Dames,ik zou graag willen weten of jullie tips hebben.. Sowieso slapen wij al 3 jaar lang geen enkele nacht door (op een paar uitzonderingen na, beiden meisjes zijn 2 keer bij oma en opa blijven slapen en toen ik nog zwanger was van de jongste is de oudste (toen nog net geen 1,5 jaar) een keer of 2 bij mijn ouders blijven slapen..) maarja..je raakt eraan gewend maar leuk is anders zeg maar.. De oudste,3 jaar,dat gaat steeds beter (is huilbaby geweest,kma gehad, veel last van nachtmerries etc etc) De jongste van net 1,5 jaar,gaat gelukkig wel goed slapen,al heel lang,ook toen ze nog heel jong was (bij oudste sowieso tot 9 maanden moeite met zelf gaan slapen en doorslapen, ooks nachts,erg zielig) door de erge krampen en problemen door de kma) maar, ze wordt rond 00.00uur wakker (soms iets eerder soms iets later) en rond 4uur maar kan ook later zijn soms. Ze eet altijd maar slecht en weinig...daardoor heeft ze dus toch nog honger waardoor ze dus toch iets wil hebben, wij geven dan meestal toch maar een fles, daarna slaapt ze zo weer verder. Wel geprobeerd sinds kort om alleen speen te geven (mocht die kwijt zijn) en dekentje enzo goed te doen...maar als ze echt honger heeft lukt dit niet...natuurlijk ook wel laten huilen(hoor natuurlijk aan het huilen of er echt niks is en ze is nu 1,5 al) maar nee hoor... kan er zelf dan ook niet van slapen..en slapen sowieso al nooit door snachts dus erg vermoeiend... nu weten we wel dat ze vloeibare dingen zoals yoghurt, vanille yoghurt en fruitpotjes (ja..erg he!) heel goed eet, banaan gaat ook prima, appel weer wat minder goed. brood en groenten, aardappelen etc etc gaat allemaal slecht..natuurlijk blijven we dit gewoon geven! ze is nooit een goede eter geweest en ook als we een potje geven is het nooit dat ze dan een heel potje eet ofzo. (fruit wel) hoe kunnen we dit verder het beste doen??iemand tips?? zou toch wel heel prettig zijn als ze ook gewoon doorslaapt, of misschien alleen een keertje wakker wordt en zelf weer gaat slapen of dat wij alleen even speen ofzo moeten geven (wel staat het water in een fles in de flessenwarmer, boven,dus fles is wel zo gemaakt altijd,bewust zo gedaan anders is het helemaal erg) misschien is het dus gewenning,maar hebben al geprobeerd het niet te geven,maar heb het idee dat ze wel echt honger heeft..soms roept ze dan ook,als we haar laten liggen,drinken..drinken... oja, soms laten we haar dus huilen (proberen dit sinds kort omdat we ervan af willen) en heel soms valt ze dan wel in slaap weer..maar niet voor lang..dan is het weer eventjes stil en wordt dan weer wakker..en roept dan drinken...dus echt honger naar mijn idee...klopt ook helemaal want ze eet gewoon zo weinig!!! iemand tips wat we haar kunnen geven wat goed vult (banaan oa inderdaad) heb nu maar rijstebloem vanille gehaald,vroeger luste ze dit niet maar ga het gewoon proberen...maar onze bedoeling is dat ze van die flessen afkomt, ik bedoel: ze is 1,5 jaar!!! maar honger laten lijden vind ik ook weer zoiets en moeilijk... alvast bedankt!! liefs
lees mijn topic "ik ben het zo zat" hier ook dat probleempje maar na heel wat goede tips van de mama's hier slaapt mijn zoontje nu redelijk goed. soms wordt hij nog wel even wakker maar laatst bv. sliep hij van 19.30 tot 09.30!!!!!! ik was zelf al klaarwakker. de beste tip die ik gekregen had was je kindje overdag meer laten drinken. dat heeft heel erg goed geholpen. en het slecht eten herken ik ook wel. maddi wilt geen "moeite" doen om te eten..hij is zowat te lui om te kauwen. maar blijven aanbieden en blijven proberen. en een potje fruit geven is heus niet slecht hoor..als je kindje nu weigert om stukjes fruit te eten dan is het toch juist goed dat je opzoek gaat naar een alternatief. wat eet ze dan zoal op een dag eingelijk? is het afwisselend dat ze de ene dag meer eet of eet ze altijd echt weinig. en tjah..ik vind het eerlijk gezegd niet zo erg hoor 1,5 jaar en dan nog een flesje. ik snap best dat je ervan af wilt maaar het is in mijn ogen niet erg. wij doen brinta in zijn flesje, vult lekker. en honger laten lijden zou ik niet doen,..dat advies kreeg ik van het cb..als hij niet goed gegeten heeft mag hij geen flesje voor het slapen gaan. arm kind had zo een honger die nacht..toen hij wel zijn flesje kreeg viel hij zo in slaap en werd niet meer wakker. dus het cb kan mn rug op
Ik heb echt geen gouden tip voor je, maar wil je een hart onder de riem steken. Wij hebben ook bijna nooit de nacht doorgeslapen in de afgelopen anderhalf jaar en mijn zoontje komt nog regelmatig voor een fles 's nachts. oh en wat ben ik dan blij als ie gewoon gaat slapen na die fles, want soms zijn we nog een uur bezig om hem weer in slaap te krijgen, gaap...
Ik denk echt aan gewenning helaas.... Onze zoon heeft er ook een handje van om snel te wennen aan slechte gewoontes. Hij heeft een periode gehad dat je de klok er op gelijk kon zetten. Toen hij een maand of 13 tm 15 maanden was ook zo'n periode en ook wij wisten bijna zeker dat t trek/ honger was. Zeker ook als we hem wat gaven en hij dronk het in een teug leeg. Maar als je haar 500cc drinken op de dag geeft moet ze hier echt genoeg aan hebben! Gebruik volle produkten; volle yoghurt, volle melk etc. onze zoon eet momenteel ook slecht en ik weiger om hem elke dag ene potje te geven. ik bedoel: vlees eten en pannekoeken gaan er goed in maar groenten niet??? Hij vind die potjes gewoon lekker ( makkelijk)! Dus ook ik bied soms een potje aan ( als hij echt dagen slecht gegeten heeft) maar dus ook geregeld met de pot mee en als hij dan slecht eet geef ik m voor het slapen gaan een toetje van volle yoghurt, dit doe ik in een tuitbeker en daar doe ik dan een knorr vie door heen ( groenten en fruit in een flesje) en dan soms wat bambix granen er door heen voor de vulling en om het wat dikker te maken zodat het ook beter vult. Daar redt ie het prima op tot de dag erna! Wat betreft het laten huilen: zo zijn wij er dus vanaf gekomen. het heeft ongeveer 3 nachten geduurd en de eerste nacht heeft ie het ca 40 minuten vol gehouden. Ik heb hem een aai over zn bol gegeven en gezegd dat ie moest gaan slapen en ben weggegaan. 10 minuten later nog eens. Steeds als ie me zag moest ie weer huilen zo van: ik verwacht een fles maar krijg m niet?!! Dan weer 10 minuten gewachten gekeken en hem gesust ( niet uit bed gehaald) en uit eindelijk gaf ie op. De tweede nacht duurde het huilen 20 minuten en de derde nacht 5. Daarna was het over!!! Heel af en toe heeft ie nog weleens een nachtmerrie of iets waardoor ik toch even ga kijken maar nooit meer drama's gehad! Sterkte.
Bedankt voor de reacties!! Ik gea zo ook even jou topic lezen Lennylen! ja, ik vind dus ook dat honger laten lijden zielig is,dus het komt er ook altijd op neer dat als terugleggen,dus alleen speentje geven ofzo niet helpt, we gewoon een fles geven, want dan gaat ze altijd weer slapen erna. Idd cb kan de pot op ja, ik zou er ook niet naar luisteren,zo zielig! Ze drinkt niet altijd veel overdag,bied het wel veel aan hele dag door. wel doe ik dat steeds uit gewoon bekertje. Misschien dat ik voor haar dan weer zo'n tuitbeker ga gebruiken (al heel lang niet gebruikt omdat ik haar uit beker laat drinken) die tuitbeker kan ik dan gewoon ergens neerzetten (water erin). veel eten doet ze nooit, een heel potje heeft ze bijv nog nooit op, de helft is al heel wat...zo ook met groenten etc..een paar happen en that;s it. pasta vind ze wel heel lekker, dus tagliatelle etc n(vooral zonder saus) ene keer eet ze wel stukjes kip of vlees en andere keer weer helemaal niet..als ze stukjes wel eet is het nooit heel veel hoor..dus dat is best lastig.. ik vind het maar moeilijk om ervan af te komen, maar ik ga de tips lezen,thanks! Adi: ook bedankt! Jij herkent het dus ook, wij kennen verder persoonlijk niemand die het herkend. ja, het is dan idd sowieso fijn als ze erna verder slapen, dat was bij oudste wel anders..heel anders....na 9 maanden ging het slapen pas beter (eindelijk was duidelijk dat het kma was na hoop ziekenhuisbezoeken etc..ben blij dat ik zelf door heb gezet want wist gewoon dat er iets was,ik heb trouwens wel tot die tijd bv gegeven, toen wel overgegaan op speciale flesvoeding, dat ging echt veel beter toen gelukkig,ze was erg gevoelig voor meerdere dingen schijnbaar) vanaf 1,5 jaar ongeveer,nou,net voor de jongste werd geboren nog trouwens, sliep ze wel beter door, volgens mij toen alleen 1 fles voor het slapen gaan en soms s nachts...weet het niet meer precies.. maar dat gaat nu gelukkig wel goed, wordt soms alleen wakker met nachtmerrie soms maar het gaat al veel beter nu gelukkig. Wel is het zo dat ze sinds die wintertijd heel vroeg wakker zijn voor hun doen,nouja, echt heel vroeg is het niet maar wel als ze s nachts een paar keer wakker zijn geweest, ze worden een uur vroeger wakker dan voorheen..zal wel weer beter gaan als het s ochtends dus weer langer donker is. nogmaals bedankt voor de reacties! Liefs jullie ook nog succes met de kids en hopen dat jullie ook snel helemaal lekker door kunnen slapen! (iedere nacht maar 1 keertje eruit lijkt me al heel fijn eerlijk gezegd, want dat is de laatste tijd altijd wel 2 keer...)
Druif : Ook bedankt voor jouw reactie, lees hem nu pas, heb lang over mijn bericht gedaan, werden even 2 dametjes wakker na elkaar.... ik kan dat ook eens gaan proberen,vollere produkten. maar ons meisje eet altijd wel slecht, ze eet nooit echt 'normaal' zeg at wel heel maar, we denken altijd wel: dat was weer weinig (zoals ik aangaf met potjes,dat is duidelijker aangeven met hoeveelheid) eenhalf potje is veel voor haar.... maar vanille yoghurt gaat wel heel goed, een bakje gaat meestal wel op,maar dat vult natuurlijk niet zo, ga de dingen die jij zei ook proberen om te kijken of het vult. want omdat ze vaak zo weinig eet vind ik het toch wel moeilijk om haar te laten huilen omdat ik weet hoe weinog ze binnen heeft gehad..(als ze bijv wel een keer flink gegeten zou hebben vind ik het makkelijk om haar dan echt geen fles te geven) bedankt! Ik ga stoppen voor vandaag! liefs!
Ik wil je ook een hart onder de riem steken want ik kan me voorstellen dat het ontzettend vermoeiend is om geen enkele nacht door te kunnen slapen. Mijn dochter is een superslaper en daar ben ik ook echt heel blij mee en realiseer me dat het anders kan. Ze heeft wel periodes dat ze savonds wakker wordt, dan haalde ik haar eerst altijd uit bed, naar beneden, even bij ons zitten en dan weer naar bed. Met als gevolg dat ze de volgende avond om precies dezelfde tijd wakker werd en ze eruit wilde. Ik dacht dit is niet de bedoeling dus moet ik het doorbreken. Ik ben er dan wel even naar toe gegaan, maar niet teveel praten, kusje, speentje etc, maar niet eruit halen. Ik denk toch dat het een cirkeltje is die je moet doorbreken, dus een beetje afbouwen zeg maar. Ik weet niet of je haar eruit haalt of dat ze in bed een fles krijgt? Ik zou zo min mogelijk tegen haar praten, gewoon even een kusje, dekentje goed, speentje geven enzo. Misschien een papfles voor ze gaat slapen? Of krijgt ze die al? Het is wel moeilijk als het echt honger zou zijn. Hoewel die fles die je geeft, gewoon gewenning is denk ik. Dus dan uiteindelijk toch laten huilen misschien en geloof me, met een paar dagen is het over. Ze weet dat jij eraan komt als ze wakker wordt.
Wat je misschien ook nog kan proberen om te controleren of het gewenning of echt honger is: probeer een een fles met aangelengde melk! Gewoon eens half melk, half water, en later een kwart melk en de rest water. Op het laatst alleen water ( als ze het pikt, mijn zoontje niet dus... er moest wel een beetje melk smaakje aanzitten). Als ze daarna gewoon doorslaapt als anders dan is het wrs toch gewenning... Misschien ook een tip: Fles kun je uberhaupt misschien gewoon eens neerzetten in de hoek van dr bed, dan kan ze m zelf pakken als ze wakker wordt en dan hoeven jullie er niet uit??
Hoi, ben ik even snel, om jullie alvast te bedanken weer voor de nieuwe reacties, heb nu verder even geen tijd, druk hier met de kids maar ik probeer morgen een reactie te geven (moet straks werken en daarna bezoek) Liefs
het gaat al iets beter, weer een stapje vooruit zeg maar. Nu al 2 nachten maar 1 keer voor een fles wakker geworden..en dat was dan alleen rond een uur of 2/2.30uur s nachts.. proberen haar toch zoveel mogelijk dingen te eten geven s avonds,blijven uitvogelen wat ze goed eet zodat we op die manier van de flessen afkomen,zodat ze dus geen honger meer heeft s nachts!ben al blij dat het beter gaat! Nu wordt de oudste sinds een kleine week ook weer vaak wakker (nachtmerries??ze praat en roept dan half slapend half wakker)maar kan heel goed door de sinterklaasdrukte komen,al is ze gelukkig helemaal niet bang,hoop indrukken zijn het wel. Hebben ook een groot bed voor haar gekocht maar wacht even tot de sintdrukte weg is, anders is het wel veel ineens. Liefs
@Daantje: mijn dochter is ook altijd een lastige eter geweest: ze lust wel bijna alles, maar krijgt een boel dingen niet weg, (brood alleen met afleiding, groenten is ze gek op, maar moeten wel echt gaar gekookt zijn, enz enz). Ik bied hier dus ipv brood lekker pap aan, (lekker dik, het is zo dik dat het in het bordje blijft hangen ). Verder zacht fruit, (banaan, mango, kiwi), of hele kleine stukjes: dat doe ik ook als ze vlees krijgt. Daar is ze ook gek op, maar grote stukken komen na een tijdje kauwen zo weer terug. Kleine stukjes (echt mini: rozijn-formaat zeg maar), gaan we naar binnen. Je verhaal klinkt wel alsof ze wakker wordt van de honger: heb ik hier ook een hele tijd gehad, (Thirza slaapt sinds 3 weken door, is dat gaan doen een tijdje nadat ze overdag beter ging eten, overigens wel nog met wat aansturing, (papa ging troosten, ipv dat ze bij mij nog ee nachtvoeding kreeg). Wat betreft koken: wij koken voor Thirza dus alles goed gaar. Pasta en rijst staat rustig een minuut of 12-15 te koken. Aardappels echt tot je ze zo doormidden prikt, groente zo koken dat je geen weerstand meer voelt als je erin prikt... Ze eet hier veel zelf, zowel met de hand als met de vork, dus haar eten komt in mooie hapklare en pakbare brokken op d'r bordje te liggen. Broccoli en bloemkool hapt ze zelf hapjes af. Zo gauw het wat minder gaar is en dus nog weerstand geeft bij prikken/kauwen, komt het hier weer terug zetten en kan ik er donder op zeggen dat ze gaat lopen dreinen van honger.
Dit hebben wij ook gedaan bij Vigo toen hij deze leeftijd had. Gewoon een flesje water neergezet. Ging eigenlijk best goed (maar hij slaapt helaas nog steeds niet lekker door...) Hij is nu 3,5 jaar.