Hi meiden! Ik had wat op internet gekeken maar kon niet echt duidelijke info vinden hoe ik te werk moet gaan. Heb begrepen dat ik op zoek moet gaan naar een kraamverzorgster, maar waar moet ik op letten en wanneer neem ik contact op? Alle informatie is welkom aangezien ik er nog niets over weet!
Ik weet niet waar je verzekerd bent, maar het makkelijkst is om gewoon via je zorgverzekering een kraamorganisatie te (laten) zoeken. Dat kun je dan het beste voor de 20e week doen en vaak kun je ook wel voorkeuren aangeven. Ik heb het beide keren gedaan zodra ik een eerste goede echo had met 9 / 10 weken. Vaak wordt er wel aangeraden om een grote gerenommeerde organisatie te nemen. Een verloskundige heeft veel ervaring en kan je ook advies geven.
Je bedoelt de kraamhulp na je bevalling denk ik? Ik zou eerst even contact opnemen met je verzekeraar, zij kunnen jou vaak precies vertellen bij welke instanties je terecht kan. Vanuit daar is het een kwestie van googelen en aanmelden
Ik kreeg van mijn verloskundige informatie over kraamzorg en waar zij veel mij samenwerken. Op de site van mijn zorgverzekeraar kon ik vinden welke kraamzorgorganisaties zij vergoeden in mijn regio. Rond week 12 heb ik via de site van de zorgverzekeraar de kraamzorg geboekt. Binnen een week had ik toen van beide een reactie met een bevestiging en verloop van het verdere traject.
Ben je soms verzekerd bij vgz? Via hun website kun je een aanvraagformulier invullen voor kraamzorg, daarop zie je ook een lijst met kraamzorgaanbieders in jouw omgeving. Er staat ook een telefoonnummer waarbij je info kunt aanvragen.
Zo werkt het bij de meeste volgens mij. via de site van jou zorgverzekering staat vaak wie ze vergoeden. En ik heb gekeken met wie mijn vk samenwerkt. Toen bleven er twee over. Iet wiet weit en die werd het! VaakRaden ze aan voor de 16 week aan te melden, dus je kunt rustig je eerste echo afwachten. Dan gebeurd er na de aanmelding tot 30\34 weken eigenlijk niks. Dan een intake/uitleg en dan zie je ze pas weer met de geboorte/kraamweek
Via site van verzekering een lijstje van beschikbare organisaties met ook klantbeoordelingen en een soort 'keurmerk' dat de verzekering er zelf aan toekent (iets van top, standaard of basis of zo?). Verschillen zitten hem meestal in 1 dezelfde kraamhulp voor hele periode of met roosters (waarbij er dus verschillende aan huis kunnen komen). En met certificaten mbt borstvoeding e.d. En in de kleine lettertjes, bijvoorbeeld hoeveel eigen risico je hebt als kraamhulp schade in je huis zou aanbrengen. Ik ben gewoon voor een grote toporganisatie met goede klantbeoordeling gegaan met ip 1 kraamhulp voor de hele periode. En dat is uitstekend bevallen. Dus nu gewoon weer dezelfde organisatie. Ik had wel een betere klik met de kraamhulp bij mijn 1e itt kraamhulp bij de 2e, maar ja, dat weet je toch nooit van te voren en als ze hun werk netjes en respectvol doen maakt het ook niet uit.
Ik had ook via mijn oude vk paar namen doorgekregen met wie zij veel samenwerken. Zelf ook beetje zitten googlen welke mij het meest aantrok en gekeken of ze ook door mijn zorgverzekeraar vergoed worden. En idd ook gelet op klantbeoordelingen etc.
Pffff wat een gedoe lees ik hier allemaal Ik heb gewoon een kraambureau uit de buurt gebeld en mijn vk rade me aan om dat voor de 12wk te regelen.. Dus weet niet wat het bij jullie te malen heeft met een verzekeraar? Echt is het wel zo dat de meeste zorgverzekeraars maar èèn deel of de helft vergoeden...ligt er denk ik aan wat voor een pakket je hebt.
Je verzekeraar vergoed toch een deel? lijkt mij dat die op de hoogte moet zijn met welke kraamzorg je in zee gaat. Straks vergoed je verzekeraar net die kraamzorgverlener niet. Dan kost je dat klauwen met geld. Ik vond het juist wel makkelijk. Ik heb maar 1 keer doorgegeven dat ik zwanger ben en heb meteen 2 organisaties die dingen voor me doen (verzekeraar en kraamzorg). Van beide krijg ik tijdig seintjes wat ik moet doen/regelen. Vandaag kwam het kraampakket binnen. Leuk hoor steriele gaasjes, ontsmettingsmiddel en een knuffel...
ik heb gewoon mijn zorgverzekering gebeld (VGZ) doorgegeven dat ik zwanger was en welke kraamzorgorganisatie ik wilde. Zij regelden de rest. makkelijker kan niet!
Ik kon bij CZ het ook via de website aanvragen, eergisteren gedaan ofzo en dan neemt het door mij gekozen buro contact met mij op. Heb je niet mensen in de omgeving die je om ervaring kunt vragen? Ik vroeg aan een vriendin welke moet ik nou kiezen. Zij merkte toen op dat ze gelezen dat dat je bij de ene gegarandeerd de hele periode dezelfde kreeg (oke ziekte = uitzondering). Die gekozen. Trouwens ik zou niet wachten tot de 20e week (zie 1e reactie). Je bent, net als ik, in de zomer uitgerekend en dan is het drukker ivm vakanties. Beter iets te vroeg dan te laat. Mijn vk gaf dat ook nog aan.
Je zorgverzekeraar vergoedt (ik krijg het volledig vergoedt iig) de kosten voor je, dus is toch logisch dat je nagaat of de kraamzorg die je wilt hebben ook met je zorgverzekeraar afspraken heeft staan en hun ook op de hoogte stelt. Je meldt je aan via je zorgverzekeraar, geeft aan wie je wilt hebben en de rest regelen zij, dus helemaal niet zo een gedoe hoor
Ik heb de verzekeraar gebeld. Gezegd ik wil kraam hulp aanvragen voor 24 max verdeeld over 2 meer perdag. Waren er 2 aanbieders degene vanij keuze aangegeven en 3 weken later brief van inschrijven van de kraamzorg instantie
Ik zit hier nog met een andere kwestie.... op het moment van aanvragen zat ik bij Menzis. Inmiddels zit ik bij IK.nl en ben nog niet bevallen..... Ik krijg alles vergoedt in het pakket, maar moet het wel eerst zelf betalen.
Omdat dat de handelswijze is van het kraambureau... die factureren aan de klant en ik moet het zelf declareren... heeft niks met de verzekeraar te maken.
wat raar gied gaat alleen de eigen bijdrage naar het kraam bureau en de rest via menzis. maar ik zou even contact opnemen met je zorg verzekeraar want dan denk ik dat deze geen contact heeft met je kraamzorg instantie en dan kun je voor verassingen komen te staan met niet vergoeden bijvoorbeeld.