes! Josien
Bedankt voor je uitleg Josien! Ik hou het maar gewoon bij 1 keer per jaar alles terugvragen (in 2008 dus weer). Overigens vul ik de papieren van de belasting niet zelf in, maar dit laat ik doen. Ik snap er werkelijk de ballen niet van
Hahaha! Dat is ook prima hoor... maar ik bedoel ook maar te zeggen dat je je eigen situatie het beste kent. Stel jezelf daarom vóór je bezoek aan je adviseur alvast wat vragen. Heb ik nog ziektekosten gemaakt? Heb ik een uitvaartverzekering? Heb ik nog giften gedaan? Dat zijn dingen waar de 'snelle' adviseur nogal eens overheen kijkt, omdat hij graag zo snel mogelijk zo veel mogelijk aangiftes invult (en dus geld verdient ). Sommigen beperken zich dan ook alleen tot je loon, de hypotheekrente-aftrek en de heffingskortingen. En dat is zonde... want met een beetje creativiteit en goed nadenken kan je vaak nog veel geld terug krijgen! Groetjes en succes, Josien
Het valt mij wel op dat er heel veel mensen hun aangifte dus blijkbaar nooit hebben ingevuld of laten invullen. Ik weet zeker dat sommigen daarmee veel geld laten liggen. Als je een niet al te hoog inkomen hebt, heb je best hoge kans dat je aftrek ziektekosten hebt bijvoorbeeld. Idem voor toeslagen. Mensen denken vaak dat ze 'toch teveel verdienen' of 'toch niet in aanmerking komen' en laten het dan maar doen. Wel zonde.
Ik ben het helemaal met je eens Lientje. En ook al vind ik beroepsmatig (ik werk op een accountantskantoor) natuurlijk leuk als mensen met vragen bij ons op kantoor komen, maar ik denk dat mensen het vaak ook inschatten als 'te moeilijk', terwijl het invullen van een belastingaangifte of een voorlopige teruggaaf met behulp van het programma van de Belastingdienst helemaal niet zo moeilijk is. Ik zou mensen dan ook willen adviseren om toch eens zelf een keer zo'n programma te downloaden en te kijken of je het snapt. Vaak is het een stuk makkelijker dan je bij voorbaat dacht! En inderdaad... het is zo'n zonde om geld te laten liggen!
Ja ik werk ook op een accountantskantoor. Soms krijg je ook aangiftes waarvan je denkt, nou dat hadden ze makkelijk zelf gekund. Een groot voordeel van het programma is ook dat je kan kijken of je wat terugkrijgt of niet, dus je weet van tevoren of het zin heeft om het in te sturen.
Als je lid bent van het fnv kun je ook gratis je belastingteruggave laten invullen op speciale inloopdagen bij jou in de buurt. Die zijn meestal geloof ik in februari. Wij doen dit ook elk jaar, ze doen het prima daar!